Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rustas On Off, nÃ¥n som provat?  (läst 10354 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
Rustas On Off, nån som provat?
« skrivet: 19 mars 2007, 09:47:49 »
Tjena!
Har följt debatten kring billiga pumpar här på forumet ett tag nu. Ska köpa en "billig" pump till garaget, 80 kvm. Valet står idag mellan Chunlans lilla pump 32 nånting heter den och Rustas (Fasett) lilla Onoff med quick connect kitet. Chunlan har ju många skrivit mycket gott om men inget finns att läsa om Fasett.

Nån som har provat Fasett och har nån uppfattning om lägsta temp som den kan prestera? 15 grader känns som anständigt i garaget, gärna mindre.

Känner en kille som kan installera och vacuumsuga för 1500-2000 kr så kostnaden borde bli ungefär densamma för bägge maskinerna. Fördelen med Fasettpumpen är väl kanske att det blir lättare att reklamera ifall det blir några fel på pumpen, eller?

Tips och rÃ¥d emottages tacksamt.  Thumbsup

Ja just det, jag bor i Västernorrland där vi kan ha rätt så kallt emellanåt men det verkar ju inte vara några problem för Chunlan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Rustas On Off, nån som provat?
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2007, 10:31:31 »
Citera
Ja just det, jag bor i Västernorrland där vi kan ha rätt så kallt emellanåt men det verkar ju inte vara några problem för Chunlan.

Ha i åtanke om att de som skrivit om Chunlan är riktiga Allt-i-allon som desikerat värmepumpen och monterat värmekabel mm för att säkerställa bra funktion, plockat bort galler, mm.

Att bara montera den och köra den som den kommer från fabrik tror jag inte att jag har läst någon som gjort.
Men jag kan ha missat det.

Skulle vara intressant att fÃ¥ lite input frÃ¥n nÃ¥gon om "Fasett", sÃ¥ varför inte köpa den och ge oss lite rapporter  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Rustas On Off, nån som provat?
« Svar #2 skrivet: 19 mars 2007, 10:45:19 »
Citera
Ja just det, jag bor i Västernorrland där vi kan ha rätt så kallt emellanåt men det verkar ju inte vara några problem för Chunlan.

Ha i åtanke om att de som skrivit om Chunlan är riktiga Allt-i-allon som desikerat värmepumpen och monterat värmekabel mm för att säkerställa bra funktion, plockat bort galler, mm.

Att bara montera den och köra den som den kommer från fabrik tror jag inte att jag har läst någon som gjort.
Men jag kan ha missat det.

Skulle vara intressant att fÃ¥ lite input frÃ¥n nÃ¥gon om "Fasett", sÃ¥ varför inte köpa den och ge oss lite rapporter  ;)
Hej..

Då kan du inte läst på det här forumet... >:D

Min chunlan,Kingens Pappas Pump Ã¥ tillsist Min kusins pump  körs helt utan modifieringar......

Det enda som vi gjort e att montera in värmekabel i maskinerna vilket inte är standard i princip alla maskiner som säljs ...Panasonics  värmekabel efter monteras Ã¥ flera andra märken
gör det med ...
så det är knappast unikt för chunlan pumparna....att man får montera in värmekablar

så det verkar visst som du groft missat det...

sen det att plocka bort galler,det tippset fick vi av en riktig kyltekniker som jobbat med många pumpar ..
det finns i princip ingen vitts att ha gallret där,i regel sitter maskinen ca 20-30 cm från en vägg så väggen blir skydd


men köp en falsett pump det ska bli skoj å se hur dom går...

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Rustas On Off, nån som provat?
« Svar #3 skrivet: 19 mars 2007, 12:08:15 »
Äsch!

