Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: skiktning i en pet-flaska  (läst 9331 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
skiktning i en pet-flaska
« skrivet: 27 mars 2012, 16:18:21 »
Man blir ju lite o-säker ibland när man läser här, stämmer inte den gamla sanningen längre.
Så jag la 3 timmar på att ta reda på det, och visst stämmer det man lärt en gång. Skiktning blir det alltid oavsett hur behållaren ser ut eller hur stor den är.
Så, en fritt hängande pet-flaska med 0,5 L , 80 °C vatten, diameter 75mm x 130mm, dragfritt och stilla. Temp mätning i 5min intervaller, dock med ir så det blev inte på tiondelen exakt, men tillräckligt för att kunna dra slutsatser. tummenupp
Så här ser det ut.
Skall tilläggas att omgivande temp var 24,5 °C.
« Senast ändrad: 27 mars 2012, 16:21:02 av hplp »
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: skiktning i en pet-flaska
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2012, 17:36:02 »
Hur och var mäter du temperaturen?  ;)

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: skiktning i en pet-flaska
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2012, 17:36:40 »
Borde du inte skaffa en hobby istället  ;)
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: skiktning i en pet-flaska
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2012, 17:37:34 »
Se där, du skulle kunna driva en lampa med den el som ett peltierelement kan ge, fast det kanske blir en del utbytesförluster på vägen från varmvattnet... ::)

Det har han ju redan Purjo!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: skiktning i en pet-flaska
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2012, 17:54:33 »
 hahaha!
Tänk på det när ni vill ha en kall öl, ställ dem alltid upp och ner så får ni det kallaste när ni börjar dricka. tummenupp
Observera också vid vilken temp, (fan va det här är roligt), det skiktar bäst samt vid vilken temp värmeavgången är störst.
Peltierelement? Nu hänger jag int med? :-\
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: skiktning i en pet-flaska
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2012, 17:56:42 »
En flaska har nog lite andra dimensioner än vad t.ex. en tank med dimensionerna 3 x 2 x 2 m har ;)

Ok, du mätte med IR termometer.
« Senast ändrad: 27 mars 2012, 18:08:09 av Ewald »

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: skiktning i en pet-flaska
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2012, 18:04:40 »

Peltierelement? Nu hänger jag int med? :-\
Kolla GDS-Jans tråd på GDS avdelningen. Ett peltier element producerar el om det utsätts för kyla på ena sidan och värme på andra. Eller tvärtom i Jannes fall, med el skapar han temperaturskiktning
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: skiktning i en pet-flaska
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2012, 18:14:07 »
Resultatet visar ju att skillnaden är ganska liten. Efter 3 timmar.

Har du en bild på flaskan och var att du mätte?

Nja, om behållaren är längre blir det bättre skiktning. En flaska med en liten diameter som är hög får bra skiktning.
När det gäller soltankar finns det ju mycket att ta hänsyn till hur man bygger en soltank för att erhålla så bra skiktning som möjligt.

« Senast ändrad: 27 mars 2012, 18:26:06 av Ewald »

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: skiktning i en pet-flaska
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2012, 18:28:14 »
Resultatet visar ju att skillnaden är ganska liten. Efter 3 timmar.

Har du en bild på flaskan och var att du mätte?

Nja, om behållaren är längre blir det bättre skiktning.
När det gäller soltankar finns det ju mycket att ta hänsyn till hur man bygger en soltank för att erhålla så bra skiktning som möjligt.

Nja jag tyckte det räckte gott med en 0,7 L petflaska,( som krympte av värmen), annars hade det inte blivit klart detta dygnet, om jag haft en tank på 500L altså. Mätte i botten och innan flaskan smalnar av. Bild? Har du ingen flaska du kan titta på? Petflaska för att jag ville komma ifrån trögheten en glasflaska har.
Det var ju inte det optimala jag var ute efter, självklart ska en skikttank vara hög å smal, jag ville bara visa för mig själv att skiktning sker oavsett hur tanken ser ut, exakt som man har lärt en gång i tiden.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: skiktning i en pet-flaska
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2012, 18:39:51 »
Jo, skiktningen sker, men "behållarens" geometri spelar väl en viss roll skulle jag säga.

