Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic  (läst 5844 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« skrivet: 17 november 2023, 14:25:10 »
Hej,

KB in +3c KB ut -10, varför denna diff?

Filtret på kalla sidan är rengjort
Nivån i expansionskärlet är iofs. ganska lågt ungefär 1/4 (hur hög nivå ska jag fylla till?)

CP är ställd på Nivå 3 (dvs. den högsta) jag har även kört den manuellt, så den går fint, och då tycker jag att DeltaT på kalla sidan är normal dvs. 3-5c - vid belastning med kompressordrift så blir siffrorna enligt rubrik.

Jag har ingen luft i kärlet för brinevätskan (vad jag vet).

Får återkommande LP-larm. Senast så gick den 12h innan den slog ifrån..

Pumpen går relativt oavbrutet nu när det är ca -10. Jag har ställt ner kurvan från 40 till 37. Integral för VP/TS är på fabriksvärden.

Felet med LP uppkom för ungefär två veckor sedan, och jag rensade då filtret som var helt igensatt. Pumpen gick sedan en vecka och nu larmar den frekvent.

Har jag lyckats få in luft i systemet? Smuts som gör att CP går tungt? Inget motorskydd har löst ut, enbart pressostaten för kalla sidan.

Då jag gillar att lösa saker och ting själv, så vill jag verkligen ge det ett försök, men om Ni anser att jag ska svälja stoltheten och ta hit en servicetekniker, så gör jag så klart det! =)
« Senast ändrad: 17 november 2023, 14:30:59 av LinusP12 »

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #1 skrivet: 18 november 2023, 05:31:20 »
Du bör ha ca 2/3 i expansionskärlet på kalla sidan.
Det kan tyvärr kommit in luft vid nått tillfälle och det ställer till det.
Ofta hör man det på ett porlande ljud, prova att köra köldbäraren manuellt, se och lyssna vad som händer?
Håll inne höger + vänsterpil i minst 5 sek för att komma till service, gå till Manuell test och kör igång Brinepump.
Kolla vad du får för tempdiff när den går utan att kompressorn går?

Annars har du problem med köldbärarpumpen, då måste den bytas.
« Senast ändrad: 18 november 2023, 05:37:58 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #2 skrivet: 20 november 2023, 07:37:04 »
Du bör ha ca 2/3 i expansionskärlet på kalla sidan.
Det kan tyvärr kommit in luft vid nått tillfälle och det ställer till det.
Ofta hör man det på ett porlande ljud, prova att köra köldbäraren manuellt, se och lyssna vad som händer?
Håll inne höger + vänsterpil i minst 5 sek för att komma till service, gå till Manuell test och kör igång Brinepump.
Kolla vad du får för tempdiff när den går utan att kompressorn går?

Annars har du problem med köldbärarpumpen, då måste den bytas.

Jag hör ett "porlande" ljud, när jag slår av hela anläggning, men jag vet inte om det är från radiatorkretsen eller kalla sidan?? Inte är det någon vidare aktivitet vid brinekärlet i varje fall..

Igår var jag tvungen att fylla på systemet, då jag tappat tryck (varma sidan) och då fick jag LP-larm då kallt vatten äntrade pumpen. Slog av pumpen och väntade 2 timmar, nu har den gått felfritt (en majoritet på el patron men vi har svinkyla nu).

Enormt mycket frost på nedre halvan utav kompressorn, varför?

Bör jag ta dit en teniker som får serva anläggningen eller hoppas på att pumpen går? Vad kan det kosta i snitt att avlufta och "spola" kalla sidan? :)

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4722
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #3 skrivet: 20 november 2023, 08:13:40 »
Frost på kompressorn ? inte bra. när kompressorn jobbar länge, blir det frost/is på exspantionsventilen. normalt. Det med vattenfallsljud när du stänger av, betyder att det är luft i rören. Cirkpumparna ger ett tryck ut och när dom stoppar så går vätskan baklänges och vattenfallet är ett faktum. Gör som dom säger, kör pumparna var för sig manuellt, så vet vilken som skvalpar.

