Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 10c-funktion - när använda och inte?  (läst 1858 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
10c-funktion - när använda och inte?
« skrivet: 02 december 2018, 16:27:31 »
Hej
Har just installerat värmepump i mitt lilla torp - hur nöjd som helst hittills! Är i stugan mycket men inte varje dag så tänker att 10c-funktionen kommer att komma till användning en del. Undrar dock - hur länge ska man vara borta för att det ska löna sig? Är det värt att sätta på 10c om jag kör t jobbet o kommer tillbaka på kvällen? Pumpen har wifi så jag kan enkelt höja värmen nån timme eller två innan jag kommer hem...

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 10c-funktion - när använda och inte?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2018, 16:45:50 »
Ja det finns ingen lönsamhet alls i att sänka till 10C under dagen som du är borta, ej heller under några få dagar. Du skulle nog behöva hålla dig borta ca 1 vecka från stugan om det skall ha någon avgörande betydelse ur energibesparingssynpunkt, eller i vart fall om du är där på helgerna och 5 dagar på annat håll isf.
DÃ¥ är det bättre att du sänker börvärdet pÃ¥ pumpen med nÃ¥gra fÃ¥ grader pÃ¥ morgonen när du lämnar stugan och höjer tillbaka när du kommer hem alt nÃ¥gon timme innan isf om du vill spara lite energi. Man skall ocksÃ¥ beakta att när de gäller sÃ¥ stora tempsänkningar som ned till +10C sÃ¥ fÃ¥r pumpen jobba väldigt hÃ¥rt för att fÃ¥ upp innetempen till normal nivÃ¥ igen vilket innebär extra stora och onödiga pÃ¥frestningar pÃ¥ pumpen vilket kan vara ett mkt bra sätt att förkorta livet pÃ¥ pumpen.  Vad blev det för pump för dig??
« Senast ändrad: 02 december 2018, 16:56:49 av Karis »

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 10c-funktion - när använda och inte?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2018, 18:09:51 »
Jaha... det var oväntad information,  verkligen! Var helt inställd pÃ¥ att det här med 10c var smart för mig som tidigare bara haft nÃ¥t element med timer för att hÃ¥lla nÃ¥n plusgrader när jag är iväg 1-3 dagar - och sen eldat järnet ett par timmar vid ankomst.

Men då är det inte så klokt alltså... Men känns ju på något vis fel att ha 20 grader varmt här när det inte är nån här på flera dagar. Kanske får göra som du föreslår då att sänka några grader i alla fall.
Min pump heter Electrolux EPN12C38...

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 10c-funktion - när använda och inte?
« Svar #3 skrivet: 03 december 2018, 14:52:00 »
Blir nyfiken.... finns det någon slags gyllene regel för under vilka villkor det lönar sig att sänka värmen? Exempelvis jag är borta 10h - det lönar sig ej att sänka från 20c till 10c (enligt inlägg ovan) men däremot med ett par grader. Min pump har som lägst 16c förutom underhållsläget. Tjänar jag något på att hålla 16 c när jag är borta och höja upp på kvällen eller går det på ett ut?

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 10c-funktion - när använda och inte?
« Svar #4 skrivet: 03 december 2018, 15:21:57 »
Ja de vill ja påstå att du sparar en del på sänka till +16C under dagtid när du inte är hemma, dock kanske inte så mkt som man kanske tror. Anledningen till att du kan spara en del energi inkl pumpen är att du vid +16C bibehåller grundvärmen i huset inkl husets ytor som golv, väggar, tak mm och behöver då inte belasta pumpen så hårt för att få upp innetempen igen till ca +20-21C
Vad gäller +10C-funktionen så är den närmast avsedd för kontinuerlig drift i t.ex garage eller sommarstugor mm som kanske inte används under vinterhalvåret eller alt endast vid fåtal tillfällen. Sen är 10C-funktionens drift inte alltid problemfri heller eftersom det vid vissa vädertyper kan uppstå div problem med avfrostningarna på pumparna pga den låga värmen inomhus då inte alltid räcker till för att få till fullgoda avfrostningar på pumparna.

