Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Framledningsgivare fel ?  (läst 1284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Jippe

  • Gäst
Jippe
Framledningsgivare fel ?
« skrivet: 27 februari 2018, 11:00:33 »
Hej
Har en ctc ecoair1800/ecoel107 (v3 tror jag det där). Ska vara installerad 2009 (förra ägaren av huset), mjukvaruversion är från 2008 nånting när man kollar i menyerna.
Har börjat få problem med att vpn stannar lite då och då, inget fel som behöver återställas utan den startar igen efter en stund när startfördröjningen väntat klart. Jag trodde först detta var pga att rätt börvärde uppnåtts men så är det inte, det kan vara över 10 grader kvar till börvärdena på nedre tanken samt framledningen när pumpen stannar.
Såg nu i loggen att det varit flera fel "framledningsgivare fel", det är dock inget som gjort att man behövt återställa för att få igång den igen därför har jag inte uppmärksammat det.
Kan det vara sÃ¥ enkelt att där är ngt kontaktfel i framledningsgivaren sÃ¥ det blir ett helt felaktigt värde för ett kort ögonblick, precis dÃ¥ stängs vpn, för att sen starta igen eftersom börvärdet inte uppnÃ¥tts, men nu mÃ¥ste startfördröjningen ticka ner vilket gör att tempen sjunker ytterliggare?  Har märkt att problemet är som värst när framledningen ligger runt 33-35 grader, lyckas den bara komma förbi detta o upp runt 40 sÃ¥ gÃ¥r den dygnet runt nu när det är sÃ¥ kallt ute. 
Vad göra? Köra vidare o vänta till det blir varmare eller? som det är nu har jag 2-3 starter per dygn men den borde eg gå konstant. (ca 23+ timmars drifttid/dygn)
Elpatron avstängd.
Och hur länge bör en sÃ¥dan maskin hÃ¥lla?  Den har 35000 timmars drifttid pÃ¥ kompressorn, ca 80000 har systemet varit spänningssatt och den har förbrukat ca 12000kwh pÃ¥ elpatron (detta har dock varit innan jag köpte huset i 2012, jag har i princip haft patronen avstängd hela tiden dÃ¥ vpn klarar hela huset pÃ¥ egen hand). Tyvärr verkar inte antalet start stopp loggas, men det brukar ligga pÃ¥ kanske max 10/dygn under höst  o vÃ¥r, vinter färre men mer drift tid, och sommaren 2-3 starter bara och bara nÃ¥n timmes drifttid.
Bör man göra nån annan service/underhåll nu när den gått så pass mkt?

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Framledningsgivare fel ?
« Svar #1 skrivet: 28 februari 2018, 11:22:01 »
VPn kan stoppas av tre givare:
VPin - när temp når 48 grader
Nedre pannan - när börvärdet nås
Min Utetemp - när givaren i VPn (alltså inte vanliga utetemp.givaren) når det börvärde du ställt in

Framledningsgivaren styr shunten, inte VPn.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!