Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Funderingar om att värma pool  (läst 4883 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
Funderingar om att värma pool
« skrivet: 18 mars 2012, 09:23:22 »
Hej,

ett område som jag inte är insatt i är poolvärme. Håller på att utarbeta förslag på värmesystemet till dem och jag är osäker på huruvida man ska satsa på att koppla poolen till bergvärmen. Förutsättningarna är att vp-n kommer vara 100% effekttäckning eller möjligen 110-120. Poolen är utomhus 12x4 m och används bara under senvår/sommar/tidighöst. Pooltak finns. I nuläget finns en poolvärmepump. Maskineriet till poolen är cirka 25 meter från rummet där bergvärmepumpen kommer stå.

Frågor:
-Hur mycket kan det tänkas kosta att koppla bergvärmepumpen till poolen? Vad behövs för grejer? Slang kommer sannolikt gå cirka 15 meter i/under bottenplattan på huset och sedan 10 meter i mark.
-Jag antar att poolvärmepumpen har bättre COP under sommaren så då kan det väl knappast finnas anledning till att köra bergvärmen mot poolen? Samtidigt så har poolvärmepumpen begränsad livslängd, så om man kan värma poolen med bara bergvärmen i framtiden slipper man köpa en utbytes-pvp.
-Hur mycket hål kan man tänkas behöva addera för poolen?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2012, 12:16:22 »
-Jag antar att poolvärmepumpen har bättre COP under sommaren så då kan det väl knappast finnas anledning till att köra bergvärmen mot poolen? Samtidigt så har poolvärmepumpen begränsad livslängd, så om man kan värma poolen med bara bergvärmen i framtiden slipper man köpa en utbytes-pvp.
-Hur mycket hål kan man tänkas behöva addera för poolen?

Förutom att den befintliga pumpen har bättre COP så är det väl billigare att byta ut den än bergvärmepumpen? Det blir ju ganska många drifttimmar extra på BVP'n om den skall hålla poolen varm på sommaren vilket förkortar livslängden...
Dessutom så får ju inte borrhålet återhämta sig lika mycket så huset kommer att värmas med lite sämre COP.

Jag skulle ha satsat på att behålla befintlig poolvärme och dimensionera bergvärmen för husets behov.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2012, 16:35:16 »
Förutom att den befintliga pumpen har bättre COP så är det väl billigare att byta ut den än bergvärmepumpen? Det blir ju ganska många drifttimmar extra på BVP'n om den skall hålla poolen varm på sommaren vilket förkortar livslängden...
Dessutom så får ju inte borrhålet återhämta sig lika mycket så huset kommer att värmas med lite sämre COP.

Jag skulle ha satsat på att behålla befintlig poolvärme och dimensionera bergvärmen för husets behov.

Ja det är så jag har tänkt också, tydligen kostar en utbytes-pvp inte mer än 16000 spänn. Ville ändå höra mig för eftersom jag inte har någon koll på pool-biten. Någon annan som har andra åsikter? Några fördelar med att värma med bvp?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2012, 16:37:58 »
Jag skulle köra med BVP, förmodligen har du bra mkt mer klipp i den än i en pool vp.  Dimensionerar du för 120% sÃ¥ säger det bara schhhwwoooppp  sÃ¥ är poolen varm tummenupp 


Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2012, 17:43:10 »
Vad är det för effekt på poolvp'n resp den tänkta bvp'n?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #5 skrivet: 18 mars 2012, 18:00:13 »
Vad är det för effekt på poolvp'n resp den tänkta bvp'n?

Jag ska kolla upp pvp-ns effekt när jag åker dit i veckan. BVP-effekten vet jag inte än, har inte fått energiberäkning från konstruktören ännu (stort tillbygge). En initial gissning var 12 kW vid DUT, men om jag inte får fram en mer tillförlitlig siffra kommer jag rekommendera dem att satsa på 16 kW med tanke på deras stora vv-behov och osäkerheter om hur mycket isolering som finns i gamla delens platta. Ser hellre att slutresultatet blir 120% effekttäckning snarare än 70%. De kommer ha 350 kvm ingjuten golvvärme, 500 liters arbetstank och en 390 liters beredare, så det finns lite att fördela effekten på.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #6 skrivet: 18 mars 2012, 18:13:01 »
Jag skulle köra med BVP, förmodligen har du bra mkt mer klipp i den än i en pool vp.  Dimensionerar du för 120% sÃ¥ säger det bara schhhwwoooppp  sÃ¥ är poolen varm tummenupp

