Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Min nya Daikin kommer om en vecka  (läst 5267 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
Min nya Daikin kommer om en vecka
« skrivet: 07 mars 2019, 20:46:07 »
Fick avisering från leverantören att de kommer och byter min gamla IVT mot en ny Daikin bergvärmepump om en vecka.
Det ingår i offerten att de tar bort min gamla pump, tömmer den på kylmedium och kör bort den.
Men nu har min granne, som installerade sin IVT C7 samtidigt som jag satte in min IVT C5, sagt att han gärna tar över den gamla pumpen för att ha i reserv om hans egen IVT rasar ihop.
Får man göra på det viset, dvs överlåta sin gamla pump till en annan privatperson utan att tömma den på köldmedium? Någon som vet?
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #1 skrivet: 07 mars 2019, 21:08:28 »
Varför skulle man inte få det den är ju din och vem som helst får köpa en vp i Sverige.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #2 skrivet: 08 mars 2019, 09:27:58 »
Låt dem göra sitt jobb men istället för att lasta den och ta den med sig kan de lasta den och lämna den på grannens tomt.
Eller bara dra ut den på gården och låta grannen hämta den.
En bergvärmepump behöver inte tömmas på kylmedium, däremot kanske de lovat byta ut brine och ersätta det med ny brinevätska?
Enda skälet att firman inte accepterar det är om de själva använder gamla värmepumpar som reservdelar, då kan de ha räknat med ett värde i din gamla värmepump.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #3 skrivet: 08 mars 2019, 16:29:32 »
En bergvärmepump behöver inte tömmas på kylmedium
Nån gång måste den väl ändå tömmas på kylmedium, frågan är väl i så fall bara när och var.

När jag skrotade min första bergvärmepump (2007 tror jag) sÃ¥ ville kommunens Ã¥tervinningscentral inte ta den.  Istället ställde en snäll forum-deltagare upp och tog emot skrotet och tömde den (fast den innehöll visst inte speciellt mycket kylmedia längre).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2019, 12:53:25 »
Det anlände två tekniker kl 0715. Fem timmar senare var installationen klar. Och då fick de ändå vara sysslolösa en stund medan de väntade på att den nya pumpen skulle komma. Bra jobbat!
Gamla pumpen står i mitt garage, grannen har lovat komma och hämta den snarast.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2019, 15:44:20 »
Min nya Daikin ville inte värma vare sig vv eller huset. Efter tre timmars drift låg båda temperaturerna långt under börvärdet. Och deltaT på köldbäraren var noll eller negativ vilket tyder på att kompressorn inte går.
Enda ändringen från standard var att jag bad installatören att ställa in -4 på gränsvärdet för utgående köldbärare. Så jag ändrade till -8 och då gick pumpen igång.
Tycks vara en rejäl överkänslighet i programvaran för detta värde. Nu får vi se om/när börvärdena uppnås.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2019, 16:33:12 »
Det tog mindre än en timme att nå börvärdena. Även deltaT för kollektorn blev normalt (inte så märkligt) med -0,9 in och -2,9 ut. Detta vid utomhustemp 6,5 grader.
Enligt manualen ska pumpen börja dra ner effekten då utgående temp är 4,5 grader från inställd frysgräns. Men det som händer är att den stoppar nästan helt! Man skulle förvänta sig att maxeffekten dras ner till säg 5 kW 4,5 grader från inställd frysgräns, 4 kW 3,5 grader från, 3kW 2,5 grader från, 2 kW (eller lägsta effekt som kanske är 2,5 kW) 1,5 grader från och sedan helstopp kanske 0,5 grader från gränsen. Det vore logiskt men så funkar det alltså inte.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2019, 16:57:30 »
Den borde inte dra ned något alls p.g.a. frysgränsen om du har -2.9 på utgående KB med -8 grader inställt (2.9 + 4.5 = 7.4)
Kanske är det så att den drar ned INNAN den når -8 grader, och stannar helt om det blir -8 grader.
Mer troligt är det så att värmepumpen nått önskad temperatur på framledningen och att effekten dras ned p.g.a. detta.
Eller står det i någon display att den begränsas av KB-temp?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #8 skrivet: 14 mars 2019, 17:10:54 »
Tack Rickard! Och det stämmer, med -8 som gräns inställt var det inga problem att köra pumpen för fullt ända till -2,9 ut och då nåddes börvärdena snabbt. Men jag försummade att nämna att jag först testade med -6 som gräns, det gick lika dåligt som med -4. Och då var ändå temp på brine ut över 2 grader plus initialt i båda fallen. Kompressorn snurrade lite lojt ibland men genererade bara 1 kW under en hel timme.
Det verkar funka så att man kan köra för fullt ända till 4,5 grader från gränsen, men sedan är det tvärstopp. Borde enligt mig vara en gradvis avtrappning när man närmar sig gränsen.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #9 skrivet: 14 mars 2019, 19:40:48 »
Håller med om att det är en konstig programmering. Om det blir tvärstopp 4,5 grader över inställd temperatur har man ju i princip en verklig inställd temperatur som är 4,5 grader högre än den skenbara inställda.

