Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?  (läst 10680 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?
« skrivet: 09 december 2015, 17:04:24 »
Hej!

Köper ett hus från 1800-talet med murstock mitt i huset. I dagsläget värms huset med olja och det kommer göra så åtminstone de kalla vintermånaderna denna vinter. Jag tänker att en investering i värmesystemet måste göras, frågan är bara vilken?

Bakgrundsfakta: Huset har 240m2 uppvärmd yta inkl källare.Just nu värms det med olja i en panna från slutet av 90-talet. Energi för uppvärmning och varmvatten enl. energideklaration 53 000 kWh, vilket känns lite väl mycket (besiktningsmannen tyckte det lät mycket)... Huset har radiatorer vid varje fönster samt i hall och sådana ytor. Det är gamla radiatorer från 40-talet.

Som jag ser det finns det flera alternativ. Vilket är bäst?

1. Installera en pelletsbrännare på pannan som är från slutet av 90-talet. Kostnad 5-20 000kr beroende på om jag köper begagnat eller nytt. Arbetsinsats hög vid detta alternativ.

2. Köpa en ny pelletspanna samt bygga bulkförråd. En panna med brännare ny kostar kring 50 000kr. Installation efter rot kanske 20 000 ? Då bygger jag bulkförrådet själv! Arbetsinstatsen för själva pelletseldningen beräknas vara låg

3. Installera en luftvattenvärmepump. Jag antar att jag behöver en rätt stor luftvattenpump. Installationskostnad kring 120 000? Bor i Västernorrland, besparing kring 60% eller något sånt? vid 60% är besparingen 31800kWh per år.

4. Installera en Bergvärmepump. Enligt energideklarationen skulle jag spara 38 500 kWh per år på en sådan åtgärd. Antar att en bergvärmeinstallation minst kostar 180 000kr?

Det som talar för pellets är att jag även i fortsättningen håller murstocken varm och skorstenens ventilation fungerar som den är tänkt. Totalekonomin har jag inte räknat på eftersom jag i dagsläget saknar en del faktorer och det vore intressant om ni kunde hjälpa mig i hur jag ska tänka.

Jag tänker att det är prioriterat att göra något åt värmesystemet eftersom det besparingen blir ganska stor om jag byter uppvärmningssystem, oavsett investeringskostnad.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?
« Svar #1 skrivet: 09 december 2015, 17:22:46 »
Kan du göra ROT blir det inte så dyrt som 180 000 kr.
Jag ser rätt många som gör förfrågningar i offerttjänsten på www.energioffert.se som går från pellets till bergvärme eller markvärme, så jag skulle nog inte rekommendera det, känner ett par personer här i byn som gjort samma sak, det krånglar helt enkelt för mycket tycker de flesta, och pelletsen är inte mycket billigare än el idag.
Har du elpatroner i pannan borde det vara mycket billigare att köra på el än på olja om du har spotpris på elen.

Jag skulle alltså rekommendera bergvärme, en Thermia, CTC, IVT, NIBE ellar Daikin inverter borde kunna passa bra i ditt hus, men det fungerar säker med en lite större on/off-värmepump också, gärna kopplad till arbetstank i så fall.

Om jag räknar med en verkningsgrad på 75% på din anläggning så har du ca 40 000 kWh i årlig förbrukning, och då borde Thermias eller NIBE 1255-16 vara de värmepumpar som passar bäst och har rimligt pris, det finns större fastighetspumpar som passar också, men de blir dyra.
Borrdjup som bör till (lite beroende på bergart) är 211-230 meter aktivt, det kan krävas 2 borrhål för att komma dit...
Om du siktar på ett borrhål är det viktigt att du väljer en entreprenör som kan garantera 230 meters borrdjup.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?
« Svar #2 skrivet: 09 december 2015, 17:29:05 »
Och skorsten kan du sätta ett regnskydd över.  :)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?
« Svar #3 skrivet: 10 december 2015, 15:30:21 »
Finns inte möjlighet att gräva ner jordvärme på platsen ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?
« Svar #4 skrivet: 10 december 2015, 18:04:00 »
sådanna kåkar brukar vara svåra med värmepump utan att byta systemet.

