Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ecoair 107 tvärsvart display  (läst 3847 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ecoair 107 tvärsvart display
« skrivet: 01 december 2017, 08:59:24 »
Har en Ecoair 107 som är svart display i utedelen , spänning finns fram
till den , kompressorn gÃ¥r om man trycker in kontaktorn  , Felet ????

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Ecoair 107 tvärsvart display
« Svar #1 skrivet: 01 december 2017, 23:25:48 »
Något har hänt på styrkortet. Eller också kommer ingen spänning till nättransformatorn på det.
Om det finns 230 V till transformatorn, så är sannolika fel t ex avbrott i denna, fel i likriktarbrygga eller någon elektrolytkondensator.

Vilken årsmodell är det ungefär? Om det behövs fortsatt felsökningshjälp så kan bilder på styrkortet och utedelens typskylt vara av intresse.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 107 tvärsvart display
« Svar #2 skrivet: 03 december 2017, 10:45:31 »
Lite bilder

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 107 tvärsvart display
« Svar #3 skrivet: 03 december 2017, 10:51:19 »
Är det samma kort till 105 107 109 ??
Tänkte pÃ¥  det är flera haverier av kompressorer  som syns pÃ¥ forumet , kanske nÃ¥gon inte behöver
kortet då , kan vara av intresse för mig

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 107 tvärsvart display
« Svar #4 skrivet: 03 december 2017, 12:22:57 »
Produktdekalen säger Ecoair 7.9 vilket väl är generationen före 100-serien? Kretskortet till 100-serien V3 är betydligt mer välfyllt med komponenter.

När det kommer till Ecoair 100-serien antar jag att det är minst tvÃ¥ olika styrkort dÃ¥ det samtidigt är mjukstart och motorskydd. En reparatör berättade för mig att enda skillnaden mellan 105 och 107  är kompressorn, allt övrigt identiskt. PÃ¥ samma sätt skulle 109 och 111 kunna dela styrkort.. Dock inget jag undersökt närmare.

Manual till 7.9 finns här http://www.ctc.se/sv/nedladdningar?product-title=CTC+Eco+air&file-type=18&lang=1
Jag skulle börja med att se över alla kabelanslutningar. Sitter sladdarna fast? Ingen oxidation? Har hög/lågtryckspressostater löst ut? Blir trafon ljummen (den blå saken på kretkortet)?
« Senast ändrad: 03 december 2017, 13:02:01 av GabrielH »
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 107 tvärsvart display
« Svar #5 skrivet: 04 december 2017, 20:04:53 »
Blir hela elektroniken svart om H/L-tryck löser ??

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 107 tvärsvart display
« Svar #6 skrivet: 04 december 2017, 22:46:44 »
Exakt samma sak hände med min idag! Strax efter lunch gick min för sista gången. Upptäckte på kvällen att det började bli svalt och kollade loggen... Min är en ecoair 10.9 och enda skillnaden på styrkortet vad jag kan se är att siffrorna längst ner på etiketten på trafon så står det 041-024 och utanpå boxen står det ecobasic serienummer 437.030
Går det att få tag i ett nytt kort???
Jag testade återställa pressostat, men den hade inte löst. Spänning finns fram till styrkortet men displayen är död. Kondingen ser frisk ut. Jag hade inte mätinstrument med mig så jag kunde inte kolla om trafon levererade lågspänning eller om likriktarbryggan funkade.
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 107 tvärsvart display
« Svar #7 skrivet: 05 december 2017, 08:40:59 »
EN smått otrolig sak inträffade!
Jag mätte lite nu på morgonen, på kretskortet. Efter likriktaren får jag 24V. Så trafo och diodbrygga är ok.
Så då tänkte jag ta några foton på mätningen också. Så jag pillade med mobil, voltmeter och mätpinnar, så jag fick trycka pinnarna hårt mot diodbryggans ben för att dom skulle vara still när jag fotade.
När jag sedan kollar på displayen har den vaknat!
Så nu går pumpen igen!
Det var alltså någon lödning som gett upp, verkar det som. I kväll får jag löda om alla benen på diodbryggan och hoppas att felet inte återkommer...
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 107 tvärsvart display
« Svar #8 skrivet: 05 december 2017, 08:46:49 »
Men har någon en ecobasic liggandes så köper jag gärna en för att ha i reserv...
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Ecoair 107 tvärsvart display
« Svar #9 skrivet: 05 december 2017, 10:25:01 »
Dåliga lödningar är ju inte alls omöjligt. Ett annat felsökningstips är att kolla att det kommer 24 V till spänningsregulatorn (tror det är den 8-pinniga IC:n till höger om likriktarbryggan) och att den lämnar ifrån sig 5 V. Enklast är nog att mäta spänningen över de ljusbruna keramiska kondensatorerna på sidorna om kretsen.
Och, med kortet losskopplat från värmepumpen, ohmmät transformatorns 230 V-lindning. Om den inbyggda termosäkringen har löst ut, så bör det vara totalt avbrott där.
Det skadar nog inte att byta elektrolytkondensatorerna nu när korten börjar ha ett antal år på nacken.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 107 tvärsvart display
« Svar #10 skrivet: 05 december 2017, 13:08:10 »
hittade pinout för spänningsregulatorn ( en 78L05A som skall ge 5 V). Så får ha mätare i beredskap när jag löder om. Elektrolyten ser fin ut så den får hänga med lite till. Visst kan den vara kass ändå, men jag avvaktar
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 107 tvärsvart display
« Svar #11 skrivet: 11 december 2017, 16:12:34 »
Hej återkopplar lite , grabben radioamatör fixade det

