Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhÃ¥l?  (läst 6889 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #15 skrivet: 09 februari 2017, 19:18:00 »
 Jag skulle borrat först som jag skrev tidigare.
Billigast bör vara att fördjupa befintligt hål, +120m.
Kolla diameter i brunnsarkivet, har du tex 140 mm idag så bör det gå men många lismande säljare kör en vals att det inte går så fråga borrarna direkt. ;)
Mvh

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #16 skrivet: 09 februari 2017, 19:21:48 »
Ditt nuvarande hÃ¥l 108 m har 37W per meter och det är lite tunt   för  6kw ( 2KW el+ 4KW hÃ¥l  samt +4,5Kw elpatron =10.5KW du ska ha lite W per meter inom ekonomiska gränser  Ska du ha en ny kolla upp vad du behöver för att dra huset runt .
Hålet kan inte ge hur mycket som helst , stor VP litet hål = dålig verkningsgrad

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #17 skrivet: 09 februari 2017, 20:16:56 »
Hur många kwh går det till elspets per år ? Och då får man säkert dra av en del eftersom äldre ctc värmer en del av vv med elpatron. Kan ju ev vara värt att ha en del elspets och slippa borra eller kanske komplettera borran med jordvärme eller frånluft återvinning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #18 skrivet: 09 februari 2017, 21:40:48 »
Ditt nuvarande hÃ¥l 108 m har 37W per meter och det är lite tunt   för  6kw ( 2KW el+ 4KW hÃ¥l  samt +4,5Kw elpatron =10.5KW du ska ha lite W per meter inom ekonomiska gränser  Ska du ha en ny kolla upp vad du behöver för att dra huset runt .
Hålet kan inte ge hur mycket som helst , stor VP litet hål = dålig verkningsgrad


Hålet bör vara dubbelt så djupt som idag dvs ca10400-(10400/cop3,5)/tex35w/m ger 212m aktivt eller någon annan komplettering som tex jordvärme. Du får säkert 5-10% bättre effekt vilket ger mindre spets.
Kanske skall du fråga någon så att pumpens inställningar är rätt som första punkt innan du gör någon investering.
Mvh

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1976
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #19 skrivet: 09 februari 2017, 22:38:58 »
Vi har också en 10 kW CTC men började med 157 m hål, numera det dubbla.

Du borde borra mer, borrhålets djup ska lira mot fastighetens energibehov, så även vid senare pumpbyte behövs djupare borrhål. Alternativt komplettera med nedgrävd slang (jordvärme).

Det är svårt att trimma in Ecoheat v2 så att den inte slår på eltillskott i onödan. Och varmvatten räcker inte till om man har ställt in för maximal COP.
Efter år av experimenterande installerade jag en vvberedare på 100 liter som matas med 40gradigt vatten från värmepumpen, och nu funkar allt bra med vv och husvärme.
Din pump kan nog leva ett antal år till, en CTC med scrollkompressor är svårutslitlig.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #20 skrivet: 10 februari 2017, 10:09:33 »
Vet ni fastighetens energibehov jag hittar ingen sÃ¥n info  Sc:,h Om jag inte har helt fel sÃ¥ värmer en äldre ctc övre delen av pannan med enbart elpatron och att man dÃ¥ ser elpatron gÃ¥ in ibland är helt normalt. Jag tycker en 10 kw vp till ett 160m2 hus bör räcka rätt bra i Stockholm men det behövs lite mera info för att kunna ge bra rÃ¥d tex hur mycket kwh förbrukar huset hur mycket är elpatron vad ligger brine pÃ¥ som lägst.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

AndersES

  • Gäst
AndersES
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #21 skrivet: 11 februari 2017, 13:44:55 »
Vet ni fastighetens energibehov jag hittar ingen sÃ¥n info  Sc:,h Om jag inte har helt fel sÃ¥ värmer en äldre ctc övre delen av pannan med enbart elpatron och att man dÃ¥ ser elpatron gÃ¥ in ibland är helt normalt. Jag tycker en 10 kw vp till ett 160m2 hus bör räcka rätt bra i Stockholm men det behövs lite mera info för att kunna ge bra rÃ¥d tex hur mycket kwh förbrukar huset hur mycket är elpatron vad ligger brine pÃ¥ som lägst.

Årsförbrukningen ligger på 40.000 kWh, och då har de senaste vintrarna varit rätt milda...

B-s

  • Gäst
B-s
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #22 skrivet: 11 februari 2017, 13:59:50 »
Jag har en kompis med en relativt ny Nibe 1255- den körde på elpatron utan att han fattade det....

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #23 skrivet: 11 februari 2017, 14:00:21 »
Om årsförbrukningen är 40.000 kWh med redan en mindre bergvärmepump inkluderad hamnar man minst på en 12 kW pump med drygt 200 m djupt borrhål. Skulle funderat på 16 kW och 2x150 m borrhål eller liknande.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #24 skrivet: 11 februari 2017, 15:15:49 »
Årsförbrukningen ligger på 40.000 kWh, och då har de senaste vintrarna varit rätt milda...
Är huset 160 m2 per plan dvs totalt 480 m2 som ska värmas ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

AndersES

  • Gäst
AndersES
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #25 skrivet: 11 februari 2017, 15:26:02 »
Är huset 160 m2 per plan dvs totalt 480 m2 som ska värmas ?

Nej, 160 kvm boyta + 80 kvm källare

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #26 skrivet: 11 februari 2017, 15:30:30 »
Låter helt orimligt att det huset ska dra 40000 kwh med befintlig vp på drygt 10 kw fungerar kompressorn över huvud taget i den vp eller är är huset riktigt dragigt och dåligt isolerat ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4712
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #27 skrivet: 11 februari 2017, 18:41:28 »
Samma undran här , mitt är på 250m2 och drog med el-rad ( gamla ägaren ) 30kkw
nu enligt energiverket ca 17kkw VP  med ved 10kkw nÃ¥got rackartyg är det

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #28 skrivet: 11 februari 2017, 19:38:36 »
Drar dit hus verkligen 40 000 kWh per år tycker jag att det första du ska göra är att titta över isoleringen. Jag har ett ungefär lika stort hus och bor i ett betydligt kallare klimat, Min totalförbrukning innan jag skaffade VP kunde bli max 25000 kWh om jag inte eldade utan körde på ren elvärme.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Köpa bergvärmepump till befintligt borrhål?
« Svar #29 skrivet: 11 februari 2017, 19:43:23 »
40000 kwh utan vp är ju rimligt men med en befintlig vp låter det konstigt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!