Jag har svårt att förstå att det ska behövas ett så stort temperaturintervall för neddragning av effekten. För en pump som går hela tiden är det ändras köldbärartemperaturerna sakta. Det borde inte vara något problem att börja bromsa effekten en halv grad innan inställd temperatur och då ska inte pumpen stanna. Den ska då gå i den takt som gör att inställd temperatur inte underskrids.

Vilken är den lägsta temperatur som går att ställa in?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #10 skrivet: 14 mars 2019, 21:45:24 »
Roland, vi verkar tolka data på samma sätt. Skyddet för borrhålet kan ställas in från -2 till -14 i tvågradersintervall.
Fungerar ju bra med -8 inställt, men i praktiken alltså -3,5 om man extrapolerar. Prövningen kommer väl mot slutet av året när vi kan få ordentliga minustemperaturer även här i Floda.
Med min gamla IVT lyckades jag ställa in en kurva (vill minnas den kallades 2,4) så temperaturen inomhus var konstant 21,5 grader oavsett utetemperatur. Ja, med undantag för de dagar som det var varmare än 21,5 utomhus, då kunde det givetvis bli lika varmt inomhus.
Hoppas få till en lika bra kurva med Daikin, har just höjt brytpunkterna i kurvan jag använder med två grader. Ser ut att vara ett steg i rätt riktning.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #11 skrivet: 15 mars 2019, 18:36:02 »
Beställde 5x5 l bioetanol från en firma i Gävle, lyckligtvis kom leveransen fram dagen före värmepumpen skulle installeras. Teknikerna använde 10 l för att blanda in i kollektorvätskan som sedan pumpades runt. När de var klara hällde de tillbaka 10 l i dunkarna, den blandningen borde alltså motsvara vad som finns i kollektorn.
I dag investerade jag 350 kr i en refraktometer och använde den för att försöka fastställa vätskans fryspunkt. Den indikerade c:a 14 minusgrader, mycket betryggande! Absolut inga problem med att ha -8 som avstängningstemperatur alltså.
Enda problemet är då att -8 tolkas fel av programvaran som verkar stänga av pumpen helt när kollektorns temperatur sjunker till 4,5 grader från stoppvärdet, i mitt fall alltså -3,5 grader.
Har dock ännu inte sett så låga temperaturer för KB ut, lägst hittills är -2,9 grader.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #12 skrivet: 15 mars 2019, 21:34:26 »
Beställde 5x5 l bioetanol från en firma i Gävle, lyckligtvis kom leveransen fram dagen före värmepumpen skulle installeras. Teknikerna använde 10 l för att blanda in i kollektorvätskan som sedan pumpades runt. När de var klara hällde de tillbaka 10 l i dunkarna, den blandningen borde alltså motsvara vad som finns i kollektorn.
I dag investerade jag 350 kr i en refraktometer och använde den för att försöka fastställa vätskans fryspunkt. Den indikerade c:a 14 minusgrader, mycket betryggande! Absolut inga problem med att ha -8 som avstängningstemperatur alltså.
Enda problemet är då att -8 tolkas fel av programvaran som verkar stänga av pumpen helt när kollektorns temperatur sjunker till 4,5 grader från stoppvärdet, i mitt fall alltså -3,5 grader.
Har dock ännu inte sett så låga temperaturer för KB ut, lägst hittills är -2,9 grader.
God kväll.

