Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?  (läst 22900 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #15 skrivet: 01 mars 2015, 13:22:39 »
Hej lob
Jag är jättenöjd med min Daikin, det är nog inverterns fördel med lågt delta, min pendler mest mellan 0,8 - 1,5 g. När den kör vv. blir deltat lite högre.

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #16 skrivet: 01 mars 2015, 13:53:19 »
Ok. Fast min Nibe inverter arbetar inte med lågt delta på kalla sidan(däremot
ändras delta på varma en hel del beroende på utetemp). Just nu med +2 ute har jag +3,2in och +0,5 ut. En annan skum sak jag noterat är att brine in blir varmare när den gör VV./LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #17 skrivet: 02 mars 2015, 19:23:28 »
Det är mÃ¥nga som klagar pÃ¥ ljudet, än sÃ¥ länge lÃ¥ter det inte mycket, kanske blir värre när det blir kallt ute, är väll van vid  min gammla luftvatten som surrade en heldel. Har inga knäppningar  i radiatorerna som vissa verka ha fÃ¥tt.
/ mvh micke

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #18 skrivet: 06 april 2015, 09:19:31 »
Första månaden med daikin.
Mars månad så har den förbrukat 1154 kw, med HH
Mot förra året 3323kwh.
65% lägre 😄.

Utloggad bjwa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #19 skrivet: 04 september 2016, 22:02:47 »
Lyfter denna gamla tråd då jag är intresserad av att satsa på Daikin bergvärme och det nu gått 1,5 år sedan senaste inlägget. Är ni fortfarande nöjda med ert val eller någon som haft problem/dåliga erfarenheter?

Utloggad Midzic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 85
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #20 skrivet: 04 september 2016, 22:31:01 »
Min har funkat fint.
Har haft den sen 2015 feb.
Bor i ett gammalt hus från 1930 med radiatorer 130kvm
Ligger nu ca 13Mwh om året. Förut låg jag 30Mwh

Utloggad froskog

  • Vem f-n hittade pÃ¥ att kalla mig
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 691
  • Karma +0/-0
  • Daikin bvp installerad 2014-03-17
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #21 skrivet: 25 september 2016, 17:05:47 »
Jag är väl också nöjd, med byte av värmekälla primärt och med pumpen sekundärt. (har ju inget att jämföra med egentligen)

KrÃ¥ngliga menyer, dvs lite svÃ¥r att ha och göra med tycker jag,,, men det kan ju vara jag som inte begriper ocksÃ¥. Intresset att pilla med den finns inte egentligen den stÃ¥r där och surrar. Ibland larmar den pga att jag har ytterligare en CP i golvvärmeshunten som stör VP:n. Detta löses genom att köra interna CP:n kontinuerligt men jag orkar inte ratta pÃ¥ den just nu,,, typ!  dontknow
1½-plans Green Line-villa från Trivselhus 296m2 byggår -00. 2010-33700kW/h. 2011-31200kW/h. 2012-29600kW/h. 2013-31600kW/h. 2014- 17900kW/h. 2015- 12980kW/h. 2016- 12300kW/h 2022- 7850kW/h

Daikin inverter installerad 2014-03

Utloggad Elmicke

  • Kan lite om el, men livrädd och totalt okunnig om vatten och vattenkopplingar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #22 skrivet: 30 oktober 2016, 09:06:11 »
Köpte i år och är supernöjd, även om vi inte haft kallt på riktigt än. Krångliga menyer, skulle vilja ha tillgång till data (som typ förbrukning och hur många av och påslag det varit per dygn), men det verkar inte finnas i avancerad användarmeny ;). Det verkar som om den spöar min gamla greenline C6, på allt, vilket är som det ska egentligen. Skitbra installatör också (sthlm och förutom att han har lång erfarenhet av Daikin, så låg han betydligt lägre i pris än de två andra jag tog in offert på samma pump för).

Kul att ett jättebolag som Daikin lägger kraft på en sån här produkt.
1,5 plan 110 kvm souteräng, golvvärme på nederplan och radiatorer uppe, 125 m hål, Daikin 2.55-13 Kw.

Utloggad Panaz

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 181
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #23 skrivet: 30 oktober 2016, 19:38:11 »
Elmicke: Man måste gå in i installatörsmenyn för att se drifttimmar, prod.energi ant.start. och flöden mm.

