Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Luktproblem i Älvsbyhus  (läst 85571 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #15 skrivet: 02 december 2007, 02:36:56 »
Ser 2 möjligheter till förutom golvlimmet:

De flesta våtutrymmena är renoverat
Motfråga: luktar det då också mest runt dessa utrymmen ( jag tänker på det ökända flytspacklet som gett många problem)

Och att få undertryck i en grund är då inte de lättaste som finns jag har tätat riktigt ordentligt både inne i huset och i grunden men när ventilationen i huset går så blir det inte undertryck som ju vore önskvärt.

Kan det finnas ett dolt ventilationsrör mellan boningsdelen och krypgrunden ? Din beskrivning ger en föraning om detta för det läcker ju ganska friskt då upp till boningsdelen, och en del gjorde så förr att dom tryckte ner varm fuktig luft från boningsdelen till krypgrunden för att man trodde att det skulle hålla krypgrunden varm o torr, men glömde att varm luft kondenserar i kall krypgrund = kraftig fukt. Kolla om du kan se något spirorör som sticker ut i krypgrunden eller om det finns ett okänt spiro i någon garderob som går ned i golvet.

Andra läckpunkter är rörgenomföringar från badrum-kök-WC.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #16 skrivet: 02 december 2007, 11:10:25 »
Hej

Alla rörgenomföringar som är synliga har tätats med fogskum resp latexfog.
Några andra rör ser jag inte.
Med tanke på att ventilationen i huset verkar vara starkare än i grunden så vinner huset över grunden i mitt fall.
Vet inte om det är svårare med att få undertryck när jag har 2 plan.
Avfuktaren är ändå ställd på radonläge samt ett läge till som jag inte vet vad de heter som gör att det blåser ut mycket mera luft från grunden,med andra ord har jag forcerat fläkten så mycket de går.
Om det ska gå att få undertryck i grunden trots alla försök vet jag inte men lätt är de då inte.

Anticimex har kört med någon slags rök vid alla genomföringar som finns och det är tätt,så jag vet inte vad mera jag ska göra

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #17 skrivet: 02 december 2007, 14:06:22 »
Tänkte bara höra mig för om det är någon som vet om jag kan få tag i en pump för pumpad provtagning så jag kan skicka in provet till ett lab.

Vill inte ta ut a-cimex så dom gör provet ,de tar alldeles för mycket betalt.

Om det går att hyra/låna pump så undrar jag vad priset på ett sådant prov kan kosta.samt om det kan vara värt de med problemen som jag har beskrivit.

Mina funderingar är:
1:byta hela trossbotten/isolering göra jobbet underifrån "själv med några kompisar såklart" så är kostnaden inte så dyr ca:20000 men enormt mycket att göra

2:byta alla golvbeläggningar inomhus

3:om det inte ger något av de så är ideerna slut


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #18 skrivet: 02 december 2007, 15:21:30 »
Oftast kommer lukten från marken, inte från byggnadsmaterialet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #19 skrivet: 02 december 2007, 15:41:56 »
Hej Rickard

Jo jag är medveten om de men är det inte möjligt att isolering tagit "luktsmitta"

Kanske jag måste ordna marken också
Är medveten att lukten måste vara svag eftersom nästan ingen utom jag känner doften
Men jag SKA ha ett luktfritt hus.

Tack för svaren

Utloggad tolins

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: norrbotten
  • Antal inlägg: 1107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #20 skrivet: 02 december 2007, 18:48:55 »
Man brukar använda ozon för att ta bort lukter,anticimex tar väl ca 4000 för detta fungerar kanon men det brukar krävas några behandlingar innan all lukt försvunnit det är därför bättre att köpa en egen apparat,den kostar 6-7000

