Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.  (läst 8028 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lantis

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.
« skrivet: 22 november 2007, 13:55:40 »
I tidigare inlägg om låga kompressortemperaturer har jag ifrågasatt verkningsgrad och effekttillskott på min IVT 490, fortfarande under garanti. Efter flera försök att få besked från IVT om det flitigt inkopplade tillskottet kan bero på tappad verkningsgrad tröttnade jag och har nu själv mätt upp vad min IVT 490 förmår tillföra  värmesystemet. Det visade sig bli en besvikelse men att den troligen inte jobbar sämre än vad en IVT 490 eller motsvarande annat fabrikat i allmänhet förmår.

Sammanfattningsvis borde jag bättre granskat vad för sorts produkt jag valde för uppvärmningen. Jag, och säkert många andra, blev vilseledd av beteckningen " frånluftsvärmepump" som får produkten att verka höra hemma i samma produktkategori som "riktiga" värmepumpar, samt av specifikationen på "värmeeffekt" som av IVT anges till 1,7 - 2 KW.

OK, visserligen är maskinen enkel att installera, hyfsat billig samt innehåller "all i ett" för en ordinär villa. Det går inte heller att förneka att den återvinner energi ur ventilationsluften med hjälp av Carnotprocessen precis som "riktiga" och större värmepumpar.
Det extra tillskott den ger är dock blygsamt och långt ifrån de 1,7 -2 KW man bringas att tro när man läser broschyren.

Det verkliga energitillskottet blir kring 1,2 - 1,25 KW och mer kan det knappast bli så länge utgående lufttemperatur inte når lägre än 4 – 5 plusgrader (vilket min pump klarar och vilket jag läst på forumet är den normala utgående lufttemperaturen). Hade utgående temperatur utan avfrostningsproblem kunnat sänkas till t.ex. 0°C och med bibehållet luftflöde, hade det gett en 25% ökning av värmetillskottet. Då hade man börjat närmat sig 1,7 – 2KW i utvunnen energi ur ventilationsluften, den siffra som IVT anger som ”värmeeffekt”.

Nu misstänker jag att IVT även räknar in kompressorns förbrukade effekt 0,7 - 0,9 KW i den angivna siffran 1,7 -2 KW värmeeffekt (den räknas ju in vid beräkning av COP). Om kompressorn är konstruerad och isolerad så att allt arbete den utför tillförs köldmediekretsen i form av värmeenergi kan teoretiskt denna värmeenergi avges i kondensorn. Då blir ju den totala värmeeffekten den de anger (1,7 -2 KW). I praktiken måste det dock bli förluster av kompressorarbetet till omgivningen.
Oavsett vilket tror nog de flesta glada amatörer liksom jag att angivna 1,7 -2 KW i broschyren är vad man vinner på att använda en ”frånluftvärmepump” jämfört med t.ex. en vanlig elpanna eller motsvarande. Vad man ”sparar” är dock bara 1,2 KW vilket inte förslår långt i sammanhanget. Detta manar till eftertanke om man funderar på att investera  i en frånluftsvärmepump som ett fullvärdigt alternativ.

Alla värden som ligger till grund för min energiberäkning är uppmätta med kalibrerad mätutrustning (digital temperaturmätare med termoelement) och vid ett flertal tillfällen under varierande yttre omständigheter  (utetemperaturer från -5°C till +6°C). Vid alla mätningar pendlade in-luften kring 22°C (rumstemperatur)  och utgående luft 4,5 - 6,5°C (beroende på yttre omständigheter och värmevattentemperatur).

Mätmetod
För att slippa göra hål på spiro-rören kan inkommande lufttemperatur till värmepumpen mätas genom att sticka in termoelementet en halvmeter in i det av husets ventilationsutsug som sitter närmast värmepumpen. På så sätt får man ett bra värde på inkommande lufttemperatur. Motsvarande värde för utgående luft erhålls genom att klättra upp på hustaket och mäta utgående luft en bit ned i utloppsröret.
Finns tunna termoelement (mina är 1,2mm) som därmed också är snabba, kan dessa istället tejpas utanpå spiro-rören för in-luft resp. ut-luft på värmepumpens ”tak”. Man lyfter då lite på isoleringsstrumpan närmast ”pumptaket” och tejpar givaren med spetsen mot röret. Använd företrädesvis aluminiumtejp som leder värme bra.  Därefter drar man ned strumpan över rör och termoelement så att isoleringen återställs. Isoleringen hindrar därmed att givarna påverkas av omgivningstemperaturen. Är den tunna änden på termoelementet  i god kontakt med spiro-rören och rören är isolerade verkar mätning från utsidan ge ett fel av ca 0,4°C. Den verkliga lufttemperaturen in är då 0,4°C högre än vad instrumentet visar. Den verkliga lufttemperaturen ut är 0,4°C lägre än vad instrumentet visar.
Den sistnämnda metoden kan vara lämplig om man vill följa bägge temperaturerna över en längre tid med t.ex. ett tvåkanalinstrument.