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #4 skrivet: 20 november 2023, 08:27:48 »
Frost på kompressorn ? inte bra. när kompressorn jobbar länge, blir det frost/is på exspantionsventilen. normalt. Det med vattenfallsljud när du stänger av, betyder att det är luft i rören. Cirkpumparna ger ett tryck ut och när dom stoppar så går vätskan baklänges och vattenfallet är ett faktum. Gör som dom säger, kör pumparna var för sig manuellt, så vet vilken som skvalpar.

Enormt mycket frost, faktiskt. Expansionsventilen ser "normal" ut. Pumpen har inte stoppat någonting, utan den kör för fulla muggar, men det är nog inget konstigt eftersom att vi har -16 just nu.

När jag kommer hem, så ska jag köra pumparna manuellt för att lyssna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #5 skrivet: 20 november 2023, 08:59:53 »
Du verkar ju ha dåligt flöde på KB, men det kan du kolla om du kör cirkpumpen manuellt som CarlN beskrev, då ska ju tempgivarna för KB in och ut visa samma temp.
Gör dom det så har du dåligt flöde.
Det kan bero på att filtret är igensatt IGEN, att någon flexslang är plugg, att du har luft i systemet, eller att det är problem med cirkpumpen.
För att kunna avlufta ordentligt så behöver man kunna pumpa både framåt och bakåt i KB-kretsen, det går inte forcera flödet så mycket att du kan trycka luften ändå ned till borrhålets botten "rätt väg" om du fått in luft i systemet.
Dels kan luften göra att det mest piskar runt luft/vätska i pumphjulet, men är det tillräckligt mycket luft i systemet så bygger du ju upp en tryckmotsättning i systemet som gör att cirkpumpen tappar effekt.
Lek med tanken att du har 5 meter luft i den nedåtgående ledningen i borrhålet, den luften skapar ett mottryck på 0.5 bar, vilket är större delen av den kapacitet som cirkpumpen har totalt sett - det minskar flödet rejält.
Kan du pumpa bakvägen så kommer den luften att åka upp i nivåkärlet om avsticket till kärlet är placerat på "ovansidan" av KB-ledningen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #6 skrivet: 20 november 2023, 09:12:38 »
Är det frost på kompressorn betyder det att suggastemperaturen är en bra bit under noll grader. Det går inte så bra ihop med att KBin är +3 grader så här års. Frågan är om den givaren visar rätt. Det är ofta köldbärar- och utegivarna blir fuktskadade och då visar de för hög temperatur.

Är det -16 ute tyder det på att huset ligget i norra Sverige och då verkar +3 grader på KBin inte så realistiskt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34906
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #7 skrivet: 20 november 2023, 10:24:52 »
Mmm, men om KB-ut är -10 grader, kan det inte märkas redan där i kompressorn?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #8 skrivet: 20 november 2023, 11:22:03 »
Du verkar ju ha dåligt flöde på KB, men det kan du kolla om du kör cirkpumpen manuellt som CarlN beskrev, då ska ju tempgivarna för KB in och ut visa samma temp.
Gör dom det så har du dåligt flöde.
Det kan bero på att filtret är igensatt IGEN, att någon flexslang är plugg, att du har luft i systemet, eller att det är problem med cirkpumpen.
För att kunna avlufta ordentligt så behöver man kunna pumpa både framåt och bakåt i KB-kretsen, det går inte forcera flödet så mycket att du kan trycka luften ändå ned till borrhålets botten "rätt väg" om du fått in luft i systemet.
Dels kan luften göra att det mest piskar runt luft/vätska i pumphjulet, men är det tillräckligt mycket luft i systemet så bygger du ju upp en tryckmotsättning i systemet som gör att cirkpumpen tappar effekt.
Lek med tanken att du har 5 meter luft i den nedåtgående ledningen i borrhålet, den luften skapar ett mottryck på 0.5 bar, vilket är större delen av den kapacitet som cirkpumpen har totalt sett - det minskar flödet rejält.
Kan du pumpa bakvägen så kommer den luften att åka upp i nivåkärlet om avsticket till kärlet är placerat på "ovansidan" av KB-ledningen.

När jag kör cirk.pumpen manuellt, sÃ¥ visar helt korrekt, kb in-/ut samma värden. När jag belastar eländet, sÃ¥ har vi denna diff. Jag börjar ocksÃ¥ att tro att det finns luft pÃ¥ kalla sidan. Jag har ingen aning om hur jag kör CP bakvägen?? 