Ringde pÃ¥ vinst o förlust till Jula i UmeÃ¥ och de hade en Chunlan kvar, demoex komplett med allt, rör, värmekabel EJ konsoller för 3495:- Jag tog den  :) 1 Ã¥rs garanti, hoppas den funkar bra nu dÃ¥.. Ska installeras om nÃ¥gra veckor, mÃ¥ste mÃ¥la garaget och dra el först.  :D

Utloggad Phyxius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Rustas On Off, nån som provat?
« Svar #4 skrivet: 19 mars 2007, 12:22:47 »
Hehe... jo jag såg den där i fredags och blev f**n sugen på att köpa en till Chunlan. Problemet är att jag inte har någonstans att ha den riktigt. Hoppas du blir lika nöjd med den som jag och många andra är. Du ska alltså ha den i garaget? Hur stort garage har du? Jag har närmare 40kvm och ligger på en förbrukning på ca 7-8kWh nu när det har vart nollgradigt.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Rustas On Off, nån som provat?
« Svar #5 skrivet: 19 mars 2007, 12:42:49 »
Jag har inte sett pumpen med egna ögon, bara reserverat den. Den var tydligen nedmonterad och låg på lagret. Hoppas bara att inga klåfingriga idioter varit framme och pillrat och brytit en massa i den. Såg du om den såg hel o fin ut? Enl chefen i Umeå så var den OK, men vad vet han?

Läste nyss i nÃ¥n trÃ¥d att demoexet i UmeÃ¥ var sÃ¥lt.. det var nÃ¥gra veckor sen. Tur jag inte läste det, för dÃ¥ hade jag aldrig ringt och frÃ¥gat  studs

Garaget är nybyggt, 80 kvm, 165 mm isolering i väggarna, 350mm i taket, nya 3-glasfönster och två isolerade portar med 35mm isolering. Värmer det just nu med en kupevärmare på 1100 w, håller 7 grader inne och det är nollgradigt ute. Spacklar väggar och då är det ju en fördel om det är lite värme så det torkar.

Utloggad Phyxius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Rustas On Off, nån som provat?
« Svar #6 skrivet: 19 mars 2007, 12:48:47 »
DÅ jag såg den förra veckan så låg den i alla fall ute i butiken och jag tyckte nog att den såg hel och fin ut faktiskt. Kan nog ha vart jag som skrev att demoexet var sålt för någon vecka sedan för jag var nämligen där när dom monterade ner den så då drog jag slutsatsen att den var såld helt enkelt. Blev faktiskt lite förvånad när jag såg den ute i butiken igen förra veckan. Jag köpte näst sista exet och och var nog 4 veckor sedan. Trodde inte dom skulle ha kvar demoexet så länge till...

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Rustas On Off, nån som provat?
« Svar #7 skrivet: 19 mars 2007, 14:51:52 »
Aha, ja där ser man. Fick du den näst sista för 3495:- också? Är du nöjd med din hittills, du kör den i ett garage va?

Utloggad Phyxius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Rustas On Off, nån som provat?
« Svar #8 skrivet: 19 mars 2007, 17:41:25 »
Nä, jag betalade 3995:- (vilket jag tyckte var helt ok) men man kanske skulle ha vart lite fräck å prutat för som jag har förstått det så har Jula verkligen velat bli av med dessa pumpar. Jag kör den också i garaget och jag är toknöjd! Framför allt så torkar det upp så bra där nu när man kör in en blöt och snöig skoter... eller bil. Installera är inte svårt om man är normalhändig. Problematiska var att få tag i rätt verktyg.

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Rustas On Off, nån som provat?
« Svar #9 skrivet: 19 mars 2007, 18:41:08 »
Ser fram emot att få igång den.. det dröjer nog 3-4 veckor om jag ska vara realistisk. Ska måla garaget och dra in el först.... _/-

Har som sagt en kompis kompis som kan installera den för en rimlig peng så det löser sig med verktyg och grejer. Vilka verktyg hade du problem med?

Utloggad Phyxius

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Rustas On Off, nån som provat?
« Svar #10 skrivet: 19 mars 2007, 19:42:04 »
Hade problem att fÃ¥ tag i ett vettigt koningsverkty för tum-rör och sen fick jag lägga ut en hel del krokar i bekantskapskretsen för att fÃ¥ fram en vacuumpump... men allt löste sig till sist  Thumbsup

Utloggad Pälle

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Rustas On Off, nån som provat?
« Svar #11 skrivet: 19 mars 2007, 21:37:39 »
Å fan, så rören är inte konade och färdiga?

gano

  • Gäst
gano
SV: Rustas On Off, nån som provat?
« Svar #12 skrivet: 19 mars 2007, 21:49:17 »
Hmmm.