Förutom dessa två temperaturer behöver man veta vilket luftflöde som passerar genom värmepumpen. Har man köpt installationen eller ett nytt hus med värmepumpen med i paketet så finns det ett protokoll från inställningar av utsugningsdonen i varje rum. På protokollet framgår både individuella flöden för varje don samt det adderade totala luftflödet som man skall räkna med. Finns inte protokoll kan man fråga en ventilationsfirma om de lånar/hyr ut ett instrument över en kväll.
Mät- och beräkningsmetoden är generell och enkel att utföra för oss ”amatörer”. Den är applicerbar på alla anläggningar som utvinner sin energi ur luft (eller något annat media).

Densitet och specifik värme för olika lufttemperaturer som behövs för beräkningen kan hittas på webben med följande adress: http://users.wpi.edu/~ierardi/FireTools/air_prop.html
(obs ange temp i grader Kelvin)

Jag redovisar beräkningen från ett mättillfälle på min IVT490:

Avläst på värmepumpen: (används ej i beräkningen)
Tappvarmvatten: 48,7 °C
Varmvatten: 49,8 °C
Värmevatten: 46,1°C
Kompressortemp: 67°C
Ute-temp: +5,1°C
tillskott elpatron: 0 KW

Egna mätvärden: 
Luftflöde: 59 l/s (212,4 m3/h)   
In-luft: 23,5 °C  (296,5 K) , ger i tabell en densitet = 1,1937 kg/m3 och spec.värme = 1005,33 Ws/Kg K
Ut-luft: 6,5 °C   (279,5 K), ger i tabell en densitet = 1,2665 Kg/m3 och spec.värme = 1004,86 Ws/Kg K

Effektberäkning:
Energiinnehållet = luftens massa x spec.värme x lufttemp.

Jag utgår från massan av 59 l vilket är den luftvolym som passerar in i värmepumpen varje sekund.
Energiinnehållet i 59 l luft av 23,5°C  före pumpen blir då:  ( 59 x 1,1937 x 10 -3) x 1005,33 x 296,5 = 21003 Ws

I in-luftstosen råder ett visst undertryck alstrat på insugningssidan av värmepumpens fläkt medan det i ut-luften råder tvärtom ett visst övertryck som följd av strömningsmotstånd i ventilationsrören fram till utloppet i fria atmosfären. Dessa tryckskillnader är inte uppmätta men antas vara så små att det inte påverkar beräkningen nämnvärt. Därför räknar jag för enkelhetens skull med att trycket på in-luft resp. ut-luft är lika.

Enligt allmänna gaslagen minskar då luftvolymen proportionellt mot temperaturen. Därav följer att när temperaturen på luften sänks från 23,5°C till 6,5° minskar volymen från 59 l före värmepumpen till 55,6 l efter värmepumpen (279,5/296,5x 59 = 55,6).


Den mindre luftvolymen ger då motsvarande energiberäkning i utgående luft: ( 55,6 x 1,2665 x 10 -3) x 1004,86 x 279,5 =  19783 Ws

På en sekund tillvaratas alltså  21003 - 19783 = 1224 Ws i värmepumpen vilket ger en effekt av 1224 Ws/s eller 1224 W (1,22 KW)

Utloggad jake_man

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.
« Svar #1 skrivet: 22 november 2007, 14:20:29 »
Ja det här var verkligen intressant läsning. Men ett tillskott på 1,22 kW är väl mer eller mindre "ointressant" som besparing. Synnerligen dåligt utnyttjande av energin i frånluften. Det låter onekligen som att du har gått noggrannt tillväga. Jag känner mig dock lite osäker på temperaturmätningen. Påverkas den inte av omgivningen? Visst måste väl IVT känna till dess dåliga prestanda? Har du tagit del av typprovningen? Hur gjordes denna? Vad i denna var fel? Många frågor men vi är många som undrar:

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.
« Svar #2 skrivet: 22 november 2007, 14:30:24 »

Jag, och säkert många andra, blev vilseledd av beteckningen " frånluftsvärmepump" som får produkten att verka höra hemma i samma produktkategori som "riktiga" värmepumpar, samt av specifikationen på "värmeeffekt" som av IVT anges till 1,7 - 2 KW.


