Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R  (läst 140480 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #300 skrivet: 23 februari 2007, 19:58:46 »
Om de är som andra företag så kommer de inte att modifera sin värmepump enligt dina förslag även om det skulle gynna dem, gamla företag brukar vara så insnöade på sitt att de hellre avböjer att delta i tester av rädsla för att visa sig lite sämre, än att uppgradera och visa sig bättre, speciellt om en lekman sagt vad som bör åtgärdas.

Om du nu är en lekman Sc:,h
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34904
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #301 skrivet: 23 februari 2007, 19:59:59 »
Inte därför sagt att CTC är sämre, det vet ju ingen så länge de inte jämförts i ett oberoende test.
De kanske är bättre ändå.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #302 skrivet: 23 februari 2007, 20:03:19 »
Man är ju självplÃ¥gare och fascinerad av hur nÃ¥gon kan ta sig själv pÃ¥ ett sÃ¥dant allvar. Drömslott efter drömslott utan tillstymmelse till markkontakt. Javisst ja, den tekniska chefen till en direkt konkurrent var visst markkontakten. Antar att Adam läser denna trÃ¥d med illa dold förtjusning.  ::)
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #303 skrivet: 23 februari 2007, 20:12:52 »
Men ärligt talat Avensis, om du hade en VP med växelventil så hade du kanske irriterat dig på knäppningar i värmesystemet istället, var glad att du slipper detta.

Till och med CTC:s grejor har sina fördelar (fast jag erkänner det bara med en viss promille etanol i blodet.  ;) )
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #304 skrivet: 23 februari 2007, 20:35:29 »
Till och med CTC:s grejor har sina fördelar (fast jag erkänner det bara med en viss promille etanol i blodet.  ;) )

Tullat på KB nu igen? Nu först år jag varför en del får fylla på ideligen (skylla på luft) ;)

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #305 skrivet: 23 februari 2007, 21:46:04 »
Till och med CTC:s grejor har sina fördelar (fast jag erkänner det bara med en viss promille etanol i blodet.  ;) )
Stabil framledning och 100% oberoende av flödet är inte småpotatis.

Jag har ett flöde som inte är speciellt högt. Oberoende av flödet var min absolut högsta prioritet. DÃ¥ kan jag leva med dom andra inte fullt sÃ¥ bra grejorna till CTC. Under sommaren vill jag montera nÃ¥gra raddar, men innan dess ville nog en Nibe ha gett meg flödeslarm varje halvtimma.  :)

Jag visste vad jag handlade in, men i efterhand börjar man ju att tänka lite och om CTC's konstruktion kunde modifieras till att oxå inneha konkurrenternas fördelar utan deras nackdelar, har vi en vinnare.

Dummare gubbar än mej har kommit pÃ¥ goda ideer.  :)


 
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad oscgi

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: ÖdsmÃ¥l / Sverige
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Dragigt gult hus!
    • Lite loggning frÃ¥n anläggningen
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #306 skrivet: 23 februari 2007, 22:03:50 »
Oj oj oj... Varit borta ett tag och har nu läst igenom tråden. Efter alla dessa kloka inlägg funderar jag på att klippa inkommande el och endast köra med ved i kaminen. Det saknas definitivt inte engagemang.... :o
Hus: 255kvm uppvärmd yta, dåligt isolerat, byggt -1913. Ort: Ödsmål, 5 km norr om Stenungsund, utsatt läge vid havet.
Pump: Nibe 1215 10kWh. 2 Borrhål, 150m + 70m samt 40m jordvärme. Årsförbrukning: Totalt ca 22000kWh. Övrigt:Gamla värmepumpen från 1979(!) bytt 2003.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #307 skrivet: 24 februari 2007, 00:35:31 »
Jag visste vad jag handlade in, men i efterhand börjar man ju att tänka lite och om CTC's konstruktion kunde modifieras till att oxå inneha konkurrenternas fördelar utan deras nackdelar, har vi en vinnare.

