Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 22 augusti 2022, 10:00:46 »

Det är fullt normalt med 32 V ut ur likriktaren om den matas med 24 VAC. Värdet på växelspänningen är ju ett effektivvärde. Men likspänningen från en likriktare med glättningskondensator efter blir ju lika med växelspänningens toppvärde (kvadratroten ur 2 gånger effektivvärdet) minus två diodspänningsfall. Alltså teoretiskt sett ungefär 34  - 1,2 = 32,8 V.

Jag har ritat upp ett schema för ett sånt där styrkort en gång men vet inte om jag har kvar anteckningarna. Kolla vad det sitter för komponenter på vägen mellan + från likriktarbryggan och 78-regulatorns ingång.
Skrivet av: tomtom79
« skrivet: 15 juli 2022, 23:51:11 »

Har nyss kopplat in en gammal EcoAir som min käre far hade stående. Har kopplat den via växlare till en pool nu när elen är så dyr. Den funkade finfint 2-3 timmar sen dog den. Öppnade luckan och visst är displayen helt mörk. Spänning fram och inga andra konstigheter. Kan dra kontaktorn för hand och den startar fint.

Så, då började jag på en högst amatörmässig felsökning enligt denna tråd. Har 230VAC in och 24VAC ut från trafon. Allt som det skall. Sen 24VAC in i likriktaren men 32VDC ut! Mäter jag sen över LM78:an så är det 1,9VDC på ena sidan och 0,6VDC på den andra.

En del el har jag dragit i mina dagar men elektronik har jag inte riktigt petat med. Men tänker jag rätt om jag tror att likriktaren inte borde ge 32VDC ut? Då är ju frågan om det är den som är felaktig eller någon annan komponent.

Hur som helst, det är ett litet hobby-projekt för att spara pengar så kommer troligen inte lägga ut tusenlappar på att köpa ett nytt kort. Just nu lutar det snarare åt att försöka få ihop en vakt på hetgastemperaturen, seriekoppla med LP/HP vakten och styra kontaktorn med detta. Någon som vet vad det är för typ av hetgasgivare på dessa maskiner? Jag styr övrigt på poolen med en Siemens Logo! och har ett par 0-10V analoga ingångar som jag skulle kunna nyttja tänker jag
Skrivet av: tc75
« skrivet: 18 december 2017, 20:06:20 »

Troligtvis  lödning som inte tagit ordentligt  , inget ovanligt med s.k. flytlödning  , då blir det en microskopisk spricka där och vid lite vibrationer  , så glappar den , finns bara ett sätt att hitta den , värma på alla lödningar för du ser den inte
Skrivet av: hobbymekk
« skrivet: 14 december 2017, 17:06:10 »

Jo jag tänkte köra den mot tank, därför som jag behöver styrboxen. Mot ecoel behövs ingen box (den har gått mot ecoel innan) Min box är det något annat fel med, den går ibland och ibland inte, så det är glapp i någon lödning någonstans. Har köpt ny så när jag hunnit montera den, skall jag syna den defekta under mikroskop...
Skrivet av: tc75
« skrivet: 11 december 2017, 17:10:36 »

Har du en Ecoair utan innerdel så kan du köra den mot en tank , blir då ON/OFF
PS är det 105 -107 samma som mitt kort och du vill få det lagat ge mig ett PM
Skrivet av: hobbymekk
« skrivet: 11 december 2017, 16:34:40 »

Intressant! Jag lödde om ett par lödningar på likriktaren och sedan funkade boxen igen, men vet inte om det berodde på lödningarna... Såg sedan på loggningen att boxen missat vid några tillfällen, så då beställde jag en ny (dyrt...) den har kommit idag så jag kan byta till en frisk box... (boxen dog igen i helgen så nu går värmen på pellets)  Sedan tänkte jag laga den gamla, (om det går) för jag har en till utedel, som varit kopplad till ecoel, så den har ingen box idag. Får jag allt att funka sätter jag in värme i mitt mekgarage... (gjöt in gollvärmeslingor när jag byggde, men har ingen värme ännu)
Skrivet av: tc75
« skrivet: 11 december 2017, 16:21:37 »

Fler bilder
Skrivet av: tc75
« skrivet: 11 december 2017, 16:12:34 »

Hej återkopplar lite , grabben radioamatör fixade det

Rep. klar se bilder

Troligen Darlington drivaren som rasat till en början, tog med sig LM78:an vilket är en spänningsstab till 5V, och som en liten extra feature även 5.6V zenern efter Diodbryggan
Lite skumt att dom har en "reverse zener" där men det kanske är för att blockera feedback från startreläet, har ju inte schemat så man får göra en "Reverse engineering" :-):-)