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #21 skrivet: 02 december 2007, 18:54:56 »
Jag har själv blivit doftkänslig på gamla dar och vet att man kan lätt bli idiotförklarad av omgivningen.
Självklart har du någon doft där som irriterar dig men om inte andra upplever det likadant så kan det vara att du är lite överkänslig just mot den doften och då känner inte andra det.
Det är mycket möjligt att du har fått lite unken doft i isoleringen och virket om du har haft för hög fuktighet under huset.
Det här med dofter kan vara riktigt svårt ibland. Oftast får man bara en chans när man stiger in i ett hus och känna alla dofterna....sedan blir näsan mättad och det blir svårt känna svaga dofter.
Art Deco  har haft nÃ¥gra bra rÃ¥d och gamla spÃ¥nskivor kan dofta rätt bra om dom blir lite fuktiga.
På grund av att dagens tvättmaskiner sköljer dåligt så kan man få konstiga dofter i kläderna om dom torkar för sakta efter tvättning.
Du får tänka bakåt och fundera när började problemen....är det vissa årstider...efter renoveringar..har ni köpt nya möbler eller mattor...kan det komma in med friskluften.
Men det är svårt när du inte själv kan definiera vad det luktar.

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #22 skrivet: 02 december 2007, 19:05:56 »
Hej Gustav

Ja jag har blivigt idiotförklarad många gånger.
Det konstiga är att jag inte känner doften så fort jag kommer in utan när jag varigt inne ett tag.
Starkaste doften känner jag i ex mattan som är vid ytterdörren alltså doften sätter sig starkt där (enl min åsikt) därför misstänker jag "jordlukt" men det borde inte vara mycket eftersom nästan ingen känner de.

Det har tydligen funnis en doft tidigare men den har inte jag kännt men 2 st andra.
BLIR SNART TOKIG
Vill inte ozonbehandla eftersom jag tror att doften kommer tillbaks ,vill ha tag i luktkällan och åtgärda det problemet först

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2101
  • Karma +9/-4
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #23 skrivet: 02 december 2007, 19:40:53 »
Vore bra om du kunde lägga in ett foto taget i din krypgrund med golvet i ovankant, så man kan få en uppfattning om din konstruktion, vill inte sitta o gissa. Lukt som sitter kvar i isolering, där har jag uppfattningen att Rockwoll kan hålla kvar lukt bättre än Isover (gullfiber), å andra sidan brukar Isover ha en lukt som påminner om ladugård i mitt tycke, men smaken (lukten) är som baken...

Du skrev att det luktar mest i hallen, och det stället brukar vara det som är utsatt för mest fukt och slitage, (folk ställer sina fuktiga/blöta skor där-mest passage = mest slitage). Kan du inte lossa på en list i hallen typ under klädhängaren och bända upp en bit av plastmattan o kolla färgen på spånskivan och känna lukten där.

Din föregående ägare, var det typen som skurade golv flitigt 1 gång i veckan och körde rikligt med vatten ?, då har du kemrester som reagerat med lim i kanterna under listerna som kan ligga och lukta.
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad gustav

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #24 skrivet: 02 december 2007, 20:08:13 »
Vore bra om du kunde lägga in ett foto taget i din krypgrund med golvet i ovankant, så man kan få en uppfattning om din konstruktion, vill inte sitta o gissa. Lukt som sitter kvar i isolering, där har jag uppfattningen att Rockwoll kan hålla kvar lukt bättre än Isover (gullfiber), å andra sidan brukar Isover ha en lukt som påminner om ladugård i mitt tycke, men smaken (lukten) är som baken...

Du skrev att det luktar mest i hallen, och det stället brukar vara det som är utsatt för mest fukt och slitage, (folk ställer sina fuktiga/blöta skor där-mest passage = mest slitage). Kan du inte lossa på en list i hallen typ under klädhängaren och bända upp en bit av plastmattan o kolla färgen på spånskivan och känna lukten där.

Din föregående ägare, var det typen som skurade golv flitigt 1 gång i veckan och körde rikligt med vatten ?, då har du kemrester som reagerat med lim i kanterna under listerna som kan ligga och lukta.