Dummare gubbar än mej har kommit pÃ¥ goda ideer.  :)

Vad CTC-ägare har problem med är onödigt tillskott och bristande vv (om man snÃ¥lställer), inte dÃ¥lig cop. Du har snöat in pÃ¥ en detalj, men man kan bara beundra din envishet!  Min enda egentliga invändning är att du borde kommunicera direkt med Enertech, inte genom norska CTC och inte bara med Adam ;) sÃ¥ att du inte lägger ner tid och pengar i onödan. Jag skrev emailadressen tidigare.
Om du tänker göra någon irreversibel förändring eller något som inte kan utan vidare återställas gör du klokt i att mäta cop så noggrannt du kan innan. Annars har du inget att jämföra med. Bara tempmätningarna duger inte för att visa om det var värt besväret.

Lycka till nu.

Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad Avensis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 354
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #308 skrivet: 24 februari 2007, 16:20:38 »
Vad CTC-ägare har problem med är onödigt tillskott och bristande vv (om man snålställer) inte dålig cop.
Toppen av min acktank förlorar 2 grader på två minuter när kompressorn startar.
Blir inte bra med tappvarmvatten av sådana saker.
Blir inte bra COP häller om man brukar att spetsa toppen med el.


Du har snöat in pÃ¥ en detalj, men man kan bara beundra din envishet!  Min enda egentliga invändning är att du borde kommunicera direkt med Enertech, inte genom norska CTC och inte bara med Adam ;) sÃ¥ att du inte lägger ner tid och pengar i onödan.
Jag har tipsad norska CTC om vad jag menar. Det gäller även den  dÃ¥liga styrlogiken. Inte ens en sÃ¥dan viktig detalj som att mäta returtemperaturen har dom med. Dom menar nog dÃ¥ att delta T är inte är viktigt nog att bruka nÃ¥gra minuter och nÃ¥gra fÃ¥ kronor pÃ¥ att montera en tempsensor. Thermia övervaker delta T hela tiden och styr hela sin pump efter ett optimalt delta.

Jag har inget interesse av att Enertech förbättrar sina produkter. Om dom vill producera pumpar dom inte ens tör lÃ¥ta testas, sÃ¥ mÃ¥ dom gärna det för min del.  Adam pratar jag inte med, men jag läser ivrigt vad han skriver. Som jag skrev till dej lite längre uppe i detta ämnet er källan till mina synspunkter svaret tidigare i detta ämnet frÃ¥n Adam frÃ¥n Thermia som har talat om hur oerhört viktigt det är att utnyttja det kallare vattnet. Adam Fjæstad är utvecklingschef Thermia Värme AB och jag antog att han vet vad han skriver om.  Kanske CTC har sÃ¥ bra COP att dom kan reducera den vid att blanda allt kallt returvatten direkt in i acktanken och, varenda gÃ¥ng kompressorn startar, totalt förstöra all skiktning i acktanken.


Om du tänker göra någon irreversibel förändring eller något som inte kan utan vidare återställas gör du klokt i att mäta cop så noggrannt du kan innan. Annars har du inget att jämföra med. Bara tempmätningarna duger inte för att visa om det var värt besväret.
Nå ja. Mina förandringar ger mej en 200 liter extra acktank.
Det ger mej långa gångtider och långa stopp.
Om jag inte leder returvattnet in på ack1 där varmvattenslingan är, betyder det nästan inget jobb alls.
Då slipper jag skiktningsproblematiken i ack1 och jag får mera varmvatten utan det kalla returvattnet in här.
Det bästa med det här är att det inte är mycket jobb och att jag inte gör några modifiseringar som gör att jag inte när som hällst kan komma tillbaks till originalen.
 
Hur mycket bättre COP blir, vet jag naturligtvis inte, men jag vet att det oavsett blir mycket bättre en dom grejerna det är för nuvarande. NÃ¥ ger Enertech jo fan i alla grundprinciper inom hydrodynamik och thermodynamik. En riktig COP-killer  :)


Lycka till nu.
Tackar. Jag vet att det här kommer att bli kanonbra.   :)
« Senast ändrad: 24 februari 2007, 16:39:26 av Avensis »
CTC Eco Heat 7,5 kW.  160m aktivt borrdjup.
200L VVB i serie med CTC.  60° ut frÃ¥n VVB.
Enermet elmätare. Actaris CF Echo II värmemätare.

