Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R  (läst 140469 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #315 skrivet: 24 februari 2007, 21:25:21 »
Hej Staffan55.
Som du kanske har läst, har jag sagt mycket positivt om min EcoHeat.
Jag har sagt att jämn framledning är mycket bra. Ingen är bättre på framledning än CTC.

Glad jag inte har det som denna NIBE-ägaren med 20 grader fall i framledning på bara 3 minuter.

http://www.elvaracing.se/vp/VV_utan_extern_c-pump.png
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=11433.45


Jag har sagt att den viktigaste orsaken till att jag handlade CTC var att vara obroende av flödet.
Jag har för nuvarande avgiven effekt 2,5 kW och ett delta T på 7,5 grader. Det ger inte något bra flöde.

När jag studerade på tekniska högskolan hade jag några lektioner i ett ämne som kallades productutveckling. Min favorit.
Man lärde seg att tanka själv och se möjligheter där dom andra endast så problem.

Jag är data-ingenjör och för 6 månader sen kunde jag noll om värmepumpar.
Efter att ha läst  i timma efter timma pÃ¥ forumet, har jag börjat se ljuset.
Ã…t minstone har jag fattad nog till att  ifrÃ¥gasätta dom ting som värkar vara lite udde.

Det märkligaste är att dom ivrigaste kritikerna till mina ideer är från CTC-ägare. Dom menar pumpen är perfekt.
 - Kom inte här och tala bajs om pumpan min, för dÃ¥ blir jag mycket arg......

Det är ok. Man mÃ¥ste inte alltid vara eniga. Mer skrämmande är det om det faktisk är sÃ¥ att det är CTC som er insnöad i gamla design och inte ens orkar tänka tanken pÃ¥ att productutveckla. DÃ¥ vill dom sÃ¥ smÃ¥ning om uppleva det som hände med dinosaurierna.  Kanske Torbjörn Persson hos Enertech kunde seja nÃ¥got om framtiden  och värför dom tackade nej till R&R sina tvÃ¥ testar, men dom skriver nog inte pÃ¥ det här forumet inte.



Läsa mina första inlägg pÃ¥ forumet, Staffan.  En riktig nybörjare som bara Carl N och nÃ¥gra till svarade pÃ¥.

Och Staffan. Jag har inte utgett mej for att vara värken det ena ällre det andra.
Jag är bara en nybliven CTC-ägare. En ganska nöjd sådan, men en som vill ha lite förbättringar.





« Senast ändrad: 24 februari 2007, 21:27:57 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #316 skrivet: 25 februari 2007, 00:44:03 »
Jag tillhör de CTC-ägare som vill stötta alla som vill utveckla och optimera. det var själva anledningen till att jag kom hit i första taget. Det skrivs mer intressanta saker om CTC nu än det gjorde då, då bland andra Bertil och Digital kunde dominera CTC-trådarna utan så mycket att komma med.
Sen dyker det upp en del som bara råskäller, var en sådan här hette han Erland? (inte eleson) utan något konstruktivt att tillföra - och då kan man undra vad det handlar om. Lite olyckligt var det att Avensis refererade till Adam så det lät som om det var han som stod för upplägget...
Kan bara önska Avensis lycka till och ser fram emot fler rapporter, gärna lite korta och grundade på fakta.
Vv-produktionen har du fortfarande inte lösningen på. Och jag tycker det är en fördel om man inte behöver bygga om för x1000 kronor för att få det som man vill, utan får en färdig lösning från fabrik. :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #317 skrivet: 25 februari 2007, 14:13:43 »
Jag tillhör de CTC-ägare som vill stötta alla som vill utveckla och optimera. det var själva anledningen till att jag kom hit i första taget. Det skrivs mer intressanta saker om CTC nu än det gjorde då, då bland andra Bertil och Digital kunde dominera CTC-trådarna utan så mycket att komma med.
Sen dyker det upp en del som bara råskäller, var en sådan här hette han Erland? (inte eleson) utan något konstruktivt att tillföra - och då kan man undra vad det handlar om. Lite olyckligt var det att Avensis refererade till Adam så det lät som om det var han som stod för upplägget...
Kan bara önska Avensis lycka till och ser fram emot fler rapporter, gärna lite korta och grundade på fakta.
Vv-produktionen har du fortfarande inte lösningen på. Och jag tycker det är en fördel om man inte behöver bygga om för x1000 kronor för att få det som man vill, utan får en färdig lösning från fabrik. :)


Nä jag slutade slå på den som låg ner...redan ::)

Kunde inte låta bli denna gång dock...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #318 skrivet: 25 februari 2007, 16:03:14 »
Nä jag slutade slå på den som låg ner...redan ::)
Kunde inte låta bli denna gång dock...

Som sagt - inget att tillföra!  ;)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #319 skrivet: 25 februari 2007, 20:20:43 »
Nä jag slutade slå på den som låg ner...redan ::)
Kunde inte låta bli denna gång dock...

Som sagt - inget att tillföra!  ;)

Nä kritik av en enligt mej lite märklig konstruktion upplevs inte av dej som konstruktivt.

Denna topic gällde test av vp där va inte ctc med va??

