Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: erp
« skrivet: 04 oktober 2015, 16:33:31 »

Normalt ska man betala när man fått det man beställt, men det är den som säljer som bestämmer när betalning ska ske.
Sedan kan ju kund och säljare komma överens på diverse betalningssätt, men säljaren är den som bestämmer.
Skrivet av: Churchill
« skrivet: 03 oktober 2015, 07:08:18 »

Det beror mycket på kunden också!
Har kunden kända problem(anmärkningar eller varit i domstol och bestridit tidigare fakturor) är det alltid förskottsbetalning. Seriösa firmor kollar sånt rutinmäsigt.
 
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 02 oktober 2015, 22:13:36 »

På jobb som tar en eller en par veckor använder man aldrig betalningsplaner.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 02 oktober 2015, 21:52:36 »

Tror det oftast saknas både betalnings plan samt att det oftast inte sker nån besiktning man betalar efter att jobbet är klart eller när man fått grejerna levererade.

Ja, när det handlar sig om småhus är det väl så.

Men om man jobbar med stora byggnader eller offentliga byggnader fungerar det lite annorlunda ...
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 oktober 2015, 21:35:02 »

Tror det oftast saknas både betalnings plan samt att det oftast inte sker nån besiktning man betalar efter att jobbet är klart eller när man fått grejerna levererade.
Skrivet av: Ewald
« skrivet: 02 oktober 2015, 21:30:25 »

Det beror ju på vad man har kommit överens om. Ofta har man en betalningsplan.

Annars skulle jag säga att man ska betala efter att installationen/ en viss del av installtionen är slutförd, besiktigad och godkänd.
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 02 oktober 2015, 21:01:41 »

Nu har ju alla företag som inte är på obestånd minst en månads kredit hos sina leverantörer så att leverera och koppla in och därmed få betalt inom kredittiden ska inte vara ett problem.
Skulle det vara klent med pengar brukar även företag som har en "historia" med en leverantör få två månaders kredit utan nått större besvär.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 02 oktober 2015, 20:40:27 »

Jag skulle betala när allt är klart om firman har lite planering så borras det och vp levereras på samma vecka så dom ska inte behöva ligga ute med pengarna länge. Om jag skulle leja för ett stort jobb som tar lite längre tid får man nog acceptera att man får del betala efter hand för ingen vill ju ligga ute med pengarna lång tid.
Skrivet av: janelvis
« skrivet: 02 oktober 2015, 18:35:23 »

Hej

Nu har jag fått installerat en EcoAir 408 och en Eco Zenith i250L. Jag behövde inte betala något förrän allt var installerat och intrimmat. Beror kanske lite på att jag haft samma firma till att lägga in kommunalt avlopp till mig för ett antal år sedan.

janelvis
Skrivet av: cougar
« skrivet: 02 juni 2015, 07:18:29 »

Jag som småföretagare fakturerar
1. materialkostnaden vid materialleverans.
2. ev. Energiborrning efter avslutad borrning.
3. slutfaktura om minst 20% vid helt färdig anläggning.
 Det är ju viktigt att slutfaktura är utformad så att det är den som redovisar all arbetstid så det är den fakturan man söker rot bidrag för, annars kan ju en oseriös firma söka rotbidrag utan att jobbet är godkänt.

Det viktiga är att det är en tillräckligt stor summa som är kvar på slutet så  det finns tillräckligt incitament för installatören att verkligen avsluta arbetet.

Min bank vill ju helst att faktura 1och 2 ska vara betalda INNAN jag slutför arbetet, men det brukar sällan funka så i verkligheten  ::)
Skrivet av: svenske kocken
« skrivet: 01 juni 2015, 10:37:45 »

Vanligaste är väl att man betalar när pumpen är driftsatt, men det händer att man vill ha en delbetalning när "varan" är levererad men inte installerad. Då handlar det oftast om att endera har den som ska göra "jobbet" en lite dålig ekonomi eller så är h*n inte övertygad om att kunden har förmågan/viljan att betala för sig.
Skrivet av: janelvis
« skrivet: 01 juni 2015, 09:32:35 »

Hej
En fråga till er som fått lvvp installerad av firma. När betalar man. Betalar man hela beloppet efter det att anläggningen är inmonterad och intrimmad eller betalar man en del vid beställningen, en del när lvvp är levererad och en del när allt är klart. Vill gärna ha lite input så att jag inte går på "pumpen".  :-)
janelvis

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!