Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT Nordic Inverter - skillnader mellan modeller?  (läst 1825 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad adron

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
IVT Nordic Inverter - skillnader mellan modeller?
« skrivet: 20 april 2019, 08:35:28 »
Hej!
Vi står och funderar på värmepump, inte så mycket för värmens som för kylans skull. Vi har idag uppvärmning genom en comfortzone CE50 frånluftsvärmepump. Men om sommaren som kommer blir något liknande den förra så vill vi stå rustade med kylning också. Vi har pratat med en installatör som rekommenderar IVT, mer specifikt IVT SilverLine.

Jag har försökt läsa på deras tre modeller PR-N, SilverLine och THR-N och på IVT's sida känns det som de säger att det handlar om storlek, men jag får nästan känslan att det är olika gamla modeller också, att THR-N är den nyaste och SilverLine några år äldre osv. Till exempel står det att wifi ingår i THR-N; den har högre effektivitet, och "bra val" från folksam. Är det så? Finns det anledning att välja den största/nyaste?

THR-N spec säger kyla tillförd energi 0,17-0,95 och uteffekt 0,8-4,0 medan SilverLine säger 0,2-1,25 => 0,9-4,0 vilket jag uppfattar som bättre maskin snarare än större maskin.

I och med att installation och underhåll kostar en hel del känns det inte som det finns någon anledning att snåla på själva hårdvaran. Det viktigaste är att vi blir nöjda med effekten.

Vi är som sagt mest intresserade av kylningsdelen, även om jag lite också tänker att en till värmepump skulle hjälpa med att se till att comfortzonen inte behöver använda elpatron för uppvärmning lika ofta när det blir riktigt kallt. Vi bor i ett radhus på 113 kvadrat, med en lite större nedervåning med öppen planlösning och tre rum (alla våra sovrum) på övervåningen. Tanken är att sätta pumpen över ett fönster i hallen (drygt 40 cm mellan fönster och tak) på övervåningen för prioriteten är att vi kan få svalka när vi ska sova. Med lite tur, att kunna stänga dörrarna till rummen och i stället få kyla att falla nerför trappan. I själva trappan är det för trångt att sätta pumpen. Ljudvolymen är förstås inte ointressant eftersom det är sömnen som ska räddas.

Är det någon som kan bidra med erfarenheter av modellerna eller tankar kring vad vi ska välja?



nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!