Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 , Officiell trÃ¥d.  (läst 385607 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #120 skrivet: 20 juni 2015, 08:58:28 »
Med JFB brukar man mena jordfelsbrytare. Om pannan har en sådan bör det vara en separat dito så huset inte blir utan värme mitt i vintern när det t.ex. blivit fukt i något vägguttag utomhus eller annat enkelt fel. En JFB till panna bör också vara på 300 mA för brandskydd, inte de vanliga 30 mA för personskydd, för att klara vissa läckströmmar som ändå kan uppstå i aggregat.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #121 skrivet: 20 juni 2015, 11:00:51 »
En JFB till panna bör också vara på 300 mA för brandskydd, inte de vanliga 30 mA för personskydd, för att klara vissa läckströmmar som ändå kan uppstå i aggregat.
Jag tycker att personskyddet är det viktiga, och läckströmmarna ska ligga långt under 30 mA för en värmepump, så man kan först sätta en på 30 mA. Det ska nog till ett måndagsexemplar för att det inte ska gå bra. Brandrisken är inte heller särskilt stor i en värmepump,

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #122 skrivet: 20 juni 2015, 12:15:43 »
Så här skriver t.ex. IVT:
"Jordfelsbrytare
Läckströmmar förekommer i alla elanläggningar och i alla skyddsjordade elapparater. Läckströmmarna ökar i och med att produkterna åldras, slits och smutsas ned. Flera effektkrävande apparater kan få en installerad jordfelsbrytare på 30 mA att lösa ut, utan att ett farligt fel uppkommit. För att eliminera detta problem kan värmepumpen ansluts över en 300 mA jordfelsbrytare som utgör ett brandskydd och anläggningen i övrigt ansluts över en 30 mA jordfelsbrytare som personskydd.
Se vidare FS 1999:5 Starströmsföreskrifterna, avsnitt 471.4.2."
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #123 skrivet: 20 juni 2015, 13:10:41 »
Visst, men sådant har alltid sagts, när jag i slutet av åttiotalet ville att min elektriker skulle sätta dit jordfelsbrytare i lägenheterna jag renoverat så sa han att det skulle bara göra att man skulle få en massa avbrott för kylskåpen klarar inte läckströmmarna... Jag fick dit en annan elektriker lite senare, och det har inte varit några problem sedan dess. En ny värmepump går alldeles utmärkt att installera efter en 30 mA, värmepumparna är så välgjorda att läckströmmarna ligger kring 10 mA. Och skulle det mot förmodan inte fungera så är ingen större skada skedd, man kan då bara byta ut den till en 300 mA. Det är det däremot om personskyddet verkligen skulle behövts någon gång. Själv har jag 30 mA JFB på min Nibe, och det är inga problem.

Utloggad tellus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #124 skrivet: 20 juni 2015, 17:46:09 »
tack igen , vad med kb-slang ,isolera ?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #125 skrivet: 20 juni 2015, 18:48:00 »
Personskyddet ska aldrig "vila" pÃ¥ en JFB utan pÃ¥ installationen, en VP rätt inkopplad ska inte kunna bli en fara för person. Däremot skulle ett jordfel (avbrott i skyddsjordningen är nÃ¥tt ytterst ovanligt, däremot förekommer jordfel ibland i fast monterade anläggningar) kunna uppstÃ¥ och därmed en viss brandrisk men det känner en 300 mA JFB av.  En JFB ska aldrig ses som nÃ¥tt annat än det tilläggsskydd den i realiteten är.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #126 skrivet: 20 juni 2015, 19:47:06 »
Så är det förstås, men ändå kan en osannolik händelse inträffa, och då kan en jordfelsbrytare bryta strömmen. Men är den på 300 mA så dör man innan dess.

Det ligger ocksÃ¥ ett värde i att en elinstallation är skyddad pÃ¥ samma sätt överallt. Ungefär som om man har en bil med ABS bromsar, man förväntar sig att de bromsarna fungerar överallt, och inte bara överallt utom i Hästveda. För dÃ¥ kan man ge sig den pÃ¥ att man rÃ¥kar ut för blixthalka den enda gÃ¥ngen i livet som man Ã¥ker genom Hästveda  :)

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #127 skrivet: 21 juni 2015, 20:30:17 »
Om en vecka blir det borrning, sen installation . Min rördragning är klar (tror jag).
NÃ¥gra bra "sistaminuten" tips ?
150 m borrdjup ska räcka gott , ingen vits att lägga till ?
Köldbärar slang , ligga tillsammans /isär ? Isolera emellan /ovanpå ?
 Erik

I de flesta offerter verkar det som att det snålas med borrhål, då ju VVS-firmorna inte tjänar så mycket eller ens något på själva borrhålet. Så det blir bara en post som fördyrar för kunden utan att gynna VVS-firman. I samtliga offerter jag har fått var borrhålet ganska sparsamt dimensionerat kan jag säga. Så jag ökade på själv och det har lönat sig på så sätt att jag inte har något el-tillskott alls. Jag kan dessutom bygga ut utan att systemet blir underdimensionerat.

