Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥t att fundera över för dom som inte tror pÃ¥ solenergi...  (läst 2022 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Men det här visste Ni förstås redan...

mvh humlan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29394
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Du jobbar hårt för att komma överst på denna lista va? ;)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ja, humlan har varit väldigt aktiv den sista tiden, totalt solgalen. Undra om det finns någon bot ;D
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
hehe man kan ju nästan tro att Humlan och Dr Chun-Lan har någon tävling i mest startade ämnen..... :D


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Du jobbar hårt för att komma överst på denna lista va? ;)


 ;D ;D Sitter man framför..., eller är det bakom PC:n Sc:,h sÃ¥ är det lätt att skriva. Den finns ju alltid där, som en fjärrkontroll ungefär. Det blir liksom att sitta Ã¥ prata med nÃ¥n, sÃ¥ jag skickar ofta iväg inlägg medans jag hÃ¥ller pÃ¥ med annat. Har alltid nÃ¥gra forum öppna, perfekt när man slö-tittar pÃ¥ TV, eller vad man nu gör.... Just nu jagar jag cirk.pumpar pÃ¥ e-bay  ;D behöver en till mitt nya system. Ska bara hitta en sÃ¥ liten som möjligt, men tyvärr sÃ¥ finns inga anpassade till solvärme, där man skulle klara sig med mycket klenare pumpar än de cirk-pumpar som säljs idag... Fast 4-500 sek är ju ändÃ¥ bara en brÃ¥kdel av kostnaden för en Wilo eller Grundfos pump, om jag skulle köpa den i Sverige, sÃ¥ skit samma, Ã¥ sÃ¥ fÃ¥r jag ju den levererad till dörr Ã¥xÃ¥  :) ;)

Botemedel... Sc:,h Inte mot solenergi, den är som en tävling med/mot sig själv. Jag vet ju att energin finns där, så det går inte att låta bli att klura på hur, jag ska kunna utnyttja den på smartaste sätt. Nördigt? Javisst! Men så blir det väl med allt, man ger sig fan på att klara av, eller hur!?

mvh


Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
hehe man kan ju nästan tro att Humlan och Dr Chun-Lan har någon tävling i mest startade ämnen..... :D


//Krister

Jamen jag försöker ju bara dela med mig, Ã¥ fÃ¥ sÃ¥ mÃ¥nga som möjligt att inse vad Vi kastar bort, genom att inte utnyttja solenergin. Om Ni tycker jag skriver mycket, dÃ¥ skulle Ni bara veta hur mycket jag läser Ã… sÃ¥ pÃ¥stÃ¥r frumtimmren att karlar inte har nÃ¥n simultanförmÃ¥ga  :o :o Fan, jag hÃ¥ller ju pÃ¥ med fler saker än jag själv har en aning om, vilket brukar yttra sig i pinsamheter när nÃ¥n ringer, eller skickar mig mail  ;D

mvh humlan.

Utloggad KalleT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jamen jag försöker ju bara dela med mig, å få så många som möjligt att inse vad Vi kastar bort, genom att inte utnyttja solenergin.

 Thumbsup Jag kan inte annat än att hÃ¥lla med dig.  *vinkar* men visst är du inne i ett riktigt stimm nu :)
IVT Elektrostandard 480, golvvärme 85m2, direkt el 46m2, braskamin, SOLFÅNGARE.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
Jamen jag försöker ju bara dela med mig, å få så många som möjligt att inse vad Vi kastar bort, genom att inte utnyttja solenergin.

 Thumbsup Jag kan inte annat än att hÃ¥lla med dig.  *vinkar* men visst är du inne i ett riktigt stimm nu :)

Javisst  ;D GÃ¥r väl lite pÃ¥ högvarv, Ã¥ det beror kanske pÃ¥ att jag själv dras med i vad som händer. Tid..., nää dygsrytmen är väl inte som den ska va..., riktigt. Klotet Vi lever pÃ¥ är ju runt, sÃ¥ dag Ã¥ natt stämmer inte med vÃ¥rt/mitt sätt att leva. Jag chattar ju med folk dygnet runt, Ã¥ sover bara när jag är trött. SÃ¥klart när det händer minst, oftast tidig morron eller 22-01 pÃ¥ natten/kvällen sÃ¥ brukar jag somna, eller när jag är trött.

Ok, jag skulle kunna snacka solenergi hur länge som helst, jag vet ju att jag har rätt!!!  ^-^  ;D  När Solen slocknar, dÃ¥ spelar det fan ingen roll vad Vi lärt oss.

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!