Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Daikin bergvärmepump, Officiell trÃ¥d.  (läst 309570 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #165 skrivet: 29 oktober 2013, 12:39:34 »
Nu är det kanske jag som är lite trög, men kan jag alltså läsa av ett värde i enheten kWh som anger energi in och ett annat värde i enheten kWh som anger energi ut? Det säger inte mig något om jag inte också vet under vilken tidsperiod pumpen har förbrukat respektive producerat denna energi.
:)

Effekt  x Tid = energi (kW x h) = kWh
effekten gånger tiden blir energin.
Det vill säga att från det ögonblicket du startar maskinen tills den tidpunkten (när du vill) du kommer att titta på förbrukningen/produktionen så kommer du kunna läsa av antalet kWh (kilowattimmar)
Precis som på elräkningen.... tummenupp

Mvh
Daikin

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #166 skrivet: 29 oktober 2013, 12:45:07 »
900 meter slang måste sitta en kraftig cp i den eller konkurrenterna brukar rekommendera max 400 meter.

Jag reagerade också på den siffran faktiskt. En annan tillverkare skriver så här i installationsmanualen: "Max längd per slinga för kollektorn bör ej överstiga
400 m." Och den pumpen går upp till hela 16kW max.
Sen står det inte att det inte får vara längre än så, men just att det ej bör överstiga den längden. Tar vi Daikins siffra så är ju längden mer än dubbelt så lång?
Trodde också det var cirk.pumpen som begränsande kollektorlängden.

Skulle du kunna specifiera mer hur det ligger till Daikin? Min kollektorlängd exempelvis ju blir betydligt längre än 400 m på bara en slinga.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #167 skrivet: 29 oktober 2013, 13:02:40 »
Jag tror du läser annonsen på fel sätt...

Jag läser den så som du gör också, det är bara det att jag inte litar på det till 100% då ju priset inte står under produktbeskrivningen. 72.000 kr står som annonspris och skulle kunna avse något annat. Säger inte att det inte är så, men jag har varit med om det för många gånger, att det inte är så som det verkar, för att kunna lita på det till 100%.

Sedan kan man ju fråga sig om 72.000 är före eller efter rot, även om det nu står exkl. installation. Om de räknar priset efter rot, blir ju före rot priset: 84.706 kr
Momsen får vi ju hoppas är inbakad redan.

Bäst är att ringa och fråga bara, så får man rätt pris. :)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #168 skrivet: 29 oktober 2013, 13:16:13 »
Eftersom det bra är själva 'hårdvaran' så är inte ROT inblandat alls.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #169 skrivet: 29 oktober 2013, 13:23:00 »
Det vill säga att från det ögonblicket du startar maskinen tills den tidpunkten (när du vill) du kommer att titta på förbrukningen/produktionen så kommer du kunna läsa av antalet kWh (kilowattimmar)

Ja, då är jag med, men jag tänker inte sluta komma med följdfrågor för det ;-) Är det från den första starten eller den senaste? Eller enklare uttryckt: nollställs mätarna vid strömavbrott eller ser jag förbrukningen och produktionen för pumpens hela livstid?

Du nämnde tidigare att man kan ansluta en extern elmätare till pumpens styrenhet om man vill. Men går det möjligen att gå den andra vägen, dvs kan jag få ut signalerna från pumpens egna mätare så jag kan använda värdena själv? Då skulle problemet med loggning vara löst.

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #170 skrivet: 29 oktober 2013, 16:17:28 »
Ja, då är jag med, men jag tänker inte sluta komma med följdfrågor för det ;-) Är det från den första starten eller den senaste? Eller enklare uttryckt: nollställs mätarna vid strömavbrott eller ser jag förbrukningen och produktionen för pumpens hela livstid?
Sedan start
Du nämnde tidigare att man kan ansluta en extern elmätare till pumpens styrenhet om man vill. Men går det möjligen att gå den andra vägen, dvs kan jag få ut signalerna från pumpens egna mätare så jag kan använda värdena själv? Då skulle problemet med loggning vara löst.
Inte på denna ingång, finns dock en serviceport för bl.a. Modbus som kanske kan nyttjas.
Är osäker på detta.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #171 skrivet: 29 oktober 2013, 17:30:19 »
Eftersom det bra är själva 'hårdvaran' så är inte ROT inblandat alls.

Jag tänkte som så att de förmodligen inte säljer den löst, utan enbart ihopbakat i en installation och då blir det ju rot. Så tar han totalpriset inkl. rot och plockar ut enbart maskinen med rot kvar och slänger in det priset i annonsen så det ser bra ut. Han ljuger ju inte om han gör så, även om det inte är helt schysst :)
Återigen en gissning att det skulle kunna vara så. Ingenting förvånar mig längre. Har sett det mesta i form av marknadsföring.
Men nu skall jag ju inte tro det värsta utan det är bäst att fråga företaget först så får man ju ett definitivt svar på hur det ligger till.
« Senast ändrad: 29 oktober 2013, 17:32:05 av Flinta »

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #172 skrivet: 29 oktober 2013, 21:52:05 »
Jag tänkte som så att de förmodligen inte säljer den löst, utan enbart ihopbakat i en installation och då blir det ju rot. Så tar han totalpriset inkl. rot och plockar ut enbart maskinen med rot kvar och slänger in det priset i annonsen så det ser bra ut. Han ljuger ju inte om han gör så, även om det inte är helt schysst :)
Återigen en gissning att det skulle kunna vara så. Ingenting förvånar mig längre. Har sett det mesta i form av marknadsföring.
Men nu skall jag ju inte tro det värsta utan det är bäst att fråga företaget först så får man ju ett definitivt svar på hur det ligger till.
Det är riktigt Flinta, man skall ta reda på hur det är och inte anta olika konstruktioner och trix.
Speciellt om man skriver i ett forum så att andra kan tolka det som en sanning.