En annan sak som hände igår kväll var att en radiator på övervåningen var kall, och jag hade tappat tryck i expansionskärlet. Jag fyllde på nytt vatten och då fick jag LP Larm, men nu är radiatorn varm som den ska vara. När jag slår av pumpen så hör ett "vattenfall" som någon nämnde. Kan jag behöva lufta samtliga radiatorer igen? Jag kollade även smutsfiltret (varma sidan) och jag glömde att slå av grejorna, så jag fick varmvatten på mig. Stängde igen fort, men lär ju ha sugit in en hel del luft, faktiskt.

Förra veckan så luftade jag allt på rutin, och då var ju ovan nämnda radiator iskall och det var massvis med luft.

Huset ligger i Sundsvall. Funderar faktiskt på att köpa en ny Calibra samt addera 2-3 radiatorer på kretsen. Jag misstänker att företaget som huserar här, kommer att döma ut min pump, för att få sälja på mig en ny.


Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #9 skrivet: 20 november 2023, 11:23:56 »
En sak till. Ska jag slå av driftläge auto och bara köra TS tills att en reparatör kommit? Vill ju inte "döda" kompressorn, bara för att jag inte vet bättre.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #10 skrivet: 20 november 2023, 11:41:21 »
Mmm, men om KB-ut är -10 grader, kan det inte märkas redan där i kompressorn?

Det är möjligt. +3 grader in verkar högt men vi vet inte var huset ligger. Sundsvall ska betyda en bergtemperatur på ca +5 grader på 100 meters djup.

CP är ställd på Nivå 3 (dvs. den högsta) jag har även kört den manuellt, så den går fint, och då tycker jag att DeltaT på kalla sidan är normal dvs. 3-5c - vid belastning med kompressordrift så blir siffrorna enligt rubrik.

När jag kör cirk.pumpen manuellt, så visar helt korrekt, kb in-/ut samma värden.
 
Lite motstridiga uppgifter. Vad är det som gäller?
« Senast ändrad: 20 november 2023, 11:50:37 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #11 skrivet: 20 november 2023, 12:54:10 »
Det är möjligt. +3 grader in verkar högt men vi vet inte var huset ligger. Sundsvall ska betyda en bergtemperatur på ca +5 grader på 100 meters djup.
 
Lite motstridiga uppgifter. Vad är det som gäller?

Ursäkta.

När bergvärmepumpen kör, så har jag kb in +3 och kb ut -10 när jag kör CP manuellt så blir siffrorna normal.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29388
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #12 skrivet: 20 november 2023, 13:28:24 »
Det här är intressant.
Du skriver att KB in/ut visar samma vid manuell drift utan kompressor.
De visar ett delta på 3-5 C med kompressor och manuell drift.
De visar +3 och -10 med kompressor och automatisk drift (delta 13 C).

I så fall är det nått som krånglar med kretskortet, den drar inte relät för KB-pumpen som den ska.
Har du lite tur så kanske en fabriksåterställning hjälper (meny Installation 1A) skriv upp de inställningar du gjort innan.
Har du otur så behövs ett nytt styrkort, och det måste köpas via agent, finns ej på nätet.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad LinusP12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 116
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #13 skrivet: 20 november 2023, 13:56:59 »
Det här är intressant.
Du skriver att KB in/ut visar samma vid manuell drift utan kompressor.
De visar ett delta på 3-5 C med kompressor och manuell drift.
De visar +3 och -10 med kompressor och automatisk drift (delta 13 C).

I så fall är det nått som krånglar med kretskortet, den drar inte relät för KB-pumpen som den ska.
Har du lite tur så kanske en fabriksåterställning hjälper (meny Installation 1A) skriv upp de inställningar du gjort innan.
Har du otur så behövs ett nytt styrkort, och det måste köpas via agent, finns ej på nätet.

Ursäkta, kanske inte exakt samma, men  :dt: som är mer normalt när jag bara kör CP.

Jag har ingen sådan meny, jag har en gammal pump där man måste hålla in alla tre knapparna för att komma vidare.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: KB in +3c KB ut -10 Thermia Villa Classic
« Svar #14 skrivet: 20 november 2023, 15:33:12 »
Ursäkta, kanske inte exakt samma, men  :dt: som är mer normalt när jag bara kör CP.


"bara kör CP" betyder det att kompressorn går då?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!