Logger: Lämpömittari

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1978
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #309 skrivet: 24 februari 2007, 16:41:40 »
Toppen av min acktank förlorar 2 grader på två minuter när kompressorn startar.
Blir inte bra med tappvarmvatten av sådana saker.
Blir inte bra COP häller om man brukar att spetsa toppen med el.

Har inte noterat att övre tanken skulle sjunka i temp när kompressorn startar, du kanske menar övre delen av nedre tanken?? Däremot är det en fördröjning innan det värmda vattnet kommer upp till den övre tanken, och det är en nackdel när man ska ha snabbt vv med kompressorns hjälp.
Vad gäller vv så spetsar du själv med el och det drar ner cop med mer än du kommer att vinna på din ombyggnad (är jag tämligen säker på ;))
Du gav intrycket att du direktkommunicerade med Adam, som förvisso är en av de som skrivit många kloka saker på forumet.
Och hans kunskap har ingen ifrågasatt, däremot är han troligen inte opartisk ;);)
Men nu förstår vi ganska väl vad du vill åstadkomma.

Citera
Tackar. Jag vet att det här kommer att bli kanonbra.   :)


Jag håller annars med Overlander att volymen i en Ecoheat borde vara större för att tillgodogöra sig skiktningen.
En annan tanke - volymökning innebär väl ett steg bort från flytande och mot fast kondensering.
Jag har själv lagt ned tid och pengar på modiiferingar som jag senare skrotat, så lycka till som sagt. :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #310 skrivet: 24 februari 2007, 16:55:34 »
Efter Avensis senaste inlägg måste man ställa sig vissa frågor.

-Vem är du?
-Har du en CTC VP? Har du överhuvudtaget en VP?
-Vad är syftet med dina inlägg?
-Vems ärenden går du?

Avensis inlägg kan sammanfattas med; CTC begriper ingenting och tillverkar en VP som strider mot naturlagarna, bäst vet Avensis för det har han-enligt egen uppgift- fått stöd av hos utvecklingschefen vid konkurrenten Thermia, det är ingen ide` att diskutera och få förklaring hos Enertech(CTC) eftersom de inte testat VPn hos R&R, påstådda förändringar som ska utföras(?) ska inte föregås av att mäta COP mm- detta behövs inte eftersom Avensis besitter den kristallkula vi andra saknar.

Tillåt mig tvivla på seriositeten i dessa och tidigare inlägg.
CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #311 skrivet: 24 februari 2007, 17:13:15 »
Fortsätt att disskutera förbättringar det skadar aldrig.........men & nu riktar jag mig mot Avensis, snälla sitt inte & skriv saker om cop & höjda värden & sämre värden hos ett märke när du inte har några som helst belägg för vad du pratar om, presentera dina nuvarande siffror för oss & gör dina modifieringar & ge oss nya siffror, men återigen snälla sitt inte & låt dina spekulationer bli fakta, det finns faktiskt ganska många som sitter här & läser innan dom skall handla värmepumpar & iaf jag & jag tror jag har många med mig så skall forumet inte sprida saker som man inte har som fakta vilket faktiskt jag tycker du gör.........sen kanske du skall fråga Adam vad han tycker om att stå som en referens i detta.......det hade iaf inte ag velat om jag varit en av huvudkonkurenterna.......

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7658
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #312 skrivet: 24 februari 2007, 17:34:08 »
Jag slutar aldrig att förundras, om jag var ägare till en CTC och någon mer eller mindre vetenskapligt försöker att komma på nått sätt att förbättra produkten skulle jag utan tvekan försöka stötta honnom. Och inte som det verkar på en del inlägg känna mig "kränkt" för att vederbörande har fräckheten att påstå att "mitt" märke har brister. Sc:,h Sc:,h
Så jag ger i alla fall mitt helhjärtade stöd till Avensis och önskar honom lycka till. Thumbsup
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #313 skrivet: 24 februari 2007, 18:31:00 »
Efter Avensis senaste inlägg måste man ställa sig vissa frågor.

