Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Antal start/stopp pÃ¥ inverter  (läst 10845 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Antal start/stopp på inverter
« Svar #15 skrivet: 26 september 2018, 08:46:00 »
Frågan är om starträkneverket räknar in avfrostningssekvenserna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Tomros74

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • F2040-8 + VVM310. villa 2 plan + källare. 100kvm.
SV: Antal start/stopp på inverter
« Svar #16 skrivet: 26 september 2018, 10:22:55 »
på nibe VVM310/F2040 räknas avfrostningen som en kompressorstart, den räknar upp vid avfrostning.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Antal start/stopp på inverter
« Svar #17 skrivet: 26 september 2018, 11:41:16 »
Reddes det inte ut i någon tidigare tråd att en "varmstart" av en kylkompressor, dvs då den inte har stått stilla så länge att den har hunnit kallna nämnvärt eller oljefilmen försvunnit från friktionsytorna, helt saknar betydelse för livslängden?
Det skulle alltså vara starter då den har stått flera timmar och i värsta fall kallnat så att kylmedium har kondenserat i oljan, som är farliga för kompressorn.
På enfas on/off-styrda kompressorer (äldre L/L-värmepumpar, kylskåp mm) kan det vara värt att tänka på att startrelät utsätts för en del påfrestningar vid varje start oavsett varm- eller kallstart.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Antal start/stopp på inverter
« Svar #18 skrivet: 15 maj 2019, 20:26:49 »
Lite uppföljning på denna tråden gällande antal start/stopp på min Mitsubishi Ecodan.

Jag pratade först med min installatör om mängden start/stopp och förklarade följande: Om jag lät börvärdet på inomhusgivaren stå på 21,5c och den uppmätte 22c, så kunde den ändå starta och gå en kort stund för att sedan stanna, och så höll den på ibland.
Installatören sa att jag borde skicka minneskortet till Mitsubishi för kontroll.
När jag skulle göra detta upptäckte/förstod jag att symbolen för minneskortet var svart, vilket betyder att den inte gillar minneskortet av någon anledning, och loggar därmed inte någon data. Jag berättade detta för Mitsubishi som skickade ett nytt kort. Jag lät det sitta i ca 2v och skickade sedan in det.

De höll med om att mängden start/stopp var lite väl många men inget extremt.

Jag fick tillbaka minneskortet och lät det logga ca 1 månad när det var växlande utetemperaturer och skickade sedan in kortet igen. Denna gången fick jag kontakt med produktchefen för Mitsubishi luft/vatten och hade ett lång och bra samtal med honom om detta. Han höll med om att det var lite för många start/stopp.

Efter några veckor hörde han av sig och berättade att han hade tagit med sig detta till en av Mitsubishi's internationella möten där de pratar med utvecklarna om lite allt möjligt.
Idag pratade jag med honom igen, och han berättade att han igår kom hem från ett möte i Dusseldorf med Mitsubishi-Europa där frågan tagits upp och diskuterats ytterligare, och där han visade loggar från just min värmepump :) De jobbar på en lösning och förhoppningsvis kommer det en uppdatering av något slag (via MELCloud) inom snar framtid.

Kul när tillverkaren uppskattar och lyssnar på kunders feedback. Framförallt när man kommer med konkreta exempel och de själv kan titta på loggar och data.
Förhoppningsvis leder detta till en finslipning av deras styr avseende start/stopp.

FÃ¥r skriva igen när jag vet mer  :)
« Senast ändrad: 15 maj 2019, 20:32:53 av Lawrenz »
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Antal start/stopp på inverter
« Svar #19 skrivet: 16 maj 2019, 07:06:01 »
Bra jobbat Lawrence, och jag håller med om att det är viktigt att tillverkarna lyssnar på kunniga anläggningsägare som upplever problem.
Och agerar på vad de hör och ser i loggarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Antal start/stopp på inverter
« Svar #20 skrivet: 16 maj 2019, 07:33:04 »
Kan man inte ställa in påverkan på innegivare

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Antal start/stopp på inverter
« Svar #21 skrivet: 16 maj 2019, 08:17:19 »
Hur skulle det påverka flödet?
Den påverkan påverkar ju bara börvärde för framledningen som en justering mot den kurva som redan är inställd.

