Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vedeldning, varför slÃ¥r pumpen inte still?  (läst 2068 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
Vedeldning, varför slår pumpen inte still?
« skrivet: 21 januari 2018, 20:07:49 »
Hej,
Har en Polar 107 & Ecoel.
Vi har 2 kaminer I huset som vi eldar frekvent i.
När vi eldat säger Ecoel att det är 23 grader vid innegivaren, bör är 20,5.
Trots det går pumpen. Jag förstår inte varför. Vad är det för +- tal på innegivaren.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldning, varför slår pumpen inte still?
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2018, 21:11:21 »
Om det funkar som på andra fabrikat så stoppar inte vp helt men den sänker framledningens börvärde men vet inte hur mycket men det brukar gå att justera hur mycket den ska styra och kanske även så på ctc.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vedeldning, varför slår pumpen inte still?
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2018, 22:35:28 »
Det är temperaturen i tanken som styr VPn, inte innegivaren. Och bör-värdet för temperaturen i tanken styrs av blr-värdet för framledningen, som styrs av huskurva+justering och utetemperatur men också finjusteras av innegivaren.

Så om du eldar så det blir varmare än börvärdet för innegivaren så justeras framledningen ner några grader och därmed också börvärdet på nedre tanken och VPn kommer då jobba temperaturen i nedre tanken mellan lägre värden än innan du eldade. Men den kommer naturligtvis inte stanna helt eftersom värmesystemet inte vet om att du har vedkaminer. Dessutom är det väl tveksamt om det skulle funka att hålla värmen i huset om VPn slutade gå så fort det var varmare än börvärdet. Att du får 23 grader när du eldar beror ju på att du värmer med både radiatorer och kaminer.
Om VPn stängde av så skulle temperaturen i tanken sjunka ganska fort eftersom radiatorpumpen inte stannar och sen skulle det bli ganska slitigt att få upp temperaturen i tanken igen.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning, varför slår pumpen inte still?
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2018, 23:01:19 »
Skulle det även kunna besvara frÃ¥gan pÃ¥ varför det inte finns riktigt lika mycket tappvarmvatten om vi eldat en hel dag? 

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldning, varför slår pumpen inte still?
« Svar #4 skrivet: 22 januari 2018, 08:55:46 »
Lägre temp i tanken ger sämre med vv men det blir det normalt vid lite varmare ute temp också men det kan ju också bero på mindre antal starter för vp höjer tempen till i stort sett vad den klarar av var fjärde start och blir det långt mellan starterna kanske övre pannan kallnar en del om man inte använder elpatron.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vedeldning, varför slår pumpen inte still?
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2018, 16:22:49 »
Det beror också på hur du ställt in övre tanken: börvärde och maxeffekt på övre elpatronerna.

Men rent generellt är det såklart så att om temperaturen i nedre tanken sjunker så blir ditt VV lite mindre varmt, fast sen också beroende på inställningarna för övre tanken.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning, varför slår pumpen inte still?
« Svar #6 skrivet: 23 januari 2018, 16:32:45 »
Jag har inte förstått hur jag ställer in värden för olika nivåer i tanken.
Vi har 2 duschar, används bägge samtidigt så är det troligt att det relativt snabbt blir kallt. Ja eller sval/ljummet. Tempen i topp kan då ligga på ca 40-44grader. Observera att det inte rör sig om några 20 min duschar utan betydligt kortare.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldning, varför slår pumpen inte still?
« Svar #7 skrivet: 23 januari 2018, 17:10:41 »
Ecoel värmer vv i en kopparslinga dels ligger slingan i nedre tanken och sen fortsätter den genom övre tanken. Eftersom det inte finns nån lagrad volym med vv utan det värms när du öppnar kran så påverkar tapp hastigheten hur mycket det hinner värmas upp och ska man duscha på 2 ställen samtidigt så behöver troligtvis tempen i övre pannan vara hög. Det går att höja tempen tillfälligtvis via extra vv funktion eller om man ofta duschar på flera ställen montera en vanlig elberedare efter vp som matas med varmt vatten från vp. Fördelen med slinga är att risken för legionella är mindre men nackdelen är mindre vv mängd och det finns säkert flera trådar om det på forumet. Du kan även ange en högre min temp för övre delen av tanken och sjunker tanken under det värdet går elpatron in men då kommer övre delen troligtvis värmas till stor del av elpatron.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Vedeldning, varför slår pumpen inte still?
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2018, 01:40:46 »
Jag har inte förstått hur jag ställer in värden för olika nivåer i tanken.

Enda sättet att få ordning på olika inställningar är att du lär dig hur systemet funkar. Börja med att läsa erps beskrivning av hela systemet i den låsta tråden överst här i CTC-delen av forumet. När du gjort det, läs igenom manualerna till både EcoEl och EcoAir och hur de olika menyerna är uppbyggda och fungerar.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vedeldning, varför slår pumpen inte still?
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2018, 08:08:57 »
För att spara lite mer energi kan du också aktivera eller montera termostater på radiatorerna eller golvvärmen i de rum som värms när du eldar i braskaminerna.
Om de stänger när ni eldar så kommer i vart fall ingen värmepumpsgenererad värme värma dessa rum till en högre temp än ni egentligen vill ha.
Rent allmänt kan man ha ALLA termostater aktiva i ett hus som värms med CTC:s värmepumpar, det påverkar inte värmepumpen negativt på något avgörande sätt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Vedeldning, varför slår pumpen inte still?
« Svar #10 skrivet: 26 januari 2018, 13:13:43 »
Tack för alla svar!
Tror att en beredare skulle vara bra. Dom går ju ofantligt billigt när de får så varmt vatten. Samtidigt som tappvarmvattet får en mer konsekvent temperatur.
Till min förra bergvärme sÃ¥ ville man ju helst ha alla termostater fullt öppna för att inte returen skulle bli för varm. Men det kanske inte är samma problematik?  Det är trots allt helt olika styrning.

Är det därför jag inte sett någon funktion för legionellahöjning? För att det I praktiken inte behövs med slinga?

I övrigt måste jag säga att jag tycker att utrustningen fungerar otroligt bra. Jag var skeptisk till L/V men än så länge finns inget fog för skeptismen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Vedeldning, varför slår pumpen inte still?
« Svar #11 skrivet: 26 januari 2018, 18:10:28 »
En beredare i serie med vp drar nog inte mycket och då kan du sänka tempen i övre pannan så den värms enbart med kompressorn. Slingor brukar anses legionella säkra på grund av liten vatten volym och därför finns ingen legionella bränning i din vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!