Kan inte låta bli....
Gullfiber luktar kattpiss  ;D ;D

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #25 skrivet: 02 december 2007, 20:58:05 »
Hejsan
Jag tycker också att gullfiber luktar kattpiss ,Om jag kunde specificera "doften" som jag känner vore de ju inga problem.
Jag får för mig att folk reagerar när de är i närheten av mig eller huset med nysningar, hosta då har jag frågat alla dessa personer men de menar att de inte är från mig eller huset.
Antingen håller jag på bli tokig eller så vet människorna inte vad de reagerar på eftersom de inte känner lukt.

Jag ska försöka ta mig under huset och ta några kort på trossbotten, grunden närmsta dagarna så fortsätt titta om jag har fått in bilderna.

Är inte säker på hur man lägger in fotona men jag ska försöka.

Kan jag få en kort förklaring hur jag bifogar ex 3 st bilder
« Senast ändrad: 02 december 2007, 21:41:05 av Proson »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #26 skrivet: 02 december 2007, 21:53:51 »
När du skriver ett svar klickar du på länken "ytterligare alternativ" under textrutan, där får du upp en filbläddrare så att du kan bifoga dina bilder.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Proson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 56
  • Karma +0/-0
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #27 skrivet: 02 december 2007, 22:02:05 »
Vill tacka alla för snabba svar

Ska ta några bilder i morgon och lägga in dom så får vi se vad ni tycker att jag ska åtgärda

Utloggad Bertil

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #28 skrivet: 02 december 2007, 22:59:36 »
Vi har använt mögelhund några ggr, men det är inte mycket värt om det är "allmän lukt" tex över hela golvet. Då irrar dom bara på men markerar att nåt är fel.
Men finns det nån koncentration tar hunden fram det snabbt.
Nu är det några år sen, men dom var från Sollefteå.

I "sjuka hus" är det oftast limmet ev tillsammans med spacklet som reagerat och skapar ohälsa.

Men dom jag känner till är fastigheter med btg bjälklag!
Nån kom på den ljusa idén att använda vattentät btg, men då blev det sämre! Detta pga av att mattlimmet inte kunde torka ut varken uppåt eller nedåt. Det blev en slags härskningsprocess.




Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad kjulakalle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • gillar VP har 4 st
SV: Luktproblem i Älvsbyhus
« Svar #29 skrivet: 02 december 2007, 23:14:00 »
Vi har använt mögelhund några ggr, men det är inte mycket värt om det är "allmän lukt" tex över hela golvet. Då irrar dom bara på men markerar att nåt är fel.
Men finns det nån koncentration tar hunden fram det snabbt.
Nu är det några år sen, men dom var från Sollefteå.

I "sjuka hus" är det oftast limmet ev tillsammans med spacklet som reagerat och skapar ohälsa.

Men dom jag känner till är fastigheter med btg bjälklag!
Nån kom på den ljusa idén att använda vattentät btg, men då blev det sämre! Detta pga av att mattlimmet inte kunde torka ut varken uppåt eller nedåt. Det blev en slags härskningsprocess.



Hej!
Detta känner jag igen, tog bort en plastmatta i ett badrum i somras som hade legat sedan huset byggdes 1979.
det som var väldigt konstigt var att limmet inte hade torkat på alla dessa år var också en väldigt stark doft när mattan kom bort.
Nu har jag inte dina problem för jag satte nya gipsskivor på både golv och väggar samt klinker och kakel, nu helt perfekt.
Under arbetet var det stark doft hela tiden till och med min fru sa att det luktade helvete och limmet var smetigt.
lycka till i ditt sökande //kjulakalle ;)
LB-Hus Visingsö Byggt 1979 1 1/2 plans 195 m2,
direkt el + Sanyo 123EHN samt Mitsubitshi FD 35 VABH, årsförbrukning c:a 15 000 kwh inkl hushållsel
Krypgrund med installerad Sorptionsavfuktare Acetec PD 250,
Dubbelgarage + förråd 75 m2, värme LLVP Zibro SC 1226
Utomhuspool 5,5 m rund som värms med vertikal värmepump SPF 68, till ca 28 grader under april - 15 sep,
2 personer i hushållet, bor i Mälardalen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!