Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385995 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #540 skrivet: 05 november 2017, 01:34:24 »
I nyare firmware till 1245 kan man även koppla in en extern returtempgivare. Antar att det även finns på 1255. Den kanske gör nåt om man har en BT25?

Jag testade ju att flytta min BT25 till tanken, och det blev apskit. Flyttade tillbaka den till framledningen efter tanken och det funkar bra.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #541 skrivet: 05 november 2017, 08:17:04 »
Varför funkade det inte med BT25 i tanken  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #542 skrivet: 05 november 2017, 08:36:30 »
Magnus, hvordan kan du påstå at det ikke er forskjell om man benytter BT2 eller BT25 og samtidig be meg fjerne BT25 for å se om det fungerer bedre? Jeg vil gjerne at du underbygger din påstand om at regulatoren fungerer på samme måte med BT2 vs BT25, det er ikke det som kommer frem av kursmateriale eller teknisk personale hos Nibe (kollegaene dine kanskje?:-)
Jeg vet utmerktet hva som hender om man tar bort BT25, da tar varmepumpen plutselig hensyn til turtemperatur, noe den ikke gjør ved bruk av BT25. Det er nettopp derfor det fungerer bedre uten BT25. Men det forandrer ikke faktum om at regulatoren ikke fungerer slik den burde. Nibe burde benyttet turtemperaturen også ved bruk av BT25 slik at varmepumpen regulerte seg inn på temperatur istedet for GM slik den gjør i dag.

I tillegg til dette burde den ikke stoppe og starte på GM, men når temperaturen var x antall grader under eller over beregnet temperatur. Dette problemet har alle med Nibe varmepumpe, enten de har BT25 eller ikke. Det er tull at varmepumpen skal stoppe når GM har bygget seg opp over lang tid på grunn av en ørliten temperaturforskjell. Varmepumpen avslutter som regel en varmeperiode med å toppe varmtvannet, når man ikke har BT25 så vil GM fryses på null og dermed har man sikret seg en stopp etter varmtvannsproduksjonen. For oss som har ekstern tank fortsetter man å tappe ned på energien og temperaturen synker raskt under varmtvannsproduksjonen. Når pumpen da er ferdig med varmtvannet burde den i mange tilfeller fortsatt med varme, men da må den ha BT25 for å vite om det er behov for det.

Det tredje problemet gjelder også GM regulering der pumpen stadig øker frekvensen selv om temperaturen stiger. Problemet er størst ved bruk av BT25 (siden den kun bruker GM regulering) men problemet er også tilstede ved bruk av BT2.

Vi har dermed valget mellom to onder, vi får både og. Vi kan velge jevnere turtemp (uten å ha kontroll over temp til fordeler), eller ha en pumpe som teller GM hele tiden og kan unngå stopp etter varmtvannsproduksjon.

Så fortsett står dette på ønskelisten:
Start/stopp på bakgrunn av temperaturavvik (BT2 eller BT25)
Mulighet for å slå av og på GM regulering
I vilken dokumentation stÃ¥r det att styren ändrar styrningen om BT25 används eller inte det stÃ¥r ingen om det i installatörs manualen som är tänkt att användas vid installationen  Sc:,h Hängde inte med om problemet vid vv beredning har man BT25 och det finns värme behov efter vv beredning sÃ¥ kör den ju värme har man inte BT25 och det inte fanns värme behov före vv beredningen kör den inte värme eftersom den inte vet om det finns värme behov eller inte det kan liksom inte göras pÃ¥ annat sätt och är normalt inget problem. Eftersom det finns mÃ¥nga F1255 som gÃ¥r bra kanske det vore bra att bifoga en logg som visar problemet sÃ¥ du kan fÃ¥ hjälp med inställningarna jag tror inte Nibe kommer inte göra nÃ¥n ny mjukvara som passar dig bättre sÃ¥ det är nog bättre att justera in det du har i dag.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #543 skrivet: 05 november 2017, 09:37:49 »
Varför funkade det inte med BT25 i tanken  Sc:,h

Äsch, blandade ihop mina pumpar  ::). Jag försökte göra tvärtom med min Stiebel, flyttade givaren frÃ¥n tanken till returen in i tanken och det var det som inte funkade. Orsaken till att det inte fungerade är att Stiebeln reglerar pÃ¥ returen och det tog för lÃ¥ng tid innan returen ser en ändring av framledningen med min lilla (200 l) tank. Tanken blev onödigt varm innan VP:n stoppade.