Så ta en sista funderare på hur djupt borrhål du egentligen behöver för att det skall vara framtidssäkert samt ekonomiskt lönsamt i långa loppet. Just borran är ju ganska billig per meter, plus att det när det väl finns där så behöver inte det bytas ut som exempelvis värmepumpen, ventiler, cirk.pumpar med mera. Borran bör ju hålla i generation efter generation liksom :) Så det är en investering som man gör en gång, sedan finns den där och "fungerar" år efter år.

Utloggad tellus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #128 skrivet: 22 juni 2015, 21:07:03 »
De olika offerter jag fick var från 110-150 m borrdjup. Litet hus, så vilken som skall räcka.
Borrning idag, kronan gick av på 130 m , fortsätter imorrn till 160m .( lite xtra vill man ju ha !)
Sen blir det KB-slang.....?
Om ingen avråder mig isolerar jag emellan och uppepå .

Utloggad Sanntos

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 950
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #129 skrivet: 23 juni 2015, 00:48:42 »
Sen blir det KB-slang.....?
Om ingen avråder mig isolerar jag emellan och uppepå .
Det som kan hända vissa vintrar är att särskilt utgående KB-slang får ett ishölje mer eller mindre tjockt kring sig, om slangen ligger i vattenhållande jord eller lera. Så på våren när isen tinar kan det finnas risk för att t ex trädgårdsplattor ändrar läge lite grann, särskilt om slangen ligger ytligt, som din. Cellplast ovanpå bör minska risken, man kan också lägga slangen närmast huset i grovt dränerande grus.
Att lägga isolering mellan slangarna handlar om att man då vill minska utgående slangs kyleffekt på inkommande slang, jag är tveksam till om det är en lönsam åtgärd, dessutom så minskar ju isbildningen om slangarna ligger nära varandra, vilket ju är bra nära huset.

Utloggad tellus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #130 skrivet: 27 juni 2015, 20:39:39 »
Nu är det installerat och snurrar och låter ! Borrningen som avbröts blev klar ,160 m .
KB-slangen lades 20cm isär med isolering uppepå , 20 cm djupt vid husvägg 90cm vid borrhål .
Ett konstigt beteende har inträffat 2 ggr, som jag vet: vv 45-48 gr , vb 20-25 (helt normalt så här års ?) så börjar kompresssorn varva upp vb går upp till 55-60 gr ! Sen faller tempen tvärt ner till 25 igen .
Skedde igår vid 12 -tiden , idag vid 15-tiden .
Kan inte förstå varför .

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #131 skrivet: 28 juni 2015, 00:29:09 »
Det är samna framledningsgivare som används vid vv laddning som värme kanske vp gjorde vv ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tellus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 80
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #132 skrivet: 28 juni 2015, 21:04:16 »
Helt riktigt ! Förstog det idag . Märks att man har 2 dagars erfarenhet !
Gick till 58 gr innan stopp .Vid värmebehov till 30-40 gr , går den tystare då ?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #133 skrivet: 29 juni 2015, 01:24:03 »
Har inte hört nån 1255 men den går troligtvis lite tystare med lägre framledning och när den ger lägre effekt har för mig att 1255 laddar vv med ca 10 kw.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Flinta

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 628
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 , Officiell tråd.
« Svar #134 skrivet: 04 juli 2015, 23:52:55 »
Ja den går ju så klart tystare ju lägre temp den skall producera, eftersom den kör på lägre varv. Däremot om det krävs värme snabbt, oavsett temp verkar det som?, så snurrar han på rätt bra i alla fall.

Var det förresten inte en legionellakörning du märkte av när den kom upp i nära 60 °C ? Kommer inte ihåg vad den är inställd på från fabrik, men min har jag ställt på en gång varannan vecka om jag inte minns fel. Borde räcka tycker jag?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!