Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoheat 312, LÃ¥g förÃ¥ngning  (läst 4552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stoltzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecoheat 312, Låg förångning
« skrivet: 26 februari 2019, 17:10:53 »
Tjena ny här på forumet. Har en Ctc Ecoheat 312 jordvärmepump installerad sedan 2011. Har funkat klockrent tills nu i vinter, då den börjat larma för Låg förågning. Vid lite kallare väder kommer larmet mer sällan och vid plusgrader kommer det varannan dag typ. Nån som har nån aning vad det kan vara?
« Senast ändrad: 27 februari 2019, 09:45:32 av Stoltzen »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Ecoheat 312, Låg förågning
« Svar #1 skrivet: 26 februari 2019, 19:07:41 »
Vad är det för KBin och KBut-temperaturer? Kan det vara smutsfiltret i köldbäraren som behöver rengöras? KB-pumpen som blivit dålig?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Stoltzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoheat 312, Låg förågning
« Svar #2 skrivet: 26 februari 2019, 20:22:46 »
Vad är det för KBin och KBut-temperaturer? Kan det vara smutsfiltret i köldbäraren som behöver rengöras? KB-pumpen som blivit dålig?

Allt började med att KB pumpen hade hängt sig, men startade direkt efter jag vridit fram och tillbaka på vredet till den. Sen gick det några veckor så började den larma

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoheat 312, Låg förågning
« Svar #3 skrivet: 27 februari 2019, 08:07:09 »
Allt började med att KB pumpen hade hängt sig, men startade direkt efter jag vridit fram och tillbaka på vredet till den. Sen gick det några veckor så började den larma

Låter som att det är misstänkt nr ett, hade du rensat smutsfiltret?
Kan du logga KB-temperaturerna och kolla hur det ser ut?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stoltzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoheat 312, Låg förågning
« Svar #4 skrivet: 27 februari 2019, 09:44:30 »
Låter som att det är misstänkt nr ett, hade du rensat smutsfiltret?
Kan du logga KB-temperaturerna och kolla hur det ser ut?

Tog ut filtret nu och gjorde rent, inte nämnvärt smutsigt. Men satt lite partiklar mitt för hålet. Vet inte hur känsligt det är. KB in ligger på 1° och KB ut på 0° för tillfället iaf,lika som innan jag gjorde rent filtret.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ecoheat 312, Låg förångning
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2019, 13:27:09 »
Det var en lÃ¥g tempdiff, lÃ¥ter som att du bör ta hem en kyltekniker för att se över grejerna.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad mrplumber

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoheat 312, Låg förångning
« Svar #6 skrivet: 03 maj 2019, 20:03:08 »
Tjena ny här på forumet. Har en Ctc Ecoheat 312 jordvärmepump installerad sedan 2011. Har funkat klockrent tills nu i vinter, då den börjat larma för Låg förågning. Vid lite kallare väder kommer larmet mer sällan och vid plusgrader kommer det varannan dag typ. Nån som har nån aning vad det kan vara?

Hur gick det? Hittade du vad felet var?

Niclas Magnusson 312

  • Gäst
Niclas Magnusson 312
SV: Ecoheat 312, Låg förångning
« Svar #7 skrivet: 31 december 2019, 09:59:08 »
Hej, då du säger det om pumpen och vredet, har du exakt samma fel som mig, de är vredet(hastighet) som glappar så brine pumpen stannar, och därför stop på pannan , jag har trycktfast min knapp och tejpat så den inte vibrerar då kompressorn startar och har nu gått sedan dess ca 3 månader, då brine pumpen stannar fortsätter kompressorn och går tills du får så hög diff på in/ut att den stannar

Utloggad Stoltzen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoheat 312, Låg förångning
« Svar #8 skrivet: 19 maj 2020, 07:43:00 »
Hej, då du säger det om pumpen och vredet, har du exakt samma fel som mig, de är vredet(hastighet) som glappar så brine pumpen stannar, och därför stop på pannan , jag har trycktfast min knapp och tejpat så den inte vibrerar då kompressorn startar och har nu gått sedan dess ca 3 månader, då brine pumpen stannar fortsätter kompressorn och går tills du får så hög diff på in/ut att den stannar

Precis samma här, det var vredet till brinepumpen som var glappt. Tejpade oxå fast vredet och har aldrig stannat sen dess

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!