Jag anser att man borde ha möjligheten att ställa flöde i procent i förhållande till kompressorns varvtal i Hz.
Alltså t.ex.
värmebärarpump vid 20 HZ = 40%
värmebärarpump vid 40 HZ = 43%
värmebärarpump vid 60 HZ = 46%
värmebärarpump vid 80 HZ = 49%
värmebärarpump vid 96 HZ = 52%

Vill man ha samma flöde oavsett effekt så kan man ställa in det, så länge det inte triggar någon skyddsnivå på kylkretsen.
Med tanke på den låga DeltaT som värmepumpen arbetar med vid låga effekter verkar det inte finns några kyltekniska begränsingar som gör det omöjligt att köra med dimensionerat flöde oavsett effekt, men det där vet ju bara Nibes utvecklare och experter med säkerhet.
Det vore bra om de kunde presentera COP vid olika temperaturer och deltaT så man vet vilka prestanda olika inställningar ger.
« Senast ändrad: 16 maj 2019, 08:20:39 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Luka 3

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 292
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Antal start/stopp på inverter
« Svar #22 skrivet: 16 maj 2019, 11:30:32 »
Lawrenz skrev  om jag satte innegivare pÃ¥ 21,5 och den visade 22 sÃ¥ startade maskinen ändÃ¥

Jag frågade då, vad är påverkan inställd på.

Flöde ?

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Antal start/stopp på inverter
« Svar #23 skrivet: 16 maj 2019, 12:23:42 »
Har en likadan anläggning som du har har har varit i drift ett par månader nu .Upplever samma problem som du har med många korta start/stopp trots att det inte behövs värme enligt givarna, kan starta gå nån minut sen stanna igen. Så det är ju lovande om dom tagit tag i problemet tummenupp . För övrigt väldigt nöjd med anläggningen än så länge funkat klockrent sen starten.

Lite uppföljning på denna tråden gällande antal start/stopp på min Mitsubishi Ecodan.

Jag pratade först med min installatör om mängden start/stopp och förklarade följande: Om jag lät börvärdet på inomhusgivaren stå på 21,5c och den uppmätte 22c, så kunde den ändå starta och gå en kort stund för att sedan stanna, och så höll den på ibland.
Installatören sa att jag borde skicka minneskortet till Mitsubishi för kontroll.
När jag skulle göra detta upptäckte/förstod jag att symbolen för minneskortet var svart, vilket betyder att den inte gillar minneskortet av någon anledning, och loggar därmed inte någon data. Jag berättade detta för Mitsubishi som skickade ett nytt kort. Jag lät det sitta i ca 2v och skickade sedan in det.

De höll med om att mängden start/stopp var lite väl många men inget extremt.

Jag fick tillbaka minneskortet och lät det logga ca 1 månad när det var växlande utetemperaturer och skickade sedan in kortet igen. Denna gången fick jag kontakt med produktchefen för Mitsubishi luft/vatten och hade ett lång och bra samtal med honom om detta. Han höll med om att det var lite för många start/stopp.

Efter några veckor hörde han av sig och berättade att han hade tagit med sig detta till en av Mitsubishi's internationella möten där de pratar med utvecklarna om lite allt möjligt.
Idag pratade jag med honom igen, och han berättade att han igår kom hem från ett möte i Dusseldorf med Mitsubishi-Europa där frågan tagits upp och diskuterats ytterligare, och där han visade loggar från just min värmepump :) De jobbar på en lösning och förhoppningsvis kommer det en uppdatering av något slag (via MELCloud) inom snar framtid.

Kul när tillverkaren uppskattar och lyssnar på kunders feedback. Framförallt när man kommer med konkreta exempel och de själv kan titta på loggar och data.
Förhoppningsvis leder detta till en finslipning av deras styr avseende start/stopp.

