Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Monarki eller republik?

Monarki (Sverige ska ha kvar kungen)
Republik (med folkvald president)
Republik (utan president/statschef)
 

Författare Ämne: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?  (läst 25294 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #45 skrivet: 14 maj 2016, 09:42:05 »
Ja vi är ju lite olika en del klarar knappt att cykla och tugga tuggummi, medans andra kan ha många bollar i luften på samma gång.
Till och med jag fixar att göra mer än en sak Ã¥t gÃ¥ngen  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #46 skrivet: 14 maj 2016, 12:15:20 »
Så bara för att man har ett fel gör det inget att man har andra fel??? Lite konstigt resonemang i mina öron.

Gör och gör.
1. En del anser inte det vara fel att tala om,  allt är relativt.
2. Som sagt används monarkifrågan för att mörka större problem . Det är främst vänsterfolk som vill avskaffa monarkin och som samtidigt undviker allt som kommit av deras vanstyre av Sverige under decennier på i stort sett alla plan.

Hade monarkimotståndet varit någorlunda jämnt fördelat bland befolkningen hade det funnits mer skäl att se över sakernas tillstånd.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Karl-Evert

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gotland
  • Antal inlägg: 187
  • Karma +0/-0
  • Värmepump och ?
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #47 skrivet: 14 maj 2016, 12:51:39 »
Sverige står inför helt andra utmaningar än ett avskaffande av monarkin jo.
Energiförsörjning.
Arbetsmarknad.
Försvar.
Integration.
M m
Då får även en fanatisk republikan stå ut ned vårtan, så länge monarkin är populär. Bränn ditt krut annorstädes.
Och i dessa frågor så har monarkin inte något att säga till om.
SÃ¥ vad skall vi ha monarkin till?
Royalisterna upprepar samma argument som ett mantra...symbolvärde och tradition.
När inte det räcker så har WP infiltrerats av republikaner och Sverige har vanskötts av Vänsterextriminister i decennier??!!

Nytt hus
EcoAir 410 med Basic styrning. Fast kondensering mot Strömnäspanna TS 500 (500 liter acktank med 120 liter vvb). Thermomatic shuntstyrning med rumsgivare ( på g utegivare och effektvakt till elpatronen). Pumpen värmer ett sk. Gotlandshus byggt 1981, 1,5 plan totalt 240m2.
Gamla huset sålt
CTC EcoPart 417 + EcoZenith i550 Pro, jordvärme, 3x550m slang (3x510m "aktiv") + CTC Kombipanna med sågspån-förugn, pannan dockad till Zenith tanken med laddomat 21.
Pumpen värmer ett gammalt Gotlands-hus (kalkstenshus, dåligt issolerat) från 1842, 160m2 (med möjlighet att inreda 40m2 till på övervåningen) + källaren + via kulvert tvättstuga i flygelbyggnad (också byggt av kalksten).
Panasonic NE9PKE i garage/verkstadsbyggnad på 44m2

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #48 skrivet: 14 maj 2016, 12:52:37 »
Hur används monarkifrågan för att mörka andra problem?
Och anser du att du kan placera mig som "vänsteraktivist" bara för att jag tycker att vi ska avskaffa en ålderdomlig och otidsenlig "process" där man kan ärva ett ämbete. I min värld så ska man "förtjäna" sin plats i samhället och inte för man är född i en viss familj.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #49 skrivet: 14 maj 2016, 13:24:38 »
Jag skrev att frågan drivs ständigt på av vänsteraktivister.
Monarkifrågan är något man regelbundet tar fram istället för att diskutera verkliga och svåra problem, som skolan, vården, företagsklimatet, invandringen, försvaret, tjänstemannaansvar etcetera.
Ungefär som när större delen av Aftonbladet upptas av reportage om sport och skvaller.
Att det bara är vänsterfolk som skriver pÃ¥ WP i Sverige har jag inte pÃ¥stÃ¥tt,  bara att det är mindre trovärdig källa än tex engelska WP.
Har att göra med vilka som vakar över encyklopedin och till stor del styr innehÃ¥llet,  särskilt pÃ¥ känsliga politiska omrÃ¥den.
Svenska WP är inte så demokratiskt som man gör gällande.
Detta är ett välkänt faktum bland politiskt intresserade i Sverige.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #50 skrivet: 14 maj 2016, 13:59:30 »
Så om en fråga drivs av vänstersympatisörer är den per automatik en fråga som högersympatisörer måste motarbeta??? Kan det inte vara så att oavsett politisk tillhörighet så kan man ha samma åsikt i många frågor.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #51 skrivet: 14 maj 2016, 14:52:53 »
Jo, det har du rätt i!
Jag är den förste att förklara höger-vänster-tänket obsolet.
Men så verkar inte fallet vara bland de som driver anti -monarkin.
Iofs vet jag att det finns liberaler som är republikaner, men har förstått att det är en försvinnande liten andel av anti-monarkin i Sverige.
Men jag kan ju ha fel förstås.
« Senast ändrad: 14 maj 2016, 14:55:18 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #53 skrivet: 14 maj 2016, 15:55:01 »
Det skulle kunna bli änu värre ...