Är ni säkra på den lille 32:an verkligen orkar värma ett garage på 80 kvm ? Ett garage är lite svårare att värma än ett hus, man har inget värmetillskott från hushållsmaskiner, tv-apparater, diskmaskiner och dyl. Förlustfaktorn ligger minst på 80W/K över 100W/K, det smiter en massa värme genom portarna.

Ditt garage vill nog ha runt 3 kW vid -15 grader, och en Chunlan 3,2 kW lämnar nog i bästa fall 1500 W vid -15. Chunlan 32:an klarar nog värmen ner till -5 grader som allra lägst.

Värmer det just nu med en kupevärmare på 1100 w, håller 7 grader inne och det är nollgradigt ute.

Tyder på att förlustfaktorn är mycket högre än 80 W/K. Det går åt 1100 W för att hålla 7 graders skillnad, d v s ca 150 W per grad skillnad inne/ute: 6000 W när det är -20 ute och man vill hålla +20 inne. Du skulle behövt minst 55-storleken.

MVH/Gano
« Senast ändrad: 19 mars 2007, 22:26:50 av gano »

Utloggad Fritte3000

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Rustas On Off, nån som provat?
« Svar #13 skrivet: 19 mars 2007, 21:56:30 »
Å fan, så rören är inte konade och färdiga?

Jo de är konade och färdiga för att användas  :D
135 m2 parhus i Västerås. Fjärrvärme som huvudsaklig uppvärmning 18000 kW per år till en kostad av 10500:-/år. Chunlan 50GW står i garaget och väntar på montering. Ska användas för att kyla övervåningen på sommaren.

Utloggad Intruder@1400

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Örebro län
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Avataren ljuger. Är VP-amatör!
SV: Rustas On Off, nån som provat?
« Svar #14 skrivet: 19 mars 2007, 22:23:49 »
Citera
Ja just det, jag bor i Västernorrland där vi kan ha rätt så kallt emellanåt men det verkar ju inte vara några problem för Chunlan.

Ha i åtanke om att de som skrivit om Chunlan är riktiga Allt-i-allon som desikerat värmepumpen och monterat värmekabel mm för att säkerställa bra funktion, plockat bort galler, mm.

Att bara montera den och köra den som den kommer från fabrik tror jag inte att jag har läst någon som gjort.
Men jag kan ha missat det.

Skulle vara intressant att fÃ¥ lite input frÃ¥n nÃ¥gon om "Fasett", sÃ¥ varför inte köpa den och ge oss lite rapporter  ;)
Hej..

Då kan du inte läst på det här forumet... >:D

Min chunlan,Kingens Pappas Pump Ã¥ tillsist Min kusins pump  körs helt utan modifieringar......

Det enda som vi gjort e att montera in värmekabel i maskinerna vilket inte är standard i princip alla maskiner som säljs ...Panasonics  värmekabel efter monteras Ã¥ flera andra märken
gör det med ...
så det är knappast unikt för chunlan pumparna....att man får montera in värmekablar

så det verkar visst som du groft missat det...

sen det att plocka bort galler,det tippset fick vi av en riktig kyltekniker som jobbat med många pumpar ..
det finns i princip ingen vitts att ha gallret där,i regel sitter maskinen ca 20-30 cm från en vägg så väggen blir skydd


men köp en falsett pump det ska bli skoj å se hur dom går...


Hej
Jag har för mig att jag läst i en tråd att kingens farsa får hälla vatten på utedelen vid -7 ºC för att frosta av den?

/Klasse
1-Plansvilla på 145m2. En "Sverigepumpen" som satt i huset när vi flyttande in. Kamin. Vet inte årsförbrukningen ännu. Zibro SCJA25 monterad i garaget 2013-2017. Ersatt med en Qlima.
Förra huset: ME FD25 som jag var grymt nöjd med. Ersatte en Panasonic som kompressorn pajade på. Polo DC Inverter i garaget (72m2) som gjorde sitt jobb som den skulle.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!