Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tips och hjälp emottages tacksammt (nybörjare)  (läst 6332 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tips och hjälp emottages tacksammt (nybörjare)
« Svar #15 skrivet: 25 november 2008, 14:30:00 »
släng ut en trÃ¥d under märkesspecifikt   ivt sÃ¥ kanske du fÃ¥r mer svar
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad f91jsw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Tips och hjälp emottages tacksammt (nybörjare)
« Svar #16 skrivet: 26 november 2008, 13:16:55 »
Har en Optima 900 + 200 A/W sedan i somras och är helt nöjd än så länge. Inga problem att få varmvattnet att räcka till (två vuxna och två småbarn). Installationen kostade 100 loppor jämnt inklusive borttagning av oljetank, i sydvästra Skåne. 87 000 låter i överkant för en mindre pump och utan elinstallation, men det kanske är högre priser i Göteborgsområdet.

Det som avgjorde märke för oss var :

- Vi tyckte inte att de CTC- och NIBE-installatörer vi var i kontakt med kändes seriösa.
- Fläkten blåser uppåt vilket ger mindre buller åt sidorna.
- Utedelen passar estetiskt bättre ihop med vårt hus.
- Flera grannar har IVT och är nöjda.

Kontakterna med installatören och IVT Service har varit klanderfria. IVT gjorde uppstartskontroll efter ett par månader och kom dagen efter vi ringde.

En sak att tänka på är placeringen och buller. IVT låter mer uppåt och ska den stå under ett fönster där buller är kritiskt är kanske CTC ett bättre val. Å andra sidan låter IVT mindre åt sidorna så om uteplatsen är nära är det nog ett bättre val ur bullersynpunkt.

Det enda vi ångrar lite är att vi inte pressade mer att ha en innegivare för jämnare temperatur, vilket installatören inte tyckte behövdes. Men det är stor skillnad mellan 0 grader, vindstilla och solsken och 0 grader, kuling och regn. Men det är ingen stor sak, innegivare går att installera i efterhand.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: Tips och hjälp emottages tacksammt (nybörjare)
« Svar #17 skrivet: 26 november 2008, 20:35:30 »


En sak att tänka på är placeringen och buller. IVT låter mer uppåt och ska den stå under ett fönster där buller är kritiskt är kanske CTC ett bättre val. Å andra sidan låter IVT mindre åt sidorna så om uteplatsen är nära är det nog ett bättre val ur bullersynpunkt.



...men på sommaren då du vistas på uteplatsen går VP inte många minuter per dag eftersom den då enbart tillverkar VV, därmed anser jag inte att detta är ett problem. Således fokusera mer på att den inte skall störa inomhus, där du vistas stor del av den kalla tiden på året, då vp går nästan dygnet runt.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad f91jsw

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Tips och hjälp emottages tacksammt (nybörjare)
« Svar #18 skrivet: 27 november 2008, 10:11:30 »
Jag håller inte med, det beror helt på situationen. För de flesta är nog buller inomhus inget problem oavsett märke eftersom moderna värmepumpar är ganska tysta och normalt inte hörs in i huset såvida man inte har kopplade tvåglasfönster och pumpen står direkt utanför sovrumsfönstret. Det normala är att bullret utomhus är det som stör mest, i alla fall om man ofta vistas i trädgården (vilket vi gör stora delar av året, inte bara på sommaren).

Utloggad Dohan4ever

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
SV: Tips och hjälp emottages tacksammt (nybörjare)
« Svar #19 skrivet: 27 november 2008, 21:38:18 »
Tjena!
Tackar återigen för svaren.
Jag tror att jag bestämt mig för en IVT. Tycker faktiskt också att IVT personen lämnade det mest seriösa intrycket.
jag hoppas att jag gör rätt, har haft en känsla för IVT ända sedan jag började min resa, sett IVT hos grannarna.
Vad gäller priset så har jag verkligen pressat alla som varit här, det är omöjligt att få billigare i alla fall i GBG.
Tack en en gång och jag återkommer när installationen är genomförd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!