Det finns ingen feltolkning i programvaran.
Våra mätningar visar på att det finns områden inne i växlaren som är ca. 4 C kallare än temperaturen på köldbäraren, därav denna diskrepans.

Ställ ner temperaturen till -10 och prova.

Med vänlig hälsning
D

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #13 skrivet: 16 mars 2019, 10:12:06 »
Våra mätningar visar på att det finns områden inne i växlaren som är ca. 4 C kallare än temperaturen på köldbäraren, därav denna diskrepans.

Syftet med möjligheten att kunna ställa in en lägsta temperatur på köldbäraren är att man inte vill att borrhålet ska frysa igen helt och ställa till med problem i form av hopklämda slangar. Det är då inte intressant vad som händer lokalt i förångaren utan det är temperaturen på utgående köldbärare som är den intressanta parametern. Ska man vara riktigt noga är nog risken för genomfruset borrhål en funktion av temperaturen på både in- och utgående köldbärare men väljer man att reglera efter KBut är man på säkra sidan.

PÃ¥ min pump är köldmediet efter expansionsventilen ungefär 4 grader kallare än utgÃ¥ende köldbärare. Köldmediet bör ha samma temperatur alldeles vid inloppet till förÃ¥ngaren. Undrar därför om inte formuleringen "omrÃ¥den inne i växlaren som är ca. 4 C kallare än temperaturen pÃ¥ köldbäraren" syftar pÃ¥ köldmediets temperatur. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #14 skrivet: 16 mars 2019, 15:42:25 »
Fast men vill ju inte att förångaren skall frysa ihop heller. Det hände mig efter en KB-läcka när installatören skulle pumpa runt och kompressorn plötsligt startade när några ventiler stod i fel läge. Det tog ca ett dygn innan den hade tinat igen.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #15 skrivet: 16 mars 2019, 15:57:17 »
Syftet med möjligheten att kunna ställa in en lägsta temperatur på köldbäraren är att man inte vill att borrhålet ska frysa igen helt och ställa till med problem i form av hopklämda slangar. Det är då inte intressant vad som händer lokalt i förångaren utan det är temperaturen på utgående köldbärare som är den intressanta parametern. Ska man vara riktigt noga är nog risken för genomfruset borrhål en funktion av temperaturen på både in- och utgående köldbärare men väljer man att reglera efter KBut är man på säkra sidan.

På min pump är köldmediet efter expansionsventilen ungefär 4 grader kallare än utgående köldbärare. Köldmediet bör ha samma temperatur alldeles vid inloppet till förångaren. Undrar därför om inte formuleringen "områden inne i växlaren som är ca. 4 C kallare än temperaturen på köldbäraren" syftar på köldmediets temperatur.
Nu är faktiskt syftet med denna inställning att skydda förångaren mot sönderfrysning. Dock kan detta användas som ett sätt att även skydda slangen. Det är inte alla länder som tillåter en etanolblandning på 28%.

