Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?  (läst 23058 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #30 skrivet: 15 november 2016, 16:49:56 »
 tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #31 skrivet: 15 november 2016, 17:28:11 »
Det finns tom system med shuntad framledning som har problem med knäppningar och inte ens Daikin kan trolla  ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikinflurkmark

  • Inbillad gds'are
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #32 skrivet: 16 november 2016, 09:57:24 »
 tummenupp Jag är mycket nöjd med valet av pump! DÃ¥ jag valde att göra hela installationen själv sÃ¥ var det ett enkelt val dÃ¥ allt var inbyggt i pumpen. Jag kan inte hÃ¥lla med om att det är krÃ¥ngliga menyer dÃ¥ jag även har en thermia optimum g3  i ett annat hus och den är betydligt krÃ¥ngligare. Sen är suporten av daikin_ här pÃ¥ forumet nÃ¥got av det bästa jag varit med om. Det enda jag Ã¥ngrar med installationen är att jag inte mÃ¥lade upp pannrumnet innan pumpen Ã¥kte in dÃ¥ vi inte kunde stÃ¥ utan värme och varmvatten dÃ¥
Modohus från byggt 65 när oljan var billig 80mm isolering i väggar 140 i tak
130 m2+100m2 källare
Egeninstallerad daikin
770 m markkollektor