Mvh
Daikin

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: daikin bergvärmepump
« Svar #173 skrivet: 30 oktober 2013, 14:49:10 »
Kan ej spec. Exakt kostnad men det brukar ligga på ungefär 800 sek/år i försäkring, du kan förlänga detta årsvis efter år 6. Edit: glömde svara på omfattningen.
Försäkringen gäller hela pumpen samt installationen.
Även energibrunnen täcks av försäkringen.
Detaljerad omfattning kommer gå att läsa om på vår hemsida snart.

Så här lyder paragraf 4 av försäkringsvillkoren som jag fått av försäkringsbolaget (Arctic):

"4. Vad försäkringen gäller för
Försäkringen gäller för det objekt som anges i försäkringsbeviset. Försäkringen gäller vid så kallad maskinskada på det försäkrade objektet och ersätter det avdrag för avskrivning som görs genom den
försäkrades villaförsäkring eller motsvarande försäkring, samt den självrisk som den försäkrade har erlagt med anledning av sådan skada. En förutsättning för ersättning är att skadan har reglerats av den
försäkrades villaförsäkring eller motsvarande försäkring."

Jag tolkar det som att den bara täcker själva värmepumpen, och det bara under förutsättning att den i sin tur täcks av min hemförsäkring. Men det beror lite på definitionerna av "objektet" och "så kallad maskinskada".

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #174 skrivet: 30 oktober 2013, 16:14:07 »
Hej Andeol,

för att undvika missförstånd och misstolkningar så kommer vi att publicera/uppdatera information på vår hemsida.
Under tiden kan jag meddela att följande gäller:
Försäkrat objekt är Värmepumpsanläggning (avses värmepump, installation av värmepump, inklusive energibrunn och kollektorinstallation i mark, sjö eller brunn) som säljs av Daikin.

Mvh
Daikin

Utloggad andeol

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 57
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #175 skrivet: 31 oktober 2013, 10:58:22 »
Nu ser jag att om jag hade läst i början på försäkringsvillkoren så framgår det klart och tydligt som du säger Daikin_:

"Denna försäkring utgör ett komplement till din villaförsäkring eller motsvarande och ersätter enligt villkoret nedan den självrisk och den avskrivning du själv har att erlägga till ditt villaförsäkringsbolag i
händelse av en ersättningsbar så kallad maskinskada på din värmepump. Kontrollera att din villaförsäkring verkligen omfattar maskinskada på din värmepumpsanläggning Med värmepumpsanläggning
avses installation av värmepump inklusive tillbehör, varmvattenberedare, energibrunn och kollektorinstallation i mark, sjö eller brunn."

Jag kan också meddela för de som är intresserade att det besked jag fått från Arctic gällande premien för år 7 och framåt är att den i dagsläget börjar på ca 1000 kr/år och stiger med ca 200 kr/år. Det skulle innebära en totalkostnad för år 7 till 12 på ca 9000 kr.

Utloggad enmik

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #176 skrivet: 03 november 2013, 22:27:37 »
Någon som hunnit få den installerad ännu som vill dela med sig av erfarenheter? Speciellt intresserad av ljudnivån när pumpen går mellan 2.5kW och 6kW.

Utloggad Bingoberra

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Linköping
  • Antal inlägg: 330
  • Karma +0/-0
  • Daikin Evolution surrar fint i pannrummet...
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #177 skrivet: 06 november 2013, 12:59:51 »
Daikin_ skulle du kunna sprida lite ljus i frågan om man behöver djupare eller grundare hål med er nya VP? Ta tex exemplet att man väljer mellan en "vanlig" 8kW ON/OFF-pump som är beräknad att klara husets behov utan tillskott eller en 2-13kW varvtalsstyrd pump. Hur djupt behöver då borrhålet vara om man jämför med en ON/OFF-pump?

Finns en diskussion i frågan även här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=53443.msg552673#msg552673
« Senast ändrad: 06 november 2013, 13:03:14 av Bingoberra »
120 kvm enplansradhus från 1960
Daikin Evolution 163 m borrhÃ¥l ca 153 m aktivt december 2013. Tilläggsisolerat vind december 2012. FTX Temovex 250S december 2012.

2007     2008     2009     2010     2011     2012  2013
16784   16141   17598   19954   17728  18151  16432 
Senaste 12 månaderna: 10851 (inkl hh-el)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #178 skrivet: 06 november 2013, 14:01:57 »
Eftersom det inte skiljer så väldigt mycket i COP mellan denna och jämförbara on/off-pumpar så borde det inte skilja så mycket i längden på borrhålet heller. Mängden energi man tar upp ur berget styrs ju av husets behov.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9752
  • Karma +19/-4
SV: Daikin bergvärmepump, Officiell tråd.
« Svar #179 skrivet: 06 november 2013, 14:13:57 »
Är 8 kW on/offpumpen dimensionerad för 100 % effekttäckning och COP är lika för pumparna ska djupet på borrhålet som behövs för att få samma ingående köldbärartemperatur vid DUT bli detsamma. Sen kommer inverterpumpen att vid dellast få något högre ingående köldbärartemperatur.

"Behöver" är inget bra ord i det här sammanhanget. Värmepumpar fungerar ihop med borrhÃ¥l där djupet varierar över ett rätt stort intervall. KBin kommer att bli olika men det fungerar.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!