Mvh
Daikin

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #16 skrivet: 16 mars 2019, 18:08:55 »
Tack för intressanta upplysningar, hade faktiskt ingen aaning om att förångaren kunde frysa.
Men Daikin, visst är det något fel på programmeringen. När pumpen drog igång från noll, med kallvatten i vvberedaren och långt upp till börvärdet i värmeslingan, var KB ut lite över 2 plusgrader. Då var borrhålsskyddet inställt på -4, dvs mer än 6 graders marginal. Ändå så hände absolut ingenting, kompressorn vägrade starta. Då ändrade jag till -6, marginalen då över 8 grader. Fortfarande hände nästan ingenting, kompressorn gick lite då och då med lägsta varvtal. Ingen påverkan på KB ut, den låg lika med KB in och ibland lite över!
Först när jag ändrade till -8 började det hända saker. Pumpen drog igång och på mindre än en timme var varmvattnet varmt och börvärdet för värmeslingan uppnått.
Detta medförde också att KB ut gick ner till -2,9 med KB in på -0,9.
Det borde varit så att pumpen drog igång normalt redan vid inställningen -4. När sedan KB ut sjunker från över två plusgrader ner mot noll ska effekten enligt manualen sjunka gradvis men inte stoppa.
Samma resonemang gäller förstås vid inställningen -6 men i ännu högre grad.
Nu är jag inte alls missnöjd, bara lite förvånad. Min Daikin fungerar utmärkt med skyddstemperatur -8, huset är varmt liksom varmvattnet.
Kommer antagligen att göra som sign Daikin föreslår, dvs sänka till -10. Nu vet jag ju att det i realiteten betyder stopp redan vid -6 på KB ut.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #17 skrivet: 16 mars 2019, 20:54:36 »
Tack för intressanta upplysningar, hade faktiskt ingen aaning om att förångaren kunde frysa.

Med 28% sprit som köldbärarlösning kommer lÃ¥gtryckspressostaten att stanna pumpen innan det börjar frysa i förÃ¥ngaren. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #18 skrivet: 16 mars 2019, 21:00:22 »
Det finns andra begränsningar vid uppstart om vattnet är kallt. Då går kompressorn med låg frekvens tillsammans med eltillskott. När temp stiger så varvar den upp.
I ditt fall tror jag mer på ett sammanträffande.
Men det finns en skydds nivå till ovan denna inställning som är hårdkodad.

Njut nu av maskinen !
Med vänlig hälsning
D

Tack för intressanta upplysningar, hade faktiskt ingen aaning om att förångaren kunde frysa.
Men Daikin, visst är det något fel på programmeringen. När pumpen drog igång från noll, med kallvatten i vvberedaren och långt upp till börvärdet i värmeslingan, var KB ut lite över 2 plusgrader. Då var borrhålsskyddet inställt på -4, dvs mer än 6 graders marginal. Ändå så hände absolut ingenting, kompressorn vägrade starta. Då ändrade jag till -6, marginalen då över 8 grader. Fortfarande hände nästan ingenting, kompressorn gick lite då och då med lägsta varvtal. Ingen påverkan på KB ut, den låg lika med KB in och ibland lite över!
Först när jag ändrade till -8 började det hända saker. Pumpen drog igång och på mindre än en timme var varmvattnet varmt och börvärdet för värmeslingan uppnått.
Detta medförde också att KB ut gick ner till -2,9 med KB in på -0,9.
Det borde varit så att pumpen drog igång normalt redan vid inställningen -4. När sedan KB ut sjunker från över två plusgrader ner mot noll ska effekten enligt manualen sjunka gradvis men inte stoppa.
Samma resonemang gäller förstås vid inställningen -6 men i ännu högre grad.
Nu är jag inte alls missnöjd, bara lite förvånad. Min Daikin fungerar utmärkt med skyddstemperatur -8, huset är varmt liksom varmvattnet.
Kommer antagligen att göra som sign Daikin föreslår, dvs sänka till -10. Nu vet jag ju att det i realiteten betyder stopp redan vid -6 på KB ut.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #19 skrivet: 18 mars 2019, 13:56:36 »
Tack Daikin, javisst är det en njutning att höra pumpen spinna som en katt där den står i sitt hörn. Varmt och skönt blir det också. Jag tittar till den rätt ofta och ännu har jag inte kommit på den med att stå stilla. Antalet starter under de fyra dygn den har varit i drift är visserligen uppe i 32, men nästan alla inträffade nog när jag fifflade med spärrtemperaturen för KB ut de första timmarna.
Kompressorn har gått 88 timmar av de 94 timmar pumpen varit i gång, 275 kWh har producerats. Dagtid har utomhustempen varit 3-7 grader, på natten lite lägre men bara tillfälligt någon minusgrad. Driftläget verkar vara mycket bra, pumpen går med nästan lägsta effekt 2,5-3 kW och belastar inte borrhålet särskilt mycket med deltaT på KB 0,5-0,7 grader.
En parameter är ändrad, enligt handboken ska deltaT på värmeslingan ställas till 5 när man har golvvärme, installatören hade låtit värdet 8 stå kvar vilket är standard för radiatorsystem.
För övrigt en väldigt bra tanke att låta deltaT styra cp-hastigheten! Verkar funka helt OK i min pump.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #20 skrivet: 18 mars 2019, 22:14:03 »
Maskinen stoppar kompressorn varje gång den växlar mellan vvb och husvärme för att undvika knäppningar i vb samt för att undvika snabb nerkylning av laddslingan i tanken vid vvb prod. Det ökar naturligtvis antalet starter men dessa starter är skonsamma mot kompressorn.