http://www.svd.se/protester-och-provokationer-praglar-splittrat-polen

I Sverige tillsätter regeringen ledningen för public service och ger tillstånd för sändningar ...författningsdomstol har vi inte ens. ..
Kan det bli värre?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34905
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #54 skrivet: 14 maj 2016, 16:01:30 »
Högerfolk tycker nog i allmänhet att det är rätt att ärva både rikedom och makt, det är nog djupt rotat bland "adeln" och de rikaste i Sverige att de anser sig har rättigheter och möjligheter som folk och fä i allmänhet inte skall ha möjligheter till.
Denna skara är dock rätt liten, så en stor del av vänsterfolket är ju också med automatik för att bibehålla monarkin, annars skulle den ju ha varit avförd för länge sedan.

Att en liten skara hardcore vänsteraktivister driver frågan om republik är väl annars rätt vettigt, det är en viktig demokratisk fråga som BORDE tas hand om.
Jag har full förståelse för att Högerfolk i ordets "gamla" betydelse, samt rasister och nationalister är för monarki, men folk i allmänhet, med en nykter syn på demokrati och människovärde borde de facto vara emot monarki som styrelseskick.

Det vore bättre att regeringen köpte PR-tjänster av kungahuset istället, då kunde vi "betala" för charaderna utan att dagtinga med styrelseskicket.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #55 skrivet: 14 maj 2016, 16:10:05 »
I Sverige tillsätter regeringen ledningen för public service och ger tillstånd för sändningar ...författningsdomstol har vi inte ens. ..
Kan det bli värre?

Hmm ... hur fungerar det generellt med författningen här ....  Sverige mÃ¥ste ju ha nÃ¥gon författning .... och sen mÃ¥ste det finnas definitioner pÃ¥ vad som krävs för att kunna ändra författningen.  Sc:,h



Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #56 skrivet: 14 maj 2016, 16:14:54 »
Det vore bättre att regeringen köpte PR-tjänster av kungahuset istället, då kunde vi "betala" för charaderna utan att dagtinga med styrelseskicket.
Som vi har det idag då. Kungen har en ceremoniell funktion, som han gör bra.
Finns ingen anledning att tro att en folkvald skulle göra det bättre?
Eller kanske som med landshövdingar, misslyckade sossar och andra föredettingar får det som reträttplats av sina kompisar i regering och riksdag (och här är alla partier ungefär lika goda kålsupare).
Mona Sahlin kunde ju utses till drottning av sossarna.  tummenupp
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #57 skrivet: 14 maj 2016, 16:17:57 »
Så det är bara misslyckade sossar som blir landshövdingar?? dom landshövdingar vi har med borgerlig bakgrund då är det inte i samma misslyckadefålla?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #58 skrivet: 14 maj 2016, 16:18:27 »
Högerfolk tycker nog i allmänhet att det är rätt att ärva både rikedom och makt, det är nog djupt rotat bland "adeln" och de rikaste i Sverige att de anser sig har rättigheter och möjligheter som folk och fä i allmänhet inte skall ha möjligheter till.
Denna skara är dock rätt liten, så en stor del av vänsterfolket är ju också med automatik för att bibehålla monarkin, annars skulle den ju ha varit avförd för länge sedan.

Att en liten skara hardcore vänsteraktivister driver frågan om republik är väl annars rätt vettigt, det är en viktig demokratisk fråga som BORDE tas hand om.
Jag har full förståelse för att Högerfolk i ordets "gamla" betydelse, samt rasister och nationalister är för monarki, men folk i allmänhet, med en nykter syn på demokrati och människovärde borde de facto vara emot monarki som styrelseskick.

Det vore bättre att regeringen köpte PR-tjänster av kungahuset istället, då kunde vi "betala" för charaderna utan att dagtinga med styrelseskicket.

Vad jag har förstått finns det flera politiker från Moderaterna och Liberalerna med i republikanska föreningen som verkar för att Sverige avskaffar monarkin.

Sen läste jag nyligen att en stor del av Sverigedemokraternas väljare vill avskaffa monarkin.

Så det är Ingen typisk höger eller vänster fråga.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Ska Sverige vara en monarki eller en republik?
« Svar #59 skrivet: 14 maj 2016, 16:34:28 »
Allt är som sagt relativt.
Jag "dagtingar" hellre med styrelseskicket än att acceptera att vi saknar författningsdomstol, tjänstemannaansvar och ett rättssystem som verkligen är lika för alla, att politik8 som Mona Sahlin kan fortsätta som hon gör, att toppstyrda partier in absurdum utmärker Sverige internationellt etc etc...
Men var och en väljer ju sina strider.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!