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 10c-funktion - när använda och inte?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2018, 16:41:42 »
Ja de vill ja påstå att du sparar en del på sänka till +16C under dagtid när du inte är hemma, dock kanske inte så mkt som man kanske tror. Anledningen till att du kan spara en del energi inkl pumpen är att du vid +16C bibehåller grundvärmen i huset inkl husets ytor som golv, väggar, tak mm och behöver då inte belasta pumpen så hårt för att få upp innetempen igen till ca +20-21C
Vad gäller +10C-funktionen så är den närmast avsedd för kontinuerlig drift i t.ex garage eller sommarstugor mm som kanske inte används under vinterhalvåret eller alt endast vid fåtal tillfällen. Sen är 10C-funktionens drift inte alltid problemfri heller eftersom det vid vissa vädertyper kan uppstå div problem med avfrostningarna på pumparna pga den låga värmen inomhus då inte alltid räcker till för att få till fullgoda avfrostningar på pumparna.

Fattar... Men man får väl ändå utgå från att maskinen klarar av de funktioner den har utan att haverera? Annars är det väl snarast att betrakta som fabrikationsfel och garantiärende. Sedan funderar jag på det här du skriver om att pumpen belastas väldigt hårt för att få upp temperaturen från 10c... nu har jag inte koll på alla inställningar men man tycker ju att det borde kunna gå att ställa in hur hårt pumpen ska jobba, dvs att den kan få ta längre tid på sig att värma upp och då inte arbeta ihjäl sig?
En annan tanke - om man skulle ha 10c och sedan elda med braskamin vid ankomst till stugan - kunde det hjälpa den stackars pumpen att inte ta ut sig helt?
 Sc:,h

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 10c-funktion - när använda och inte?
« Svar #6 skrivet: 03 december 2018, 18:13:04 »
Ja de klart att pumpen skall klara av sina funktioner utan att haverera, jag har heller aldrig sagt att den helt plötsligt skulle haverera om du använder dig av pumpens olika funktioner. Jag har bara sagt att om man väldigt ofta går emellan 10C-funktionen och vanlig uppvärmning dvs ca +20-21C så innebär det onödigt stora påfrestningar på pumpen eftersom den får gasa på för fullt under en längre stund vilket sannolikt förkortar livslängden på pumpen på lite längre sikt.
Dessutom när pumpen fÃ¥r jobba för full maskin sÃ¥ frostar den pÃ¥ väldigt snabbt vilket innebär en massa onödiga avfrostningar som ocksÃ¥ tar en massa onödig energi för dig till skillnad frÃ¥n om pumpen gÃ¥r kanske pÃ¥ halvfart eller dellast som de heter vilket innebär att pumpen gÃ¥r mkt mer ekonomiskt inkl mkt färre avfrostningar. 
Sen som du säger här att om du vill sätta ned pumpen på +10C när du går från stugan och sedan eldar upp innetempen till ca +20C och därefter sätter pumpen på vanlig uppvärmning och börvärdet på +20C så är detta givetvis helt ok eftersom då undviker du de problem som ja tidigare nämnt.
Något sätt att låta pumpen sakta höja innetempen finns inte med mindre än att du har en pump som har en steglös inställning på allt mellan +10-30C isf och att du då sakta och succesivt höjer börvärdet med 1 grad i taget isf, annars är de full gas som gäller om du ändrar mellan +10-16C, och full gas gäller då ända tills börvärdet på pumpen börjar att närma sig.

Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 10c-funktion - när använda och inte?
« Svar #7 skrivet: 03 december 2018, 22:22:17 »
om pumpen får hålla en temperatur konstant så går den billigt men all förändring i temp är kostsamt.
lite som att köra bil, gasa å bromsa tar mer drivmedel än att köra med konstant hastighet.

tumregel. beror nog mycket på isolering och önskan av komfort.
är man borta månader så stäng all värme och tappa systemen eller kör 10C funktionen.
är man borta i veckor sänk någon grad eller använd 16C
är man borta i veckan eller två så rör inget eller sänk någon grad.
hus brukar heller inte må bra av för stora temperatursvängningar.

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 10c-funktion - när använda och inte?
« Svar #8 skrivet: 04 december 2018, 08:46:31 »
Ja de klart att pumpen skall klara av sina funktioner utan att haverera, jag har heller aldrig sagt att den helt plötsligt skulle haverera om du använder dig av pumpens olika funktioner. Jag har bara sagt att om man väldigt ofta går emellan 10C-funktionen och vanlig uppvärmning dvs ca +20-21C så innebär det onödigt stora påfrestningar på pumpen eftersom den får gasa på för fullt under en längre stund vilket sannolikt förkortar livslängden på pumpen på lite längre sikt.
Dessutom när pumpen fÃ¥r jobba för full maskin sÃ¥ frostar den pÃ¥ väldigt snabbt vilket innebär en massa onödiga avfrostningar som ocksÃ¥ tar en massa onödig energi för dig till skillnad frÃ¥n om pumpen gÃ¥r kanske pÃ¥ halvfart eller dellast som de heter vilket innebär att pumpen gÃ¥r mkt mer ekonomiskt inkl mkt färre avfrostningar. 
Sen som du säger här att om du vill sätta ned pumpen på +10C när du går från stugan och sedan eldar upp innetempen till ca +20C och därefter sätter pumpen på vanlig uppvärmning och börvärdet på +20C så är detta givetvis helt ok eftersom då undviker du de problem som ja tidigare nämnt.
Något sätt att låta pumpen sakta höja innetempen finns inte med mindre än att du har en pump som har en steglös inställning på allt mellan +10-30C isf och att du då sakta och succesivt höjer börvärdet med 1 grad i taget isf, annars är de full gas som gäller om du ändrar mellan +10-16C, och full gas gäller då ända tills börvärdet på pumpen börjar att närma sig.

om pumpen får hålla en temperatur konstant så går den billigt men all förändring i temp är kostsamt.
lite som att köra bil, gasa å bromsa tar mer drivmedel än att köra med konstant hastighet.

tumregel. beror nog mycket på isolering och önskan av komfort.
är man borta månader så stäng all värme och tappa systemen eller kör 10C funktionen.
är man borta i veckor sänk någon grad eller använd 16C
är man borta i veckan eller två så rör inget eller sänk någon grad.
hus brukar heller inte må bra av för stora temperatursvängningar.

Ok. Ursäkta mina eventuellt dumma frÃ¥gor men min följdfrÃ¥ga pÃ¥ detta blir att utomhustemperaturen skiftar ju i regel mÃ¥nga grader under en dag och mellan dagar - torde inte dessa skillnader innebära lika mycket svängningar för pumpen som om jag ändrar temperaturen nÃ¥gra grader ett par ggr i veckan? Nu är jag inte längre inne pÃ¥ 10c för jag förstÃ¥r av era svar att det är extremt. Men säg tex att sänka frÃ¥n 20 till 16 under nÃ¥gra dagars frÃ¥nvaro tex -  hur kan det kan vara slitsamt för en pump som väl fÃ¥r förväntas klara utefluktuationer pÃ¥ 10-15 grader upp och ned under ett dygn? Inser att utetempen inte är samma sak men den borde väl rimligtvis ocksÃ¥ kunna pÃ¥verka belastningen ganska ordentligt? IfrÃ¥gasätter inte vad ni säger utan försöker förstÃ¥ hur det funkar sÃ¥ att jag kan använda min pump optimalt.

