Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Har du för svag pump? Byta till starkare?  (läst 28671 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #45 skrivet: 08 juni 2011, 14:23:34 »
Har själv en täckning på 98,2 och på mina 6 år har jag betalt 330kr/år i ts.Och då har jag 2st tonårsdöttrar som kör 20 min dush varje dag huvuddunk .Tycker jag har prickat rätt så bra.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #46 skrivet: 08 juni 2011, 14:59:37 »
Hela grejen med trender osv är att de hela tiden anpassar sig efter vad som blir bäst totalekonomi. Därav att man inte längre borrar under 100m för en normalvilla. Trendspaningen innebär att man försöker förutse vad som är bäst totalekonomi då, inte nu.


Men självklart är det så att om man har bra koll på vad huset förbrukar. Kanske ett befintligt vattensystem. Koll på framledningstemp osv. Inga planer på utbyggnad och man vet man ska ha för temp och är nöjd med denna. Ja då är det ju ganska "enkelt" att parkera där - precis under 100%.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #47 skrivet: 08 juni 2011, 15:09:50 »
Tjena ville!En fråga,När du bytte till ctc pannan kom du fram till varför du behövde nästa 10000kw till för att värma ditt hus.
Som jag skrivit i signaturen 2003. Jag har rivit av håret på mig (det lilla jag hade) och funderat. Följande är ändrat:
1. De installerade ett alurör i skorstenen och islolerade.
2. Den har "miljöbrännare" Beo 1000
3. Plattvärmeväxlare för varmvatten istället för ett spiralrör inne i beredaren som det var tidigare.
4. 145 liter. Tidigare 170.
Jag hade en gubbe här och vi gick minutiöst igenom allt. Han gjorde sottest och såg att lufttillförseln var alldeles för hög. Han sög från ett litet hål i utloppet, filtret ska bli lite ljusgrått, inte vitt. Och en spiral (av 6) var uttagen, vi satte dit den. Förmodligen för att få fart på rökgaserna men då försvinner mer ut. Lite grand kanske det hjälpte men.... inte mycket. Självklart har detta påskyndat min planering av värmepump.

Har själv en täckning på 98,2 och på mina 6 år har jag betalt 330kr/år i ts.Och då har jag 2st tonårsdöttrar som kör 20 min dusch varje dag huvuddunk .Tycker jag har prickat rätt så bra.
Hur mÃ¥nga kW? m2? Trä, stenvilla? Vet du vem som uppfann steppdansen?  ^-^
« Senast ändrad: 08 juni 2011, 15:22:00 av ville10 »
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #48 skrivet: 08 juni 2011, 15:16:03 »
den där har 15kw oavsett hur kallt det är ute...

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #49 skrivet: 08 juni 2011, 15:54:32 »
mÃ¥le10 jag tycker Du har lyckats bra med dimensioneringen med det lilla tillskottet. Sedan till kommer kanske högre huvudsäkring. DÃ¥ är vi  uppe i 1200 kr/Ã¥r. Om det finns effektvakt inbyggd sÃ¥ är det inget problem.Eller klarar Du dig pÃ¥ 16A? 

Utloggad S:et

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #50 skrivet: 08 juni 2011, 20:45:56 »
Citera
Intressant. Länk? Den med 12 kW behöver 41 kWh extra elpatronvärme medans 10 kW behöver 337 kWh. En spontan fråga är om det i verkligheten räcker med så lite som 337? Här sitter jag med räkningar på 4.000 - 5.500 kWh varje vintermånad. Att det skulle räcka med 60-80 extra per månad känns absolut inte troligt. Vad säger ni som redan har pump, stämmer det med er erfarenhet?

ville10
Du kan räkna själv pÃ¥ www.energiberakning.se  8)

Möjligen kan man hålla ner VP:ns effekt vid den lägsta temperaturen något. Eftersom framledningstemperaturen är som högst när det är kallt ute. (Kolla med tillverkaren). Jag tror iofs inte att skillnaden blir så stor ändå mellan 10 och 12 kW.

Citera
Skrivet: igÃ¥r kl. 22:00:08Skrivet av: David Rinnan 
jag vet inte riktigt hur du räknar S:et. Det känns ju inte rätt alla fall 

Det är ju datorn som räknar. Jag ger bara förutsättningarna. Det kan ju du med göra om du tycker att det är andra förutsättningar som är mer korrekta.

Mvh
S:et

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #51 skrivet: 08 juni 2011, 21:41:15 »
Trendspaningen innebär att man försöker förutse vad som är bäst totalekonomi då, inte nu... Men självklart är det så att om man har bra koll på vad huset förbrukar. Kanske ett befintligt vattensystem. Koll på framledningstemp osv. Inga planer på utbyggnad och man vet man ska ha för temp och är nöjd med denna. Ja då är det ju ganska "enkelt" att parkera där - precis under 100%.