Jo visst vore det fint att kunna kickstarta poolen tidig vår med bvp-n. Men jag har tyvärr svårt att tänka mig att det uppväger för vad det lär kosta att lägga ner 25 m välisolerad kulvert på frostfritt djup. Lägg på det att de sannolikt behöver köpa en större värmeväxlare till poolmaskinrummet, plus en shuntlösning....
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #7 skrivet: 18 mars 2012, 18:32:56 »
Hehe   svarar jag nu sÃ¥ blir det som vanligt att du säger - säger man A fÃ¥r man säga B  :-)) :-))

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #8 skrivet: 18 mars 2012, 18:57:16 »
Jo visst vore det fint att kunna kickstarta poolen tidig vår med bvp-n. Men jag har tyvärr svårt att tänka mig att det uppväger för vad det lär kosta att lägga ner 25 m välisolerad kulvert på frostfritt djup. Lägg på det att de sannolikt behöver köpa en större värmeväxlare till poolmaskinrummet, plus en shuntlösning....
Kan man inte ha en slinga i arbetstanken som poolvattnet går igenom då är det bara att starta en cp när poolen ska värmas och stänga cp till huset eller termostater när inget värme behov finns ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #9 skrivet: 18 mars 2012, 19:08:46 »
Kan man inte ha en slinga i arbetstanken som poolvattnet går igenom då är det bara att starta en cp när poolen ska värmas och stänga cp till huset eller termostater när inget värme behov finns ?

Nja. De som bor i kåken är mer typen som vill att allt bara ska funka. Skulle detta bli aktuellt får det nog bli ett expansionskort med shunt och möjlighet att styra poolvärmningen med egen kurva så den kan växla mellan hus och pool och vvb.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #10 skrivet: 18 mars 2012, 19:14:22 »
Hehe   svarar jag nu sÃ¥ blir det som vanligt att du säger - säger man A fÃ¥r man säga B  :-)) :-))

Värmesystemet till den här kÃ¥ken ska bli klockrent och jag ska ha järnkoll pÃ¥ vad varenda liten rörböj eller fläns har för funktion. Inget kommer komma över tröskeln som jag inte vet bÃ¥de A, B och C om... SÃ¥ vill du marknadsföra UVL fÃ¥r du komma med hÃ¥rda fakta - förväntar mig dock inget pÃ¥ forumet  ;) ;)
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #11 skrivet: 18 mars 2012, 19:19:39 »
 :-))     En del grejer är pÃ¥ gÃ¥ng, men inte helt klart just idag.  Vad tror du om 70 grader med kompressorn, flödesoberoende, internetstyrt,legionellasäkert vv varje laddning tummenupp

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #12 skrivet: 18 mars 2012, 19:47:53 »
@smurfen .
koppar och poolvatten blir inget bra . kloret och PH påverkar något grymt.
Pel och kemirör är att föredra. Rostfritt går men inte press enligt tillverkaren,
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #13 skrivet: 18 mars 2012, 20:12:55 »
Jo jag vet det men det finns en del tanktillverkare som kör med rostfria slingor men vet inte av vilken kvalitet dom kanske inte duger. Gjorde en liten syrafast beredare som en kompis har till en acktank som han värmer poolen med så till och med en beredare duger till att värma en pool med i alla fall som en ful lösning nu var det en mera seriös lösning ts var ute efter så det är nog inget alternativ.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #14 skrivet: 18 mars 2012, 20:16:45 »
vilken plåt andvände du när du svetsa tanken ?
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #15 skrivet: 18 mars 2012, 20:33:38 »
Kommer inte ihåg vilken legering det var men det var nån typ av syrafast industrirör dia ca 300-400 med slät syrafast plåt som gavel och tror jag gjorde några genomföringar i gavlarna så vattnet kommer åt där med. Var ca 5 år sen och den håller än och hoppas den håller bra många år till syrafast brukar hålla för det mesta som man har i hemmet i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #16 skrivet: 18 mars 2012, 20:36:52 »
det är därför den fungerar, industrikvalitet
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #17 skrivet: 18 mars 2012, 20:41:28 »
Säkert 2343 eller någe liknande. Det håller många år, om det nu inte var speciellt syrafast (kommer inte ihåg vad det hette) som motstår höga clorid koncentrationer.
« Senast ändrad: 18 mars 2012, 20:44:40 av leifa.k »
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Funderingar om att värma pool
« Svar #18 skrivet: 18 mars 2012, 20:46:49 »
Ja 2343 används ju ofta men jag byggde av skrotbitar så det kan vara annan legering också men det är nån typ av syrafast plåt för sämre legeringar används inte inom pappers industrin inte där jag brukar smyga runt i alla fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!