Inser vidare att det inte är bra för ett hus med stora temp-växlingar - det är ju bland annat därför jag skaffat pumpen. Men hur jag än använder den kommer det vara en förbättring mot tidigare så det argumentet biter inte så bra på mig, även om jag förstår det.

En annan kanske lÃ¥ngsökt synpunkt är att jag tycker det är märkligt att det inte är meningen att man ska höja och sänka graderna pÃ¥ en produkt som har en display med just temperaturen lysandes i stora siffror, möjligheten att styra via wifi som selling point samt + och - som de största knapparna pÃ¥ bÃ¥de fjärr och app...  ???



Är helt nybörjare pÃ¥ detta som nog märks och menar som sagt inte att ifrÃ¥gasätta era kunskaper. Är bara mÃ¥n om att förstÃ¥ hur min första värmepump fungerar och hur jag har bäst nytta av den  a:gl




Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 10c-funktion - när använda och inte?
« Svar #9 skrivet: 04 december 2018, 18:18:15 »
WiFi är ju precis som du säger en sellingpoint likväl till diskmaskiner och tvättmaskiner kylskåp mm.
Det går bara ut på att få dig som kund att tro att du får ett mervärde fast du inte behöver det, grundläggande marknadsföring.
Fast egentligen är det till för att "storebror" skall kartlägga dig av olika anledningar.
Jag säger inte att det för vissa i olika fall har nytta av fjärrstyrning, tex om du varit borta från stugan ett halvår och vill värma på innan du kommer hem.

Hur eller hur så kommer pumpen gå med mycket dålig verkningsgrad tills dess att temperaturen återställs. hur dålig beror på, men i värsta fall kan du lika gärna ha elradiatorer. dvs den besparingen du tror att du får med en värmepump uteblir med råge och du inser att du skulle behållit elementen.
Det enda du har kvar är då ett dyrt wifi.

Utloggad Manneman

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 10c-funktion - när använda och inte?
« Svar #10 skrivet: 06 december 2018, 14:59:08 »
WiFi är ju precis som du säger en sellingpoint likväl till diskmaskiner och tvättmaskiner kylskåp mm.
Det går bara ut på att få dig som kund att tro att du får ett mervärde fast du inte behöver det, grundläggande marknadsföring.
Fast egentligen är det till för att "storebror" skall kartlägga dig av olika anledningar.
Jag säger inte att det för vissa i olika fall har nytta av fjärrstyrning, tex om du varit borta från stugan ett halvår och vill värma på innan du kommer hem.

Hur eller hur så kommer pumpen gå med mycket dålig verkningsgrad tills dess att temperaturen återställs. hur dålig beror på, men i värsta fall kan du lika gärna ha elradiatorer. dvs den besparingen du tror att du får med en värmepump uteblir med råge och du inser att du skulle behållit elementen.
Det enda du har kvar är då ett dyrt wifi.


 Sc:,h
Oookej...  jag tror kanske inte det är superintressant för nÃ¥gon utomstÃ¥ende att övervaka hur varmt jag har det hemma. Och mitt wifi är billigt! Men du har säkert rätt i att pumpen gÃ¥r bättre om man inte rör nÃ¥gonting. Precis som jag tillÃ¥ter mig att gasa och bromsa i bilen tänker jag nog ändÃ¥ ta mig friheten att höja och sänka temperaturen ibland, samt utvärdera hur det pÃ¥verkar elförbrukningen. TÃ¥l inte maskinen det gÃ¥r det pÃ¥ garanti inom fem Ã¥r och hÃ¥ller den längre än sÃ¥ kommer jag vara glad i vilket fall. Den har hÃ¥llit mellan 16 och 22 grader sedan jag installerade den och drar mindre per dag än vad ETT fristÃ¥ende litet oljeelement pÃ¥ HALV maxstyrka gjorde förra veckan (och dÃ¥ nätt och jämt höll huset över plusstrecket). SÃ¥ ditt worst case scenario känns lÃ¥ngt borta. Tack i alla fall för din input!  tummenupp