Alla värmepumpars effekt anges så. Det är totalt avgiven effekt som räknas oavsett varifrån värmen kommer. För en bergvärmepump på 8 kW kommer ca 2,5 kW från elen till kompressorn och resten från berget. Ser inget problem med det.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.
« Svar #3 skrivet: 22 november 2007, 14:44:33 »
Nu misstänker jag att IVT även räknar in kompressorns förbrukade effekt 0,7 - 0,9 KW i den angivna siffran 1,7 -2 KW värmeeffekt (den räknas ju in vid beräkning av COP). Om kompressorn är konstruerad och isolerad så att allt arbete den utför tillförs köldmediekretsen i form av värmeenergi kan teoretiskt denna värmeenergi avges i kondensorn. Då blir ju den totala värmeeffekten den de anger (1,7 -2 KW). I praktiken måste det dock bli förluster av kompressorarbetet till omgivningen.

Det mesta av den effekt som stoppas in i kompressorn övergår till köldmediet då det komprimeras, det blir alltså inte "värmeförluster" utan gasens energiinnehåll ökas i kompressorn då den komprimeras.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jake_man

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.
« Svar #4 skrivet: 22 november 2007, 16:52:38 »
Det intressanta med alla värmepumpar är väl verkningsgraden. Den här mätningen visar väl att den är urkass. Kan knappast kallas värmepump tycker jag. Har du försökt att reklamera pumpen? Pengarna rakt i sjön. Aldrig mer en IVT. Hela konceptet faller ju om dina mätningar stämmer.

Utloggad BJohan

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 577
  • Karma +0/-0
SV: Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.
« Svar #5 skrivet: 22 november 2007, 20:39:01 »
Samma beräkning finns på Comfortzones hemsida. Deras beräkning bekräftar dina värden för en traditionell flvp.

Jag roade mig med samma beräkning för min CE50 med 270 m3/h. Då blir effekten 4,2 kW + 1,7 kW för kompressorn = 5,9 kW.  ::)
Hus från Fiskarhedenvillan på Resarö. 185 m2 värms med Comfortzone CE65 sedan 2010. Vattenburen golvvärme i bottenplan, vattenradiatorer på övre plan. Pool 4x8 m värms med CE65 och värmeväxlare.

Utloggad jake_man

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.
« Svar #6 skrivet: 22 november 2007, 22:07:30 »
Ja nu står det helt klart. IVT 490 och liknande "värmepumpar" är en stor bluff. Synnerligen osmaklig marknadsföring. Att dessutom dessa pumpar ingår som standard vid nybyggen gör inte saken bättre. Ofta har man ju då en hel del annat att tänka på och hinner inte sätta sig in i alla detaljer. Jag har bestämmt mig för att slänga ut skiten och skaffa något som gör skäl för namnet värmepump. Lantis jag lider med dig. Hoppas det löser sig för dig. Du kanske har accepterat det löjligt låga energitillskottet men jag gör det sannerligen inte. Och det ska IVT få höra.

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.
« Svar #7 skrivet: 23 november 2007, 00:03:23 »
Som jag sagt tidigare, de är el pannor med värmeåtervinning. Men kruxet är att det beror på vilken utetemp man har. De fungerar de faktiskt i spannet vp till el panna med återvinning. De kostar inte heller mycket mer än en el panna. Och i många fall räcker en 2kw-pump, jag gör en god besparing med min, och för min del skulle det inte vara ekonomiskt försvarbart att köpa något större. Det enda alternativet skulle nog vara att komplettera med en LL, men då för att även få komforten en sådan erbjuder de varma dagarna. Sen tycker jag mig märka att skillnaden är stor mellan IVT 490, kan tänkas att de har ett högt uppskruvat arbetstempo på IVT. Ser du skriver att du har intemp på 23,5 ºC, skulle tro att du då har en rumstemp på en bit över 24 ºC. Då tror jag man får räkna med tillskott oavsett vilken vp man värmer med.
Hur varm skall GT6 vara? Det är ju så att du kan strypa exp-ventilen lite, då blir den varmare, men samtidigt minskar då flödet och därmed enegitillförseln. Det är en balansgång. Värma upp 1L vatten till 50 ºC över ett värmeljus, det går ju inte men lågan är varm som f.n , så det kan bli ännu mer tillskott av det.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad Cronos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 149
  • Karma +0/-0
SV: Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.
« Svar #8 skrivet: 26 november 2007, 22:09:48 »
Hej,

"En stor bluff"! "Det ska IVT få höra" Du låter ju som Sverker i Plus...
Den Du ska läsa lusen av är din husleverantör, det är han som lite förbigående nämner, -Ja så har Du då en IVT värmepump som standard.. IVT vet naturligtvis vad pumpen ger och har berättat detta för husleverantören, men han tjänar mer pengar på att Du köper en så billig panna som möjligt.
Husleverantören tänker bara sälja ett hus till Dej, så han skiter nog i vad Du tycker när slutbesiktningen är gjord.
Han berättar inte att Du köpt en anläggning som klarar att värma ditt varmvatten utan tillskott, om Du nu inte lagt 15000 extra på en flådig Jaccusi, då behöver Du även en spetsberedare.... Det glömde han nog säja också.
I detta fall skall Du nog inte skälla på IVT.
Och sanningen att säga så ska Du nog rannsaka dej själv mest.

