Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: innegivare  (läst 1423 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad fear no fish

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
innegivare
« skrivet: 12 september 2011, 22:13:58 »
har en thermia pump med ETT rörs system i mitt hus. och radiatorerna är väldigt ynkliga grejor.har kört pumpen sedan strax efter nyåret och får för mig att det är mycket start/stopp på denna. håller på byter ut radiatorerna nu eftersom i mån av vad plånboken tycker. men har även braskamin och enligt forum så ska man då ha en inomhusgivare. men hur bygger man en sådan själv? många verkar gjort det till nibe pumparna.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: innegivare
« Svar #1 skrivet: 12 september 2011, 22:25:20 »
Thermias innegivare är av en helt annan typ än Nibes. Thermians har flera funktioner och är digital så den är lite svårare, det sitter bla. en IC-krets i rumsenheten. Jag har försökt att se vad den heter men inte lyckats..
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad fear no fish

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: innegivare
« Svar #2 skrivet: 12 september 2011, 22:33:10 »
OKEY JA DÅ BLIR DET NOG SVÅRARE. BOR ÅXÅ I JÄMTLAND. JA JAG ÄR NY PÅ DETTA SÅ MAN MÅSTE JU FRÅGA SIG FRAM.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: innegivare
« Svar #3 skrivet: 13 september 2011, 00:03:10 »
Och det kan vara en idé att först justera in radiatorerna och inställningarna på VP, efter radiatorbytet, innan du kopplar på innegivaren. Så att givaren stöttar i stället för att motarbeta, förenklat.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: innegivare
« Svar #4 skrivet: 13 september 2011, 11:23:13 »
Av allt att döma så använder Thermia både analog och digital kommunikation mellan värmepumpens styrkort och innegivaren (nu talar jag om Thermia Diplomat från ca 2003-2004). Jag har aldrig haft tillfälle att studera någon innegivare, men styrkortets ingång är gjord ungefär som man skulle kunna vänta sig en 4-20 mA -ingång men dessutom kombinerad med en transistor som kan pulsa matningsspänningen till slingan för att sända data till givaren. Det är naturligtvis inget som hindrar att givaren på ett eller annat sätt signalerar digitalt till styrkortet med olika strömvärden eller något sådant. Det hela påminner litegrann om den gamla industriella fältbussen HART.

Jag förmodar att innegivaren, i likhet med styrkort och displaykort i värmepumpen, är uppbyggd kring en PIC-processor, antagligen PIC16F876 (ytmonterad, 28 pin SO-kapsel).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!