-Vem är du?
-Har du en CTC VP? Har du överhuvudtaget en VP?
-Vad är syftet med dina inlägg?
-Vems ärenden går du?

Avensis inlägg kan sammanfattas med; CTC begriper ingenting och tillverkar en VP som strider mot naturlagarna, bäst vet Avensis för det har han-enligt egen uppgift- fått stöd av hos utvecklingschefen vid konkurrenten Thermia, det är ingen ide` att diskutera och få förklaring hos Enertech(CTC) eftersom de inte testat VPn hos R&R, påstådda förändringar som ska utföras(?) ska inte föregås av att mäta COP mm- detta behövs inte eftersom Avensis besitter den kristallkula vi andra saknar.

Tillåt mig tvivla på seriositeten i dessa och tidigare inlägg.

Det finns människor som är annorlunda funtade än du staffan.

En del sitter nöjda med det de har, andra optimerar sin VP, och några "vildhjärnor" bygger om sina värmepumpar. Och jag anser att utan dessa "vildhjärnor" så stannar utvecklingen. Jag har själv funderingar på hur jag ska bygga den perfekta värmepumpen men än så länge avvaktar jag, mest för att jag inte har någon tid för detta när mina barn är små.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad staffan55

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 216
  • Karma +0/-0
SV: Resultat av test bergvärmepumpar i R&R
« Svar #314 skrivet: 24 februari 2007, 20:03:29 »
Carl N

Jodå, jag förstår att vi alla inte är lika och jag inser att jag ibland nog är lite stelbent i mina uppfattningar

MEN

Avensis inlägg, uppbyggnaden och omfattningen av dem gör mig lite- mycket- orolig!

Richard har skapat ett Forum som det finns anledning att beundra. Forumet har förmodligen blivit en maktfaktor inom värmepumpsvärlden. Det skadar definitivt inte ett VP-märke att positivt beskrivas här på forumet men på samma sätt kan det skada att få negativa recensioner.

Samtidigt vet vare sig Richard eller vi andra vem vi chattar med eller vad var och en kan ha för bakomliggande motiv.

Om man är lite konspiratoriskt lagd och möjligen tänker så att ngn först bygger upp en bild av sig själv som intresserad innehavare av visst VP-märke, kommer med vissa synpunkter för att sedan fara ut i den ena bredsidan efter den andra så kan i varje fall jag börja fundera över vilka motiv som ligger bakom.
Om man anser sig vara tillräckligt kvalificerad  att bygga om en VP, bör man dÃ¥ inte veta vad det är för en pump man köpt frÃ¥n början? Dvs i förhÃ¥llande till övriga VP-märken och styrsystem? Hur kommer det sig att man plötsligt fÃ¥r vissa "uppenbarelser" men vägrar att mäta nuvarande COP, effekt osv, utan raskt förklarar att nuvarande konstruktion är värdelös samt pÃ¥stÃ¥r att man ska bygga om pÃ¥ vissa sätt.

Jag upplever att antingen är Avensis "eljest" eller så har någon på ett sofistikerat sätt kringgått p4 i forumreglerna.

Richard bör definitivt bevaka detta.

Slutligen: Själv är jag en vanlig "konsument", som råkade välja en CTC. Jag är mkt nöjd med min VP men det finns brister med CTCn
Den brist som jag upplever är att VV-produktionen är begränsad under vår/höst om man som jag och andra vill köra utan tillskott.
Men egentligen vet ni ju inte om jag är den jag utger mig för att vara. ;D

CTC Eco Part 8,5+Eco El låg. 165 m borrdjup, 6 m till berg. 160+50 kvm äldre hus i Sörmland. Tidigare förbrukning ca 3,5 kbm olja. Driftsatt 2005-09-29

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!