Tippar att det skulle funka med BT25 i tanken. Jag har dock möjlighet att krana förbi tanken om jag av någon anledning skulle vilja det och då funkar det inte med givaren i tanken.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #544 skrivet: 05 november 2017, 10:29:27 »
Smurfen och Bergen77. Är era tankar kopplade som 2-rörs eller 3-rörsprincipen enligthttp://www.nibe.se/nibedocuments/15268/M10789-4.pdf?
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #545 skrivet: 05 november 2017, 10:56:48 »
I vilken dokumentation stÃ¥r det att styren ändrar styrningen om BT25 används eller inte det stÃ¥r ingen om det i installatörs manualen som är tänkt att användas vid installationen  Sc:,h Hängde inte med om problemet vid vv beredning har man BT25 och det finns värme behov efter vv beredning sÃ¥ kör den ju värme har man inte BT25 och det inte fanns värme behov före vv beredningen kör den inte värme eftersom den inte vet om det finns värme behov eller inte det kan liksom inte göras pÃ¥ annat sätt och är normalt inget problem. Eftersom det finns mÃ¥nga F1255 som gÃ¥r bra kanske det vore bra att bifoga en logg som visar problemet sÃ¥ du kan fÃ¥ hjälp med inställningarna jag tror inte Nibe kommer inte göra nÃ¥n ny mjukvara som passar dig bättre sÃ¥ det är nog bättre att justera in det du har i dag.
Det står i kursmanualen til Nibe, jeg har desverre ikke den komplette manuelen, kun utdrag. Har etterlyst den her men ser ikke ut til at noen har den. Varmepumpen veksler mellom å regulere på GM og det å regulere på turtemperatur. Ene varianten av kontroll kan benyttes kun når BT25 ikke er installert. Det er dette som er skylden i BT25 reguleringen. Hvorfor Nibe velger å gjøre forskjell vet jeg ikke. Ved å fjerne BT25 får man jevnere temperatur slik Magnus stadig repeterer, det hadde vert interresant å brøve å flytte BT2 i tanken for å se hvordan den regulerer da, men da må bør jeg nok deaktivere VV. Min påstand om at regulatoren er dålig gjelder fortsatt her. Det blir som at man slutter å bruke 5 giret på bilen siden det virker så dårlig, bilen er ikke i orden selv om man slutter å bruke 5. giret.

Har man BT25 installert når varmebehovet opphører vil pumpen bytte til varmtvannsproduksjon. Under varmtvannsproduksjon henter man fortsatt ut effekt av tanken og BT25 synker. Dette drar ned GM og kommer GM under GMstart vil varmepumpen forsette med varme etter at den avslutter varmtvannsproduksjon
Uten BT25 vil pumpen gjøre det samme når den når GM null, men den vil stanse uansett etter varmtvannsproduksjon og først da telle ned GM. Ofte en ønødvendig stopp.
Jeg mener man bør ha BT25 når man har ekstern sirkulasjonspumpe og tank slik at stopp kan forhindres. Jeg mener også at start og stopp bør skje på temperaturavvik, ikke GM som i dag. Har man o,3 grader for varmt vann over tid vil pumpen stanse ett øyeblikk før GM raser nedover. Den burde tålerer større avvik før den stanser.

Jeg forstår din vinkling om at jeg skal gjøre det beste ut av de forutsetningene jeg har, men jeg mener at Nibe har forbedringspotensiale og synes det er dumt om vi ikke skal gi slike tilbakemeldinger. Når jeg en dag installerer basseng er det en fordel å kunne ha BT25 i tanken. Forøvrig står det i dokumentasjonen til AHP tanken at man skal montere giver i tanken, det er ikke med på tegningen men står med tekst der. Det er uansett liten/ingen forskjell på om sensoren plasserer i tanken eller på røret like før, men røret like før vil i større grad bli påvirket av omgivelsetemperatur om det ikke er flow så jeg forstår ikke hvorfor det skulle være så bra å sette giver før tanken. Det er ikke giverens plassering som er problemet, det er det faktum at Nibe kun regulerer på GM når BT er installert.
Hva er galt med PID?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #546 skrivet: 05 november 2017, 11:25:33 »
Smurfen och Bergen77. Är era tankar kopplade som 2-rörs eller 3-rörsprincipen enligthttp://www.nibe.se/nibedocuments/15268/M10789-4.pdf?
Min 500 liters tank är kopplat 4 rörs och den tanken är parallell kopplad mot 2 st 750 liters tankar men jag har en F1245 8 kw så den är inte jämförbar med F1255 tog endast upp den för att visa att ev fördröjning BT2 till BT25 är så pass liten så den kommer inte störa regleringen inte ens hos mig med stor tank.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #547 skrivet: 05 november 2017, 11:35:55 »
Det står i kursmanualen til Nibe, jeg har desverre ikke den komplette manuelen, kun utdrag. Har etterlyst den her men ser ikke ut til at noen har den. Varmepumpen veksler mellom å regulere på GM og det å regulere på turtemperatur. Ene varianten av kontroll kan benyttes kun når BT25 ikke er installert. Det er dette som er skylden i BT25 reguleringen. Hvorfor Nibe velger å gjøre forskjell vet jeg ikke. Ved å fjerne BT25 får man jevnere temperatur slik Magnus stadig repeterer, det hadde vert interresant å brøve å flytte BT2 i tanken for å se hvordan den regulerer da, men da må bør jeg nok deaktivere VV. Min påstand om at regulatoren er dålig gjelder fortsatt her. Det blir som at man slutter å bruke 5 giret på bilen siden det virker så dårlig, bilen er ikke i orden selv om man slutter å bruke 5. giret.

