Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Amatörer med bergvärmeproblem  (läst 32851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fila

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #15 skrivet: 26 februari 2006, 17:10:07 »
Börvärde 50 grader vid -2 ute verkar väldigt mycket, antagligen har du ett högtempsystem eller så stryps flödena i radiatorerna på nåt sätt.

Är alla termostater fullt öppna?

Håller med. Blir elementen riktigt varma eller bara ljumna. 50grader känns kanske hett när man tar på elementen. Vad kör du på för "rumbör"? 21-22grader??

/Lars
Thermia Diplomat Inverter M

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #16 skrivet: 26 februari 2006, 17:55:49 »
Vilken inomhustemp har du?

Att det är ett börvärde 50 på framledning beror på att kurvan är på 40, och kurvan är knäckt vid 0 med +4º.
Nu är det lite kallare ändå, så där är nog svaret på det höga börvärdet. Ni kanske till och med har höjt upp rumbör en bit också (till 21º kanske).

Mitt råd är detta, nolla ut knäckningen tills vidare. Hitta grundkurvan med rumbör på 20º.
Denna bör man inte ändra (rumbör) i varken första eller andra hand, det finns bättre inställningar att ta till.

Bra att veta:
Om du vill förändra innetempen med 1ºc, så skall framledningstempen ändras med ca 3ºc.
Och kurva 40, ger just 40ºc på framledning när utetempen är 0ºc.

Då kan man lätt räkna ut, att man tjänar en hel del på att inte ha för hög innetemp. Men å andra sidan så skall man ju trots allt inte frysa.
« Senast ändrad: 26 februari 2006, 17:57:29 av Michael A »
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #17 skrivet: 26 februari 2006, 18:18:56 »

Håller med. Blir elementen riktigt varma eller bara ljumna. 50grader känns kanske hett när man tar på elementen. Vad kör du på för "rumbör"? 21-22grader??

/Lars

Jag vet inte vad rumbör är för något.. är det samma som rumstemperaturen? Isåfall har vi den satt till 22 ºC, men så varmt blir det inte utan det blir ca 20 ºC..

De flesta elementen är riktigt varma, men några är något svala och ännu några är svala nertill.

Vilken inomhustemp har du?

Mitt råd är detta, nolla ut knäckningen tills vidare. Hitta grundkurvan med rumbör på 20º.
Denna bör man inte ändra (rumbör) i varken första eller andra hand, det finns bättre inställningar att ta till.


Med att nolla knäckningen, menar du då att sätta de 4 ºC till 0 ºC?
« Senast ändrad: 26 februari 2006, 18:20:29 av s0laris »

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #18 skrivet: 26 februari 2006, 18:31:44 »
Jag vill lägga mig i detta för innan kurvan skall justeras in måste flöde komma fram till alla radiatorer i hela bostaden.

Det är en balansgång med strypningar etc. Är det enrörssystem blir det värmefall efterhand som värmen passerar de olika radiatorerna. Men fortfarande skall alla få värme fram via baypass över radiatorerna.

Är det 2rörs skall alla rad ha samma framledn temp. Mät justera mät. Sen när det är bra flödesmässigt justeras kurvan in.

Med VP skall det var 50/45 vid minus 10-15 grader ute. Annars komplettera med fler¨radiatorer eller fläktkonvektor som komplement då man har öppen plan lösning. Konvektorn ger bra värme vid låg framlednings temp. Då får man ¨system temp sdom i golvvärmesystem.

Ev justera in med jämn fast värme tillskott som elpatronen kan ge då är det lättare att justera in rätt.

Prova---mät---stryp--mät---sen justera kurvan.

/Janne


« Senast ändrad: 26 februari 2006, 18:33:26 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #19 skrivet: 26 februari 2006, 18:47:47 »
Jag vill lägga mig i detta för innan kurvan skall justeras in måste flöde komma fram till alla radiatorer i hela bostaden.

Det är en balansgång med strypningar etc. Är det enrörssystem blir det värmefall efterhand som värmen passerar de olika radiatorerna. Men fortfarande skall alla få värme fram via baypass över radiatorerna.


