Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GSi-12 eller EcoHeat 406, vattenmantlad eldstad samt mycket varmvatten  (läst 13072 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Gör inte alla det i någon form? Nibes modeller och GSi:n verkar göra det rakt av, men EcoHeat:en delar väl upp pannan i två delar med en skiktplåt? I övre delen hög temperatur till varmvatten och i nedre delen lägre temperatur för att släppas ut mot golven. Lägre COP, men man slipper volymtank antar jag.

/Anton
missuppfattning från mig trodde du skulle köra fast kondensering. Tycker självklart du ska ha vatten mantlat om du ska elda brukar bli olidligt varmt annars. Eldar själv i vedpannan och har kopplat så vp stoppar och huset värms av ved funkar kanon.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mja.. då får du leta. En Nibe Contura som får anses som en vanlig braskamin har sitt effektspann på specat till 3-7 kW. Om man låter det brinna ut ordentligt till glöd mellan påfyllningarna så är man nere på 2 kW i snitt.

En vanlig kvällseldning på några timmar hos oss höjer innetemperaturen med någon grad. Men det gör inget, ofta så eldar man för att man känner sig lite frusen. När utetemperaturen går under ca -10 °C kan vi elda kontinuerlgt utan att innetempen påverkas. Innegivaren sänker framledningen och värmepumpen jobbar mindre.

Mitt råd är att skippa vattenmantlingen och gå på en vanlig braskamin istället.

/ErikB
Ja, jag skarvade lite. Toppeffekten verkar ligga mellan 6 och 10 kW för conturas modeller. Det är ändå en faktor 3 till 5 jämfört med en vattenmantlad. Tyvärr får man nog räkna med lite mer sot, så det kan vara en idé att köpa utrustning.

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag ska försöka lista ut vilken lösning jag tror mest på. Rörmockaren verkar öppen för förslag. Vi börjar med en kravlista:
  • Minst 400 l varmvatten (40 C)
  • TvÃ¥ värmezoner (under klinker + under parkett)
  • Maxdjup är 65 cm pga tillgänglighetskrav (?)
  • Inte se ut som stryk (inga synliga kopplingar = inbyggt)
  • Billigt är bra... Vi har inte rÃ¥d att ta den dyraste (och därför kanske bästa) lösningen. Utan ekonomin styr.

Planlösningen ser ut såhär:

Det totala djupet är 195 cm och man måste få plats att vända en rullstol (cirkel med 130 cm diameter). Men gissningsvis kan en pryl vara bredare, speciellt om den är längst in i rummet. Om 65 cm är faktisk maxgräns är det maximalt 300 l ack-tankar som gäller. Jag ser nu att EcoHeat:en är 67 cm, så det blir helt klart knepigt om 65 cm är en hård gräns.

I jämförelsen nedan beräknar jag en kostnad utan saker som borde vara identiska för de olika alternativen.

Lösning 1a - Slingtank som arbetstank + förvärmning av varmvatten
Detta är kanske den mest konventionella lösningen. I tvättstugan ser den ut såhär (med 500 l slingtank):


Kostnad
EcoHeat 406: 51 k
Strömsnäspannan KV500: 11 k
Cirkulationspump (arbetstank -> golv): 2 k
Totalt: 64 k

Fördelar
- Konventionell lösning

Nackdelar
- Tar mycket golvyta
- Mycket stilleståndsförluster (går att lösa genom att bygga in, men kostar mer)
- Oklart hur mycket varmvatten man får ut
- Synliga kopplingar! Sannolikt ej ok för frugan -> Extrakostnad på ca 2 k för att bygga in.

Lösning 1b - Slingtank som volymtank + förvärmning av varmvatten
Den här lösningen kom jag att tänka på nu. Alltså att ha slingtanken som ren volymtank och därmed undvika en extra cirkulationspump. Fungerar detta när man kopplar in ett till inlopp och utlopp på slingtanken till och från eldstaden? Det gör det inte va? Man behöver väl shunta ut värmen i de fall temperaturen är för hög p.g.a. eldning?

Lösning 2 - Varmvattenberedare med slinga, ingen arbetstank/volymtank
Den här har jag väl gått igenom mest hittills i tråden (då idén var ny när jag påbörjade den). Eldstaden är alltså kopplad till slingan i varmvattenberedaren och sedan vidare till vattenvolymen i EcoHeat:en. I tvättstugan ser den ut såhär:

VVBn måste inte vara väggmonterad, utan kan stå på ett stativ ovanför vattenmätarskåpet.