Har man BT25 installert når varmebehovet opphører vil pumpen bytte til varmtvannsproduksjon. Under varmtvannsproduksjon henter man fortsatt ut effekt av tanken og BT25 synker. Dette drar ned GM og kommer GM under GMstart vil varmepumpen forsette med varme etter at den avslutter varmtvannsproduksjon
Uten BT25 vil pumpen gjøre det samme når den når GM null, men den vil stanse uansett etter varmtvannsproduksjon og først da telle ned GM. Ofte en ønødvendig stopp.
Jeg mener man bør ha BT25 når man har ekstern sirkulasjonspumpe og tank slik at stopp kan forhindres. Jeg mener også at start og stopp bør skje på temperaturavvik, ikke GM som i dag. Har man o,3 grader for varmt vann over tid vil pumpen stanse ett øyeblikk før GM raser nedover. Den burde tålerer større avvik før den stanser.

Jeg forstår din vinkling om at jeg skal gjøre det beste ut av de forutsetningene jeg har, men jeg mener at Nibe har forbedringspotensiale og synes det er dumt om vi ikke skal gi slike tilbakemeldinger. Når jeg en dag installerer basseng er det en fordel å kunne ha BT25 i tanken. Forøvrig står det i dokumentasjonen til AHP tanken at man skal montere giver i tanken, det er ikke med på tegningen men står med tekst der. Det er uansett liten/ingen forskjell på om sensoren plasserer i tanken eller på røret like før, men røret like før vil i større grad bli påvirket av omgivelsetemperatur om det ikke er flow så jeg forstår ikke hvorfor det skulle være så bra å sette giver før tanken. Det er ikke giverens plassering som er problemet, det er det faktum at Nibe kun regulerer på GM når BT er installert.
Skicka gärna materialet du har till mig om du inte vill lägga ut det här. Mycket konstigt om Nibe ändrar regleringen beroende vilka givare som är inkopplade utan att nämna det i manualen som installatörerna använder för de flesta installatörerna är nog inte utbildade av Nibe på nått sätt och lär inte känna till det. Har man BT25 installerat växlar den till värme drift efter vv laddning så länge det är -Gm oavsett om startvärdet är uppnått eller ej. Vad som står i manualen till tanken spelar ingen roll varje anläggning är unik och ska projekteras därefter men jag tror inte givarplaceringen spelar nån större roll bara det inte blir stor fördröjning och sånt ser man tydligt om man loggar anläggningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #548 skrivet: 05 november 2017, 13:09:41 »
Jeg vet ikke hva slags informasjon de forskjellige forhandlerene har men alle de jeg har hatt kontakt før jeg handlet med har ikke hatt peiling på noe som helst, det ble forøvrig delvis bekreftet av den norske importøren at få hadde mye erfaring med bergvarmepumper.
« Senast ändrad: 05 november 2017, 13:12:46 av Bergen77 »
Hva er galt med PID?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #549 skrivet: 05 november 2017, 15:46:52 »
Bergen77, det finns ingen vettig orsak varför regleringen skulle skilja mellan bt2 och bt25. Exemplet med vedpannan styrker detta.
Vi är många 1255-ägare som inte har bt25, och maskinen räknar därmed inte gm korrekt vid vv-laddning. Och det går alldeles utmärkt, för vv-laddningen tar så kort tid. Och du har ingen pool installerad, så du har i princip en likadan anläggning som mig, förutom tanken då. Därför behöver du inte bt25.

Om du trots allt vill ha gm-räkning under vv-laddning, eller installerar pool, då måste du ha bt25. Och den skall vara installerad före tanken på framledningen. Och du måste se till att det är flöde vid bt25 även vid vv/pool-laddning, annars mäter bt25 fel.

Jag vet inte om du har flöde i framledningen till tanken vid vv-laddning, därför föreslår jag att du kopplar bort bt25.