Precis. När man beräknar totalekonomin måste man räkna in ändringar man behöver göra på befintligt system vid olika dimensioneringar. Du som konverterar kan feta på med rejäla rör utan större merkostnad. Men de som byter från annan värmekälla måste tänka på vad det kostar att anpassa värmesystemet till att ta hand om vp-s effekt. Och det räcker inte alltid med en arbetstank och extra cp, du kan faktiskt behöva byta stammar och lite raddar för att inte bli stående med sämre COP och gångtider. Då blir totalekonomin en helt annan, och därför bör också "standarddimensioneringen" ta med dessa faktorer i beräkningen.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #52 skrivet: 08 juni 2011, 23:19:31 »
Visst är det så!

Varje hus har sina förutsättningar.

Ambitionen bör ju alltid vara att ha så lite spets som är ekonomiskt försvarbart. Jag menar då att man inte bara ske se till nuläget utan även fundera lite över hur framtiden kan tänkas bli.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #53 skrivet: 09 juni 2011, 06:42:52 »
ville 10:Har klurat lite på varför du fick så hög förbrukning när du bytte panna och det ända jag kan tänka mig är att den "gamla"pannan gick mer på el än den nya eller om intrimningen inte vart den bästa när du bytte men som sagt skumt är det.
Jag kör med en thermia 8kw tws och huset är byggt 1939 på 150m2 totalt med kd (korsdrag) källare och förbrukade 21000kwt på
värme och vv.Steppdansen har jag nog bidragit med en del nya steg. ;)

lars:Han som räknade på mitt hus är/var en riktig guru på att räkna på vp och när han räknade så gick han i genom varje rum och
mätte vilken volymen i mitt vattenburna system och när han lämnade kalkylen så tyckte han att jag kunde borra 10-15m extra enligt kalkylen (137m) så det vart 150m.Så ts går in vid runt -20 så ref.skadar nog inte att ta till sig.16A klarar jag min 8kw drar 2.3kw




« Senast ändrad: 12 juni 2011, 07:33:25 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #54 skrivet: 09 juni 2011, 08:59:34 »
21000 kwh är ingångsvärde för dimensionering? Du drar mindre nu eller?

Vi är nog många som bidrar till den där steppdansen :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #55 skrivet: 09 juni 2011, 09:09:28 »
Förstår vad du syftar på,Förhoppningsvis behöver jag inte dansa länge till Thumbsup dom är 19 och 20 ;D
Nu blir det 6700kwh för värme och vv.(sorry körde olja/el och då gällde 21000kwh innan vp)

david Du spar väll dom gamla kalkylerna så du kan jämföra med din 16kw.Skulle vara intressant och jämföra.
« Senast ändrad: 10 juni 2011, 10:27:24 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #56 skrivet: 09 juni 2011, 10:43:49 »
japp dom är arkiverade :)

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #57 skrivet: 14 juni 2011, 08:30:52 »
Om en villa från 1970 på 260 m2 i sten i stockholm med 23 grader inte behöver mer än 9,5kw i topp effekt så äter jag upp min hatt!

Det gör jag också.

Tack för tips. Jag fick en kalkyl från en Thermiaåterförsäljare och han har nu föreslagit 12 kW. Och efter alla era inlägg här har jag bestämt mig, 12 kW!

-------------------

****Tillägg: Ser nu att de räknat fel. Jag har 31.000 i värme och vatten. Thermia råkade ta med hushållsel, trodde 36.000 var vår förbrukning fiR: fiR:******


Nu har jag fÃ¥tt ny kalkyl  :,v( frÃ¥n Thermia beräknat korrekt pÃ¥ 31.000 värme och 5.000 hushÃ¥llsel:

BorrhÃ¥let har minskat frÃ¥n 203 meter till 195 m. Men han vidhÃ¥ller 12 kW  Thumbsup *roflmao* jippiiii
« Senast ändrad: 14 juni 2011, 08:32:46 av ville10 »
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #58 skrivet: 14 juni 2011, 08:34:53 »
LÃ¥ter ju vettigt.

hur avser du att avrunda borrhålet uppåt som? 220? 240?

kalkylprogrammen tillåter ju ganska kallt hål. I jämförelse med vad vi hålägare önskar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ville10

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Evi Heat Geosun II, 12kW, 220 meter borrdjup
SV: Har du för svag pump? Byta till starkare?
« Svar #59 skrivet: 14 juni 2011, 08:38:58 »
Låter ju vettigt. hur avser du att avrunda borrhålet uppåt som? 220? 240? kalkylprogrammen tillåter ju ganska kallt hål. I jämförelse med vad vi hålägare önskar.

Jag är en amatör. Jag förstår inte frågan. Har läst att man gärna ska lägga till 20 meter, det kostar kanske 5.000 kr extra och sånt ska man ju inte spara på.
Evi Heat Geosun II, 12 kW. 220 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!