Kostnad
EcoHeat 406: 51 k
Baxi Prismatic 145 med slinga: 7 k
Totalt: 58 k

Fördelar
- Konventionell lösning
- Billig
- Enkel att byta delar i
- Kompakt
- FÃ¥ pumpar

Nackdelar
- Liten vattenvolym (<400 l) vilket leder till begränsad eldning.

Lösning 3 - Beredartank som varmvattenberedare, ingen arbetstank/volymtank
Som Lösning 2, fast med en dubbelmantlad varmvattenberedare (beredartank). I tvättstugan kan den se ut som Lösning 1 eller 2 ovan, beroende på om beredartanken är liten nog att placeras på vattenmätarskåpet.

Kostnad
EcoHeat 406: 51 k
300 liters ack-tank med 120 l beredare: 8 k (1.5 k till för 200 l beredare)
Inyggnad av ack-tank: 2 k
Elpatron: 2 k
Totalt: 63 k

Fördelar
- Kompakt (om den ställs på vattenmätarskåpet)
- FÃ¥ pumpar

Nackdelar
- Inte billigaste lösningen?

Lösning 4 - Beredartank som varmvattenberedare samt arbetstank
Det här är nog den lösning jag varit inne på längst. Den har i min värld många fördelar, där pris är en stor sådan. Anledningen till detta är att man istället för att ta en bergvärmepump med varmvattenberedare kan gå över på en utan, som är billigare. Specifikt så finns CTC EcoPart som kostar under 30 k, men som då saknar styrning. Med styrning och laddpump (cirkulationspump för varma sidan) hamnar man på 40 k för ett väldigt kompakt paket.
Såhär har jag skissat funktionen:

Och fysiskt i tvättstugan ser det ut såhär:


Kostnad
EcoPart 406: 29 k
Laddpump: 2 k
EcoLogic Family: 7 k
750 l ack-tank med 300 l beredare samt förvärmarslinga: 15 k
Inbyggnad av ack-tank: 2 k
Elpatron (spetsvärme): 3 k
Cirkulationspump (arbetstank -> golv): 2 k
Växelventiler: 1 k (?)
Totalt: 61 k

Fördelar
- Går att få väldigt låga förluster (egen inbyggnad av hela ack-tanken, 100+ mm isolering).
- Klarar mycket eldning p.g.a. stor volym vatten
- Billigt att byta värmepump, om motsvarande finns om ~15 år

Nackdelar
- Större arbetskostnad (?)
- Mer osäkert att motsvarande produkt (EcoPart) finns tillgänglig vid utbyte om ~15 år.

Slutsats
Allt som allt gillar jag Lösning 3 och 4 bäst då man helt säkert har tillräckligt med varmvatten och kan elda så mycket man vill. Kostnadsmässigt tror jag de är ganska lika då arbetskostnaden är högre för Lösning 4. Driftskostnadsmässigt är de nog jämförbara, även om man kan få ner stilleståndsförlusterna lägre på Lösning 4.

/Anton

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
HAr du kollat på vilka krav värmepumpen har på fria ytor på sidan för service/underhåll.
Eller kanske CTC bara behöver ha fronten tillgänglig?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HAr du kollat på vilka krav värmepumpen har på fria ytor på sidan för service/underhåll.
Eller kanske CTC bara behöver ha fronten tillgänglig?
Det har jag inte gjort, bra tips!

/Anton

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Den där vattenmantalde kaminen ställer ju till med en hel del kostnader, både i inköp på kaminen, och för acktanken, och installationen.
Utan vattenmantligen behövs ingen tank, bara en bypass, och så blir det ju mycket mindre rör att bygga in.
Mer plats blir det också.
Dessutom ser man väl oftast mindre av elden i en vattenmantlad kamin, och de flesta vill ju främst elda för mysfaktorn, ekonomiskt finns det ju ingen ide med att elda ved när man har värmepump.
En liten vanlig vedkamin med så stora glasytor som möjligt skulle jag välja.
Har varit in hos ErikB några gånger när han eldat, och det verkar funka bra hos honom i alla fall, så hans råd kommer ju från någon som har erfarenhet av det hela.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
Strålvärmen är det viktigaste med en kamin, om den inte är basvärme utan används som tillskott.
Inte så kul om det tar timmar efter man tänt innan man känner värmen.
Stort glas är då det viktigaste.
Litet inte stort värmemagasin en fördel. t ex

