Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 382818 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MrBond

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 76
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #660 skrivet: 18 november 2017, 16:55:41 »
Uplink kurvene viser dette problemet mer enn godt nok. USB logg er inte nødvendig for å se at dette ikke funker som vi ønsker.

Jeg ønsker meg en modus der pumpen bruker temperaturen for å avgjøre om den skal stoppe. Og even for å regulere.
SÃ¥ lenge S1+1 < BT2   er det ingen grunn for at pumpen skal stoppe for alle som har noe form for variabel varmestyring i huset.

Konseptet med GM er jo at man antar at når BT2<S1 så saknas varme i huset - og om BT2>S2 så har man for mye varme i huset.
Dette funker inte når man har servoventiler eller varmeavgivelsessystemer som avgir varme varierende.

I mitt hus har jeg lavtemp gulvvarme som fint kan levere fra 0 til 2000watt med 30 grader BT2 - avhengig av servoventilens innstilling.
I tillegg har jeg baderommene mine som ikke har servoventiler men som virker som heat storage/tröghet.
Mitt hus kan være for varmt selv om S1<BT2 - eller det kan være for kaldt selv om S1>BT2 . Men, så lenge BT2 ~ S1 så fikser servoventilene mine riktig temperatur i rommene i huset.

EB100-EP14-BT3 (retur temperatur) er også bedre som referansetemperatur siden den også kan evualueres når kompressoren er 0hz, og uavhengig av % på sirkulasjonspumpen...

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #661 skrivet: 18 november 2017, 17:05:59 »
Kör usb loggning över en lite längre period så ska jag förklara varför vp stoppat trots att den inte legat mer än 0.1 grad över beräknat. Uplink duger inte till felsökning begriper inte varför ni envisas med att använda nått som inte funkar bra när det finns bra grejer inbyggt.
Forklaring kjenner vi alle Smurfen, Nibe teller gradminutter og bryr seg ikke om temperatur. Når GM synker så peiser den på med høy frekvens slik at GM klatrer igjen. Man MÅ ha for lav temperatur for at reguleringen skal starte, man må ha for høy temperatur for at reguleringen skal roe seg ned. Med slike forutsetninger vil man aldri få stabil temperatur og pumpe som ikke stanser.

Det som overrasker meg mest med dette forumet er at enkelte hevder at reguleringen fungerer fint når man ser mengder av eksempler på det motsatte. Hva med å legge ut en usb logg som viser perfekt regulering over lengre tid? Helst fra en bolig hvor man har temperaturregulering av hvert rom.
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #662 skrivet: 18 november 2017, 17:10:56 »
Törs du inte lägga ut en logg nån kan ju hitta nått felaktigt i dina inställningar ? Om vp endast gått 0,1 grad över beräknad framledning och du har start av kompressorn på default = Gm-60 tar det en rätt lång tid innan kompressorn stoppar eller hur.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #663 skrivet: 18 november 2017, 17:26:57 »
Törs du inte lägga ut en logg nån kan ju hitta nått felaktigt i dina inställningar ? Om vp endast gått 0,1 grad över beräknad framledning och du har start av kompressorn på default = Gm-60 tar det en rätt lång tid innan kompressorn stoppar eller hur.
Du ser utmerket godt på kurven når kompressoren starter, GMstart=-200
Det er bestandig mistanke om feile GM innstillinger, det er forklaring på alt i denne tråden. Faktum er at GM regulering er en svært dårlig måte å få jevn temperatur. Har jeg for lav GMstart så er det forklaringen på hvorfor kompressoren øker så mye, har jeg for liten GMstart er det forklaringen på hvorfor pumpen stopper så ofte. Jeg ønsker jevn temperatur OG kontinuerlig kompressordrift. Dette burde være en enkel jobb når effektbehovet er over minimumseffekten pumpen produserer.
Hva er galt med PID?

Utloggad lillefar

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 62
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #664 skrivet: 19 november 2017, 10:03:53 »
Lite allmäna frågor om min pumps drift.
Nyfiken då jag just fått den installerad.

1255 3-12, 200 meter djupt, boende i Skellefteå.