Utloggad Elmicke

  • Kan lite om el, men livrädd och totalt okunnig om vatten och vattenkopplingar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #24 skrivet: 01 november 2016, 13:55:28 »
Elmicke: Man måste gå in i installatörsmenyn för att se drifttimmar, prod.energi ant.start. och flöden mm.

Tack, det går faktiskt via "avancerad användare" också, upptäckte jag efter lite pillande. Men det var inte direkt superanvändarvänligt, har kollat flera gånger nu men varje gång går jag bort mig lite, innan jag hittar rätt.
1,5 plan 110 kvm souteräng, golvvärme på nederplan och radiatorer uppe, 125 m hål, Daikin 2.55-13 Kw.

Utloggad Bergvärme2016

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #25 skrivet: 14 november 2016, 18:28:10 »
Är ny pÃ¥ forumet. Installerade en Daikin bergvärmepump 8/5 2016 i villan (enplan`s med källare 2*125 m2 och vidbyggt garage) bygggd 1963. Snygg och enkel installation (allt inbyggt i pumpen). Konstaterade snart att systemet "stod kvar" i VVB-läget och pumpade runt varmvattnet och pÃ¥ sÃ¥ sätt kylde ned detta sÃ¥ ny vv-prod startade. Vp:ns kretskort blev bytt, men problemet kvarstod. Nytt kretskort och ny manöverpanel kom för byte, men vi började med manöverpanelen för att se om felet var där. Mycket riktigt började Vp:n att fungera som tänkt. Förmodligen ligger styrprogrammet i kontrollpanelen eftersom problemet försvann. NÃ¥gon kommentar har inte lämnats av tillverkaren.  Har trÃ¥dbunden rumstermostat (där oljeeldningens termostat satt), som startar och slÃ¥r frÃ¥n Vp efter den programmering som gjorts i (tex. nattsänkning).För närvarande ligger värmekurvan sÃ¥ lÃ¥gt att Vp gÃ¥r hela dygnet (utom vi nattsänkning) och detta ger lÃ¥ng gÃ¥ngtid och fÃ¥ start/stopp. Under okt. 549 tim kompressordrift med 119 starter (3,6/tim) och hittills i november 270 tim kompressordrift med 39 starter (2,9/tim). Lugn och störningsfri gÃ¥ng dÃ¥ Vp stÃ¥r i gamla pannrummet i källaren. Knäppningar i elementen uppträder omedelbart efter varmvattenberedning, men försvinner efter nÃ¥gra minuter. det innebär att man vet när varmvattnet värms. Skönhetsfel att termostaten för utetemperaturen visar lite för hög temp (för varmt) vilket komplicerar värmekurvan. Antingen flytta givaren eller kompensera i styrprogrammet??
Har bytt ut fjärrvärme mot Daikins bergvärmepump och närmaste tiden får utvisa ifall jag tagit rätt beslut.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9562
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #26 skrivet: 15 november 2016, 14:15:20 »
Det går att sätta en s.k. knäpptank efter värmepumpen på framledningen för att minska knäppandet i rören. Detta är ju en komplikation som tillstöter när man byter från fjärrvärme som försiktigt shuntar ut värmen till en värmepump där det raskt kan svänga en hel del i faktisk framledningstemperatur. (Är själv uppvuxen i ett hus byggt 1963 så vet hur det kan låta).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #27 skrivet: 15 november 2016, 15:43:44 »
Trodde Daikin hade nån funktion som skulle förhindra knäppningar men det kanske inte funkar i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #28 skrivet: 15 november 2016, 16:27:23 »
Samma här jag tycks minnas att någon, kanske Daikin_, skrev att dom inte hade några "problem" med knäppningar i sina maskiner.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärme är ni nöjda med ert val ?
« Svar #29 skrivet: 15 november 2016, 16:36:01 »
Samma här jag tycks minnas att någon, kanske Daikin_, skrev att dom inte hade några "problem" med knäppningar i sina maskiner.

Daikin har en styrlogik inbyggd för att förhindra knäppningar I systemet men det går inte att vara 100% säker på ett tyst resultat då husen och rören varierar kraftigt från fall till fall. Ibland blir det dessvärre så att det kan knäppa I radiatorerna och då är en genomströmningstank att rekommendera.

Mvh
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!