Mvh
Daikin

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #21 skrivet: 19 mars 2019, 18:53:18 »
Ã…terkommer med mer statistik efter ytterligare 100 timmar.
Nu återstår bara att få till den klimatberoende temperaturkurvan. Ser inte alltför komplicerat ut, brytpunkterna är som standard placerade vid -20 resp +15 grader. Någorlunda vettigt. I dag har jag framledningstemp 44 resp 25 vid brytpunkterna, strävar efter en inomhustemp på 21,5 grader.
Men en sak bekymrar mig något. Man kan ju avläsa utomhustemperaturen i displayen bland alla andra givare. Och den temperatur som visas är genomgående 2,5 grader för hög, jag kan jämföra med två utomhustermometrar som sitter på samma sida huset som utegivaren.
En halv grad kan man ju tolerera, men två och en halv? Kommer väl att innebära att klimatkurvan får flyttas upp motsvarande, kommer säkert att fungera men jag gillar det inte.
Alla andra temperaturgivare verkar dock ge riktiga värden, alltid något.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #22 skrivet: 19 mars 2019, 21:10:12 »
Ã…terkommer med mer statistik efter ytterligare 100 timmar.
Nu återstår bara att få till den klimatberoende temperaturkurvan. Ser inte alltför komplicerat ut, brytpunkterna är som standard placerade vid -20 resp +15 grader. Någorlunda vettigt. I dag har jag framledningstemp 44 resp 25 vid brytpunkterna, strävar efter en inomhustemp på 21,5 grader.
Men en sak bekymrar mig något. Man kan ju avläsa utomhustemperaturen i displayen bland alla andra givare. Och den temperatur som visas är genomgående 2,5 grader för hög, jag kan jämföra med två utomhustermometrar som sitter på samma sida huset som utegivaren.
En halv grad kan man ju tolerera, men två och en halv? Kommer väl att innebära att klimatkurvan får flyttas upp motsvarande, kommer säkert att fungera men jag gillar det inte.
Alla andra temperaturgivare verkar dock ge riktiga värden, alltid något.

Inte ovanligt att utomhusgivare visar någon grad varmare då huset läcker värme. Av denna anledning kan du kompensera utomhusgivaren +/- 5 C i menyn.

Med vänlig hälsning
D

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4358
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #23 skrivet: 19 mars 2019, 22:04:09 »
Montera utegivaren på distanser så luft kan cirkulera mellan vägg och givare.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #24 skrivet: 24 mars 2019, 15:56:42 »
Tack, tack! Bra att veta att det går att reglera utegivaren och förslaget att montera den på distanser verkar vettigt.
Efter 10 dagar har pumpen gått 237 timmar varav kompressorn varit i drift 226 timmar. Fördelning husvärme 223 timmar och vv 3 timmar. Antal starter 82, dvs fortfarande c:a 8 per dygn.
Producerad energi 689 kWh dvs pumpen har i snitt gått med nästan exakt 3 kW effekt
Nu har förstås utetemperaturen rätt ofta varit 8-9 grader så pumpen behöver kanske inte jobba konstant. Men ännu har jag inte kommit på den med att vila!
God värme i huset! Återkommer nog inte förrän pumpen gått 1000 timmar, och riktigt intressant blir det väl inte förrän om sådär 8 månader.
« Senast ändrad: 24 mars 2019, 16:23:45 av SvempaiFloda »
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #25 skrivet: 26 mars 2019, 21:54:41 »
Definitionen av producerad energi = gratisenergi från hålet.
Avgiven energi är däremot producerad + upptagen energi.
Så pumpen har avgivit en högre effekt än 3 kW i snjtt.

