Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KöprÃ¥d luft/vatten värmesystem  (läst 1189 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gabriel11

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Köpråd luft/vatten värmesystem
« skrivet: 22 januari 2019, 10:30:41 »
Hej,

Jag har en lift/vatten värmesystem som bestÃ¥r av tvÃ¥ delar, en utedel Nibe Figheter 2010 och innedel som är Nibe VVM300, jag vill byta ut systemet eftersom  ute delen börjar lÃ¥ta illa, Mitt hus är pÃ¥ 134kvm, jag har vattenburn golvvärme pÃ¥ nedrevÃ¥ningen och radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen.

Hur ska jag tänke? det finns olika märken, vilken är mest prisvärd?

Tacksam för alla svar!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9633
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Köpråd luft/vatten värmesystem
« Svar #1 skrivet: 22 januari 2019, 11:02:07 »
Vet inte vilken som är mest prisvärd men det finns tjänsten www.energioffert.se här på forumet som kan vara en början för att få offerter från olika firmor. Ta gärna reda vilken DVUT (dimensionerande vinterutetemperatur) som gäller för orten där du bor. Olika modeller går olika långt ner i temperatur när det är riktigt kallt. Finns även vissa modeller som är 3-fas medan andra bara 1-fas. I Sverige passar 3-fas bäst, särskilt om det är en lite kraftigare modell.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Kinna

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Köpråd luft/vatten värmesystem
« Svar #2 skrivet: 22 januari 2019, 18:52:05 »
Hej,

Jag har en lift/vatten värmesystem som bestÃ¥r av tvÃ¥ delar, en utedel Nibe Figheter 2010 och innedel som är Nibe VVM300, jag vill byta ut systemet eftersom  ute delen börjar lÃ¥ta illa, Mitt hus är pÃ¥ 134kvm, jag har vattenburn golvvärme pÃ¥ nedrevÃ¥ningen och radiatorer pÃ¥ övervÃ¥ningen.

Hur ska jag tänke? det finns olika märken, vilken är mest prisvärd?

Tacksam för alla svar!


Köp inte Bosch i alla fall , installerade lvvp 110kr för två månader sedan. Det går inte ens komma i kontakt med Bosch bara en telefonsvarare som hänvisar till instalatören som satte in pumpen, har man otur så är det en klåpare som inte kan laga deras pumpar o få är det helt kört. Har problem med våran pump den tjuter när den avfrostar. Firman som satte in den har inte en aning vad det är och Bosch gåt inte ringa. Med facit i hand skulle jag tagit ivt dom har servicefolk sol ofta är ute samma dag

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Köpråd luft/vatten värmesystem
« Svar #3 skrivet: 22 januari 2019, 19:40:52 »
jag vill byta ut systemet eftersom  ute delen börjar lÃ¥ta illa,

Är det inte mycket billigare att åtgärda det som låter illa?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 607
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!