Så inte ens där kunde CTC bidra med något.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #320 skrivet: 25 februari 2007, 20:25:31 »
var det i det testet Nibe presenterade sin revolution: kolvkmpressorn?? >:D

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #321 skrivet: 25 februari 2007, 20:32:55 »
var det i det testet Nibe presenterade sin revolution: kolvkmpressorn?? >:D

Kan du utveckla det lite, kolvkompressorer har funnits länge vad jag vet..
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #322 skrivet: 25 februari 2007, 20:38:50 »
Ok, jag kanske är ute i ogjort väder men onekligen har lite luft rensats.

Den främsta orsaken till att jag reagerade var inte hänvisningen till Adam- han kanske är helt oskyldig- utan att vi plötsligt hamnade i denna tråd. Förstår fortfarande inte varför med tanke på vad vi nu diskuterar. Men rubriken till tråden gör att den får många läsare. Därav min magsura reaktion efersom rubriken inte hänger ihop med detta disparata- det är rättstavat- diskussionsämne.

Men Avensis, vad är det du skriver? "Jag har närvarande avgiven effekt på 2,5 kw ......"? Är det något fel på något? Och det tycks inte vara VPn. Jag begriper intet.

Digitals gliringar får man ta med ro. Han är ju branschen och får aldrig tillfälle att närmare titta på CTC-pumpar eftersom de ej krånglar. ;D
Lägger ni märke till att Bertil nogsamt och klädsamt håller sig borta från nuvarande ngt låga nivå. Jag vet, jag har bidragit till nivån. ::)
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #323 skrivet: 25 februari 2007, 20:44:32 »
Ok, jag kanske är ute i ogjort väder men onekligen har lite luft rensats.

Den främsta orsaken till att jag reagerade var inte hänvisningen till Adam- han kanske är helt oskyldig- utan att vi plötsligt hamnade i denna tråd. Förstår fortfarande inte varför med tanke på vad vi nu diskuterar. Men rubriken till tråden gör att den får många läsare. Därav min magsura reaktion efersom rubriken inte hänger ihop med detta disparata- det är rättstavat- diskussionsämne.

Men Avensis, vad är det du skriver? "Jag har närvarande avgiven effekt på 2,5 kw ......"? Är det något fel på något? Och det tycks inte vara VPn. Jag begriper intet.

Digitals gliringar får man ta med ro. Han är ju branschen och får aldrig tillfälle att närmare titta på CTC-pumpar eftersom de ej krånglar. ;D
Lägger ni märke till att Bertil nogsamt och klädsamt håller sig borta från nuvarande ngt låga nivå. Jag vet, jag har bidragit till nivån. ::)

Faktum är att detta är ej sant jag har varit på flera av CTC luft/vatten med hp larm å dylikt, samt några CTC med oerhörda elräkningar beroende på svart ratt... Så jag pratar av erfarenhet
Därför har jag inte en enda kommentar om IVT eller Thermia då jag ej råkat på dessa än mer än typ trasiga cirkpumpar..
« Senast ändrad: 25 februari 2007, 20:48:15 av Digital »
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #324 skrivet: 25 februari 2007, 20:57:42 »
Nej att det är en gammal beprövad kompressor vet nog alla, det jag ville få fram med mitt inlägg är att dom olika märkena har olika lösningar på allt & att än så länge är inte den optimala värmepumpen byggd.......... *vinkar*

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #325 skrivet: 25 februari 2007, 20:59:16 »
Nej att det är en gammal beprövad kompressor vet nog alla, det jag ville få fram med mitt inlägg är att dom olika märkena har olika lösningar på allt & att än så länge är inte den optimala värmepumpen byggd.......... *vinkar*

Absolut alla har nackdelar om man särskådar dom...
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #326 skrivet: 25 februari 2007, 21:20:18 »
därför kanske inte r&r test är sÃ¥ smart för  alla märken, det beror pÃ¥ vad varje pump prioriterar..... studs

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #327 skrivet: 25 februari 2007, 21:35:30 »
Att CTC inte var med i bergvärmepumpstestet kunde förstås utifrån att de skulle fått ställa upp med den utgående modellen.
(edit!!)
Att de inte var med i l/v-testet var mer obegripligt och dessutom inte alls bra, då de har en god marknadsandel med Ecoair (men inte med Ecoheat). Jag har inte hört nån bra förklaring till att de uteblev.
« Senast ändrad: 27 februari 2007, 03:33:06 av drjukebox »
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #328 skrivet: 26 februari 2007, 23:58:13 »
Att CTC inte var med i bergvärmepumpstestet kunde förstås utifrån att de inte skulle fått ställa upp med den utgående modellen.
Den utgående modellen och den nya modellen är då i principen identiska?
Den nya har annan stÃ¥lplÃ¥t i inpackningen, ett display med flera linjer och ett styrkort som kan fullkondensera  pÃ¥ dom tider man bestämmer.  Inpackningen är lite freshad upp, men inuti är allt som tidigare.

Om det är så, ja då kunde man väl ha testad?
Om det inte är så, varför kan man inte testa modellen oavsett?
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #329 skrivet: 27 februari 2007, 03:34:52 »
Skrev lite fel och fick redigera....varför CTC inte var med har dryftats tidigare i tråden.

Vi får väl se vad som händer när det blir dags för nya tester.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!