Med vänlig hälsning
D

Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #26 skrivet: 28 mars 2019, 18:07:30 »
Nej Daikin, det där förstår jag inte. Att den producerade energin är identisk med "gratisenergin" som kommer från borrhålet är jag förstås med på.
Men vad menar du med "upptagen energi"?
Nu är jag förvisso ingen värmepumpsexpert. Men som jag förstår det finns det bara två sorts energi:
1. Förbrukad energi, som består av den energi som pumoen hämtar från elnätet och som krävs för att driva kompressorn, cirkulationspumparna och elektroniken mm.
2. Producerad energi, som är den energi som värmer huset, såväl värmeslingan som varmvattnet.
Och vid COP=4 är den producerade energin fyra ggr större än den förbrukade energin, dvs tar pumpen 750 W från elnätet värms huset med 3 kW.
Är du kanske inne på ett entropi-resonemang, den förbrukade energin blir ju så småningom värme, som all annan energi i universum. Nu har jag hört att elektroniken behöver kylas, och att det finns en fiffig mekanism som använder den kylluften för att värma kollektorn. Men övrig förbrukad energi kan väl inte tas tillvara? En del övergår i rörelseenergi för vattnet i värmeslingan och vätskan i kollektorn, men resten blir väl bara spillvärme?
Gamla tiders pannor värmde ju det utrymme där de stod, men värmepumpar är ju snåla med det.
Förklara gärna lite närmare!
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #27 skrivet: 28 mars 2019, 19:56:45 »
Definitionen av producerad energi = gratisenergi från hålet.
Avgiven energi är däremot producerad + upptagen energi.
Så pumpen har avgivit en högre effekt än 3 kW i snjtt.

Med vänlig hälsning
D
Producerad energi är för mig ett konstigt uttryck i det här sammanhanget. Energin är oförstörbar, den kan inte uppstÃ¥ ur tomma intet och inte heller förstöras. Den kan bara omvandlas i olika former. I det här fallet handlar det i bägge fallen om termisk energi fastän vid olika temperatur. Även med en generös definition pÃ¥ producerad är den inte producerad pÃ¥ samma sätt som i ett värmekraftverk där elenergi produceras genom att termisk energi onvandlas till el. 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #28 skrivet: 28 mars 2019, 20:20:06 »
Ordvalen kan diskuteras fram och åter. Så här är definitionen enligt vårt styrsystem:

Producerad energi = energi som ej har förbrukats av systemet utan energi som har producerats genom själva kylprocessen = upptagen energi från berget.

Upptagen energi = förbrukat från elnätet.

Avgiven energi = Upptagen + producerad.

Ex:
En värmepump har en avgiven effekt om 5 kW med ett COP om 5:
5 kW ut =avgiven
1 kW in =upptagen
= 4 kW gratis från i detta fall berget.= producerad.

Vet ej hur jag skall förklara det bättre men i vår panel visar vi vad maskinen har producerat, ej avgivit.

Mvh
Daikin


Utloggad SvempaiFloda

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Floda
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Daikin, IVT eller Nibe?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #29 skrivet: 28 mars 2019, 21:51:04 »
Daikin, jag förstår precis vad du menar. Men enligt mig har du fel. Värmepumpen förbrukar viss energi, det du kallar "upptagen energi". Men den energin är förlorad, den kommer inte husets värmesystem till godo. Den kan alltså inte räknas med när man beräknar COP.
Om den tillförda effekten ("upptagen energi") är 1 kW och den producerade effekten (eller omvandlade effekten om man så vill) är 4 kW är COP=4. Inte 5.
Om nu inte den tillförda effekten på något sätt tillförs husets värmesystem. Men enligt mig händer inte det, den går helt enkelt förlorad.
Ska jag ändra mig måste du förklara på vad sätt den elström som driver kompressorn, cirkulationspumpar mm samtidigt kan producera värme som inte är ren spillvärme. Och då givetvis på annat sätt än det primära, dvs att utvinna energi ur borrhålet.
Från 19-03-14 Daikin, tidigare IVT Greenline C5 inst dec 2001. Borrhål 100 m, enplanshus 137 kvm + 40 kvm varmgarage, byggår 1991, golvvärme. Värmer ett externt förråd på 20 kvm med en Electrolux luft-luft under vintern.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #30 skrivet: 28 mars 2019, 22:23:00 »
Vi kommer ingen vart.