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #33 skrivet: 16 november 2016, 16:27:09 »
Återkommer till "knäppningarna" i elementen.
DÃ¥ det bara" knäpper" nÃ¥gra minuter direkt efter varmvattenberedning sÃ¥ kan jag tänka att vattnet i värmesystemet hinner kallna under tiden som varmvattnet värms (ca20 min) och att när trevägsventilen slÃ¥r över till rumsvärme sÃ¥ skickas det ut "lite för varmt" värmevatten. Varmvattenvärmningen sker ju med Fl-temp pÃ¥ 55-60 °C °C. Säger värmekurvan 38 °C sÃ¥ hinner väl kanske inte Fl-tempen sjunka sÃ¥ mycket utan ett varmare vatten pumpas ut i värmesystemet och kanske orsakar knäppningarna???? 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #34 skrivet: 17 november 2016, 08:09:23 »
Man kan installera en knäpptank som blandar upp vattnet så det inte går ut så hett vatten i radiatorerna tex Nibes ukv tank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #35 skrivet: 17 november 2016, 22:37:12 »
Ligger "knäpptanken" först i elementserien och fungerar som en accumulatortank, och har den en separat egen cp som cirkulerar värmevatten under vp:s varmvattenproduktion?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #36 skrivet: 17 november 2016, 22:41:49 »
En knäpptank brukar vara som en bula på framledningen dvs drivs av den vanliga cp som sitter i cp men brukar koppla vattnet in i burken och ut från botten för max omblandning. Vill man ha cirkulation även under vv laddning blir det arbetstank inkopplad med 2 rör till radiatorerna med egen cp samt 2 rör till vp med den cp som sitter där ibland kopplas tanken med 3 rör tex gemensam returledning till tanken sen brukar man koppla in en extra framledningsgivare eller flytta befintlig givare så den känner tempen i tanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #37 skrivet: 17 november 2016, 22:48:54 »
Vad jag förstår så är det första alternativet med en "bula" få framledningen en enklare installation, men löser det problemet? För mig känns det som ett "extra element" som sitter alldeles direkt efter vp.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #38 skrivet: 18 november 2016, 08:43:40 »
En "bula" ska lösa problemet om det är efter varmvattenkörningar som det knäpper. I "bulan" blandas det heta vattnet från vv körningen med det svala värmevattnet så man slipper det feta vattnet som kommer när pumpen växlar från vv till värme. Vattnet till "bubblan" ska tas ut till elementen i botten av tanken och matas in i toppen för att det ska blandas innan det går ut på elementen. Tar men in i botten och ut i toppen kan det varma vattnet gå direkt från in till ut.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #39 skrivet: 18 november 2016, 09:10:19 »
Sen gör ju även bulan att vp får lite mera vatten volym att jobba med så den kommer få lite mindre starter nu har ju du inverter men lite beroende på dimensionering kan det vara bra med extra vatten volym för det finns även inverters med många start stop.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #40 skrivet: 18 november 2016, 10:17:48 »
Tack för alla tips.
Det stämmer att knäppningarna hörs direkt efter att varmvattenladdningen är klar, men de håller endast på "några minuter". Man undrar också om "knäppningarna" kan vara skadliga för värmesystemet på något vis?
Nu undrar jag vad en "knäpptank" egentligen är för nÃ¥gon sorts tank. Finns det nÃ¥gon speciell tank för detta ändamÃ¥l, är den isolerad, finns den i olika storlekar  och vem tillverkar-saluför sÃ¥dana.
För antalet start/stopp har fenomenet, tror jag, ingen betydelse dÃ¥ inverterpumpen anpassar effekten efter värmekurvans  fl-temp. Rumstermostaten stÃ¥r lite för högt (varmt) sÃ¥ vp:n"orkar" inte , med nuvarande fl-kurva, producera sÃ¥ hög rumstemperatur att rumstermostaten slÃ¥r av vp:n. Detta innebär att vp gÃ¥r hela dygnet, men dÃ¥ bara med ca 1/3-1/4 effekt med nuvarande lÃ¥ga yttertemp (-2 °C / +2 °C). Enligt vp:ns statistik har antalet kompressorstarter varit 53st under denna mÃ¥nad (antalet timmar rumsvärme 344 och vv-bered. 9 summa 353 tim). Jag har ingen uppfattning om detta är normalt bra eller dÃ¥ligt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #41 skrivet: 18 november 2016, 10:41:57 »
Det är normalt endast en del av säsongen en inverter jobbar som on/off lite beroende på dimensionering samt hur låg min effekt den har. Lägger in en länk till nibe ukv tank vilken är rätt vanlig att använda men vilken burk som helst duger bara den klarar trycket och har tillräckligt grova anslutningar och den behöver inte vara isolerad eftersom tanken håller samma temp som framledningen kommer den funka som en väldigt liten radiator. http://www.nibe.se/nibedocuments/16574/611182-10.pdf
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #42 skrivet: 18 november 2016, 11:05:39 »
Eller så gör man som jag, jag har satt in en begagnad VVB efter VP och före elementslingorna. Min är på 150 liter för jag ville ha lite mer vatten i systemet men har man nog mycket vatten så räcker det med en mycket mindre för det handlar ju inte om så många liter vatten som ska kylas/blandas. Och helst minst 22 mm anslutning.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #43 skrivet: 18 november 2016, 13:36:51 »
Tack för förslagen.
Nu vet jag inte hur många liter jag har i värmesystemet som är från husets byggnadsår 1963. Totalt finns i husets båda våningar (inkl. vidbygt garage) 18st radiatorer av lite olika storlekar samt 2 st golvslingor (Cu-rör ingjutna i bottenplattan) av okända längder. Det känns som att systemet är "ganska" stort.
Under de år som jag hade fjärrvärme (ca 15 år) upplevde jag "knäppningar" endast vid enstaka tillfällen, men då levererades värme samtidigt som varmvatten levererades via en plattvärmeväxlare, så det avbrott av husuppvärmningen var inte aktuellt då, vilket naturligtvis är förklaringen.
Min undran om "knäppningarna" kan vara skadliga för systemet är det inte någon som kommenterat. Det kan vara viktig information om jag skall acceptera knäppningarna eller om jag anser mig tvungen att komplettera anläggningen med någon typ av mellantank/"knäpptank".

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #44 skrivet: 18 november 2016, 13:58:27 »
Nej det ska inte innebära några problem med "knäppningar" annat än dom kan vara störande.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 404
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!