FÃ¥r skriva igen när jag vet mer  :)
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad Lawrenz

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 429
  • Karma +0/-0
SV: Antal start/stopp på inverter
« Svar #24 skrivet: 16 maj 2019, 18:11:11 »
Har en likadan anläggning som du har har har varit i drift ett par månader nu .Upplever samma problem som du har med många korta start/stopp trots att det inte behövs värme enligt givarna, kan starta gå nån minut sen stanna igen. Så det är ju lovande om dom tagit tag i problemet tummenupp . För övrigt väldigt nöjd med anläggningen än så länge funkat klockrent sen starten.

 :) tummenupp
160 m2 Atemp, 1½-plan, byggt 1972, köpt sommaren 2017, Skåne
Nedanstående förbrukningar avser enbart värme och varmvatten:

1972-1992: Okänd förbrukning (gemensamt oljeuppvärmt närvärmenät)
1992-2012: ~28000 kWh/Ã¥r (naturgaspanna)
2012-2018: ~22000 kWh/år (naturgaspanna, Viessman Vitodens 222-F, årsmodell 2012)
Augusti 2018: Nytt radiatorsystem tillsammans med ny luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodan).
2019: 3865 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4426 kWh)
2020: 3936 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: 4634 kWh)
2021: 4677 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2022: 4046 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.
2023: 4110 kWh tillförd el till värmepump (graddagskorrigerat: xxxx kWh) - inte graddagskorrigerat än.

Blev även av med den fasta gasnätsavgiften ca (2700 kr/år).

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Antal start/stopp på inverter
« Svar #25 skrivet: 17 maj 2019, 08:17:00 »
Lawrenz skrev  om jag satte innegivare pÃ¥ 21,5 och den visade 22 sÃ¥ startade maskinen ändÃ¥

Jag frågade då, vad är påverkan inställd på.

Flöde ?

Missuppfattade nog det där, sorry.

Den där typen av problem kan man normalt åtgärda med att sänka kurvan, eller öka rumsgivarens påverkan.
Rumsgivaren (med några undantag) på en värmepump är inte den som styr temperaturen slaviskt i ett hus, den sänker bara börvärdet på framledningen lite (beroende på vilken påverkansfaktor man ställt in) för att det skall bli lite lägre temp inne.
OM man hela tiden ligger lite högre i temp än vad man ställt in så skall kurvan justeras.
Om temperaturen däremot som regel ligger på önskad rumstemperatur, men det blir för kallt inne om det blåser och är mulet ute, och för varmt inne om det är soligt och vindstilla så skall man öka rumsgivarpåverkan.

Luka 3 hade kunnat förklara sambanden, men han har väl inte tid, eller så skriver han mest för att få igång en debatt.
« Senast ändrad: 17 maj 2019, 08:23:08 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sigge01

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 78
  • Karma +0/-0
SV: Antal start/stopp på inverter
« Svar #26 skrivet: 17 maj 2019, 08:49:00 »
Körde min pump efter kurva i början innan jag satt dit innegivare fick justera ner kurvan ett antal gÃ¥nger innan det blev skaplig temperatur . Men även när temperaturen var ok inne fick jag dom knepiga starterna där pumpen startade och gick max en minut om sÃ¥ lÃ¥ng tid ens. Vad jag förstÃ¥r om jag läser instruktionsboken rätt är att man kan välja antingen kurvstyrning eller innegivare eller framledningstemperatur menar du att oavsett vad man väljer sÃ¥ kombinerar den dom? 
Missuppfattade nog det där, sorry.

Den där typen av problem kan man normalt åtgärda med att sänka kurvan, eller öka rumsgivarens påverkan.
Rumsgivaren (med några undantag) på en värmepump är inte den som styr temperaturen slaviskt i ett hus, den sänker bara börvärdet på framledningen lite (beroende på vilken påverkansfaktor man ställt in) för att det skall bli lite lägre temp inne.
OM man hela tiden ligger lite högre i temp än vad man ställt in så skall kurvan justeras.
Om temperaturen däremot som regel ligger på önskad rumstemperatur, men det blir för kallt inne om det blåser och är mulet ute, och för varmt inne om det är soligt och vindstilla så skall man öka rumsgivarpåverkan.

