Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SolfÃ¥ngare ihop med L/V värmepump  (läst 4580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalle4

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Solfångare ihop med L/V värmepump
« skrivet: 09 maj 2007, 13:18:18 »
Hej !

Håller på och sätter upp 60 vaccumrör på taket och ville få lite synpunkter på min lösning, se ritning
Jag kommer att byta ut min 200L acc tank mot en 500L tank enligt ritningen( den gamla är
för liten och 27 år gammal)
Jag vill inte bli utan varmvatten vilket syns på ritningen, och enligt min bror
(killen som byggt L/V v-pumpen ) sÃ¥ är en förrÃ¥dsberedare att föredra ihop med en  v-pump, istället för dubbla slingor (eftersom en v-pump inte ger sÃ¥ bra cop över 50 gradigt vatten)
Det finns ingen elpatron som kan störa.

Elpannan kommer bara att gå då det blir riktigt kallt ute, kommer att gå in då temperaturen i huset går ner till 18 grader,
dvs värmepumpen klarar inte att leverera tillräckligt med effekt. Brukar vara vid 8-10 minusgrader.

Vad tycker ni, får man ut tillräckligt med vvatten ur tankar med dubbla vvatten slingor ?

mvh Palle
Hus pÃ¥ 200kvm byggt 1980, hembyggd luft/vatten v-pump dockad mot  acc-tank 500L Mekanisk Till/FrÃ¥nluft. 3 Barn 2 Vuxna 17000kw/Ã¥r totalt
60 vacuumrör mot samma ack-tank

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solfångare ihop med L/V värmepump
« Svar #1 skrivet: 09 maj 2007, 13:36:02 »
Jag gillar inte att du har ljummet vatten i första beredaren. Slingor hade varit bättre.

Inkopplingen av andra beredaren är inte heller så bra om du stänger av den. Sommartid kommer den sista blandaren att dra varmvattnet genom den, du får bara ljummet vatten och legionellarisk.

Klarar du förresten att hålla värmen i huset med bara 30 grader?

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Solfångare ihop med L/V värmepump
« Svar #2 skrivet: 09 maj 2007, 14:53:41 »
Precis, ta bort den första blandningsventilen så att inget fesljummet vatten från första VVB:n kan komma ut i VV-kranen (legionellarisk), höj tempen på el-VVB till 60 ºC så dödar du av legionellakusarna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kalle4

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Solfångare ihop med L/V värmepump
« Svar #3 skrivet: 09 maj 2007, 15:06:06 »
Hej, tack för era svar, jag var nog lite otydlig i min ritning, v-pumpen stannar då den får tillbaks
40 gradigt vatten från tanken. Givaren sitter långt ner i tanken.
Då producerar den nästan 50 gradigt vatten till tanken.
Ev så ställer jag upp tempen några grader till 35=på, 45=av
Då får jag ut 50 gradigt vatten till vv beredaren, (på sommaren mer om solen skiner)
Mitt hus klarar sig på 45 gradigt framvatten i radiatorkretsen ner till 8-10 minus, beroende på hur mycket det
det blåser osv.

Det sitter dubbla blandningsventiler ihop med vv beredaren, den ena inställd på 55 grader,
den andra på 50 grader. Men ev. så får jag sätta in en avstängning på v-vattnet in till beredaren,
så att man inte får in kallt vatten den vägen under sommaren (jun-Aug) när den är avstängd

Borde inte det lösa det hela, eller är jag ute och cyklar ?

Mvh Palle
Hus pÃ¥ 200kvm byggt 1980, hembyggd luft/vatten v-pump dockad mot  acc-tank 500L Mekanisk Till/FrÃ¥nluft. 3 Barn 2 Vuxna 17000kw/Ã¥r totalt
60 vacuumrör mot samma ack-tank

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solfångare ihop med L/V värmepump
« Svar #4 skrivet: 09 maj 2007, 16:09:05 »
Det sitter dubbla blandningsventiler ihop med vv beredaren, den ena inställd på 55 grader,
den andra på 50 grader. Men ev. så får jag sätta in en avstängning på v-vattnet in till beredaren,
så att man inte får in kallt vatten den vägen under sommaren (jun-Aug) när den är avstängd

Borde inte det lösa det hela, eller är jag ute och cyklar ?

