Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia Diplomat Motorsk löst  (läst 18163 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
« Svar #15 skrivet: 05 september 2015, 14:06:45 »
Den går tungt, hade du kollat brinetemp in/ut när den går?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frimson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
« Svar #16 skrivet: 05 september 2015, 14:18:35 »
Brine har jag inte riktigt koll på. Men när jag bläddrar på dispalyen står det nu så här. Fast just nu går inte kompressorn.
ut:79
in: 55

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
« Svar #17 skrivet: 05 september 2015, 22:18:57 »
Ajdå, det ser ut som att givarna inte funkar längre.
Normalt ska de visa ungefär temperaturen i rummet när kompressorn stått ett tag och sen läser man av när kompressorn går.
Men det kan vara problem med cirkulationen på brine, kolla upp detta med.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frimson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
« Svar #18 skrivet: 06 september 2015, 08:24:41 »
Det sitter givare inne i pumpen som kan ha gått sönder menar du?

Och så det kan vara dags att byta även den cirkulationspumpen alltså. Jag kan inte se nu direkt om den är trasig men jag ska kolla vidare.

Den andra cirkulationspumpen byttes för något år sedan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
« Svar #19 skrivet: 06 september 2015, 08:44:53 »
Tempgivarna på brine utsätts för kondens så det är inte ovanligt att de ger upp.
Men de är relativt enkla att byta.

Om problemet är att cirkulationen på brine är dålig eller inte vet jag inte, det är en gissning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frimson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
« Svar #20 skrivet: 06 september 2015, 09:44:22 »
Okej, stort tack för dina svar. Jag provade att vrida runt cirka-pumpen och jag kunde inte känna att den kärvade.

Nu är pumpen igång och kompressorn går, om än i ganska korta intervall men så brukar det kanske vara. Motorskyddet löser i alla fall inte ut.

Jag ska be min reparatör kolla på bryne-givarna nästa gång han kommer hit.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
« Svar #21 skrivet: 06 september 2015, 21:48:01 »
Prova ändå att rensa filtret på kalla sidan, det brukar sitta en filterball där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Frimson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
« Svar #22 skrivet: 13 september 2015, 10:59:50 »
Det var ett relä som hade brunnit på ett kretskort. Nu är det bytt.

Utloggad Gusten87

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Thermia Diplomat tws 8, monterad -05, ca 145m djup
SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
« Svar #23 skrivet: 23 november 2015, 21:48:47 »
Tja

SÃ¥g du hade en diplomat tws 8!
Var lite nyfiken på om du kommer ihåg vilka kablar på värmepatronen som var vilka, dom 2x3 paren med 3 svarta och 3 blåa! Såg på filmen att du hade kopplat isär dom! Står ju på dom gråa kablarna vilka som är vilka men inte på dom som kommer från patronen!

vet du vilket relä det var? Kul att veta när man har en likadan :)?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2437
  • Karma +5/-0
SV: Thermia Diplomat Motorsk löst
« Svar #24 skrivet: 24 november 2015, 14:24:22 »
En genomgÃ¥ende sak pÃ¥ värmepumpar oavsett märke är att de smÃ¥ kretskortsreläerna ofta är underdimensionerade och gÃ¥r sönder dÃ¥ och dÃ¥. Det gäller i synnerhet reläer som styr induktiv last (cirkulationspumpar, fläktar, magnetventiler mm). Om ett sÃ¥dant gÃ¥r sönder, sÃ¥ är det lämpligt att inte i första hand försöka fÃ¥ tag pÃ¥ ett exakt likadant, utan skaffa ett relä av välkänt och pÃ¥litligt märke som har samma elektriska data (framför allt samma resistans i spolen och samma manöverspänning) och hÃ¥lbild som passar pÃ¥ kretskortet.  Passa ocksÃ¥ pÃ¥ att sätta dit en lämpligt dimensionerad gnistsläckare över reläkontakten, för 230 V AC-laster kan en 10 mm 275 V varistor och eller ett RC-nät vara lämpligt.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!