Cronos


Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.
« Svar #9 skrivet: 27 november 2007, 17:30:23 »
Lämnar frånluften värmepumpen vid 4-5 plusgrader säger det sig självt att pumpen inte kan lämna mer värme än vad som krävs för att värma upp motsvarande mängd tilluft från samma temperatur plus den effekt som tillförs kompressorn och värmen från kondenserande fukt. Elen till kompressorn och kondensvärmet räcker till varmvatten och lite mer. Värmeförlusterna genom husets väggar måste till största delen täckas på annat sätt. Något annat kan man inte begära.

Det kommer vad jag har hört att bli stopp för frånluftvärmepumpar i nybyggen, de sparar för lite el när det är kallt ute.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29389
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.
« Svar #10 skrivet: 27 november 2007, 20:29:22 »
Det kommer vad jag har hört att bli stopp för frånluftvärmepumpar i nybyggen, de sparar för lite el när det är kallt ute.

Ajdå, gäller det CZ och Mecmaster (som kyler frånluften ner till -15 ºC) också?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9744
  • Karma +19/-4
SV: Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.
« Svar #11 skrivet: 27 november 2007, 21:19:26 »
Ver inte, jag råkade av en slump besöka Byggtjänst när en person talade om uppvärmningssysten i allmänhet och han nämnde detta utan några som helst detaljer. Det var bara klart att frånluftvärmepumpar hade framtiden bakom sig.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Mr.Frost

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 236
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.
« Svar #12 skrivet: 27 november 2007, 22:56:10 »
 ::)  Undrar om denna person på byggtjänst tror att alla frånluftpumpar kommer från IVT eller Nibe.   Jag har så här långt denna höst och vinter 5KW timmar i tillskott sammanlagt, på min comfortzone och detta inkluderat värme och vatten.... Hus på 170 m2  21grader inne.

Utloggad PCP-Roger

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 118
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.
« Svar #13 skrivet: 28 november 2007, 08:58:27 »
Jag har haft min CE-50 i 1 och 1/2 år och kört helt utan tillskott hela tiden ( spärrat el-elementen), 140 kvm och 22 grader inne-vore märkligt(idiotiskt) om en sådan produkt inte skulle godkännas vid nybygge.

Roger

Utloggad robban44

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Verkligt tillskott från IVT 490, Nibe 360P etc.
« Svar #14 skrivet: 28 november 2007, 10:02:51 »
Många kloka synpunkter här i detta ämne. Vi fick precis som Cronos skriver itutat oss när vi skulle bygga nytt att det minsann skulle installeras en IVT490 i vårt hus och för en fullständig novis på detta köpte man ju dom snabbt framlagda fakta om denna "mirakelmaskin" som skulle sköta om uppvärmning och varmvatten i vårt hus för en billig penning. När sen då montören skött sitt och gett oss skötselinstruktioner så var det bara att följa dessa första tiden, men snabbt insåg man ju att detta kan ju inte stämma med en förbrukning på 100-120 kWh om dygnet när det är 0 gradigt ute och en tillskottslampa som lyste i princip alla dygnets timmar så fort det kröp ner under 0. Men som hplp skriver går det att få hyfsad ekonomi även med denna klena panna som man får leva med att antal år framöver, vi skulle aldrig få payback på att byta heller just nu. Men att försöka få till optimala inställningar är helt upp till en själv det skiter som sagt husföretaget i så enkelt är det. Dom säljer hus med en värmekälla dom mycket väl vet om är klen men om ingen opponerar sig så är det ok för dom det kan man inte lasta IVT för.

IVT har säkert informerat husbyggaren om vad som gäller och vad prestandan är men det skiter ju uppenbart husbyggarna oftast i för deras enda målsättning är att sälja hus och inget annat, finns säkert massor av människor i detta land som inte har en aning om varför deras elräkningar skenar under vinterhalvåret och som litat på hussäljarens löften om bra ekonomi med denna panna.

Sen kan man ju vända på saken och ställa frågan om varför IVT, NIBE som är dom stora på dessa klena pannor låter detta fortgå med massvis av missnöjda husägare och låter husföretagen fortsätta sätta in för klen värmekälla med den badwill för dom själva detta innebär.

 
Enplans 130 kvm i Skåne byggt 2005 med IVT 490 och golvvärme. 2 vuxna + 1 liten. Fått goda råd här bl.a om att maximalt utnyttja denna pump genom att göra tvärtemot installatörens anvisningar vilket gjort att kalkyler plötsligt stämmer. Total förbrukning 2006 = 12.700 kWh. 2007-2008-2009 Kring 12.000 kWh

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!