Och så utdraget ur en manual som ingen annan har tillgång till då.
Ibland står det "flow temperature controller", ibland står det bara "flow controller". Det finns ingen flödesmätare, så jag antar att det är "flow temperature controller" som är korrekt, dvs "framledningstemperatur controller". Man ser på flera ställen ordet flow, men mäter temperatur. Det går inte ihop, det måste vara flow temp som avses, dvs flödes-temperatur.

Enligt sista stycket så är skillnaden mellan bt2 och bt25 att med bt25 bevakar man även BT12, condensor out.
Det är alltså en skyddsmekanism då nibe inte kan veta vara bt25 är placerad.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #550 skrivet: 05 november 2017, 16:31:15 »
Bergen77, det finns ingen vettig orsak varför regleringen skulle skilja mellan bt2 och bt25.
Vi er iallefall enige i at reguleringen ikke burde være annerledes med BT2 eller BT25, men det er den altså!
Så løsningen er ikke å fjerne BT25, løsningen er å gjøre reguleringen lik! Derfor har Nibe en jobb å gjøre.
Enda bedre hadde det vert om man kunne velge å bruke GM eller ikke.
Hva er galt med PID?

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #551 skrivet: 05 november 2017, 17:34:07 »
Bergen77, det är ingen skillnad mellan bt2 och bt25 för gm-räkning, frekvens-reglering eller någon annan reglering. Skillnaden är att man övervakar att BT12 inte övergår ett visst värde, som jag inte känner till. Men jag skulle gissa på ca 65 grader, dvs gränsen för max framledning. Detta sannolikt för att skydda kompressorn om bt25 är monterad på ett ställe som inte mäter framledning korrekt.

Om du på något vis märker av denna skillnad, beror det alltså på att ditt system inte är korrekt installerat.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #552 skrivet: 05 november 2017, 18:20:12 »
Låter konstigt för bara för att BT25 används betyder det ju inte att BT2 inte finns så den borde funka lika som skydd för kompressorn oavsett vilka givare som är inkopplade men hur som helst väldigt konstigt skrivet det där dokumentet känns lite som det blivit översatt några gånger via google translate. Att ha BT25 före tanken verkar riktigt dumt då beräknas GM vid vv laddning men det beräknas fel eftersom det inte finns nått flöde före tanken då är det bättre att inte ha nån BT25 sen får ju naturligtvis inte vp heller reda på den rätta framledningen som går ut på rad vilket i ett system med variabelt flöde på båda sidor säkert varierar en del. Om man tar IVT som exempel deras 312 levereras med bypass och extern framledningsgivare just för att flödet varierar och vp behöver veta rätta tempen som går ut på systemet för att få rätt värme i huset för som jag skrev tidigare att ligga 2 grader under beräknad framledning kommer märkas efter ett tag. Problemet har inte funnits i lika hög grad tidigare eftersom on/off vp har ganska konstant flöde men med variabelt flöde på båda sidor lär det märkas.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bergen77

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 288
  • Karma +0/-0
  • Nibe F1255 3-12kW
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #553 skrivet: 05 november 2017, 19:05:39 »
Bergen77, det är ingen skillnad mellan bt2 och bt25 för gm-räkning, frekvens-reglering eller någon annan reglering.
Hva var det av teksten "The first controller can only be used if BT25 is not installed" du hadde problemer med å forstå?
Hva er galt med PID?

Utloggad Uffen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #554 skrivet: 05 november 2017, 19:22:16 »
Tack Smurfen för svar om din(a) tankar.

Bergen77, hur är din tank installerad?

Tittar man i driftkortet för alla tillbehören så undrar jag om det inte finns ett fel i den.
Vi är överens om att enda gången Nibe förordar BT25 är när man använder POOL-tillbehöret. Om man tittar på hur bilden ser ut vid ett system utan tank eller med ett system med 2-rörskopplad tank så ser man att GP10 ser till att det finns flöde över BT25.
Tittar man på bilden för 3-rörskopplad tank ihop med POOL så ser man att det inte är något flöde över BT25 när poolen laddas. Vilken nytta gör den då kan man undra?
« Senast ändrad: 05 november 2017, 19:33:40 av Uffen »
Nibe F1255-6, 150 m borrhål, 2 klimatsystem, golvvärme + radiatorer. Villa Uppsala 1 1/2 plan 196 kvm byggd 1996. FTX Östberg Heru 100 SEC. Solcellsanläggning 10,6 kWp. Solar Edge 17 kW växelriktare med optimerare. 38 st JA-Solar 280 W monokristallina solceller. Beräknad årsproduktion 9 000 kWh vilket medför 0 kWh nettobehov för värme och hushållsel.
Garaget: Daikin FTX35KV1B luft-luft

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!