Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: isbildning  (läst 19577 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÄLL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
isbildning
« skrivet: 01 april 2006, 12:39:15 »
   
    Hej!

    Har en Atria8 Installerad sen December 2005. Har dÃ¥ och dÃ¥ problem med att det bildas is i trumman runt fläktbladen. DÃ¥ sen pumpen är igÃ¥ng slÃ¥r fläktbladen i isen och det uppstÃ¥r ett oljud som om man höll en pinne mot fläkten. Har dÃ¥ stoppat pumpen och petat bort isen.
Detta är inte roligt då detta ljud hörs lång väg. Nu undrar jag om det är nån som har liknande problem och vad göra? Så här skall väl inte en utrustning fungera som man betalt 95000kr för!

   M.V.H. Kjell Lidén  >:(

   

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #1 skrivet: 01 april 2006, 16:26:55 »
Har haft min pump igÃ¥ng i en vecka och det du beskriver har faktiskt inträffat. När det är ett par plusgrader sÃ¥ är ju plÃ¥ten runt utblÃ¥set under nollan. I mitt fall var det även duggregn. Dropparna rann in pÃ¥ insidan av fläktskyddet och frös till is där. Det lät sedan som när ungarna har en smatter pÃ¥ cykeln. fiR: Jag gav utedelen en spark vilket gjorde att fläkten kom lite i obalans och slog bort isdropparna.  >:D Inte bra , jag vet men det är inte heller sÃ¥ bra med smatter i fläkten när man lagt ner 95000... Detta tillsammans med att det inte finns avrinningsplatta eller koppling/styrning av värmekabel pÃ¥ utedelen gör att Atrias utedel nog fÃ¥r röstas fram som den sämsta. Synd med tanke pÃ¥ andra smarta lösningar.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Nisse VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag vet ej om jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #2 skrivet: 02 april 2006, 11:33:37 »
Hej.
Intressant att notera att det är fler än jag som har problem med isbildning. Detta plus en utedel som helt saknar ljudisolering sänker betyget på Atrian betydligt. Utedelen borde tillhöra de tystaste med tanke på att det inte finns någon kompressor i den men...

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: isbildning
« Svar #3 skrivet: 02 april 2006, 11:35:43 »
Har då och då problem med att det bildas is i trumman runt fläktbladen. Då sen pumpen är igång slår fläktbladen i isen och det uppstår ett oljud som om man höll en pinne mot fläkten. Har då stoppat pumpen och petat bort isen.
Detta är inte roligt då detta ljud hörs lång väg. Nu undrar jag om det är nån som har liknande problem och vad göra?

IVT Optima hade exakt samma problem i början. Det löste man genom att byta ut ståltrumman till en av plast på samtliga levererade pumpar och problemen med isbildning har försvunnit.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad KÄLL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #4 skrivet: 02 april 2006, 14:44:57 »

Hej igen!

Tack för svaren! Känns skönt att det är fler som har samma problem. Om det är fler som har samma problem så blir det ju svårare för Thermia att smita undan problemen. Kommer själv att ta tag i detta imorgon så här får det inte vara.


M.H.V.  Kjell Lidén

Utloggad KÄLL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #5 skrivet: 06 april 2006, 16:28:56 »
Hej!

Har nu pratat med min installatör som pratat med Thermia om mina problem. Det är nu bestämt att de ska byta ut fläkten för de hade sagt att fläktbladen måste vara målade med färg annars blir det problem med isbildning.Mina är ej målade så vi får hoppas att det blir bättre sen.


Kjell Lidén

Utloggad Nisse VP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Jag vet ej om jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #6 skrivet: 06 april 2006, 19:30:40 »
Hej Käll.
Jag undrar om det hjälper med målade blad. Jag tror snarare att problemet är som AJ skriver att vatten rinner in i fläkttrumman och fryser till is där, alltså i trumman ej på fläktbladen.
Man undrar ju också varför Thermia överhuvudtaget levererar utedelen med omålad fläkt om de vet att det kan bildas is på grund av detta!!! fiR:
Kvaliteten på utedelen är under all kritik!

Nisse VP
Ps. Min fläkt är också omålad.

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: isbildning
« Svar #7 skrivet: 06 april 2006, 19:36:43 »
Jag undrar om det hjälper med målade blad. Jag tror snarare att problemet är som AJ skriver att vatten rinner in i fläkttrumman och fryser till is där, alltså i trumman ej på fläktbladen.

IVT´s problem var just isbildning i trumman, men det försvann som sagt när man bytte materialet i trumman. För övrigt är fläktbladen omålade, jag tror inte det har nån betydelse.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #8 skrivet: 07 april 2006, 05:14:38 »
Självklart gör de målade bladen ingen skillnad. Det är isbildning på skyddet runt omkring som är problemet. När det är just över nollan bildas det vattendroppar där som fryser av kylan som blåses ut på dem. Det är detta som ska lösas. Det är faktiskt smått otroligt att Thermia aldrig upptäckt och åtgärdat detta. Nu har användarna fått vara provbänk och vi vore tacksamma om leverantören tar fram en lösning och åtgärdar före nästa vinter. Hur svårt kan det vara, det finns ju redan konkurrenter som har löst det. Byta materialet och/eller åka håldiametern för fläkten. Det har flera gånger på denna sida framförts från Thermia hur mycket bättre deras system är jämfört med konkurrenterna. Det borde innebära att de har några konkurrentprodukter hos sig att studera.