Svara på denna fråga:
om du har en maskin som har COP = 5 och den avger 5 kW då förbrukar den 1 kW.

Ok ?
Vad kallar du skillnaden mellan den avgivna effekten (5kW) och den förbrukade (1kW) ?

Med vänlig hälsning och god natt.
Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34888
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #31 skrivet: 29 mars 2019, 07:07:45 »
Den förbrukade energin i en värmepump kommer nästan till 100% värmesystemet till godo.
Kompressorn "kyls" av köldmediet som i sin tur värmer radiatorvattnet i värmeväxlaren.
På samma sätt kyls cirkpumparna av det vätskeflöde som cirkulerar genom dem (Huvudsakligen).
Köldbärarpumpen kan man nog med säkerhet säga har allt sitt "värmeläckage" till köldbäraren, så den värmen kommer ju värmesystemet till godo till fullo.
När det gäller värmebärarpumpen så blir det nog ett visst värmeläckage i själva värmepumpen, men under uppvärmningssäsongen har du ju ett värmebehov även i det rum där värmepumpen står, i normalfallet.
Värmepumpen i sig är ju dessutom rätt välisolerad, så eventuellt värmeläckage från värma sidans cirkpump hjälper till att minska hastigheten på tappvarmvattnets avsvalnande.

Några förluster att tala om finns alltså inte.

Man kan inte jämföra det med en vedpanna där rökgaserna är närmare 100 grader varma, DÄR finns förluster.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #32 skrivet: 29 mars 2019, 09:25:48 »
Producerad energi = energi som ej har förbrukats av systemet utan energi som har producerats genom själva kylprocessen = upptagen energi från berget.

Jag skulle vilja kalla det "utvunnen energi" eller bättre "utvunnen värme". Utvunnen antyder att det finns en källa till värmen. Man säger ju till exempel att man utvinner koppar ur kopparmalm. Här utvinner man värme ur berget som då är "värmemalmen".

Egentligen saknar begreppet intresse för de flesta. De allra flesta är intresserade av hur mycket värme som kommer ut ur pumpen och hur många betalda kWh el man måste tillföra.

Daikin, jag förstår precis vad du menar. Men enligt mig har du fel. Värmepumpen förbrukar viss energi, det du kallar "upptagen energi". Men den energin är förlorad, den kommer inte husets värmesystem till godo. Den kan alltså inte räknas med när man beräknar COP.

Elenergin som tillförs kompressorn är inte förlorad, den kommer huset tillgodo. Elen som tillförs kompressorn värmer köldmediet och därmed vattnet i kondensorn. Köldmediet har ju hög temperatur efter kompressorn. COP för en värmepump är producerad värme dividerad med tillförd elenergi. Elen som tillförs kompressorn finns som en del av den värme pumpen levererar.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Min nya Daikin kommer om en vecka
« Svar #33 skrivet: 29 mars 2019, 13:17:05 »
Egentligen saknar begreppet intresse för de flesta. De allra flesta är intresserade av hur mycket värme som kommer ut ur pumpen och hur många betalda kWh el man måste tillföra.

Jag håller inte med.
Denna avläsning visar på den besparing kunden har gjort. Tror att det har ett större intresse än att veta hur mycket värme som har kommit ut.
Tänk dig en elpanna, att läsa av hur mycket energi som kommer ut är en icke information.
2 hus, en med elpanna och en med värmepump. Om avläsning av avgiven värme skulle göras så skulle båda visa på samma värde.
Men om du visar besparingen så är det en annan sak.

Mvh
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 264
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!