Det här med strypning vad innebär det? Stänger man av värmen på vissa radiatorer eller vad menas?  :-[

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #20 skrivet: 26 februari 2006, 18:58:33 »
Jag får hålla med Janne El Energi.
Det bästa är att få till rätt cirkulation och strypningar först. Som han säger, så är det nog  det första man skall ta tag i.
Strypningen går till så att man kan ändra flödet genom radiatorerna, genom att öppna eller stänga en skruv. Beroende på hur ditt system är uppbyggt, så kan det finnas strypningar på radiatorerna eller på slingorna, det är lite olika från hus till hus.

Japp det är den jag menar som ni satt till 22, sänk den till original 20.
Det är inte omöjligt att du måste justera upp kurvan några steg. Men det klarnar nog när du fått iordning på flödet i radiatorerna.
När det är jänmvikt, så kan du justera skillnaden mellan framledning och returledning, så att du får en diff på 6-8ºc.
Det går att ändra med hjälp av att ändra hastighet på cirkulationspumpen.

Japp igen, sätt de där 4º, till 0º. Troligen kommer du att behöva justera knäckningen senare.
Men det är bättre att få till grund kurvan först, för att sedan justera knäckningen.
För att få till kurvan som bäst gäller modellen ju kallare ute desto bättre. För då är det lättast att pricka rätt, är du rätt där, och innetempen inte är bra när utetemp är runt nollan så tar man till knäckningen av kurvan. Men helst inte före det.
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #21 skrivet: 26 februari 2006, 18:59:48 »
Hej,
med strypning menas vilket (max)-flöde som justerats in till respektive radiator.

Är det luftat överallt?
Jag hade en del luft ianslutning till exp. kärl och flödet blev tydligt bättre när det var fixat.

Dessutom, vilka hastigheter har du på cirk pumparna?
ev tål din installation en högre hastighet på VP -CP.
Då kanske du får flöde överallt.

Jag tar för givet att du inte har en installation med även en extern cirk pump.

/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #22 skrivet: 26 februari 2006, 21:40:22 »
hopplaa . . .  nu har proffsen vaknat till liv ... och allt ni säger om stryp och flöde är sÃ¥klart rätt men jag är ganska säker pÃ¥ att det ofta funkar bra utan att finlira i botten pÃ¥ elementen ... i mitt gamla system finns inte nÃ¥gra strypningar överhuvudtaget och det är byggt sÃ¥ sent som -43. Min fundering är sÃ¥här ... om upphovsmannen till länken känner att han ändÃ¥ har en temperatur som är runt dom  20 som önskas ... och med en HYGGLIG fördelning i huset ... ja dÃ¥ kvarstÃ¥r faktum ...  pumpen OCH tillsatsen gÃ¥r väldigt mycket.
Tror att det är stor risk att man hamnar i ett lÃ¥ngvarigt trimmmande ... och var sÃ¥ säker ... leverantören kommer att heja pÃ¥  DET spÃ¥ret för det ligger ju utanför hans ansvar .
Nej Ã¥ter till  grundproblematiken ... antingen är energikalkylen fel eller sÃ¥ ger pumpen för liten effekt. ... och BÃ…DADERA är leverantörens ansvar!
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #23 skrivet: 26 februari 2006, 22:30:33 »
Hej,
Det som känns lite tråkigt är att en slinga inte blir varm.
- För dålig cirkulation kanske?

Får man igång alla element borde man klara sig med en lägre
framledningstemp vilket i sin tur ökar effekt uttaget ur pumpen.

Sedan behöver ju inte några timmar tillskott vara fel.
Ursprungskalkylen visar ju beräkningsförutsättningarna.

Det som känns bra är väl att pumpen verkar gå 24h per dygn.
Det innebär ju att elementen kan göra sig av med all effekt de får till sig,
även när elspetsen går in och stöttar.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #24 skrivet: 27 februari 2006, 07:58:53 »
Problemet ska kanske delas upp i två:

Hög framledningstemp, som kan bero pÃ¥ högtempsystem eller att enrörsystemet inte är injusterat för det flöde som är optimalt för VP:n. Antingen fÃ¥ du bygga om med 2 cirkpumpar pÃ¥ varma sidan och bypass för att kunna köra högre flöde genom radiatorerna sÃ¥ att den sista i slingan blir varm, eller justera radiatorerna sÃ¥ att det funkar med ett lägre flöde. (Jag är osäker om det sista funkar?)  :-\

