Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Mätning av COP?  (läst 14044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mätning av COP?
« Svar #30 skrivet: 21 januari 2009, 23:25:54 »
GÃ¥r det att byta batteriet i dom?[/quote]

En av försäljarna på tyska eBay påstår att det finns någon som bytt batteri genom att spänningsätta apparaten från en extern spänningskälla under batteribytet. Frågan är varför spänningen måste finnas kvar hela tiden? Om det bara är så att man förlorar tidigare mätdata, så gör det ju ingenting, men kanske är det så att processorn i apparaten inte startar av sig själv om den varit spänningslös och då är det ju kört om man bara plockar ur det ursprungliga batteriet.
Man kan ju tycka att det är en underlig konstruktion om livslängden är lika med batteriets livslängd.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4359
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Mätning av COP?
« Svar #31 skrivet: 22 januari 2009, 08:11:42 »
Det finns en kortkantkontakt under en plomberad gummiplugg, och jag antar den används för att programmera mätaren efter tillverkning och kanske också efter revision och batteribyte. Eftersom vi inte lär kunna få tag på utrustning för använda denna kontakt är nog det enklaste att se till att den inte tappar innehållet.

Nu är det väl också så att eftersom batteriet verkar räcka mer än 10 år så måste ju förbrukningen vara minimal och jag skulle tro att man kan byta batteri utan att bry sig om temporär försörjning, den har nog tillräckligt med energi lagrad internt för att klara sig en minut utan batteri.

Jag öppnade just en mätare, och locket sitter med tre T-6 skruvar, två under stora etiketten, och en under en plombering nedanför displayen.

Det sitter ett 3V litium stavbatteri lött med trådar i mätaren, och polspänningen är fortfarande över 3V i den jag öppnade, och den verkar vara från 2000. Jag tror de klarar sig länge än.

Ett sätt att försörja den under ett ev batteribyte är att ta en elektrolytkonding på kanske 100µF i serie med ett 1k motstånd och koppla in till trådarna innan man löder loss batteriet. Kondingen får laddas upp en liten stund innan man löder bort batteriet och den lär orka hålla mätaren vid liv under tiden man löder in det nya batteriet.

Det är en ganska kapabel mätare, med klocka och den håller månadsvis historik ett år bakåt i tiden, så det är ingen panik om man missar att läsa av den på rätt datum.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Enskede

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Enskede GÃ¥rd / Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mätning av COP?
« Svar #32 skrivet: 22 januari 2009, 09:04:00 »
tipo874

Tack för upplysningen om batteri i värmemätaren. Ju mer jag läser om den, desto större lust får jag att köpa den. Jag hade funderingar på att parallellkopla ett rör med mätaren, för att minska strypningen av flödet, men det har kommit fram en synpunkt på att en sådan förbikoppling p.g.a. variationer i vattnets viskositet, beroende på temperaturen, skulle ge olika fördelning på flödet genom mätaren och förbikopplingen. Nu funderar jag på att helt enkelt koppla 2 mätare parallellt. Eftersom de är så billiga i inköp kan man kosta på sig en sådan lyx.
CTC EcoHeat 7,5 v3 egenhändigt installerad och driftsatt. Elpatronen helt urkopplad. Flyttad VP-givare med gott resultat.  Trähus byggt 1927 i Enskede GÃ¥rd, Stockholm. Energibrunn 181m. Huset är tilläggsisolerat med Ecofiber i väggar och pÃ¥ vind. Uppvärmd yta 138 m2. Effektförbrukning under kalla 2009/10, 7600 KWh, för värme och varmvatten.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Mätning av COP?
« Svar #33 skrivet: 22 januari 2009, 16:33:42 »
Citera
De jag har har ett Qn på 0,6m³/h
Qn0.6 hmmmm...

Enligt databladet http://www.sensusesaap.com/files/lh_1100_int_plucoe_003.pdf så har den ett maxflöde på 0,6m3/h inte 3 m3/h. Tryckfallet över den är enligt diagrammet 0,1-0,2 bar vid 0,6 m3/h vilket är högt. Det krävs antingen att cirkpumpen ökas ett till två snäpp eller byts till en större. Qn1.5 eller Qn2.5 är nog mer lämpliga till en normalvilla.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!