Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Radiatorpump  (läst 1495 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #15 skrivet: 26 november 2017, 21:00:22 »
Laddpumpen står i läge 2...
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2363
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Radiatorpump
« Svar #16 skrivet: 26 november 2017, 21:46:07 »
Risken finns att det ger omrörning i tanken så det inte skiktar sig ordentligt. Håll koll på vad som hönder när det blir 5-6 minus. Om det blir fler start-stopp då.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #17 skrivet: 26 november 2017, 21:51:03 »
Ok tack!
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #18 skrivet: 27 november 2017, 09:20:29 »
Lunk Umeå skulle du kunna förklara omrörning i tanken? Om du har tid och lust? Är inte så kunnig på värmepumpar, försöker lära mig...har läst erps beskrivning av ecoair/ecoel, väldigt bra information.
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2363
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Radiatorpump
« Svar #19 skrivet: 27 november 2017, 11:10:21 »
VPin tas från botten av nedre tanken på EcoEl, där det ska vara som kallast, pumpas av laddpumpen ut till EcoAir där det värms och kommer tillbaka in i EcoEl nästan högst upp i nedre tanken.
Radiatorkretsen tar sitt vatten (framledning) högst upp i nedre tanken på EcoEl, det pumpas runt av radiatorpumpen och kommer tillbaka (radiatorretur) längst ned i nedre tanken.
Principen är alltså att det avkylda vattnet från radiatorerna kommer tillbaka in i EcoEl på samma nivå där vattnet går iväg ut till EcoAir, och det uppvärmda vattnet från EcoAir kommer tillbaka in i EcoEl på samma nivå som framledningen tas. På det viset får man en skiktning, en temperaturgradient inne i nedre tanken där det skiljer typ 4-5 grader mellan topp och botten.

En pusselbit till: Den tempgivare som anger temperaturen i nedre tanken sitter på ungefär samma nivå där framledningen tas och där VPut kommer in i EcoEl.

Om någon av pumparna går för fort så kommer det skapa omrörning i tanken så det lite kallare vattnet i botten och det lite varmare i toppen blandas och hela nedre tanken får ungefär samma temperatur. När det är någorlunda varmt ute kommer det betyda att det tar längre tid för systemet att värma nedre tanken till börvärdet eftersom hela tanken måste nå den temperaturen. EcoAir kommer alltså gå onödigt långa körningar vid plusgrader. När det blir kallt ute kommer EcoAir stoppa för tidigt eftersom tempen i botten av tanken är högre än den borde vara, pga omrörningen.

Tänk dig ett läge där du behöver framledning 45. Du får då börvärdet 52 i övre tanken (med 7 grader start/stopp-diff). EcoAir startas när tempen i tanken är 45, och stoppar på VPin=48. Antag att det skiljer 5 grader mellan topp och botten i tanken så när du börjar är det 45 uppe och 40 nere.

När du börjar är VPin 40. EcoAir värmer typ 5 grader så VPut börjar på 45 och värmer gradvis övre delen av tanken till 52 grader då börvärdet nås. Det är då max 47 i botten av tanken, utan omrörning, och framledningen kan hållas på 45 utan problem.

Med omrörning är hela nedre tanken 45 när du börjar, så både framledning och VPin är 45. EcoAir värmer vattnet typ 5 grader så VPut blir 50. I och med omrörningen så värms hela nedre tanken och när den når 48 grader så blir även VPin 48 och då stoppar EcoAir. Du får alltså en kortare körning eftersom du inte når börvärdet utan EcoAir stannar därför att VPin blir 48 grader. När tempen i tanken sjunkit till 45 startar EcoAir igen. Du får alltså kortare körningar och kortare stillestånd mellan körningarna med omrörning i tanken.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #20 skrivet: 27 november 2017, 13:02:52 »
Tack så mycket för lektionen! Jag har noterat att vid 55graders körningar så verkar det som pumpen bryter vid vpin48...nedre tank blir då 52 grader...är detta ett tecken på omrörning eller nåt annat fenomen? Har läst andra som också noterat detta.
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2363
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Radiatorpump
« Svar #21 skrivet: 27 november 2017, 15:06:23 »
EcoAir är inställd från fabrik att bryta vid VPin=48 eftersom VPmax är 55 och 55-7=48.
Det har inget med omrörning att göra. När det är varmt ute bör du kunna få ut 55-56 grader som mest ur VPn innan den bryter och tanktempen brukar ligga 1-2 grader under VPut. Nu när det är kallare och diffen VPut-VPin bara är 4-6 grader får du alltså bara ut 52-54 och tanktempen ligger då på 50-52.

EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #22 skrivet: 27 november 2017, 15:28:57 »
Ok tack lunk Umeå för all din hjälp! Ha det gott!
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #23 skrivet: 30 november 2017, 06:19:19 »
Lite nya bilder...omrörning lunk Umeå?
Senaste 24h 9:49 gångtid 31 starter
Har ändrat lutningen från 54 till 55 eftersom lutning 54 gav ca 19 grader och jag vill ha 20 grader...
Utetemp senaste dygnet har väl varit nånstans mellan 4 plusgrader och -2 minusgrader....
« Senast ändrad: 30 november 2017, 07:17:45 av jimron »
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2363
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Radiatorpump
« Svar #24 skrivet: 30 november 2017, 08:06:25 »
Min VPin ligger normalt 2-3 grader under Framledning.

När du ändrar huskurvan så ger (grovt förenklat) en grads höjning av kurvan en halv grad varmare inne. Varför har du ingen innegivare?
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #25 skrivet: 30 november 2017, 08:57:29 »
Jag har innegivare men ville kolla vad innetemp blir med vald lutning först för att sedan slå på innegivaren när jag ligger nära 20 grader...
« Senast ändrad: 30 november 2017, 09:00:19 av jimron »
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #26 skrivet: 12 januari 2018, 14:16:32 »
Har nog omrörning i tanken...observerade att efter en körning så var vpin 46 och nedre panna låg på 50 eftersom det var börvärde då. Väldigt snabbt efter avslutad körning så droppade tempen på nedre panna till just 46....har redan radpump på 1, laddpump står på 2 men har rätt diff...enrörssystem högtemp lutning 55 med justering 3 för att komma upp på 20 grader....nåt man kan göra?
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad jimron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Ängelholm
  • Antal inlägg: 71
  • Kön: Man
SV: Radiatorpump
« Svar #27 skrivet: 13 januari 2018, 20:10:40 »
Inte någon som har nåt tips? Runt nollan så ligger jag på ca 10 timmar gångtid och ca 35 starter...har ändrat till lutning 55 o justering 0 och det håller ca 19 grader inne....blir det kallare så ökar också gångtid och starter litegrann. Har diff start/stopp satt till 7. Öka den mera?   Laddpumpen står i läge 2. Ändra till läge 1? I och för sig så är diffen vpin/vput enligt manualen på läge 2... Det bästa är väl att byta till större radiatorer och på så sätt få lite mer volym o kallare retur?  Har inte råd med det nu iallafall...
Ctc luftvatten 107 ecoair och ecoel v3. Hus i norra Skåne 109+59 boyta 1-plan LB hus från 1969 med enrörsradiatorsystem

Utloggad GabrielH

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 316
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Radiatorpump
« Svar #28 skrivet: 13 januari 2018, 23:13:28 »
Pröva läge 1 även på laddpumpen.

35 starter på 10 timmar drift förefaller mycket. Ca 17 minuter drift och 24 minuter stillestånd.
Jag skulle förmodligen öka start/stopp-diffen för att försöka få ner antalet starter.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme