Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin bergvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 309572 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #300 skrivet: 23 januari 2014, 21:12:49 »
Jag tror att när brine sjunker beror det på dålig luftning från början eftersom del flesta installationer utförs med plast kärl kan luften ta sig till kärlet och då minskar brine nivån. Har inte sett att nivån ändras efter årstiderna hos mig men det gör den antagligen fast så lite så jag inte noterat det trots att jag kör med plastbyttan och har vent återvinning och då ska man tydligen ha tryckkärl enligt manualen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #301 skrivet: 23 januari 2014, 22:13:28 »
P.S. de fall jag har sett läck på KB är när det används fel fabrikat på klämringskopplingarna.

Vilka klämringskopplingar menar du? De vid anslutning till PEM eller andra, eventuella, klämringskopplingar för CU rör/anslutning till VP?
Och vilka fabrikat är "fel fabrikat"? Vilka bör man alltså akta sig för, och vilka är det man bör använda?

Själv använde jag nr 1138 från Vatette, med extra stödhylsa, vid anslutning till PEM. Undrar om den är godkänd? Beulco har också en i mässing vet jag. PRK vågade jag ej använda, litar inte riktigt på plast.

Vatette 1138 som jag använde:

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #302 skrivet: 24 januari 2014, 06:44:27 »
Sätt gängtätningsmassa eller gängtejp på gängorna så att vatten inte kan lägga sig i dessa, då riskerar man inte att minsugrader på utgående KB spräcker muttrarna med läckage som följd.
Finns säkert kopplingar som är bättre och sämre när det gäller denna precision, men om man säkerställer att det inte kan ansamlas vatten i gängorna mellan mutter/koppling så torde problemet vara ur världen, oavsett koppling.
Ha i åtanke att det är skrivet av en person utan egen större erfarenhet av VVS-installationer, jag använder mig i detta fall enbart av logik och sunt förnuft.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #303 skrivet: 24 januari 2014, 10:50:30 »
Daikin:
Lusläste eran installationsmanual och såg att det inte riktigt stämmer med att ni säger att den är 2,5-13kw effekt.
Varför anger man effekt vid 10°C/35°C?
Kan ju inte annat än förvirra konsumenten speciellt då ingen eller väldigt få har 10 °C brine in.
Mer normalt är att säga att pumpen är 2-10kw vid 0/35.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #304 skrivet: 24 januari 2014, 14:01:57 »
Daikin:
Lusläste eran installationsmanual och såg att det inte riktigt stämmer med att ni säger att den är 2,5-13kw effekt.
Varför anger man effekt vid 10°C/35°C?
Kan ju inte annat än förvirra konsumenten speciellt då ingen eller väldigt få har 10 °C brine in.
Mer normalt är att säga att pumpen är 2-10kw vid 0/35.
Hej, maskinen är 2,5-13kW. Om du LUSläser installationsmanualen sÃ¥ ser du att genom att ställa om en parameter (0a-03) frÃ¥n 0 till 1 i mjukvaran sÃ¥ öppnas maskinens effekt till fullo. Den levereras inställd pÃ¥ 10kW och öppnas upp i menyn. Precis som vissa maskiner levereras med elpatronen leveranskopplad pÃ¥ 3 el 4 kW.  Vid 10/35 är maskinens effekt 16,9 kW
Då maskinen är varvtalsstyrd så har den även någonting som kallas nominell effekt. Nominell effekt är 10 kW vid 0/35 Maximal effekt vid 0/35 är däremot 13 kW och inget annat.

Mvh
Daikin

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #305 skrivet: 24 januari 2014, 14:11:55 »
Skulle vara intressant att få veta vilken teknikalitet som gjort att ni stryper maskinen "default".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #306 skrivet: 24 januari 2014, 14:21:26 »
Skulle vara intressant att få veta vilken teknikalitet som gjort att ni stryper maskinen "default".
Ingen alls förutom att alla invertermaskiner mäts vid nominellt värde, luft/luft, luft/vatten, samt vätska/vatten. Anledningen till lev koppling 10 kW är att de flesta installationer klarar sig med detta värde. Vi ville leveranskoppla maskinen sÃ¥ att sÃ¥ fÃ¥ parametrar skall ändras.  Maskinen ändrar naturligtvis ljudbild med ökad frekvens. Ljudmätningen är gjord vid nominell effekt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #307 skrivet: 24 januari 2014, 17:57:49 »
Men om sÃ¥ lite som möjligt ska behöva ändras vid installation varför begränsa effekten eftersom det är en inverter sÃ¥ använder den väl sÃ¥ mycket effekt som den behöver eller  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #308 skrivet: 24 januari 2014, 20:08:36 »
Japp, och vid VV laddning så går den upp.
Utöver detta så är det beslutat från fabriken att den skall levereras nominellt p.g.a. diverse energiregleringar som gäller.
Det är väl samma sak med elpatron, det går´väl in så mycket som behövs så varför är maskiner fabriklevererade med olika effekter ?

/D

Utloggad Elias123

  • Automationsingenjör
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 74
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #309 skrivet: 24 januari 2014, 21:01:31 »
Hej, maskinen är 2,5-13kW. Om du LUSläser installationsmanualen sÃ¥ ser du att genom att ställa om en parameter (0a-03) frÃ¥n 0 till 1 i mjukvaran sÃ¥ öppnas maskinens effekt till fullo. Den levereras inställd pÃ¥ 10kW och öppnas upp i menyn. Precis som vissa maskiner levereras med elpatronen leveranskopplad pÃ¥ 3 el 4 kW.  Vid 10/35 är maskinens effekt 16,9 kW
Då maskinen är varvtalsstyrd så har den även någonting som kallas nominell effekt. Nominell effekt är 10 kW vid 0/35 Maximal effekt vid 0/35 är däremot 13 kW och inget annat.

Mvh
Daikin

Tack för svaret.
Slits kompressorn mer vid övervarv och högre effekt eller sjunker COP dramatiskt därav denna funktion?
Hur många shuntar går att ansluta till maskinen med egna kurvor?


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34932
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #310 skrivet: 24 januari 2014, 21:03:58 »
Vi kan väl bara konstatera att det är olyckligt att olika former av normer och testprocedurer är det som styr vilken effekt man uppger att maskinen har.

Sanningen kanske är att uteffekten i praktiken är 2.5 till 17 kW, allt beroende på brinetemp och framledningstemp.

Alltså vid hög temp på KB (vår/sommar/höst) är lägsta möjliga uteffekt 2.5 kW (eller mer)
Vid DUT (0/55°C) är högsta uteffekt kanske 10 kW?

Vid normal drift, på hösten är brinetempen hög, minsta uteffekten är troligen ca 2.5 kW.
På senvintern när brine är som kallast är den 0°C (eller lägre) och max uteffekt är troligen långt lägre än maximal effekt (vid hög Brinetemp och låg framledningstemp).

Känner att jag måste läsa hela testprotokollet för att kunna recensera denna produkt ordentligt, finns info, eller kan den e-postat mig?

Skulle vara kul att veta.  dontknow
(Har inte läst manualen, det kanske står där...)
« Senast ändrad: 24 januari 2014, 21:23:34 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #311 skrivet: 24 januari 2014, 21:20:17 »
Japp, och vid VV laddning så går den upp.
Utöver detta så är det beslutat från fabriken att den skall levereras nominellt p.g.a. diverse energiregleringar som gäller.
Det är väl samma sak med elpatron, det går´väl in så mycket som behövs så varför är maskiner fabriklevererade med olika effekter ?

/D
Vet inte hur andra märken löst det men på tex Nibe har man 7 kw leverans kopplad elpatron som har 1 kw steg kopplar man om till 9 kw elpatron får man 2 kw steg på elpatron. Mindre antal steg blir lite sämre för alla men för dom med nya hus så kan det bli riktigt fel om elpatronen spärras enligt max installerad eleffekt BBR. Antar att Nibe hade kunnat ordnat 1 kw steg även till 9 kw elpatron men det är förhoppningsvis väldigt få som behöver så kraftig elpatron och det koster säkert mer med flera steg.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #312 skrivet: 24 januari 2014, 22:29:04 »
Vi kan väl bara konstatera att det är olyckligt att olika former av normer och testprocedurer är det som styr vilken effekt man uppger att maskinen har.

Sanningen kanske är att uteffekten i praktiken är 2.5 till 17 kW, allt beroende på brinetemp och framledningstemp.

Alltså vid hög temp på KB (vår/sommar/höst) är lägsta möjliga uteffekt 2.5 kW (eller mer)
Vid DUT (0/55°C) är högsta uteffekt kanske 10 kW?

Vid normal drift, på hösten är brinetempen hög, minsta uteffekten är troligen ca 2.5 kW.
På senvintern när brine är som kallast är den 0°C (eller lägre) och max uteffekt är troligen långt lägre än maximal effekt (vid hög Brinetemp och låg framledningstemp).

Känner att jag måste läsa hela testprotokollet för att kunna recensera denna produkt ordentligt, finns info, eller kan den e-postat mig?

Skulle vara kul att veta.  dontknow
(Har inte läst manualen, det kanske står där...)
Det du beskriver gäller alla typer av värmepumpar, alla ökar i effekt med ökad brine och lägre framledning och tvärtom.
Då branchen har enats om att alltid ange effekten vid 0 °C brine så kan du läsa av 0/35 resp. 0/50 som std.
Effekten är exakt 10,7 vid 0/55 samtidigt som den är 17,9 vid 10/25. Exakt samma förändringar hittar du på varje on/off maskin.
Att det finns olika normer som definierar effekten vid olika temperaturer må vara en sak så länge man anger normen och tar med hela systemets förbrukning.
Värre är när man anger COP för ett system där både cirkulationspumpars driveffekt såväl som elpatroners drift har räknats bort, som om systemet bygger på självcirkulation och eltillskottet ej behövs.

D

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #313 skrivet: 24 januari 2014, 22:32:34 »
Tack för svaret.
Slits kompressorn mer vid övervarv och högre effekt eller sjunker COP dramatiskt därav denna funktion?
Hur många shuntar går att ansluta till maskinen med egna kurvor?
Kompressorn är beräknad att hålla 72.000 timmar vid nominell effekt. Dvs vid 148 Hz. Då maskinen sällan jobbar med 10 kW så innebär det en livslängd på ca 130-160.000 timmar.
Driften är beräknad till 5500-6000 driftstimmar/år
Maskinen kan styra 2 kurvor
D
« Senast ändrad: 24 januari 2014, 22:35:01 av Daikin_ »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #314 skrivet: 25 januari 2014, 09:27:46 »
Bra med en tillverkare som vÃ¥gar uppge beräknad livs längd  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!