Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Första stegen pÃ¥ första huset  (läst 16949 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Första stegen på första huset
« Svar #60 skrivet: 26 januari 2020, 20:58:14 »
Får du något legionellakörning på varmvattnet trots stoptemperatur på 45 grader? Jag är inte insatt i hur innedelen ser ut eller om du har separat beredare.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #61 skrivet: 27 januari 2020, 06:07:40 »
Nej. Pumpen arbetar upp till runt 38°C allt som oftast, men "legionellakörningen" är motsvarande VPMax dvs. den arbetar upp till det värde jag ställt in (45°C) med jämna mellanrum (tror det är var femte start eller nåt sånt), så jag tror mitt varmvatten håller runt 35-40°C ut från pannan. Eftersom det är ett system med kamflänsslinga, så tror jag dock inte att Legionella hinner bli ett problem om man bara använder sig av pannan för varmvattenproduktion. Men eftersom jag försökt optimera systemet efter värmepumpen så har jag istället plockat bort blandarventilen på pannan, så att vattnet förvärms så mycket som möjligt innan det lämnar pannan för att sedan "toppas upp" i en 300L VVB som jag har ståendes på 55°C men med jämna mellanrum värmer upp till 85°C för att bli av med eventuella bakterier. Jag ska dock säga att jag har dålig koll på hur snabbt bakterierna bildas och vilka temperaturer som krävs för att bli av med dom, men systemet har fungerat jättebra hittills!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3527
  • Karma +2/-0
SV: Första stegen på första huset
« Svar #62 skrivet: 27 januari 2020, 14:54:37 »
I en sådan slinga tror jag man klarar sig helt utan legionellakörning. Nibe-prylarna spetsar bara var 12:e dag. Du har ju tömt slingan för länge sedan då. Men på något vis känns det fint att "bränna ur" någon gång ibland om det är något som kan fastna mot rörväggarna som man inte förstår med tanke på hur svårbotat det verkar vara.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/livsvillkor-levnadsvanor/miljohalsa-och-halsoskydd/tillsynsvagledning-halsoskydd/smitta-kopplad-till-objekt/legionella/

Här säger de 70 grader för att döda:
https://secon.se/legionella/

Jag har sett att öcver 50 grader så dör de över lååååång tid, typ linjärt upp med temperatur, säg 70 grader så handlar det om minuter tills allt är utrotat. Kunde inte hitta källan längre på detta.

Sidan 22: är värd att skumma: http://publications.lib.chalmers.se/records/fulltext/158914.pdf
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad knabbuziak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Första stegen på första huset
« Svar #63 skrivet: 27 januari 2020, 15:34:41 »
Tack för din input. Men då behöver jag nog inte vara rädd då VVB'n alltid står inställd på 55°C och jag gör regelbundna "urbränningar" uppåt 85°C.

Sen är vi fem i hushÃ¥llet där de flesta gillar att duscha och bada varmt (och länge  Sc:,h), sÃ¥ det cirkulerar ganska bra fÃ¥r man väl säga...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!