Luka 3 hade kunnat förklara sambanden, men han har väl inte tid, eller så skriver han mest för att få igång en debatt.
Mitsubishi Electric Ecodan Package 200 lit Tank +W85YAA 165kvm golvvärme+element

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Antal start/stopp på inverter
« Svar #27 skrivet: 17 maj 2019, 09:22:28 »
Dom allra flesta VP (utom L/LVP) använder utegivaren som i första hand styr för att sedan justera med innegivaren. Med en styrning av enbart innegivare brukar systemen bli lite för tröga och inte riktigt hinner hänga med. Som exempel, blir det ett väderomslag och temperaturen faller känner en innegivare inte av det innan väggen är genomkyld och kan först då öka på värmen inne. Men eftersom tillgången på värme är "begränsad" och kalla väggar tar det en stund så rumstemperaturen hinna sjunka lite mer. Har man en utegivare så börjar VP höja temperaturen så fort utetemperaturen sjunker och värmen inne ökar innan alla väggar är genomkylda och temperaturen inne sjunker.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Antal start/stopp på inverter
« Svar #28 skrivet: 17 maj 2019, 10:11:25 »
Körde min pump efter kurva i början innan jag satt dit innegivare fick justera ner kurvan ett antal gånger innan det blev skaplig temperatur . Men även när temperaturen var ok inne fick jag dom knepiga starterna där pumpen startade och gick max en minut om så lång tid ens. Vad jag förstår om jag läser instruktionsboken rätt är att man kan välja antingen kurvstyrning eller innegivare eller framledningstemperatur menar du att oavsett vad man väljer så kombinerar den dom?

Jag vet inte hur Daikins styrning fungerar, så jag kan inte svara på hur just din värmepump fungerar.
Skulle den reglera slaviskt på rumsgivaren med t.ex. 0.5 graders hysteres mellan till och frånslag så skulle gångtiderna bli långa, stilleståndstiderna likaså, men även en ren rumsgivarstyrning kan säkert fungera annorlunda.
Att en ren rumsgivarstyrning skulle kunna trigga många start och stopp har jag dock väldigt svårt att se.
En rumsgivare reagerar ju inte ens en hundradels grad på om kompressorn går i en minut, så vad skulle i så fall trigga kompressorn att stanna efter så kort tid?

Har tyvärr inte tid att läsa in mig på Daikins styrning idag, så bättre svar än så kan jag inte ge.
Dessutom brukar tillverkarna vara obegripligt dåliga på att förklara hur styrningen är tänkt att fungera, så det är väl osäkert om det ens GÅR läsa sig till hur styrningen fungerar.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Antal start/stopp på inverter
« Svar #29 skrivet: 17 maj 2019, 10:46:28 »
Jag vet inte hur Daikins styrning fungerar, så jag kan inte svara på hur just din värmepump fungerar.
Skulle den reglera slaviskt på rumsgivaren med t.ex. 0.5 graders hysteres mellan till och frånslag så skulle gångtiderna bli långa, stilleståndstiderna likaså, men även en ren rumsgivarstyrning kan säkert fungera annorlunda.
Att en ren rumsgivarstyrning skulle kunna trigga många start och stopp har jag dock väldigt svårt att se.
En rumsgivare reagerar ju inte ens en hundradels grad på om kompressorn går i en minut, så vad skulle i så fall trigga kompressorn att stanna efter så kort tid?

Har tyvärr inte tid att läsa in mig på Daikins styrning idag, så bättre svar än så kan jag inte ge.
Dessutom brukar tillverkarna vara obegripligt dåliga på att förklara hur styrningen är tänkt att fungera, så det är väl osäkert om det ens GÅR läsa sig till hur styrningen fungerar.
Men dessa har väl Mitsubishi.?
Mvh
Daikin

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!