Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 384835 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #270 skrivet: 16 december 2015, 12:37:58 »
Om man eldar samtidigt som VPn är igång, kommer VPn gå mindre då? Vedeldningen tillför ju värme i rummet och därmed kommer inte radiatorerna att lämna ifrån lika mycket energi, dvs. kommer inte tempen sjunka lika snabbt i radiatorerna om man inte eldat. Eller?
Om du eldar så det blir riktigt varmt inne kommer radiatorerna avge mindre mängd energi men bäst är att ha en innegivare till vp som drar ner framledningens börvärde när tempen inne stiger.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #271 skrivet: 16 december 2015, 14:07:12 »
Om du eldar så det blir riktigt varmt inne kommer radiatorerna avge mindre mängd energi men bäst är att ha en innegivare till vp som drar ner framledningens börvärde när tempen inne stiger.

Tack!
Kan man montera innegivare själv?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #272 skrivet: 16 december 2015, 17:01:37 »
Ja men den följer med vp monterades den inte vid installation.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #273 skrivet: 16 december 2015, 20:45:08 »
Ja men den följer med vp monterades den inte vid installation.

Monterades inte vid VP-installation. Hade ingen koll på detta vid beställningen, hade beställt det då. Kollade i offerten och där står det "Montering av utegivare". Har inte hittat någon rumsgivare. Kan eventuellt ligga i en liten låda som de överlämnade vid installationen där användarhandbok och sånt låg, har dock för mig att det inte låg någon dosa där i. För tillfället har lådan försvunnit i all renovering.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #274 skrivet: 17 december 2015, 07:40:19 »
Innegivaren ser lika ut som utegivaren är samma pryl.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #275 skrivet: 19 december 2015, 08:55:30 »
Innegivaren ser lika ut som utegivaren är samma pryl.

Nu hittade jag lådan, som jag slängt på min lilla soptipp. Den var ju såklart tom. Den kan inte finnas någonannanstans på själva värmepumpen, i nåt fack?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #276 skrivet: 19 december 2015, 09:22:13 »
Det tror jag inte du får nog köpa en ny tror inte dom är så dyra eller kontakta din installatör han bör ha den. Är ström kännarna till effektvakten monterad ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #277 skrivet: 19 december 2015, 09:56:08 »
Det tror jag inte du får nog köpa en ny tror inte dom är så dyra eller kontakta din installatör han bör ha den. Är ström kännarna till effektvakten monterad ?

OK, tack, det får jag göra.

Strömkännarna: Hur ser jag det?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #278 skrivet: 19 december 2015, 12:42:09 »
Om dom är monterade så kan man i info menyn se förbrukningen per fas. Strömkännarna ingår i vp och liksom innegivaren bör den monteras vid installation.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #279 skrivet: 19 december 2015, 12:51:42 »
Om dom är monterade så kan man i info menyn se förbrukningen per fas. Strömkännarna ingår i vp och liksom innegivaren bör den monteras vid installation.

Är det denna meny du menar? VP var igång när jag tog bilden.


Är det vanligt att man måste säga till att effektvakt och rumsgivare monteras, dvs. att man ofta utesluter detta i grundinstallationen?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #280 skrivet: 19 december 2015, 13:01:34 »
Där ser man förbrukningen om dom är installerade. Ja det verkar vara vanligt att installatörerna fuskar med dom har grejerna men dom ingÃ¥r i vp och jag anser att dom ska monteras om inget annat anges. Hur som helst  ska du ju ha grejerna av installatören i alla fall eftersom dom följer med vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #281 skrivet: 19 december 2015, 18:42:22 »
Där ser man förbrukningen om dom är installerade. Ja det verkar vara vanligt att installatörerna fuskar med dom har grejerna men dom ingÃ¥r i vp och jag anser att dom ska monteras om inget annat anges. Hur som helst  ska du ju ha grejerna av installatören i alla fall eftersom dom följer med vp.

Dåligt av min installatör. Dem har ju inte ens lämnat kvar grejerna, dvs. strömkännare och rumsgivare. Ska höra av mig till dem på måndag. Någon annan här som råkat ut för samma sak?

Utloggad FG

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 110
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #282 skrivet: 19 december 2015, 19:19:54 »
Skruva av fronten på värmepumpen och kika efter om grejerna inte ligger där bakom, där hittade jag min innegivare.
Villa: Nibe 1255 installerad 2015. 220 meter borrhål.
Sommarstuga: Daikin Caldo x installerad 2014.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #283 skrivet: 19 december 2015, 19:46:14 »
LÃ¥ter konstigt finns det plats där och ligger inte alla grejerna förpackade ihop tex nivÃ¥ kärl utegivare och filter följer ju ocksÃ¥ med  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad fhsp4m

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 82
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #284 skrivet: 19 december 2015, 21:27:27 »
Skruva av fronten på värmepumpen och kika efter om grejerna inte ligger där bakom, där hittade jag min innegivare.

Plockade av fronten. Misstänker att det inte finns någon men var hittade du din?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!