Så om du har en tank som inte är hög ... säger vi t.ex. 1m x 1m och kanske 50 cm hög så blir det kanske mindre temperaturskillnader mellan topp och botten.

I min exempel t.ex. förutsätts att temperaturskillnader kan anses vara små.
GDS-Jan hade ett exempel där "tanken" bara var 25 cm hög och diametern var 18 cm? tror nog inte att man fÃ¥r mycket skiktning där. 

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: skiktning i en pet-flaska
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2012, 18:49:46 »
@ hplp

GDS-Jan hade detta exempel:

Då skall jag ge ditt program en svår nöt att jobba med.

I mitt TEVP projekt är tanken 5l stor.
Efter en körning är det 73 i toppen, 65 på mitten och 24 i botten.

Visa mig vad som händer med tanken över en viss tid om man inte tillför energi och inte heller tar ut någon.


Tankens diameter var 18 cm ; höjden 25 cm.

Jag tor nog inte att man får 50 K temperaturskillnad i en sådan tank om man inte värmer uppifrån och el patronen är på.
En liten temperaturskillnad (t.ex. 3 till 4 K) får man väl ... kanske 5 K ... men det är ju en liten temperaturskillnad och då kan temperaturen väl anses mer eller mindre vara konstant i tanken ...

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: skiktning i en pet-flaska
« Svar #11 skrivet: 27 mars 2012, 19:05:42 »
Nu är det ju inte några andra problem från andra trådar jag vill diskutera här, även om det var denna som väckte min nyfikenhet.
Och visst blir det sämre skiktning i ett grundare kärl, sen handlar det väl om vad man är ute efter, det kan ju vara sÃ¥ att man behöver yta i första hand och nöjer sig med mindre  :dt:.
Att jag gjorde experimentet, att jag överhuvudtaget funderade på det berodde på att jag blev osäker på hur värmeövergången skulle bete sig i ett mindre kärl. Skullen den klinga av nedåt lika mycket som ut från kärlet. Om så vore fallet skulle det kunna betyda att ingen skiktning kunde ske i ett för litet kärl. Imorgon kommer jag att besöka Kjell & Co, de har en termometer med två mätprober, har alltid velat ha en sån, nu finns det en anledning. Kanske gör jag om experimentet fast med GDS tankmått, får se om det blir tid.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: skiktning i en pet-flaska
« Svar #12 skrivet: 27 mars 2012, 20:08:32 »
@ hplp

En plastflaska är ju i princip också oisolerad.

Har du en välisolerad tank tar det ju längre tid tills att värmen smiter från tanken.

Även om vatten är en fluid så har man ju också värmeledning inne i vattnet. Blir det varmare i toppen av tanken som är välisolerad får man ju samtidigt värmeledning från toppen ner till bottnet igen skulle jag säga.

Vattnets värmeledningstal är ca. 0,6 W/mK

I en VVB tar man ju vanligtvis ut vatten och kallt vatten stömmer in igen. Man tar ut vatten i toppen och det kalla vattnet tar man in i botten. Även det påverkar skiktningen ....

I mitt exempel tillför man ju inget vatten eller tar ut vatten osv.

Tror det påverkar också en del.
Som du ser blir temperaturskillnader relativ låga i PET-flaskan. Mellan 4 och 13 K. Och det trots PET-flaskans geometri.
I en sol VVB har man öftas en större temperaturskillnad mellan botten och toppen än vad du hade i flaskan.

Men ja, mindre temperaturskillnader finns det väl alltid.

Sen är ju en oisolerad tank mer komplex att räkna på.
« Senast ändrad: 27 mars 2012, 20:13:50 av Ewald »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4401
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: skiktning i en pet-flaska
« Svar #13 skrivet: 27 mars 2012, 20:21:53 »
När det gäller mitt exempel med tanken tog jag ju exakt detsamma exempel som finns i min byggnadsfysik bok.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: skiktning i en pet-flaska
« Svar #14 skrivet: 27 mars 2012, 20:31:50 »
Just det där med värmeldningen nedÃ¥t i behÃ¥llaren som ger ett sämre  :dt: tror jag förklaras av den högre temperaturen i början av experimentet. verkar som bästa skiktningen är vid 60-50  °C.
Vad isolering kan göra vet jag inte men logiskt skulle den kunna försämra skiktningen en aning, kanske. :-\
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!