Tror faktiskt inte ventilen löser problemet.

När det kommer 55 grader in till andra blandaren så ska den stänga helt mot elberedaren så funkar det som du vill men tänk på vad som händer när du inte kranat på ett tag och blandaren svalnat. Då ska den ha öppnat helt mot elberedaren och stängt mot 55-graders blandaren. Resultatet, förutsatt att inte kallvattenporten läcker lite, är att den aldrig kommer att få nåt varmvatten. Om ventilen innan beredaren är stängd så kommer det inget vatten och är ventilen öppen så går varmvattnet via beredaren.

Legionellarekomendationerna säger väl förresten att man ska ha 65 ºC i beredaren och "blindtarmar" på ledningarna är helt förbjudna. Det bästa vore om du kopplade förbi beredaren helt mha två 3-vägsventiler eller helt enkelt låter den vara på. En sån lite beredare kan väl inte dra mycket på tomgång och så har du vv även de dagar solvärmen inte räcker till.

mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Solfångare ihop med L/V värmepump
« Svar #5 skrivet: 09 maj 2007, 16:15:49 »
jag kör med slingor till värmepump inga problem med vv

Utloggad kalle4

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Solfångare ihop med L/V värmepump
« Svar #6 skrivet: 09 maj 2007, 21:45:42 »

Ok kalkyl, jag kanske lÃ¥ter vv-beredaren vara pÃ¥ eller kopplar in 2 st 3vägs ventiler, för att koppla förbi den pÃ¥ ett  bra sätt under sommaren. Vi fÃ¥r se i sommar hur mycket värme 60 st sfinx rör ger.

Tracker, fÃ¥r man frÃ¥ga hur mÃ¥nga ni är i familjen ? , jag med 3 barn som närmar sig tonÃ¥ren är lite  orolig för en lösning med slingor, eftersom det oftast kräver en högre temp i acc-tanken för fungera bra när den 4: personen ska duscha pÃ¥ morgonen.
Jag har varit snäll mot min v-pump som än sÃ¥ länge  bara producerat 50 gradigt vatten, för att sedan slutvärmas i en extern vv-beredare till 60 grader
Hur varmt har du det i toppen pÃ¥ din tank ?  och har du en elpatron i tanken ?
 
Ang solfångarna så tänkte jag så här:
Från 1 mars till sista oktober får ett tidur starta
v-pumpen kl 14 om det är kallare än 40 grader nära botten i tanken. dvs solfångarna har inte gett så mycket fram till kl 14 den dagen. På vinter får den gå hela tiden ner till -10


Mitt hus behöver inte värmas från 1 Maj till 30 Sep. Det har hittils klarat sig på kovärmen :) under den tiden av året.Så all värme som solfångarna producerar under sommarhalvåret går till vv-vatten,,,i stort sett
 
Tacksam för all input,

Mvh Palle


Hus pÃ¥ 200kvm byggt 1980, hembyggd luft/vatten v-pump dockad mot  acc-tank 500L Mekanisk Till/FrÃ¥nluft. 3 Barn 2 Vuxna 17000kw/Ã¥r totalt
60 vacuumrör mot samma ack-tank

Utloggad nsiak

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 548
  • Karma +2/-1
    • Logg och sol
SV: Solfångare ihop med L/V värmepump
« Svar #7 skrivet: 09 maj 2007, 21:53:40 »
är lite  orolig för en lösning med slingor, eftersom det oftast kräver en högre temp i acc-tanken för fungera bra när den 4: personen ska duscha pÃ¥ morgonen.

Varför skulle de kräva en högre temp? kanske om man har för korta slingor ja.. Men då får man väl ta ett par meter extra.
ca 85 kvm uppvärmt. Panasonic CS-PE12CKE i huset samt en Pamexa i tvättstugan. Varmvatten med 60 sfinxrör och eltillskott vid behov. Belagt nåra mil norr om GBG

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Solfångare ihop med L/V värmepump
« Svar #8 skrivet: 09 maj 2007, 22:16:30 »
är lite  orolig för en lösning med slingor, eftersom det oftast kräver en högre temp i acc-tanken för fungera bra när den 4: personen ska duscha pÃ¥ morgonen.