Har varit i moderna välisolerade lägenheter där man ogenomtänkt installerat kakelugn och det snart blir så tokvarmt när man eldar så man måste vädra i timmar tills eländet svalnat.
Sen är det den estetiska faktorn med en eldstad som spelar in.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Den där vattenmantalde kaminen ställer ju till med en hel del kostnader, både i inköp på kaminen, och för acktanken, och installationen.
Utan vattenmantligen behövs ingen tank, bara en bypass, och så blir det ju mycket mindre rör att bygga in.
Mer plats blir det också.
Dessutom ser man väl oftast mindre av elden i en vattenmantlad kamin, och de flesta vill ju främst elda för mysfaktorn, ekonomiskt finns det ju ingen ide med att elda ved när man har värmepump.
En liten vanlig vedkamin med så stora glasytor som möjligt skulle jag välja.
Har varit in hos ErikB några gånger när han eldat, och det verkar funka bra hos honom i alla fall, så hans råd kommer ju från någon som har erfarenhet av det hela.
Jag är helt med på att installationskostnaden ökar av vattenmantlingen. Men eldstaden i sig blir inte märkbart dyrare. Pengar som för en vanlig eldstad behöver läggas på värmelagrande sten flyttas till laddomat, rör och ackumulatortank.

Eldstäderna jag tittar på ser ut ungefär såhär när de är färdiga:

Alltså stort glas runt ett hörn. De 2 kW som man får är praktiskt taget ren strålningsvärme då resten byggs in med material som isolerar skapligt.

Hur ser ErikB:s situation ut i övrigt? FTX? Nybygge? Jag ser att det är beläget i södra norrbotten, vilket jag antar innebär klart fler dagar/år med minusgrader än Uppsala (DVUT på 9 grader lägre iaf).

Jag har två bekanta som har eldstad inom 5 mil och båda har problem med att de inte kan elda så mycket som de vill. Två brasor under en ruggig höstdag (~5 °C) medför temperaturer på runt 30 °C i vardagsrummet. Det ena huset är nybyggt med bergvärme, FTX och kamin. Det andra är ett tilläggsisolerat 70-talshus med öppen spis som de satt in en insats i.

/Anton

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Han har ett nytt villavarm, så energibehovet är inte så stort, han har bara en 6 kW värmepump om jag inte missminner mig.
Öppen planlösning och övervåning, så det söker sig väl värme dit upp också.
Vi har sällan kallt pÃ¥ Norrlands Riviera.  8)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Han har ett nytt villavarm, så energibehovet är inte så stort, han har bara en 6 kW värmepump om jag inte missminner mig.
Öppen planlösning och övervåning, så det söker sig väl värme dit upp också.
Vi har sällan kallt pÃ¥ Norrlands Riviera.  8)
Jaha, vad oväntat.

ErikB: Vad har du för kamin? Hur varmt blir det på övervåningen? FTX? Speciallösningar i övrigt?

/Anton

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
HAr du kollat på vilka krav värmepumpen har på fria ytor på sidan för service/underhåll.
Eller kanske CTC bara behöver ha fronten tillgänglig?
Det enda jag hittar i manualen för EcoHeat är att det ska finnas minst 1 m fritt utrymme framför värmepumpen.

/Anton

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Uppdatering, Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg.
Kaminen vet jag inte vilken det är men, den är lik den på bilden som jehu bifogade.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag tänkte göra ett försök till jämförelse i kostnad mellan lösningar med, respektive utan vattenmantling. Jag utgår från att båda använder en EcoHeat 406. För den vattenmantlade lösningen går jag på Lösning 3 från tidigare i tråden.

Med vattenmantling
EcoHeat 406: 51 k
Vattenmantlad insats: 20 k
Material för inbyggnad av insats: 5 k (lättbetong, puts, färg)
Extra rör, kopplingar och termostat: 4 k (?)
Laddomat: 4 k
300 l ack-tank med 120 l förrådsberedare: 8 k
Inyggnad av ack-tank: 2 k
Elpatron: 2 k
Extra arbete för att dra rör: 6 k (10 h?)
Totalt: 102 k

Utan vattenmantling
EcoHeat 406: 51 k
Eldstad: 40 k (Nordpeis Fargo eller Contura i41A)
~140 l varmvattenberedare: 6 k
Totalt: 97 k

Utseendemässigt och när det gäller varmvatten är det då liknande lösningar. 5 k extra om jag bygger in ack-tanken och insatsen själv.

/Anton

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tänker du elda de gÃ¥ngerna du vill ha mycket vv eller sitter det elpatron i 300 liters tanken  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad beräkningsingenjörSvensk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tänker du elda de gÃ¥ngerna du vill ha mycket vv eller sitter det elpatron i 300 liters tanken  Sc:,h
Elpatron! Men den är bara för att hålla temperaturen. Vattnet värms i VP och går sedan till förrådsberedare i ackumulatortanken.

/Anton

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!