Hursomhelst tickar den o går nu.... men du får nog skicka lite pengar..... kostade hela 14:- och 50 öre för delarna.... Puhhh nu blir det knäckebröd i jul.. :-):-)
Skrivet av: hobbymekk
« skrivet: 05 december 2017, 13:08:10 »

hittade pinout för spänningsregulatorn ( en 78L05A som skall ge 5 V). Så får ha mätare i beredskap när jag löder om. Elektrolyten ser fin ut så den får hänga med lite till. Visst kan den vara kass ändå, men jag avvaktar
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 05 december 2017, 10:25:01 »

Dåliga lödningar är ju inte alls omöjligt. Ett annat felsökningstips är att kolla att det kommer 24 V till spänningsregulatorn (tror det är den 8-pinniga IC:n till höger om likriktarbryggan) och att den lämnar ifrån sig 5 V. Enklast är nog att mäta spänningen över de ljusbruna keramiska kondensatorerna på sidorna om kretsen.
Och, med kortet losskopplat från värmepumpen, ohmmät transformatorns 230 V-lindning. Om den inbyggda termosäkringen har löst ut, så bör det vara totalt avbrott där.
Det skadar nog inte att byta elektrolytkondensatorerna nu när korten börjar ha ett antal år på nacken.
Skrivet av: hobbymekk
« skrivet: 05 december 2017, 08:46:49 »

Men har någon en ecobasic liggandes så köper jag gärna en för att ha i reserv...
Skrivet av: hobbymekk
« skrivet: 05 december 2017, 08:40:59 »

EN smått otrolig sak inträffade!
Jag mätte lite nu på morgonen, på kretskortet. Efter likriktaren får jag 24V. Så trafo och diodbrygga är ok.
Så då tänkte jag ta några foton på mätningen också. Så jag pillade med mobil, voltmeter och mätpinnar, så jag fick trycka pinnarna hårt mot diodbryggans ben för att dom skulle vara still när jag fotade.
När jag sedan kollar på displayen har den vaknat!
Så nu går pumpen igen!
Det var alltså någon lödning som gett upp, verkar det som. I kväll får jag löda om alla benen på diodbryggan och hoppas att felet inte återkommer...
Skrivet av: hobbymekk
« skrivet: 04 december 2017, 22:46:44 »

Exakt samma sak hände med min idag! Strax efter lunch gick min för sista gången. Upptäckte på kvällen att det började bli svalt och kollade loggen... Min är en ecoair 10.9 och enda skillnaden på styrkortet vad jag kan se är att siffrorna längst ner på etiketten på trafon så står det 041-024 och utanpå boxen står det ecobasic serienummer 437.030
Går det att få tag i ett nytt kort???
Jag testade återställa pressostat, men den hade inte löst. Spänning finns fram till styrkortet men displayen är död. Kondingen ser frisk ut. Jag hade inte mätinstrument med mig så jag kunde inte kolla om trafon levererade lågspänning eller om likriktarbryggan funkade.
Skrivet av: tc75
« skrivet: 04 december 2017, 20:04:53 »

Blir hela elektroniken svart om H/L-tryck löser ??
Skrivet av: GabrielH
« skrivet: 03 december 2017, 12:22:57 »

Produktdekalen säger Ecoair 7.9 vilket väl är generationen före 100-serien? Kretskortet till 100-serien V3 är betydligt mer välfyllt med komponenter.

När det kommer till Ecoair 100-serien antar jag att det är minst två olika styrkort då det samtidigt är mjukstart och motorskydd. En reparatör berättade för mig att enda skillnaden mellan 105 och 107  är kompressorn, allt övrigt identiskt. På samma sätt skulle 109 och 111 kunna dela styrkort.. Dock inget jag undersökt närmare.

Manual till 7.9 finns här http://www.ctc.se/sv/nedladdningar?product-title=CTC+Eco+air&file-type=18&lang=1
Jag skulle börja med att se över alla kabelanslutningar. Sitter sladdarna fast? Ingen oxidation? Har hög/lågtryckspressostater löst ut? Blir trafon ljummen (den blå saken på kretkortet)?
Skrivet av: tc75
« skrivet: 03 december 2017, 10:51:19 »

Är det samma kort till 105 107 109 ??
Tänkte på  det är flera haverier av kompressorer  som syns på forumet , kanske någon inte behöver
kortet då , kan vara av intresse för mig
Skrivet av: tc75
« skrivet: 03 december 2017, 10:45:31 »

Lite bilder
Skrivet av: torbjorn_forsman
« skrivet: 01 december 2017, 23:25:48 »

Något har hänt på styrkortet. Eller också kommer ingen spänning till nättransformatorn på det.
Om det finns 230 V till transformatorn, så är sannolika fel t ex avbrott i denna, fel i likriktarbrygga eller någon elektrolytkondensator.

Vilken årsmodell är det ungefär? Om det behövs fortsatt felsökningshjälp så kan bilder på styrkortet och utedelens typskylt vara av intresse.
Skrivet av: tc75
« skrivet: 01 december 2017, 08:59:24 »

Har en Ecoair 107 som är svart display i utedelen , spänning finns fram
till den , kompressorn går om man trycker in kontaktorn  , Felet ????

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!