Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Allmänna rÃ¥d, LVP, VVB, elpatron sökes  (läst 1021 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad dbirgerstam

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Allmänna råd, LVP, VVB, elpatron sökes
« skrivet: 24 januari 2018, 10:00:21 »
Hej på er

Ny på forumet här. Såhär ser det ut hos oss i ett för oss nytt hus:

* LVP + Ackumulatortank + Golvvärme i hela huset (175 kvm) i tre plan.
* Rumstermostat i samtliga rum på de två övre planen, medan flödet styrs manuellt på bottenplan (med "kranar", oklart varför man velat ha det såhär, men automatiken är helt satt ur spel på bottenplan)
* Elpatron i ackumulatortanken
* VVB som får föruppvärmt vatten från LVP, och som i sin helhet löser tappvarmvattnet i huset
* Det sitter också någon Danfoss-grunka på golvvärme-systemet, med utegivare, som på något sätt också är inblandad - ännu oklart vad den gör
* Blir det riktigt kallt har vi vedkamin att stötta med - så ännu går det ingen nöd på oss

Jag har säkert glömt massor av saker som är av värde, men min målsättning med detta inlägg är att försöka få hjälp med att hitta den optimala inställningen på LVP (framvattnet) och elpatronen (vilken temp skall elpatronen försöka hålla i ack-tanken?), samt idéer kring hur jag ska tänka med rumstermostaterna och inför kommande vår-/sommarsäsong (jag vill ju ha vattnet cirkulerande i golvvärme-slingorna men inte i onödan värma vattnet). Jag kan jämföra med föregående husägares förbrukning, och jag tycker mig se att vi ligger lite högt i förbrukning trots mild vinter.

Tacksam för alla era idéer, och tack på förhand!

PS - Jag är en såndär bortskämd j*vel som tidigare haft "allt inkluderat" i form av fjärrvärme, hyresrätt osv - men nu vill jag ratta detta själv och med hjälp av er få till en så bra och optimal inställning som möjligt på systemet.
« Senast ändrad: 24 januari 2018, 10:17:00 av dbirgerstam »

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Allmänna råd, LVP, VVB, elpatron sökes
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2018, 10:59:25 »
Du ger oss inte mycket att gå på. Tex Danfossgrunkan, är förmodligen en minishunt/shuntgrupp, men vi måste veta. Annars är det inte många som bemödar sig att svara, och det blir många gissningar i de svar som du får.

Samtidigt skriver du att automatiken är satt ur spel på bottenplan. Får inte det att gå ihop med Danfossgrunkan. Är det dubbla automatiker? Bilder på de olika enheterna skulle underlätta.

En gissning till att bottenplan saknar termostater är att värmen stiger uppåt. Den framledning som behövs för att värma bottenplan ger för varmt högre upp. Därför har man monterat termostater för att strypa värmen högre upp.

Vanligtvis är flytande kondensering ekonomiskt fördelaktigt. Då värmer VP till den temperatur som behövs för att hålla värmen inomhus. I och med att danfossgrunkan har utomhusgivare kan det vara så att värmepumpen saknar styrning och arbetar mot en fast temperatur (fast kondensering). Temperaturen ut på golvslingorna styrs istället av danfossgrunkan.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!