Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Nynibe1255

  • Gäst
Nynibe1255
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #420 skrivet: 06 april 2017, 09:46:02 »
Sant.
BT3 är returledningstemp. Fel av mig.
Som sagt, jag är novis men visst...det kanske är så att det tappvarmvatten som produceras. På Driftprio står det ju varmvatten. Det är att beräknad framledning är 31 grader men i verkligheten 52 (returledningen 45,8) jag reagerar på.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #421 skrivet: 06 april 2017, 10:22:08 »
Den beräknade framledningen är den temperatur som beräknas för värmen och har inget med varmvattnet att göra, varmvattnet ska vara betydligt varmare så det är nog helt OK.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #422 skrivet: 06 april 2017, 14:42:41 »
När den gör varmvatten värmer den upp till ca 55 grader på framledningen innan den åter växlar över till värmesystemet.
Det skall finnas någon form av indikering som säger om den arbetar med värme eller varmvatten, minns inte hur det ser ut på just din modell, men det brukar alltid synas i displayen om den arbetar med tappvarmvatten eller värme.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Nynibe 1255

  • Gäst
Nynibe 1255
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #423 skrivet: 08 april 2017, 18:24:32 »
Tack för svaren. Två nya frågor:
1. Ser via Nibe uplink att jag 10 ggr sedan uppstart för drygt fem dygn sedan fått "informationsmeddelande" som säger antingen "hög kondensor in" eller "hög kondensor ut". Mest första dagarna och sedan mer och mer sällan. Något att oroa sig över?
2. Ser att folk här på forumet överlag har ungefär 10 procent av totala drifttiden på pumpen på varmvattenproduktion. Totalt ofta nånstans 300-500 timmar varmattenproduktion per år. Jag har i skrivande stund 83 timmars drifttid på kompressorn varav 18 för varmvatten. Ett helt annat förhållande än 10 procent alltså och kommer betyda ca 1200 timmar för varmvattenproduktion sett över helår om det fortsätter. Indikerar det något fel?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #424 skrivet: 08 april 2017, 18:39:48 »
Det indikerar bara hög VV förbrukning.
Och hög tryck på kondensorn brukar innebära att det är svårigheter med att avge värmen. Det kan bero på strypta element tex aktiva termostater.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Nynibe 1255

  • Gäst
Nynibe 1255
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #425 skrivet: 08 april 2017, 18:52:35 »
Men grejen är att vi inte alls har hög varmvattenförbrukning. Två vuxna och två barn som inte är i tonåren. Duschar inte ofta...
Kan det på något sätt ha att göra med att vi har pumpen långt från badrummen och köket och har fått varmvattencirkulation däremellan?

Vi har golvvärme och har dragit ner termostaten i ett av sovrummen på hälften. Resten går på max. Kan en sån grej räcka för att få ett informationsmeddelande?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #426 skrivet: 08 april 2017, 19:32:44 »
Antagligen kommer fel meddelandet i samband med vv produktion kanske dÃ¥ligt luftat slinga i beredaren  Sc:,h F1255 har en utmärkt funktion för usb loggning dÃ¥ ser man vad och varför vp larmar och slipper gissa sÃ¥ ett tips börja logga.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #427 skrivet: 12 april 2017, 19:57:15 »
Om inte rören för vvc är väldigt väl isolerade kan det läcka ut en hel del energi den vägen och då kommer det bli mycket körning för att hålla upp vv temp. Förvisso värmer ju rören upp huset men med sämre COP än golvvärmen.

Du kan ju testa att stänga av vvc några dagar och se om det gör skillnad.

På tal om informationsmeddelandena om hög temp har jag lite liknande 'problem'. Vad har du för temperatur inställd för vv?

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Tompa001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 51
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #428 skrivet: 14 april 2017, 11:16:31 »
Om inte rören för vvc är väldigt väl isolerade kan det läcka ut en hel del energi den vägen och då kommer det bli mycket körning för att hålla upp vv temp. Förvisso värmer ju rören upp huset men med sämre COP än golvvärmen.

Du kan ju testa att stänga av vvc några dagar och se om det gör skillnad.

Stämmer att VVC kan leda till stor vvförbrukning om den inte är mycket välisolerade och/eller spillvärmen inte utnyttjas effektivt, vilket den sällan görs. Det är som att ha en varmvattenkran ståendes och droppa hela tiden energimässigt. Lätt att kolla genom att slå av cirkpumpen och dels kolla hur snabbt varmvattnet kyls av, dvs känna på tempen från kran direkt utan spola först efter att cirkpumpen varit avslagen ett litet tag, samt givetvis jämföra vvproduktionen under några dygn med resp utan VVC
Byter äldre pump till Nibe 1255 4-16

NeLa

  • Gäst
NeLa
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #429 skrivet: 07 juli 2017, 08:53:56 »
Min värmepump larmar "Inverterlarm typ II (429)" några gånger per dag samt att den några gånger i veckan larmar "Temperaturbegränsarlarm (52)". Värmepumpen installerade för ca 6 månader sedan, i samband med att vi byggde huset, och kompressorn har inte fungerat de senaste 3-4 veckorna och i samma veva började larmen. Jag kan inte ens värma varmvatten med tillsatsen pga alla larm. Dock när man tittar på ikonerna för drift är kompressorn överkryssad men tillsatsen är inte det?!
Någon som har en susning om vad som kan vara fel och/eller hur jag går vidare med det? Ska jag ta det vidare med installatören, återförsäljaren eller med direkt med Nibe?

