Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Högpressostat löser ut + lÃ¥g hetgas + ecoair107  (läst 1721 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Niclas75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej, har 6 år gammal CTC ecoair med tillhörande innerdel.
Enligt reparatör som var här idag så är det ett skumt fel som han inte sett tidigare.
Felet är att högtryckspressostat löser ut regelbundet och oftare vid låga utetemperaturer. När man kör igång igen ser man att hetgas först är kring 80 och avfrostning sker därefter är hetgas låg kring 45 och faller sakta samtidigt är delta på vatten in och ut är typ 1-2 grader.
Första reparatören sa att det antagligen var för dåligt flöde på inomhus distributionen, så pump och expansionskärl har bytts. Men ingen förbättring.
Reparatör idag kunde inte heller hitta något fel, tyckte det var konstigt med kombination av högtrycks pressostat och låg hetgas. Han konstaterar att utedelen ecoair inte ger någon effekt, vilket även mina elräkningar för senaste året visar. Han kunde se att det bubblar och verkar vara lågt på köldmedium men då brukar tydligen hetgas bli hög och inte låg. Han kollade även att fyrvägsventil var ok. Han ska undersöka vidare, men hade aldrig sett detta fel förut. Någon som har en idé om vad som kan vara fel?

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2432
  • Karma +5/-0
Jag har haft ett liknande fel, dock inte på värmepump utan på AC i en bil. Det berodde på att det var nästan stopp i kondensorn, bilen hade tidigare fått kompressorhaveri och skräp från den rasade kompressorn hade följt med till kondensorn och satt igen. Tack vare att just den bilen hade dubbla serviceventiler på högtryckssidan, både före och efter kondensorn, var det lätt att se att trycket aldrig blev orimligt högt efter den.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Niclas75

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högpressostat löser ut + låg hetgas + ecoair107
« Svar #2 skrivet: 30 januari 2018, 11:47:05 »
Vet du hur man kan kolla kondensorn på Ecoair? Och går den att göra ren eller måste bytas?

Utloggad tbj

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högpressostat löser ut + låg hetgas + ecoair107
« Svar #3 skrivet: 13 februari 2018, 18:12:05 »
Min CTC-panna löser också ut på "Pressostat högtryck". I ett led att få ordning på den så rensade jag min kondensor genom att koppla loss anslutningarna under elpannan (In/Ut till värmepumpen). Sen hade jag citronsyra blandat med varmt vatten i en större balja, satte en dränkbar pump i denna och kopplade pumpen till Ut-röret till vp. Från In-röret kopplade jag en bit slang som leddes ner i baljan. Som slang hade jag en vanlig dräneringsslang som brukar tillhöra dränkbara pumpar, och denna satte jag bara fast med slangklämmor.

På så sätt blev det ett "slutet" system som gjorde att citronsyran fick gå igenom kondensorn länge (tror jag körde på i säkert 2-3 timmar). Sista halvtimmen bytte jag anslutningarna, så det "backspolades" med. Då kom bland annat ett löv ut som inte kommit ut under de första två timmarna..

Efteråt sköljde jag systemet med färskvatten, då hade jag rengjort baljan och fyllt den med färskvatten, därefter stod den dränkbara pumpen i den. Baljan fyllde jag löpande på med nytt färskvatten. Vattnet som kom tillbaka lät jag gå ner i en hink som jag hällde ut var gång den blev full. (Så ingen syra blir kvar i systemet).

Noterbart är att jag tidigare bara sköljt systemet med färskvatten, i början kom lite smutsigt vatten men det klarnade snart. När jag nu körde med citronsyra så blev vattnet fullkomligt grumligt, och det kom ut små svarta partiklar med. Så syran hjälpte till mer än man kan tro!

Ytterligare noterbart är att min panna fortfarande löser ut på "Pressostat högtryck"..

Utloggad eklundn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Högpressostat löser ut + låg hetgas + ecoair107
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2018, 18:15:48 »
tbj, du har rengjort vattensidan av värmeväxlaren, inte kondensorn (där gasen är).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!