Jag skulle sikta på en ny pelletspanna i klassen 150000 med automatiskt allt. (bulk tändning, sotning, askning, zonstyrning)

Men det går okså att bygga om värmesystemet och sätta in värmepump men räkna 250 000 för nytt värmesystem och 100 000 för värmepump.

Tips(Eta, Hargassner, Lindner Sommerauer, Fröling, HDG bavaria)
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?
« Svar #5 skrivet: 10 december 2015, 18:57:00 »
Hej!

Köper ett hus från 1800-talet med murstock mitt i huset. I dagsläget värms huset med olja och det kommer göra så åtminstone de kalla vintermånaderna denna vinter. Jag tänker att en investering i värmesystemet måste göras, frågan är bara vilken?

Bakgrundsfakta: Huset har 240m2 uppvärmd yta inkl källare.Just nu värms det med olja i en panna från slutet av 90-talet. Energi för uppvärmning och varmvatten enl. energideklaration 53 000 kWh, vilket känns lite väl mycket (besiktningsmannen tyckte det lät mycket)... Huset har radiatorer vid varje fönster samt i hall och sådana ytor. Det är gamla radiatorer från 40-talet.

Som jag ser det finns det flera alternativ. Vilket är bäst?

1. Installera en pelletsbrännare på pannan som är från slutet av 90-talet. Kostnad 5-20 000kr beroende på om jag köper begagnat eller nytt. Arbetsinsats hög vid detta alternativ.

2. Köpa en ny pelletspanna samt bygga bulkförråd. En panna med brännare ny kostar kring 50 000kr. Installation efter rot kanske 20 000 ? Då bygger jag bulkförrådet själv! Arbetsinstatsen för själva pelletseldningen beräknas vara låg

3. Installera en luftvattenvärmepump. Jag antar att jag behöver en rätt stor luftvattenpump. Installationskostnad kring 120 000? Bor i Västernorrland, besparing kring 60% eller något sånt? vid 60% är besparingen 31800kWh per år.

4. Installera en Bergvärmepump. Enligt energideklarationen skulle jag spara 38 500 kWh per år på en sådan åtgärd. Antar att en bergvärmeinstallation minst kostar 180 000kr?

Det som talar för pellets är att jag även i fortsättningen håller murstocken varm och skorstenens ventilation fungerar som den är tänkt. Totalekonomin har jag inte räknat på eftersom jag i dagsläget saknar en del faktorer och det vore intressant om ni kunde hjälpa mig i hur jag ska tänka.

Jag tänker att det är prioriterat att göra något åt värmesystemet eftersom det besparingen blir ganska stor om jag byter uppvärmningssystem, oavsett investeringskostnad.

Alla ovanstående alternativ är bra.

Man kan också docka en luftvattenpump mot nuvarande panna och spetsa med olika alternativ när det är som kallast.

Ingen vet vilka priser som gäller för el, olja eller pellets i framtiden och vilket alternativ som blir billigast.

Om jag ägde huset skulle det nog mina vanor, påverka valet.

Vill du snickra förråd, kolla pelletskruv, etc...när du ändå håller på och mekar i källaren, etc?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?
« Svar #6 skrivet: 10 december 2015, 19:04:12 »
sådanna kåkar brukar vara svåra med värmepump utan att byta systemet.

Inte säkert, ett system från 40-talet brukar vara designat för självcirkulation, och då brukar det funka rätt OK som lågtempsystem med cirkpump.
Men man kan ju alltid från TS om han har koll på hur varmt vatten som shuntas fram då det är som kallast ute?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Churchill

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Kristianstad
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?
« Svar #7 skrivet: 10 december 2015, 19:37:20 »
Ändrar mig

Vill du bli nöjd släng ut allt gammalt och gör om det riktigt och nytt. Skulle inte vilja bo i ett hus med infrastruktur på 70 år där allt kan gå fel närsomhälst.
Hade tidigare system från 30 talet och det läkte lite då och då det är skit iriterande.

Ta den stora plånboken och byt alla rör och radiatorer och sattsa på Bergvärme.

Du blir nöjd
CTC ecopart 5, Jordvärme 2 x 260 meter, 8 kvadrat solfångare med 2 x 500/120 Ackumulatortankar, 160 kvadrat villa från 76. Konverterad till golvvärme i hela med extra radiatorer och aerotemper i tvättstugan.

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?
« Svar #8 skrivet: 10 december 2015, 22:06:14 »
Hej

Tack för era svar.