Rep. klar se bilder

Troligen Darlington drivaren som rasat till en början, tog med sig LM78:an vilket är en spänningsstab till 5V, och som en liten extra feature även 5.6V zenern efter Diodbryggan
Lite skumt att dom har en "reverse zener" där men det kanske är för att blockera feedback från startreläet, har ju inte schemat så man får göra en "Reverse engineering" :-):-)

Hursomhelst tickar den o går nu.... men du får nog skicka lite pengar..... kostade hela 14:- och 50 öre för delarna.... Puhhh nu blir det knäckebröd i jul.. :-):-)

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 107 tvärsvart display
« Svar #12 skrivet: 11 december 2017, 16:21:37 »
Fler bilder
« Senast ändrad: 07 mars 2018, 07:29:05 av Rickard »

Utloggad hobbymekk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: BorÃ¥s
  • Antal inlägg: 158
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 107 tvärsvart display
« Svar #13 skrivet: 11 december 2017, 16:34:40 »
Intressant! Jag lödde om ett par lödningar pÃ¥ likriktaren och sedan funkade boxen igen, men vet inte om det berodde pÃ¥ lödningarna... SÃ¥g sedan pÃ¥ loggningen att boxen missat vid nÃ¥gra tillfällen, sÃ¥ dÃ¥ beställde jag en ny (dyrt...) den har kommit idag sÃ¥ jag kan byta till en frisk box... (boxen dog igen i helgen sÃ¥ nu gÃ¥r värmen pÃ¥ pellets)  Sedan tänkte jag laga den gamla, (om det gÃ¥r) för jag har en till utedel, som varit kopplad till ecoel, sÃ¥ den har ingen box idag. FÃ¥r jag allt att funka sätter jag in värme i mitt mekgarage... (gjöt in gollvärmeslingor när jag byggde, men har ingen värme ännu)
Villa på ca 170 kvadrat strax norr om Borås, luftburen värme med FTX Heru 100, bergvärmepump Bosch EHP9LW/M med ca 150m hål, 300L volymtank (gamla varmvattenberedaren), med vattenbatteri i tilluftkanalen. Kamin för lite myseldning och vid strömavbrott. Total årsförbrukning på el ca 11500kWh (inkl elvärme för frostfrtt i garagförråd)

Dessutom ett extra hus på ca 160 kvadrat med vedeldning+viking bio pelletsbrännare i viadrus panna, acctankar och en ecoair 10.9 luft-vatten VP

Utloggad tc75

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 265
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ecoair 107 tvärsvart display
« Svar #14 skrivet: 11 december 2017, 17:10:36 »
Har du en Ecoair utan innerdel så kan du köra den mot en tank , blir då ON/OFF
PS är det 105 -107 samma som mitt kort och du vill få det lagat ge mig ett PM

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!