Varför skulle de kräva en högre temp? kanske om man har för korta slingor ja.. Men då får man väl ta ett par meter extra.

Precis, rätt dimensionerat ska det inte vara några problem med slingor...

mvh hmulan.

Utloggad kalle4

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Solfångare ihop med L/V värmepump
« Svar #9 skrivet: 09 maj 2007, 22:53:11 »
Ok då vet jag, jag köper en tappvattenautomat :) haha vi får se, jag återkommer med en ritning på den färdiga lösningen. Måste ta ett snack med brorsan igen.
Har lyckats få upp solfångarna utan rör, men måste byta acc-tank osv i tvättstugan, innan jag kan koppla in allt.

Jag har lite funderingar ang,  partiell förÃ¥ngning men ska läsa pÃ¥ lite mer här pÃ¥ forumet innan jag börjar ställa frÃ¥gor.

mvh Palle




Hus pÃ¥ 200kvm byggt 1980, hembyggd luft/vatten v-pump dockad mot  acc-tank 500L Mekanisk Till/FrÃ¥nluft. 3 Barn 2 Vuxna 17000kw/Ã¥r totalt
60 vacuumrör mot samma ack-tank

Utloggad Kall Kyl

  • Amatör med solfÃ¥ngare men knappast en
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1389
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • kW != kWh
SV: Solfångare ihop med L/V värmepump
« Svar #10 skrivet: 10 maj 2007, 08:30:48 »
Ok kalkyl, jag kanske lÃ¥ter vv-beredaren vara pÃ¥ eller kopplar in 2 st 3vägs ventiler, för att koppla förbi den pÃ¥ ett  bra sätt under sommaren. Vi fÃ¥r se i sommar hur mycket värme 60 st sfinx rör ger.
Det är nog billigare att låte beredaren vara på än att köpt 3-vägsventiler, de är svindyra! Ett alternativ är kanske 3 vanliga kulventiler?

Vi får se i sommar hur mycket värme 60 st sfinx rör ger.
Jepp. Spännande! Det är första sommaren för mig också.

Lycka till!
mvh
Pelletskonverterad oljepanna. 2*30 rör från sfinx, vinkel: 70°, riktning: 215°. UVR61-3 solstyrning med flödesgivare och energimätning. 750l tank. Funderar på att skaffa en l/l eller l/v.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Solfångare ihop med L/V värmepump
« Svar #11 skrivet: 10 maj 2007, 13:26:28 »
mitt varmvatten går följande
kallvatten-slinga gamla pannan (?m)-förvärmningsslinga tank 1 (9.5m)-toppslinga tank 1(15m)-toppslinga tank 2(15m)-tappvarmvatten
tank 1 är en flytande kondensering mot värmesystemet
tank 2 värmer jag bara övre 1/4-delen där slingan ligger till 50-52 grader
tyvärr blir det ett litet tryckfall på så långa rörlängder men alla slingor är 22mm
sedan har jag 15m solslinga i botten på tank 1 resp tank 2
har alltid varmvatten 2-3 badkar efter varandra, iofs är vp på 10 kw.

Utloggad kalle4

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Solfångare ihop med L/V värmepump
« Svar #12 skrivet: 10 maj 2007, 17:24:45 »

Jag har inte så stort pannrum tyvärr, så jag måste klara mig på ungefär 1 tank a 500L och en vv-beredare på typ 200L
Om man ska köra slingor eller föråddsberedare kanske inte spelar så stor roll då jag iallfall ska köra vattnet vidare till en vv-beredare. Eftersom jag inte har ngn ny tank ännu så kanske en ny tank och tappvattenautomat är det bästa allternativet,
men det blir svårt att få varmvatten vid strömavbrott. Tack för all input, jag återkommer.

Mvh Palle
Hus pÃ¥ 200kvm byggt 1980, hembyggd luft/vatten v-pump dockad mot  acc-tank 500L Mekanisk Till/FrÃ¥nluft. 3 Barn 2 Vuxna 17000kw/Ã¥r totalt
60 vacuumrör mot samma ack-tank

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!