Det finns inga synliga tecken på läckage i dagsläget. Det är klart att det är gamla radiatorer o så, hur lång beräknas livslängden vara på såna här typer av saker?

Det är totalt 22st radiatorer i huset så det känns dyrt att byta samtliga.. Jag vet idag inte hur hög tilltempen måste vara när det är som kallast, men jag ska kolla under veckan, se hur kurvan är inställd om inte annat.

Jag har idag pellets i en oljepanna med veckoförråd.. Det är inte så kul må jag erkänna. Men jag tänkte att den modern panna funkar bättre. Å andra sidan verkar besparingen med bergvärme vara väldigt stor. frågan är bara ventilationen. Hur har ni andra löset detta?

I dagsläget kostar min el 74 öre kwh inkl skatt. Sen tillkommer nätavgift osv. Utslaget per kwh blir det väl typ 80-85 öre per kWh? Pellets kostar 55 öre per kWh ungf. men låt säga att årets verkningsgrad är 85% så hamnar väl priset på cirka 65 öre ändå! Inte så stor besparing alltså.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?
« Svar #9 skrivet: 11 december 2015, 18:25:30 »
Jag har varvtalsstyrda och fuktstyrda PAX-fläktar i badrummen som går på lågvarv normalt och max då det blir fuktigt.
Sen tror jag att livslängden på gamla system kan variera beroende på hur det är skött?
Det är väl främst gamla slottsventiler som kan börja läcka, men det är oftast rätt enkelt att åtgärda.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?
« Svar #10 skrivet: 18 december 2015, 10:19:13 »
Har en offert på 225. Två hål. Ivt premiumline. Besparingen verkar god. Ska ta in ytterligare en offert för att jämföra!

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?
« Svar #11 skrivet: 22 december 2015, 12:48:33 »
Har fått in ytterligare två offerter som ligger vid knappt 200 000kr med (osäker dock, priset är 169 resp 179 med rot 50% men den minskar ju efter jul). Det var en 12 respektive 14 kw pump. 2* 140 samt 1*260 m hål.

cop i offerten är ca 3.2. Kan detta vara rimligt? Mina radiatorer verkar ligga kring 40 grader (uppskattat, när man känner på dem) vid typ +2... Frågan är hur bra dessa är till bergvärme? Kanske kräver 60-70 grader vid -25..(tyvärr är det milt så jag kan inte prova detta)..

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?
« Svar #12 skrivet: 22 december 2015, 13:00:58 »
cop i offerten är ca 3.2. Kan detta vara rimligt? Mina radiatorer verkar ligga kring 40 grader (uppskattat, när man känner på dem) vid typ +2... Frågan är hur bra dessa är till bergvärme? Kanske kräver 60-70 grader vid -25..(tyvärr är det milt så jag kan inte prova detta)..

Det låter ju kanske som de är lite klena, men hur mycket har du optimerat flödena?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?
« Svar #13 skrivet: 22 december 2015, 13:27:03 »
cop i offerten är ca 3.2. Kan detta vara rimligt? Mina radiatorer verkar ligga kring 40 grader (uppskattat, när man känner på dem) vid typ +2... Frågan är hur bra dessa är till bergvärme? Kanske kräver 60-70 grader vid -25..(tyvärr är det milt så jag kan inte prova detta)..

Jag tror inte det behövs så höga temperaturer. Mina radiatorer behöver 43 grader fram när det är ca -3 ute och ungefär 53 grader när det är -18 ute. Radiatorernas förmåga att avge värme ökar kraftigt vid höga temperaturer. Med en värmepump som inte är alltför stor i förhållande till husets maximala effektbehov kommer elpatronen att gå in vid låga temperaturer. Värmepumpen behöver därför inte klara av den högsta framledningstemperatur som huset behöver.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad rullbert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Bergvärme, luftvattenvärmepump eller Pellets?
« Svar #14 skrivet: 22 december 2015, 13:32:36 »
Yes! Jag är med på att elpatronen stöttar. Men COPet blir väl totalt sämre, dvs mindre utväxling så att säga med "dåliga" radiatorer?.. Vad säger ni om copet på 3.2 är det en rimlig uppskattning? När man läser broschyrer står det ju 5-6 SCOP men det är väl under de mest ideala förhållandena..

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!