Det vore också positivt om man agerar professionellt och proaktivt kontaktar de som har en Atria installerad och åtgärdar för samtliga, inte bara för de som klagar. Man kan nog lugnt utgå från att alla har samma problem. Min granne har frågat mig om råd om vilken pump han skulle välja och jag kan garantera att när han hörde min låta som en smatter blev han inte imponerad. Det säljer inte.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Jätten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
SV: isbildning
« Svar #9 skrivet: 08 april 2006, 18:16:57 »
Självklart gör de målade bladen ingen skillnad. Det är isbildning på skyddet runt omkring som är problemet. När det är just över nollan bildas det vattendroppar där som fryser av kylan som blåses ut på dem. Det är detta som ska lösas. Det är faktiskt smått otroligt att Thermia aldrig upptäckt och åtgärdat detta. Nu har användarna fått vara provbänk och vi vore tacksamma om leverantören tar fram en lösning och åtgärdar före nästa vinter. Hur svårt kan det vara, det finns ju redan konkurrenter som har löst det. Byta materialet och/eller åka håldiametern för fläkten. Det har flera gånger på denna sida framförts från Thermia hur mycket bättre deras system är jämfört med konkurrenterna. Det borde innebära att de har några konkurrentprodukter hos sig att studera.

Det vore också positivt om man agerar professionellt och proaktivt kontaktar de som har en Atria installerad och åtgärdar för samtliga, inte bara för de som klagar. Man kan nog lugnt utgå från att alla har samma problem. Min granne har frågat mig om råd om vilken pump han skulle välja och jag kan garantera att när han hörde min låta som en smatter blev han inte imponerad. Det säljer inte.

Anders
Undrar var Thermia Support har blivit av? Han som hela tiden har framhållit hur bra deras produkter är jämfört med andras. Kan inte han åtgärda problemet?
Mvh. Jätten

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: isbildning
« Svar #10 skrivet: 09 april 2006, 22:37:02 »
Det här var tråkig läsning.
Målade eller omålade fläktblad har jag aldrig hört som lösning eller problem.
När det är ett par plusgrader så är ju plåten runt utblåset under nollan. I mitt fall var det även duggregn. Dropparna rann in på insidan av fläktskyddet och frös till is där.

Här kan det röra sig om en otillräklig tätning i skarven i utedelen överkant. Denna skall vara tätad med silikon. Kan ni som har detta problem kolla detta eller be er installatör utföra en extra tätning på plats. När installatören är hos er kan ni också be denne säkerställa att inte någon i service menyn ställt in så att fläkten går en tid efter kompressorn stannat. Det finns ett sådant val som inte bör vara aktiverat.

mvh
Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #11 skrivet: 11 april 2006, 16:40:34 »
Adam,

Tack för svaret. Jag kollar inställningen på fläkten ikväll samt om det är fogat där det ska vara eller ej och återkommer. Att fråga installatören är ingen idé, då får jag vänta länge.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad Steag

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Härnösand
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vinden är fri.
SV: isbildning
« Svar #12 skrivet: 11 april 2006, 18:53:21 »
Hej
Jag har också haft problem med isbildning på min utedel. Har kontrollerat tätningen, och vad jag kan se så finns ingen tätning där. Inställningen av fläktens gångtid vet jag inte var i menyn man ska titta, är det någon som vet så är jag tacksam för svar.
Thermia Atria 8 installerad 060306. Tidigare förbrukning inklusive hushållsel 26000 kwh.
Huset har 116 m2 boyta + 80 m2 biyta och ligger i Härnösand.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: isbildning
« Svar #13 skrivet: 11 april 2006, 22:45:05 »
Jag har tittat på min utedel och har svårt att förstå var någon tätning ska sitta. Kåpan är ju i ett stycke med en sväng ut mot fläktbladen. Jag kan förstå att kondensvatten rinner ner och fram samt fryser när kall luft blåser igenom. Det skulle kanske kunna åtgärdas genom att ha en kant på plåten i början av svängen som vattnet fastnar på och rinner av ifrån? I vilket fall så tycker jag det verkar vara en konstruktionsmiss.

Min utedel har ingen fläkt som går på under avisningen. Man hittar den inställningen under servicemenyn och avfrostning (servicemenyn kommer man till genom att hålla inne höger och vänsterpil samtidigt i ca 5 sekunder). Är den igång under avisningen står det 1M upp till 15M (för antal minuter). Är det istället en symbol som en ring med ett streck i nertill så är den avstängd. Så var det på min.

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad H Nilsson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tullinge
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: isbildning
« Svar #14 skrivet: 12 april 2006, 19:24:03 »
Hej!

Verkar vara mest Atria 8 (och kanske 6) som drabbas att döma av inläggen. Dom som har 10'an som jag, (eller 12'an) har sÃ¥n fart pÃ¥ fläkten att man skjuter iskristaller med det eventuella vatten som rinner dit  ;). Kanske kan användas som snökanon, eller Sc:,h

/HÃ¥kan
Thermia Atria 10, uppvärmd yta 135m2 + 65m2 källare. Pumpen startad 2005-12-07.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!