Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nibe 360p som ger full värme pÃ¥ radiatorer hela tiden  (läst 1075 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lindansaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Jag har problem med min 360p. Vad jag kan se så matar den ut full värme på radiatorerna hela tiden. Automatiken går således inte att använda.
Utegivaren visar rätt temperatur och byttes för inte så länge sedan.

Vad kan vara problemet?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 360p som ger full värme på radiatorer hela tiden
« Svar #1 skrivet: 17 november 2020, 23:38:42 »
Det kan finnas flera orsaker.
Här är en liten lista med det jag kommer på.
Shunten är i manuellt läge?
Shunten har fastnat?
Shuntmotorn är paj.
Ingen styrsignal till shunten.
Tempgivare framledning paj.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lindansaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360p som ger full värme på radiatorer hela tiden
« Svar #2 skrivet: 17 november 2020, 23:45:35 »
Tempen på displayen visar den faktiska framledningstemeraturen. Det är bara det att den avviker det grövsta från börvärdet. Nu står tex börvärdet på typ 33 grader. Ändå skickar den 50 som framledning. Står även 50 som framledning till vänster om börvärdet. Skumt.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 360p som ger full värme på radiatorer hela tiden
« Svar #3 skrivet: 17 november 2020, 23:49:51 »
Då är det troligen shunten som är trasig, fastnat, i manuellt läge eller utan spänning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lindansaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360p som ger full värme på radiatorer hela tiden
« Svar #4 skrivet: 17 november 2020, 23:57:25 »
Ok, så är det nånting en normalhändig människa kan åtgärda själv eller är det ett fall för proffs? Kan jag "motionera" den på något sätt?

Utloggad Lindansaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360p som ger full värme på radiatorer hela tiden
« Svar #5 skrivet: 18 november 2020, 00:41:47 »
Tror jag löste det med lite hjälp av manualen. Shunten verkade av någon anledning sitta fast mot det rör med isolering som löper precis ovanför. Ska det se ut som på bilden? Ställde den hursomhelst i manuellt läge och drog den förbi hindret, sen började den röra sig med motorkraft då jag slog på automatiken. Man kan se i isoleringen på röret vars armen har legat och tryckt!

Se bifogad bild för mer info. :)

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9646
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nibe 360p som ger full värme på radiatorer hela tiden
« Svar #6 skrivet: 18 november 2020, 09:47:21 »
Konstigt att den spaken pekade snett uppåt. Den ska peka neråt eller snett neråt normalt men det kanske sitter något annat hinder där också hos dig?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lindansaren

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 360p som ger full värme på radiatorer hela tiden
« Svar #7 skrivet: 18 november 2020, 12:20:47 »
Ja, väldigt konstigt. Får väl hålla koll på den framöver så att den inte får för sig några tokigheter. Men shunten går nu som den ska utan problem och temperaturen håller börvärdet! Tack Carl för att du visade mig rätt på vägen. =)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nibe 360p som ger full värme på radiatorer hela tiden
« Svar #8 skrivet: 18 november 2020, 13:09:19 »
Konstigt att den spaken pekade snett uppåt. Den ska peka neråt eller snett neråt normalt men det kanske sitter något annat hinder där också hos dig?

Stämmer, antingen har rattens läge ändrats, jag tror man kan skruva loss skruven och vrida den 180 grader.
Eller har själva shuntmotorn gÃ¥tt förbi ändläget (högst osannolikt).  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!