Värt att nämna är att rörläggare som installerade pumpen är en riktig klåpare och jag har brutit kontakten med honom. Pumpen är köpt hos Solar, dock via rörläggaren.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #430 skrivet: 07 juli 2017, 11:28:06 »
Det är nog normalt installatören man kontaktar men i det här fallet är det ju tveksamt men kontaktar du nån annan får du troligtvis betala för ev felaktigheter i installationen och nånting är fel annars löser den inte ut men kan vara dåligt luftat bara men fel på vp står Nibe för. Larm 52 tror jag betyder att tempvakten löst ut vill du återställa får du lyfta av fronten sen finns det nånting att trycka på kolla i manualen för bättre info. Får man inverter larm så där ofta skulle jag kontakta Nibe direkt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

NeLa

  • Gäst
NeLa
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #431 skrivet: 17 juli 2017, 09:07:35 »
Min värmepump larmar "Inverterlarm typ II (429)" några gånger per dag samt att den några gånger i veckan larmar "Temperaturbegränsarlarm (52)". Värmepumpen installerade för ca 6 månader sedan, i samband med att vi byggde huset, och kompressorn har inte fungerat de senaste 3-4 veckorna och i samma veva började larmen. Jag kan inte ens värma varmvatten med tillsatsen pga alla larm. Dock när man tittar på ikonerna för drift är kompressorn överkryssad men tillsatsen är inte det?!
Någon som har en susning om vad som kan vara fel och/eller hur jag går vidare med det? Ska jag ta det vidare med installatören, återförsäljaren eller med direkt med Nibe?

Värt att nämna är att rörläggare som installerade pumpen är en riktig klåpare och jag har brutit kontakten med honom. Pumpen är köpt hos Solar, dock via rörläggaren.

Det visade sig att expansionskärlet var tomt på vatten så jag har fyllt på samt luftat. Vad kan det bero på att vattnet i kärlet försvinner? Var tar vattnet vägen tro? Även efter att jag fyllt på fortsätter vatten försvinna från expansionskärlet?!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #432 skrivet: 17 juli 2017, 09:35:41 »
OM vattnet försvinner utan att trycket sjunker så är systemet dåligt avluftat, vattnet ersätts då med luft som söker sig dit.
Om vattnet försvinner och trycket sjunker så har du troligen en läcka någonstans.
Det kan även ibland bero på att expansionskäret är trasigt, när du fyller vatten som finns ingen expansionsvolym, vilket i sin tur innebär att när vattnet i systemet (t.ex. tappvarmvatten värms) värms och trycket ökar så öppnar expansionsventilen och släpper ut lite vatten.
När vattnet svalnar igen så sjunker trycket och luft sugs då in utifrån via termostatventiler, säkerhetsventiler eller andra kopplingar som håller tätt för vatten men kan släppa in luft "bakvägen".

Vanliga ställen för läckage är inuti värmepumpen, t.ex. vid flexslangarnas infästning, eller den stora planpackningen i elpatronen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

NeLa

  • Gäst
NeLa
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #433 skrivet: 26 juli 2017, 23:27:47 »
OM vattnet försvinner utan att trycket sjunker så är systemet dåligt avluftat, vattnet ersätts då med luft som söker sig dit.
Om vattnet försvinner och trycket sjunker så har du troligen en läcka någonstans.
Det kan även ibland bero på att expansionskäret är trasigt, när du fyller vatten som finns ingen expansionsvolym, vilket i sin tur innebär att när vattnet i systemet (t.ex. tappvarmvatten värms) värms och trycket ökar så öppnar expansionsventilen och släpper ut lite vatten.
När vattnet svalnar igen så sjunker trycket och luft sugs då in utifrån via termostatventiler, säkerhetsventiler eller andra kopplingar som håller tätt för vatten men kan släppa in luft "bakvägen".

Vanliga ställen för läckage är inuti värmepumpen, t.ex. vid flexslangarnas infästning, eller den stora planpackningen i elpatronen.

Tack för dina svar! :)
Är det här något jag kan göra själv eller behöver jag involvera en fackman?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #434 skrivet: 27 juli 2017, 08:14:38 »
Man kan göra det mesta själv om man bestämmer sig, det är tyvärr omöjligt för mig att avgöra vad du kan/vill och inte kan/vill göra.
Det finns i alla fall inget bland det jag redovisat som är förbjudet att göra för en lekman.
Behöver du hjälp kan du ställa frÃ¥gor här sÃ¥ gör jag/vi sÃ¥ gott vi kan för  att hjälpa dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!