Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Lämplig temp pÃ¥ tilluften.  (läst 1753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad modorato

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Lämplig temp på tilluften.
« skrivet: 04 oktober 2006, 00:40:36 »
Min Aquaes 280 har nyligen havererat efter 18 år. En NIBE 360P är beställd och skall snart installeras. Värmesystemet består även av ett tilluftsaggregat (TA450) som jag tänker behålla.

I samband med bytet av frånluftvärmepump har jag funderat lite kring fördelningen av energitillförseln mellan tilluft och radiatorer i en villa. I min villa blir radiatorerna nästan aldrig varma. Först vid riktigt kall väderlek (flera minusgrader) börjar radiatorerna bli varma även om termostaterna står öppna. Större delen av energitillförseln verkar ske via tilluften. Temperaturen på tilluften vid donen kan bli uppåt 30 ºC. Vilken temperatur är lämplig på tilluften?

Framvattnet från pannan delas upp på 5 radiatorslingor varav en går till tilluftsaggregatet. De övriga 4 slingorna går till olika radiatorer i huset. Samtliga slingor har trimventiler. Jag misstänker att dessa ventiler är inställda lite tokigt så att vattenflödet huvudsakligen går till tilluftsaggregatet. Hur trimmar man in dessa ventiler optimalt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lämplig temp på tilluften.
« Svar #1 skrivet: 04 oktober 2006, 08:44:02 »
Normalt så brukar man väl hålla ca 20 ºC på tilluften, du får väl öppna på trimventilerna och justera framledningskurvan tills du får både rätt temp inne och ca 20 ºC på tilluften.

Kolla att returtempen från radiatorslingorna och ställ även in trimventilerna så att de blir ungefär lika.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad modorato

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Lämplig temp på tilluften.
« Svar #2 skrivet: 04 oktober 2006, 14:14:00 »
Ja - 20 till 22 ºC verkar vara ett riktmärke på tillufttemp jag fick efter att ha pratat med NIBE support. Lägre temp kan upplevas som drag.

Vid en hyfsat kall dag (0 till -10 ºC) skall man gå till verket... Stryp vattenflödet till tilluftsaggregatet tills temperaturen på tilluften är ca 20-22 ºC. De övriga radiatorslingornas trimventiler justeras så att alla slingor får ungefär samma returtemp.

Verkar detta vara en bra strategi? Hur skall termostaterna på varje radiator ställas in under intrimmningen? När flödet ändras på radiatorslingorna påverkas väl den inställning jag gjorde på flödet till tilluftsaggregatet så att tillufttemp inte länger är den rätta. Om/när jag till slut lyckats få rätt tillufttemp samtidigt som alla radiatorslingor har ungefär samma returtemp - Ser jag framför mig ett annat problem: Visst kan det väl vara så att alla flöden visserligen är i jämvikt men så strypta att cirkulationspumpen måste jobba väldigt hårt för att pumpa runt vattnet. Bör kanske slingan med minst tryckfall vara helt ostrypt?

Kan någon på detta fantastiska forum reda ut hur jag bör gå till väga?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Lämplig temp på tilluften.
« Svar #3 skrivet: 04 oktober 2006, 15:22:47 »
Jag skulle nog börja med alla trimventiler helt öppna och då försöka få till rätt kurva på VP:n. Sen skulle jag börja trimma in först tilluftens temperatur och sen returtemperaturerna från radiatorslingorna. Någon av slingorna kommer vara helt öppen om du går tillväga på detta sättet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!