Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer  (läst 8398 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad stahlrog

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer
« skrivet: 26 december 2010, 14:29:27 »
Hej.

Installerade en collix (den lilla 38--)när man starta den så ställer den sig i defrost läge sedan efter ca. 2 min så startar pumen som då går i ca. 2 min. därefter blinkar "operation" lampan fort och inget går att göra. Detta i ett garage med -5. Någon som haft samma problem ? huvuddunk

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer
« Svar #1 skrivet: 26 december 2010, 15:16:31 »
Ne men kolla anslutningarna där ute...

Utloggad stahlrog

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer
« Svar #2 skrivet: 26 december 2010, 15:38:40 »
Ne men kolla anslutningarna där ute...

Menar du dom elektriska eller dom för kylmediat ?

Du tror inte att det har något med att jag startat den när det var så kallt. det var även fuktigt
i garaget när jag startade den.

//Roger

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer
« Svar #3 skrivet: 26 december 2010, 15:52:57 »
Tänkte på de elektriska.... så att det är riktigt anslutet.. å så...
Känns det som anslutningarna för kylmediet är tveksamt hopkopplade?

Har du garaget under vatten eller?
Fukt är ju inte så bra precis...med elektronik..
Går fläkten?

Utloggad stahlrog

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer
« Svar #4 skrivet: 26 december 2010, 16:05:02 »
Tänkte på de elektriska.... så att det är riktigt anslutet.. å så...
Känns det som anslutningarna för kylmediet är tveksamt hopkopplade?

Har du garaget under vatten eller?
Fukt är ju inte så bra precis...med elektronik..
Går fläkten?

Alla anslutningar sitter där dom skall. det är omöjligt att koppla fel eftersom det är snabbkopplingar.
Nja... inte under vatten men det blir ganska fuktigt på insidan när man drar igång värmen eftersom
garaget inte är isolerat, Garaget är byggt i betong sten. Fläkten går.

Finns det inga felkoder, att lampan blinkar måste betyda något eller.............. ;)
« Senast ändrad: 26 december 2010, 16:10:58 av stahlrog »

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer
« Svar #5 skrivet: 26 december 2010, 16:53:02 »
alltsÃ¥ du kör igÃ¥ng pumpen i ett utkylt garage där det är -5 vid driftsättningen av pumpen?, även om pumpen skulle värma första cykeln sÃ¥ fÃ¥r den troligen problem när den fÃ¥r för sig att avfrosta, dÃ¥ det troligen fortfarande är för kallt i garaget. Mitt tips är att värma upp garaget pÃ¥ annat sätt innan du drar igÃ¥ng pumpen. Inte säkert att det fungerar, kan ju fortfarande vara nÃ¥got fel pÃ¥ pumpen , men dock bättre än att köra igÃ¥ng den i ett garage där det är  -5.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer
« Svar #6 skrivet: 26 december 2010, 17:03:10 »
Med rätt stor sannolikhet betyder det att:

Operation lamp flashes and Timer lamp off.

Is connector connection good? No...fix it

Betong sten? Gasbetong?


Utloggad stahlrog

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer
« Svar #7 skrivet: 26 december 2010, 17:28:04 »
alltsÃ¥ du kör igÃ¥ng pumpen i ett utkylt garage där det är -5 vid driftsättningen av pumpen?, även om pumpen skulle värma första cykeln sÃ¥ fÃ¥r den troligen problem när den fÃ¥r för sig att avfrosta, dÃ¥ det troligen fortfarande är för kallt i garaget. Mitt tips är att värma upp garaget pÃ¥ annat sätt innan du drar igÃ¥ng pumpen. Inte säkert att det fungerar, kan ju fortfarande vara nÃ¥got fel pÃ¥ pumpen , men dock bättre än att köra igÃ¥ng den i ett garage där det är  -5.

Jag har satt på andra värmekällor, skall testa pumpen när jag fått upp lite temp. Men tack för tipset. :)

Utloggad stahlrog

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer
« Svar #8 skrivet: 26 december 2010, 17:32:09 »
Med rätt stor sannolikhet betyder det att:

Operation lamp flashes and Timer lamp off.

Is connector connection good? No...fix it

Betong sten? Gasbetong?



Tackar.