Värmepumpen går 24 h vid några få minusgrader, hade du haft en Nibe skulle problemet kunna åtgärdas med lägre framledningstemp men på Thermian varierar inte uteffekten så våldsamt med framledningstemp. Eftersom alla värden på KB-in/ut och VB-in/ut ser normala ut återstår frågan, har du verkligen fått en villa 75:a? eller har leverantören blandat ihop några leveranser?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad s0laris

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Huddinge
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #25 skrivet: 27 februari 2006, 11:12:08 »
....Eftersom alla värden på KB-in/ut och VB-in/ut ser normala ut återstår frågan, har du verkligen fått en villa 75:a? eller har leverantören blandat ihop några leveranser?

Hur kan man veta om det är en 75:a eller inte? Finns det något sätt att se det på?
Finns väl inte i service menyn iallafall? Kan man på något sätt se det i mjukvaran?
Eller måste man öppna pumpen eller nåt?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #26 skrivet: 27 februari 2006, 11:41:51 »

Hur kan man veta om det är en 75:a eller inte? Finns det något sätt att se det på?
Finns väl inte i service menyn iallafall? Kan man på något sätt se det i mjukvaran?
Eller måste man öppna pumpen eller nåt?

På Nibe sitter en lapp på ovansidan med modellbetäckning och pumpstorlek, kolla där.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #27 skrivet: 27 februari 2006, 12:50:43 »
Min thermia har ingen yttre typskylt och vad det står på den säger ju inte mycket mer än vad det står på framsidan av skåpet. För att veta att det står riktigt rätt till med själva leveransen så är det nog en god ide att läsa typbeteckning på själva kompressorn.
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad Michael A

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 114
  • Karma +1/-0
  • Jag älskar vp! Det är aldrig försent att ge upp
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #28 skrivet: 27 februari 2006, 16:08:28 »
hopplaa . . .  nu har proffsen vaknat till liv ... och allt ni säger om stryp och flöde är såklart rätt men jag är ganska säker på att det ofta funkar bra utan att finlira i botten på elementen ... i mitt gamla system finns inte några strypningar överhuvudtaget och det är byggt så sent som -43. Min fundering är såhär ... om upphovsmannen till länken känner att han ändå har en temperatur som är runt dom  20 som önskas ... och med en HYGGLIG fördelning i huset ... ja då kvarstår faktum ...  pumpen OCH tillsatsen går väldigt mycket.
Tror att det är stor risk att man hamnar i ett långvarigt trimmmande ... och var så säker ... leverantören kommer att heja på  DET spåret för det ligger ju utanför hans ansvar .
Nej åter till  grundproblematiken ... antingen är energikalkylen fel eller så ger pumpen för liten effekt. ... och BÅDADERA är leverantörens ansvar!

Förvisso kan det vara att VP-anläggningen inte är rätt dimensionerad.
Men.
Det måste väl ändå vara bättre att kolla inställningar och injusteringar, innan man går på installatören för hårt.
Så att man vet, att det inte kommer an på dålig injustering.
Är anl feldimensionerad, så kommer det att visa sig i alla fall. Och det brukar vara två års totalgaranti tror jag.
Huset verkar inte vara så stort, att själva pumpen självklart är för liten.

Edit:
Typskylt:
På en diplomat så sitter denna undre den uppfällbara luckan. Och bakom häftet kallat skötselanvisning.
Kanske det är lika på din??
« Senast ändrad: 27 februari 2006, 16:12:20 av Michael A »
Villa Nordiska trä -74, belägen i Dalsland med en årsmedeltemp på 6,3°c. Uppvärmning till 20-21ºc, fördelat på 112m²+112m² i källare. Ettrörsystem fördelat på 5 slingor, 2 uppe 2 nere och en shuntgrupp för golvvärme i gillestuga. Värmekälla: Thermia Diplomat TWS 8, energibrunn 148m aktivt (tot 150m) vattentillgång 2500L/Tim, granit. Driftsatt 30/11-05.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Amatörer med bergvärmeproblem
« Svar #29 skrivet: 27 februari 2006, 16:37:08 »
Min pump är såå urgammal  ;) att den saknar luckor ... ska kolla invändigt !
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!