Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Grundinställning tilluft/frÃ¥nluft med fläkt, högt RF.  (läst 1925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Vad är att föredra i inställning av ventilation i ett garage?
Undertryck/övertryck?
Har idag en 125mm tilluft och 125mm frånluft med fuktstyrd fläkt. Men det är väldig hög luftfuktighet, öppnar jag garageporten så sänker jag % direkt rejält.

Vad beror detta på? För lite tilluft eller ska jag köra kontinuerlig drift med frånluften? Eller fler ventiler?
« Senast ändrad: 12 augusti 2018, 23:40:26 av Inverter 3-12 »

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9624
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Är det en ny betongplatta som håller på att torka? Öppnar man garageporten mitt på dagen när det är som varmast sjunker RF% men öppnar man porten mitt i natten när det är som kallast kanske RF% till och med stiger. God ventilation är bra att ha i garage då det oftast blir en hel del emissioner/lukt. Själv har jag en Woods avfuktare i garaget som torkar upp efter biltvätt och håller nere RF% under fuktiga somrar (behövs oftast i slutet av sommaren).
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Och man ska alltid ha undertryck och hela tiden, det gäller i alla rum
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det en ny betongplatta som håller på att torka? Öppnar man garageporten mitt på dagen när det är som varmast sjunker RF% men öppnar man porten mitt i natten när det är som kallast kanske RF% till och med stiger. God ventilation är bra att ha i garage då det oftast blir en hel del emissioner/lukt. Själv har jag en Woods avfuktare i garaget som torkar upp efter biltvätt och håller nere RF% under fuktiga somrar (behövs oftast i slutet av sommaren).

Nej det gjöt jag för över ett år sen, den är målad och klar.
Ska skaffa mig en avfuktare också då inför vintern, har golvvärme ingjutet i plattan.

Men hur får jag till "rätt" undertryck då? Ska jag ha frånluftsfläkten på låg drift hela tiden och tilluften helt öppen? Eller ska man öppna tilluften lite bara och ha fläkten på fuktstyrning t.ex?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Låt fläkten gå på lågfart hela tiden för att låta den forcera när det blir fuktigare. Man brukar kunna ställa mini flöde som fläkten går på tills fuktigheten blir högre än inställt värde, då ökar den.
Jag tror att jag skulle vilja ha minst 10-15 liter i sekunden i flöde.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Inverter 3-12

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Låt fläkten gå på lågfart hela tiden för att låta den forcera när det blir fuktigare. Man brukar kunna ställa mini flöde som fläkten går på tills fuktigheten blir högre än inställt värde, då ökar den.
Jag tror att jag skulle vilja ha minst 10-15 liter i sekunden i flöde.

Har gjort det nu, hur mycket ska jag ha tilluften (tallriksventilen) öppen? Inte helt fullt, liten strypning?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Det kan jag inte svara på, men jag skulle ha den kanske halvöppen så att det blir ett litet undertryck så att luften kan leta sig in i andra hål i "klimatskalet"
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!