Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ivt Air X med Airmodule E9, komplettera med vedpanna eller braskamin?  (läst 575 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

NicoEngel

  • Gäst
NicoEngel
Ivt Air X med Airmodule E9, komplettera med vedpanna eller braskamin?
« skrivet: 08 juni 2022, 15:01:15 »
Hej,

jag har sedan några år tillbaka en Ivt Air X med Airmodule E9 installerat i ett sutteränghus från 70talet nära Göteborg.
I huset fanns sedan tidigare en rätt sliten vedpanna med 2st. acktankar som jag lämnade kvar för eventuellt framtida bruk.
Sedan finns det en Braskamin pÃ¥ Ã¶vervÃ¥ningen. Huset är ej tilläggsisolerat, bara nya fönster och lite extra isolering pÃ¥ vinden.

Jag fundera pÃ¥ att byta vedpannan i källaren antingen mot en större Braskamin som kan stötta uppvärmningen av nedervÃ¥ningen eller mot en vattenmantalad kamin som pÃ¥ nÃ¥got sätt skulle behöva sammankopplas med luft-vatten pumpen.
Jag förstår att jag kanske från början borde ha valt Ivts Air Box eller till och med en annan Värmepump med det tänkte jag tyvärr inte på då.

Vilka rimliga möjligheter har jag att koppla in en vattenmantlad kamin i IVT`s system, eller skulle det vara smartare att vissa dagar bara manuellt stänga av LV-Pumpens värmeproduktion (och bara köra VV) och köra vattenmantlad kamin med Acktankarna istället? 



Mvh

Nico


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!