Inloggad electroluxaren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +1/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 10c-funktion - när använda och inte?
« Svar #11 skrivet: 06 december 2018, 17:04:11 »
Maskinen håller för mycket mer än så det är det minsta problemet.
Det största problemet är väl om kommunikationen gått ner och du kommer hem till ett hus med 10C typ en IGLOO

Utloggad Karis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 10c-funktion - när använda och inte?
« Svar #12 skrivet: 06 december 2018, 17:15:41 »
Ok. Ursäkta mina eventuellt dumma frÃ¥gor men min följdfrÃ¥ga pÃ¥ detta blir att utomhustemperaturen skiftar ju i regel mÃ¥nga grader under en dag och mellan dagar - torde inte dessa skillnader innebära lika mycket svängningar för pumpen som om jag ändrar temperaturen nÃ¥gra grader ett par ggr i veckan? Nu är jag inte längre inne pÃ¥ 10c för jag förstÃ¥r av era svar att det är extremt. Men säg tex att sänka frÃ¥n 20 till 16 under nÃ¥gra dagars frÃ¥nvaro tex -  hur kan det kan vara slitsamt för en pump som väl fÃ¥r förväntas klara utefluktuationer pÃ¥ 10-15 grader upp och ned under ett dygn? Inser att utetempen inte är samma sak men den borde väl rimligtvis ocksÃ¥ kunna pÃ¥verka belastningen ganska ordentligt? IfrÃ¥gasätter inte vad ni säger utan försöker förstÃ¥ hur det funkar sÃ¥ att jag kan använda min pump optimalt.

Inser vidare att det inte är bra för ett hus med stora temp-växlingar - det är ju bland annat därför jag skaffat pumpen. Men hur jag än använder den kommer det vara en förbättring mot tidigare så det argumentet biter inte så bra på mig, även om jag förstår det.

En annan kanske lÃ¥ngsökt synpunkt är att jag tycker det är märkligt att det inte är meningen att man ska höja och sänka graderna pÃ¥ en produkt som har en display med just temperaturen lysandes i stora siffror, möjligheten att styra via wifi som selling point samt + och - som de största knapparna pÃ¥ bÃ¥de fjärr och app...  ???

Är helt nybörjare pÃ¥ detta som nog märks och menar som sagt inte att ifrÃ¥gasätta era kunskaper. Är bara mÃ¥n om att förstÃ¥ hur min första värmepump fungerar och hur jag har bäst nytta av den  a:gl

Ja de klart att man alltid sparar energi om man sänker börvärdet på pumpen från t.ex +20C till +16C inkl att huset inte mår dåligt av denna sänkning. Det är väl bara att en stor del av besparingen försvinner om pumpen skall jobba upp innetempen igen till +20C genom att gasa på för fullt inkl en massa onödiga avfrostningar pga stort effektuttag på pumpen.
Sen du som håller på och eldar, om du däremot eldar upp innetempen istället till ca +20C efter sänkningen av pumpen så belastas inte pumpen på samma sätt när du därefter höjer upp börvärdet igen utan du kan då tillgodogöra dig den här större besparingen utan att pumpen behöver slösa bort en stor del av den besparing du gjorde när du sänkte ned börvärdet.
Sen det här med att känna att man måste hålla på och elda, de är ju ett jäkla trist jobb allså, har du gratis ved då kanske eller?? Jag brukar säga att har man luftvärmepump och man skall elda, om det inte bara sker ibland enbart för mysfaktorn, så vill de till att man har helt gratis ved, annars lönar det sig aldrig att elda med ved, då är det betydligt både bekvämare, billigare och mer miljövänligt att låta pumpen sköta värmen i huset isf.
« Senast ändrad: 06 december 2018, 17:20:45 av Karis »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!