Ingående temperatur just nu 1,6 grader, utgående 0,2 grader.
148 starter på 710 drifttimmar.
Värme/varmvattenfördelning 50/50
Start kompressor -60
Startdifferens tillsats 400
Diff mellan tillsatssteg 100

Ska ingående temperatur vara så låg?

Har bifogat en logg tidigare, men kommer inte åt den från telefonen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #665 skrivet: 19 november 2017, 11:02:39 »
Det är normalt att ingående temp hamnar på minusgrader och framförallt norrut med lite kallare berggrund.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #666 skrivet: 19 november 2017, 11:12:32 »
Du ser utmerket godt på kurven når kompressoren starter, GMstart=-200
Det er bestandig mistanke om feile GM innstillinger, det er forklaring på alt i denne tråden. Faktum er at GM regulering er en svært dårlig måte å få jevn temperatur. Har jeg for lav GMstart så er det forklaringen på hvorfor kompressoren øker så mye, har jeg for liten GMstart er det forklaringen på hvorfor pumpen stopper så ofte. Jeg ønsker jevn temperatur OG kontinuerlig kompressordrift. Dette burde være en enkel jobb når effektbehovet er over minimumseffekten pumpen produserer.
OM du har gm för start på -200 och vp endast värmer 0,1 grad över börvärde kommer den gå i 33 timmar innan den stoppar och det kan väl inte vara så stort problem Sc:,h Jag försöker inte förklara nått för det blir endast gissningar utan logg som visar hur vp går men faktum kvarstår att jag har sett loggar på F1255 som gått ok så nånting är det som skiljer i installationerna eller inställningarna mellan de som går bra och dåligt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #667 skrivet: 19 november 2017, 11:34:40 »
Kompressoren er ivrig så den sørger for at tiden det tar før pumpen stopper kortes ned betraktelig.
Er det virkelig så liten vilje til å se at pumpen kunne utført jobben på en bedre måte? Mener du virkelig at GM regulering er godt nok?
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #668 skrivet: 19 november 2017, 11:41:02 »
Har set F1255 loggar där vp gÃ¥tt ok sÃ¥ helt fel kan det inte vara i alla fall hur dÃ¥ligt det funkar i ditt fall vet jag fortfarande inte  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #669 skrivet: 19 november 2017, 12:13:32 »
Har set F1255 loggar där vp gått ok så helt fel kan det inte vara i alla fall
Du må gjerne dele slike logger med oss som mener GM regulator er en elendig løsning.
Hva er galt med PID?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #670 skrivet: 19 november 2017, 12:18:22 »
Är det inte bättre att du som har problem delar dina loggar med oss? Tänk om någon ser vad som inte fungerar som det ska och du kan åtgärda det. Eller är det så att du helst av allt ser att dina problem kvarstår så att du har någon orsak att klaga?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #671 skrivet: 19 november 2017, 12:40:21 »
Är det inte bättre att du som har problem delar dina loggar med oss?
Hvis du mener jeg er den eneste som har problemer misforstår du, pumpen stopper unødvendig hos svært mange som følge av den tåpelige GM reguleringen. Mange stiller lavere krav til varmepumpen, dermed kan disse påstå at pumpen virker bra. Men det betyr ikke at pumpen regulerer bra av den grunn. Man trenger ikke logge noe som helst for å være enig i at en pumpe aldri bør stoppe når temperaturen er 0,1 grader over beregnet. Årsaken til stoppet vet vi, GM regulator!
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #672 skrivet: 19 november 2017, 12:50:39 »
Du må gjerne dele slike logger med oss som mener GM regulator er en elendig løsning.
Dom loggarna ligger nånstans på forumet så det är bara att börja leta. Tycker det verkar som du endast vill gnälla av dig i stället för att dela med dig av dina loggar så vi som inte insett hur uselt allt är med F1255 får se det så varför inte köra en usb loggning och få slut på mitt tjat och bli lite trovärdig ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #673 skrivet: 19 november 2017, 13:07:13 »
Hvilke parametre ønsker du logget?
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #674 skrivet: 19 november 2017, 13:15:19 »
Räcker bra med en vanlig standard log där ser man det mesta.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!