Utloggad stahlrog

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer
« Svar #9 skrivet: 26 december 2010, 18:38:48 »
alltsÃ¥ du kör igÃ¥ng pumpen i ett utkylt garage där det är -5 vid driftsättningen av pumpen?, även om pumpen skulle värma första cykeln sÃ¥ fÃ¥r den troligen problem när den fÃ¥r för sig att avfrosta, dÃ¥ det troligen fortfarande är för kallt i garaget. Mitt tips är att värma upp garaget pÃ¥ annat sätt innan du drar igÃ¥ng pumpen. Inte säkert att det fungerar, kan ju fortfarande vara nÃ¥got fel pÃ¥ pumpen , men dock bättre än att köra igÃ¥ng den i ett garage där det är  -5.

Nu har jag fått upp 10+ i garaget, jag har testat pumpen i alla olika lägen men resultatet blir
alltid det samma dvs. den går en liten stund ca. 5 min sedan stannar den lampan börjar att
blinka och den regerar inte på fjärren enda sättet är att dra ur kontakten. Det får bli JULA
kundtjänst imorgon. ;)

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer
« Svar #10 skrivet: 26 december 2010, 18:58:44 »
Har du grejat med sladdarna ute?
Tänkte dålig kontakt...
Hör med Jula du... ;)

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer
« Svar #11 skrivet: 26 december 2010, 21:46:40 »
Jag skulle iallafall vilja att du fick upp tempen till 15-16 grader för att avfrostningarna ska fungera som tänkt.
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad BosseBus

  • Givetvis en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: wildmarken
  • Antal inlägg: 432
  • Karma +2/-1
  • Woff Woff grrrr
SV: Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer
« Svar #12 skrivet: 26 december 2010, 21:50:46 »
Tror du larmet för kontakt problem försvinner då?
Eller hur tänkte vi här då? ^-^

Utloggad Krokodilen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer
« Svar #13 skrivet: 26 december 2010, 22:44:56 »
Jag har ingen aning om hur coolixar fungerar.... men jag kan tänka mig att eftersom den inte har en chans att fungera under en hel cykel med dessa startförhÃ¥llanden sÃ¥ kan den ju helt enkelt vägra..... men som sagt jag vet inte.....men det  kostar ju inget att pröva. i vilket fall sÃ¥ är det  dömt att misslyckas att dra igÃ¥ng en värmepump i en lokal med -5 grader i som dessutom har ett betongolv (gaarage har ju oftast det) och dom kyler av bara fan, tar evigheter att värma upp, sÃ¥ värm fört upp lokalen till ca +15 och kör sedan igÃ¥ng pumpen, fungerar det inte dÃ¥ sÃ¥ är det väl dags att reklamera pumpen. Ang  kontaktproblemet sÃ¥ enda jag kan rekommendera är att kolla alla anslutningar och att dom ligger rätt inkopplade och ingen glappkontakt.
« Senast ändrad: 26 december 2010, 22:47:15 av Krokodilen »
Konverterat frÃ¥n direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

Utloggad stahlrog

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
SV: Coolix grön lampa blinkar fort och inget händer
« Svar #14 skrivet: 27 december 2010, 17:56:39 »
Jag har ingen aning om hur coolixar fungerar.... men jag kan tänka mig att eftersom den inte har en chans att fungera under en hel cykel med dessa startförhÃ¥llanden sÃ¥ kan den ju helt enkelt vägra..... men som sagt jag vet inte.....men det  kostar ju inget att pröva. i vilket fall sÃ¥ är det  dömt att misslyckas att dra igÃ¥ng en värmepump i en lokal med -5 grader i som dessutom har ett betongolv (gaarage har ju oftast det) och dom kyler av bara fan, tar evigheter att värma upp, sÃ¥ värm fört upp lokalen till ca +15 och kör sedan igÃ¥ng pumpen, fungerar det inte dÃ¥ sÃ¥ är det väl dags att reklamera pumpen. Ang  kontaktproblemet sÃ¥ enda jag kan rekommendera är att kolla alla anslutningar och att dom ligger rätt inkopplade och ingen glappkontakt.

Har haft kontakt både via mail och telefon och fick två olika svar.
Telefon: Värm upp till ca. 17 grader sedan testa alternativt kolla säkring vid kompressorn
Mail:Pumpen är kass, fick information om hur jag skall gå tillväga för att få en ny.
Man blir lite förrvirrad  :D

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!